Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

minim skrev (9 timer siden):

...og gikk for mobil holder som virker 100%. Da kan man bruke assistent om det passer seg og enkelt bruke telefon uten restriksjoner om det passer seg. 

Evil-Duck skrev (1 time siden):

...at det var greit å dille med mobilen mens en kjører så fremt en har mobilen fastmontert.

Kanskje en smule off-topic, men jeg har lenge lurt på hvordan det er mulig at man får 10.000,- i bot hvis man holder telefonen i hånden mens man betjener den, men ingen bot og klapp på skulderen av politiet for å være flink, hvis man har festet telefonen i en holder...

I begge tilfeller må både hånd og øyne være fiksert på telefonens skjerm;
Så hva er egentlig det "trafikksikre" med en holder?

Denne loven eller forskriften kan umulig være vitenskapelig kvalitetssikret.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ozone skrev (2 timer siden):

Kanskje en smule off-topic, men jeg har lenge lurt på hvordan det er mulig at man får 10.000,- i bot hvis man holder telefonen i hånden mens man betjener den, men ingen bot og klapp på skulderen av politiet for å være flink, hvis man har festet telefonen i en holder...

I begge tilfeller må både hånd og øyne være fiksert på telefonens skjerm;
Så hva er egentlig det "trafikksikre" med en holder?

Denne loven eller forskriften kan umulig være vitenskapelig kvalitetssikret.

 

Loven er vel ganske tilbakeholden med hva en kan bruke mobilen til når den er fastmontert.  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309

Sitat

§ 2.
Fører av en motorvogn må ikke bruke mobiltelefon under kjøring. Fører kan likevel bruke mobiltelefonen til å starte opp, gjennomføre og avslutte en samtale når mobiltelefonen under kjøringen er håndfri eller er plassert i en holder.

Holderen skal være forsvarlig fastmontert i umiddelbar nærhet av rattet og så nært førers ordinære synsfelt under kjøring som praktisk mulig, med mindre holderen er en integrert del av kjøretøyets orginalinnredning.

Når mobiltelefonen brukes håndfritt, kan den også benyttes til å styre og avspille lydfiler.

Så i utgangspunktet er det eneste en har lov til å gjøre med fastmontert mobiltelefon i bilen å starte opp, gjennomføre og avslutte samtaler. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (6 minutter siden):

Så i utgangspunktet er det eneste en har lov til å gjøre med fastmontert mobiltelefon i bilen å starte opp, gjennomføre og avslutte samtaler. 

 

...som også er mer enn nok tid til å smelle rett i fronten på en trailer.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (9 minutter siden):

Loven er vel ganske tilbakeholden med hva en kan bruke mobilen til når den er fastmontert.  https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1999-12-17-1309

Så i utgangspunktet er det eneste en har lov til å gjøre med fastmontert mobiltelefon i bilen å starte opp, gjennomføre og avslutte samtaler. 

Vel, kan og spole, hoppe frem eller tilbake og skifte sanger når man bruker mobilen til å styre avspilling av sanger. Men alt i alt, ganske begrenset, ja.

Lenke til kommentar

Kollega er i Shanghai nå og så et interessant foredrag i natt der de diskuterte markedet i Kina og tempoet til kineserne, spesielt Nio, Xpeng og BYD. BYD har tegnet et samarbeid med Aramco så de får nok av penger å investere fremover. Kjekt hvis du av typen som boikotte over en lav sko: nå kan du boikotte kina og saudiarabia i en håndvending :D  Men BYD er et av de merkene som både har fremgang (også i Norge), men også investerer hardt i utvikling, samt får ting til å skje fort.

I markedsandeler i Kina er Japanske og koreanske biler ned 38%, amerikanske biler ned 20% og europeiske biler ned 10%. Tesla blir spesielt nevnt fordi kinesiske bilkjøpere nå ser på Tesla som uinnovativt og gammeldags. En kinesisk bilkunde ser bilen som en multimediamaskin like mye som et fremkomstmiddel.

Ser at Bilnytt har en artikkel om dette for de som har abo der.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Føler jeg hører mye om fremgangen til BYD hele tiden, men har de noen gode biler i Norge nå for en som meg som vil ha en halvveis rimelig, pålitelig bil med 500 km ++ rekkevidde? Tesla Model 3 virker som det mest prisgunstige, men jeg er ikke helt oppdatert.

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Falfal said:

Føler jeg hører mye om fremgangen til BYD hele tiden, men har de noen gode biler i Norge nå for en som meg som vil ha en halvveis rimelig, pålitelig bil med 500 km ++ rekkevidde? Tesla Model 3 virker som det mest prisgunstige, men jeg er ikke helt oppdatert.

Sjekk ut byd seal men ja finnes kun 4x4 utgave og er dyrere enn model 3. 469 000 fullt utstyrt. Eller så har de en suv, seal u som kun koster 399 000. 

https://www.motor.no/bil/motor-har-testet-byd-seal-u/281060

 

 

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (17 minutter siden):

Luksus til tilbudspris

E-tron har hatt en ganske bratt verdifall. Her må det da være mye bil for den eventyrlystne. Men det er kanskje motorproblemene som setter stopper for at folk tør å eie de uten garanti.

Temmelig nøyaktig 6 år gammel bil. https://www.finn.no/mobility/item/405152499

Nypris iflg. skatteetaten var FRA: 768 620

Så kan anta at denne kostet over 800 000.

 

Screenshot 2025-04-30 at 10.08.58.png

Det var et stort prisfall! Det bør jo nevnes at det også er den E-tron med lengst kjørelengde i landet på Finn.

Store tysk luksusbil med litt flimsy rykte + veldig høy KM stand = ikke god deal.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det var et stort prisfall! Det bør jo nevnes at det også er den E-tron med lengst kjørelengde i landet på Finn.

Store tysk luksusbil med litt flimsy rykte + veldig høy KM stand = ikke god deal.

 

Etter å ha sett nøyere på den, så ser det ut til å være en "advanced business" med noen oppgraderinger, så fra prisen ville være 688 000 og kanskje 720 000 ut døra.

Så da blir det ikke like ille, men fortsatt heftig verditap

Lenke til kommentar

Den e-tronen blir vel litt som å kjøpe et hus med setningsskader, vanninntrengning under bakkenivå og svikt i bærende elementer. Billig i innkjøp - dyrt i ettertid. Kanskje totalen blir lavere hvis man heller kjøper noe med vesentlig høyere innkjøpspris, som har gode odds for å fungere godt lenge.

Dessverre er det skremmende mange elbilmodeller som har svært høy risiko allerede når de passerer garantitida. Kanskje sammenlignbart med de verste fossilbilene med tvilsomme dieselmotorer som bare er småkjørt, har en svindyr men svak elektronisk automatgirkasse i forhold til motorytelsen, og mange motoriserte high end finesser som kan gå i stykker.

Lenke til kommentar

Da har bilen tapt 2.7 kroner pr kilometer.

Ta etpar slike tester på Finn så ser du fort at det ikke er så galt. Random Model 3 fra 2019 / 77k har kostet eieren 3.9 kroner pr kilometer. 

Så egentlig er saken oppsiktsvekkende av motsatt grunn du la ut? 

Jeg hadde aldri i verden kjøpt den, kjøper aldri biler med høy km-stand. Men dog, artig når man bryter ned tallene.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Complexity skrev (22 minutter siden):

Har intrykk av at deler til disse uansett ikke er billige greier..

Også mister man jo mobilitetsgarantien om man ikke bruker merkeverksted, og det melker de hardt :p

Prisene er vel ganske lik på biler i denne klassen. Finnes det biler med billige reservedeler? Husker at Ford var ganske billig for 30år siden men hvordan der er nå aner jeg ikke. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...