Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Jotun skrev (4 minutter siden):

Mulig det kun gjelder Stavanger / sandnes da.

Byd der også? Altså jeg er langt i fra noe. Patriot som følger opp på allslags ting men prøver å i det minste se over overskrifter i lokalavisen daglig og har liksom ikke vært noe ekplesitt om Byd bussene som jeg kommer på. Men jeg kan absolutt ta feil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Medstraum båten har stort sett vært en fiasko. Dyr fiasko.

Siste nå er jo anbudet som er blitt grisedyrt. Usikker på årsaken men det forventes neppe dieselbusser over hele fjøla så....

Skrevet (endret)
Kalle Klo skrev (1 time siden):

Herregud, er dette gjengs bilkostnader der ute?

Det må være i hvert fall dobbelt så mye i totalkostnad som min forrige bil kostet på de 15 årene jeg hadde den (Ford Mondeo diesel). Var så vidt jeg var over 20k på den absolutt dyreste servicen jeg hadde på den, og det var maks en gang i året, annhvert år de siste 7-8 årene. 

Nå har jeg en Mondeo hybrid og en Nissan Leaf. Vedlikehold på sistnevnte de siste 5 år begrenser seg til ett stk. bremseklosskift og ett sett nye sommerdekk...

Du sammenligner epler og pærer. Mondeo er en bil til halve prisen av Model X inkl avgifter. Sikkert 1/4 om man tar bort de :p når det er sagt forstår jeg ikke at det er mulig å komme i de summene der, men så tar jeg vedlikeholdet selv på bil utover garanti så kanskje derfor jeg ikke ser det. 

Endret av minim
Skrevet

GM jobber med et nytt katodemateriale som skal redusere kobolt-innholdet. Kobolt er tungt, dyrt og kontroversielt så de nye batteriene skal bli lettere og billigere. De kaller det lithium manganese-rich, LMR. De hevder at det skal kombinere prisen til LFP med en energitettheten nærmere NMC. Teknologien skal implementeres i biler fra 2028.

https://arstechnica.com/features/2025/05/gms-new-ev-battery-will-offer-30-percent-more-range-for-less-money/

Skrevet

Morsomt hver gang jeg er innom tråden her, bare å hente popcornet og se alle de rare påstandene som hostes opp. 🤣

Kjørt elbil i snart 2 år selv og det største spørsmålet er hvorfor jeg ikke byttet tidligere. 

Stillegående, bedre flyt i trafikken pga rask respons og god og smidig betjening. Har faktisk "kjørt tur" noen ganger fordi det er gøy å kjøre, noe jeg ikke har gjort med tidligere biler. 😀 Så for egen del er elbil ett stort fremskritt.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet (endret)
4 hours ago, OC-Freak said:

Morsomt hver gang jeg er innom tråden her, bare å hente popcornet og se alle de rare påstandene som hostes opp. 🤣

Kjørt elbil i snart 2 år selv og det største spørsmålet er hvorfor jeg ikke byttet tidligere. 

Stillegående, bedre flyt i trafikken pga rask respons og god og smidig betjening. Har faktisk "kjørt tur" noen ganger fordi det er gøy å kjøre, noe jeg ikke har gjort med tidligere biler. 😀 Så for egen del er elbil ett stort fremskritt.

Men ‘bro, harru’ frunk eller? (Sett inn kråke - meme)

 

Enig for øvrig. Er helt håpløse diskusjoner stort sett, men hopper innom i håp om at folk poster nyheter de kommer over om elbiler - som eksempelvis GM sine batterier!

Endret av The Very End
  • Liker 3
Skrevet (endret)
9 hours ago, Simen1 said:

GM jobber med et nytt katodemateriale som skal redusere kobolt-innholdet. Kobolt er tungt, dyrt og kontroversielt så de nye batteriene skal bli lettere og billigere. De kaller det lithium manganese-rich, LMR. De hevder at det skal kombinere prisen til LFP med en energitettheten nærmere NMC. Teknologien skal implementeres i biler fra 2028.

https://arstechnica.com/features/2025/05/gms-new-ev-battery-will-offer-30-percent-more-range-for-less-money/

Alle referanser jeg finner til LMR later til å peke på en katode som består av en miks av litium-manganoksyd og litium-nikkel-kobolt-managanoksyd. Først og fremst er kostnadsgevinsten å erstatte nikkel med mangan. sammenlignet med nye NMC celler er det ikke så sikkert at koboltmengden reduseres noe videre. Å erstatte nikkel er imidlertid av høy verdi. Nikkel er dyrt, kanske 10x av hva mangan koster.

Fordelen er høy energitetthet og moderat kost, ulempen er betydelig hysterese* betydelig utgassing de første syklene, betydelig spenningsfall som funksjon av ladetilstand, og en noe begrenset sykel-levetid (Mindre problem i bil, de fleste biler vil sykle batteriet godt under 1000 ganger) 

*) I.e. ladetap, hysterese er her forskjellen i spenning under lading vs utlading, noe som er et energitap. Alle batterier har dette men denne typen har mer.

Kilde: https://iopscience.iop.org/article/10.1149/1945-7111/abe50c

Endret av sverreb
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

Det eksperimenteres hele tiden med ny batteriteknologi, men jeg ville ikke forvente stort av noen spesifikk teknologi før de faktisk selges i nevneverdig skala. Detaljene i implementasjonen er fullstendig styrende for om en gitt batteriteknologi har noen verdi i det hele tatt. Det hjelper ikke å se på et enkelt punkt i specen.

Når var det Toyota skulle komme med faststoffbatterier? 2018? Nå er det tidligst 2027. Kan bli 2037 for den del.

  • Liker 3
Skrevet
Jarmo skrev (6 minutter siden):

Helt rett, skal liksom 'vi' ta regningen på nettet slik at lastebil gigantene skal få lade raskt? Neitakk. De kan kjøpe egnede biler til arbeidet slik at de kan sakte lade, evt investere i energilager som de kan sakte lade og så hurtig lade ut i fra det. 

 

Skrevet
Salvesen. skrev (16 minutter siden):

Helt rett, skal liksom 'vi' ta regningen på nettet slik at lastebil gigantene skal få lade raskt? Neitakk. De kan kjøpe egnede biler til arbeidet slik at de kan sakte lade, evt investere i energilager som de kan sakte lade og så hurtig lade ut i fra det. 

 

Hols deg til programmering du!

Vil du betale timelønn for sjåfører som saktelader langs veien? Lastebiler og yrkestrafikk trenger hurtig lading mere enn noen andre. Så kan pensjonister og folk som kan jobbe hjemmefra saktelade

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Trestein skrev (Akkurat nå):

Hols deg til programmering du!

Vil du betale timelønn for sjåfører som saktelader langs veien? Lastebiler og yrkestrafikk trenger hurtig lading mere enn noen andre. Så kan pensjonister og folk som kan jobbe hjemmefra saktelade

Nei de trenger rett bil til arbeidet, og om en trenger hurtig lading kan en investere i energilager som sagt.
 

At den generelle befolkning skal ta regningen for de få som trenger store kabler og utstyr er helt bananas!

Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Nei de trenger rett bil til arbeidet, og om en trenger hurtig lading kan en investere i energilager som sagt.
 

At den generelle befolkning skal ta regningen for de få som trenger store kabler og utstyr er helt bananas!

Den generelle befolkningen skal ta regningen for de aller mest vellståendes hurtiglade nettverk? Folk som har råd til el bil med rask lading.

Mens de som kjører varer og absolutt alt vi trenger med lastebiler de skal ikke den generelle befolkningen betale noe til? 

De skal betale alt selv. Hva tror du vil skje da? Driver ikke du å programmerer? 

 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Trestein skrev (4 minutter siden):

Den generelle befolkningen skal ta regningen for de aller mest vellståendes hurtiglade nettverk? Folk som har råd til el bil med rask lading.

Mens de som kjører varer og absolutt alt vi trenger med lastebiler de skal ikke den generelle befolkningen betale noe til? 

De skal betale alt selv. Hva tror du vil skje da? Driver ikke du å programmerer? 

 

Hva snakker du om? Vi betaler alle effektledd og har gjort det i flere år. Det er ikke en perfekt løsning men den fører til at de som gasser på betaler mest. Det er fair, mener jeg. Selv om ordningen kunne blitt mye bedre.

Før i tiden var det dog som du beskriver. 

Ønsker bedrifter å hurtiglade mye så må de også betale for infrastrukturen, helt fair. 

Jo jeg programmerer fra tid til annen jeg, men det er en liten del av mine arbeidsoppgaver. Usikker på hvordan det passer inn i samtalen.

Edit: men jeg har ~7 års utdanning innenfor elektrofag om du tenker det er relevant..

Endret av Salvesen.
  • Liker 1
Skrevet

Ønsker vi en overgang til grønn transport, altså så utslippsfritt som mulig, så må myndighetene også legge til rette for ladetilbudet til de som vi ønsker skal overta for dieseltrucker og diesel-vogntog.

Her er det uansett snakk om avgifter og prispolitikk, så vi kan jo håpe at noe godt kommer ut av det, også for oss som kjører elbil privat. F.eks. at endringer i prising på tjenesten fører til at lynlading blir billigere for alle.

Her vil nok både myndigheter og ladebransje, samt transportbransjen gå sammen om å få en prispolitikk som alle kan akseptere.

Kanskje vil det fornuftige være å få opp batteri-lager som kan gjøre at man kan levere heftig med effekt i de tidsrommene man trenger, men bare belaste strømnettet med en jevn tilførsel gjennom hele døgnet.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Hva snakker du om? Vi betaler alle effektledd og har gjort det i flere år. Det er ikke en perfekt løsning men den fører til at de som gasser på betaler mest. Det er fair, mener jeg. Selv om ordningen kunne blitt mye bedre.

Før i tiden var det dog som du beskriver. 

Ønsker bedrifter å hurtiglade mye så må de også betale for infrastrukturen, helt fair. 

Jo jeg programmerer fra tid til annen jeg, men det er en liten del av mine arbeidsoppgaver. Usikker på hvordan det passer inn i samtalen.

Vanlig logikk tilsier at økte kostnader gir økte priser på produktene. Det er vel like mye økonomi som edb men rimelig logisk for de fleste! Skal man lage en programmvare for å produkt kost må man ha en parameter for en variabel som kostnader til transport. Den vil jo måtte øke dramatisk

Skrevet

Elektriske lastebiler er bare en politisk bestemt prisøkning på offentlige anbud. Har lite for seg ellers pga pris.

For langtransport har man ladeproblemet i tillegg.

Skrevet
Trestein skrev (1 minutt siden):

Vanlig logikk tilsier at økte kostnader gir økte priser på produktene. Det er vel like mye økonomi som edb men rimelig logisk for de fleste! Skal man lage en programmvare for å produkt kost må man ha en parameter for en variabel som kostnader til transport. Den vil jo måtte øke dramatisk

Det er ingen som tvinger de til å kjøpe disse lastebilene de må hurtiglade, og det er ingen som tvinger de til å hurtiglade. 

Om de får økte kostnader og øker prisene så taper de til konkurrentene som gjør det på en annen måte. Enkelt å greit.

Jeg har nevnt flere mulige alternativer, men det koster det også.

Elektrisk er nok ikke modent for lengre turer, om det noen gang blir det. Men lokale tilbud er helt topp, så kan en sakte lade over natten med tynne kabler og mindre utstyr.

Skrevet
Simen1 skrev (2 minutter siden):

Elektriske lastebiler er bare en politisk bestemt prisøkning på offentlige anbud. Har lite for seg ellers pga pris.

For langtransport har man ladeproblemet i tillegg.

Ja, tenker det er her hydrogen kommer inn. Evt andre muligheter men batteri er ikke løsningen på langtransport, iallefall ikke med dagens teknologi. 

Skrevet
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

 

Ønsker bedrifter å hurtiglade mye så må de også betale for infrastrukturen, helt fair. 

Edit: men jeg har ~7 års utdanning innenfor elektrofag om du tenker det er relevant..

Og dette tror du vil føre til en rask elektrifisering av lastebilparken?

7 år på å lære ohms lov og kvadratroten av 3. Joda det burde holde!

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...