Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet
Markiii skrev (2 timer siden):

Fungerte fint på den måten at den både holdt automatisk avstand til bilen foran og automatisk holdt seg i egen fil?

Tror den har line departure assist. Tvinger deg inn i fila om du kommer nær strekene. Det er ikke selvstyring selv om noen tror det og sier at den virker ping pong. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Etter mye frem og tilbake, prøvekjøring og sparking av dekk vurderer jeg å kjøpe bensinbil. Har kommet fram til at Kia ev3 er mest interessant og dekker behovet for plass og hengerfeste. Men prisen synes jeg er tung og bære med 470K. Er jeg helt idiot om jeg kjøper en fossilbil til 260K som dekker samme behovet?

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Femtekolonne skrev (14 minutter siden):

Etter mye frem og tilbake, prøvekjøring og sparking av dekk vurderer jeg å kjøpe bensinbil. Har kommet fram til at Kia ev3 er mest interessant og dekker behovet for plass og hengerfeste. Men prisen synes jeg er tung og bære med 470K. Er jeg helt idiot om jeg kjøper en fossilbil til 260K som dekker samme behovet?

Kommer veldig an på både hvor du kjører, hvor langt og hvor du ev. parkerer til vanlig. Kjører du mye gjennom bomring, og parkerer mye der du kunne fått billigere parkering med elbil, samt kjører veldig langt, så kan det hende besparelsen spises opp av merkostnaden du må ut med.

Kan du fikse bil selv, og dekkene er gode, så kan det og veie opp, så kan det selvsagt gå i andre retningen igjen. Beste du kan gjøre, er å sette opp et regnskap for å sammenligne kostnader, for å se om du i det hele tatt sparer noe på å velge bensinbil istedet. Er den brukt, som jeg antar, så må du og ha avsetning til eventuelle reparasjoner, som ellers ville blitt dekket av garantier.

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
24 minutes ago, Snowleopard said:

Kommer veldig an på både hvor du kjører, hvor langt og hvor du ev. parkerer til vanlig. Kjører du mye gjennom bomring, og parkerer mye der du kunne fått billigere parkering med elbil, samt kjører veldig langt, så kan det hende besparelsen spises opp av merkostnaden du må ut med.

Kan du fikse bil selv, og dekkene er gode, så kan det og veie opp, så kan det selvsagt gå i andre retningen igjen. Beste du kan gjøre, er å sette opp et regnskap for å sammenligne kostnader, for å se om du i det hele tatt sparer noe på å velge bensinbil istedet. Er den brukt, som jeg antar, så må du og ha avsetning til eventuelle reparasjoner, som ellers ville blitt dekket av garantier.

Samme garanti og lengde på den. Er bare bomringen som blir dobbelt så dyr i tillegg til drivstoff da naturligvis. Kjører ca 15000 i året.

Endret av Femtekolonne
Skrevet (endret)

Så med et snitt på 1,50 NOK per kWt og 2 kWh per mil, snakker vi 4 500,- i strømkostnader ved bare hjemmelading. Gitt 0,5 l per mil (for rask hoderegning), og snitt på 20,- per liter, så vil bensinkostnaden komme på 15 000,- årlig, så differanse på 10 500,- bare på drivstoff. Legg til oljeskift 1x per år (150,- per liter for billigste kvalitet og 4 liter olje + oljefilter ca 100,-), så er du på tillegg på 700,- der, så totalt 11 200,- for den. Kan trekkes fra om det bakes inn i service-prisen.

Bompenger vil jeg anslå til 1500,- i måneden med elbil om du kjører gjennom Oslo,  2 500,- med bensinbil er vel ikke å ta for hardt i der, tror jeg. Det gir merkostnad på 12 000,- i året. Vet ikke hvor mye du har i parkeringskostnader ellers i byen, men i Oslo er besparelsen ganske høy, fort 50 % per time jamfør med andre drivstoff-alternativer på offentlig parkering. Blir det feil å regne 1 000,- i måneden på slikt? Jeg parkerer sjeldent i Oslo, og søker stort sett steder der det ikke koster for den tiden jeg står. I tilfelle er det 12 000,- i året der og i merkostnader.

I så måte er vi på 35 200,- i året bare på dette. Årsavgiften er vel stort sett lik, samme blir det vel fort med forsikring og nå, så anser merkostnaden lik 0,- på dette. Forsikringspriser kan det stort sett gå begge veier, litt avhengig av bil og bosted, samt alder og ikke minst bonus man har. For enkelthets skyld setter jeg merkostnaden lik 0,- der og.

Service-kostnaden varierer veldig, Kia er fort litt dyrere enn andre pga at BOS generelt er dyre. Men service på ice-bil kan fort være dobbel pris, men si 50 %, og utgangspunkter 5K på elbil. så 2 500,- per år i slikt, så er vi totalt oppe i 37 700,- per år. Før man har lagt inn finansieringskost for de 210 K i prisforskjell, så er det ca  5,57 år på å gå "break even" på bilkostnadene.

Hva er verdien i å kjøre en elbil vs ice-bil "verdt" i dine øyne, da jeg regner med at en ice-bil til 260 K må føles som en sinke i de fleste tilfeller mot en EV? Betyr V2L noe for din bilbruk, eller ville du lett finansiert en Ecoflow for slikt behov langs veien? Camping i bil, har det verdi for deg? Kia EV3 har en veldig fin "Camp Mode", så et Suvtelt og/eller en markise og markisevegger kan gi veldig fine camping-opplevelser for et par med en eller to "småttinger", også ved free-camping.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt, men nå er det jo du som skal velge, så det kommer jo veldig an på hva du ville brukt bilen til. Skal du bare t/r jobb, og ev. tur til en hytte, der du ikke trenger å tenke på verdi av V2L,så blir fort avgjørelsen noe annet. Men nå har du ihvertfall litt mere kjøtt på beinet for videre vurdering.

PS! Regnestykket er selvsagt åpent for diskusjon, da jeg kan ha tatt i for mye på noen steder, og for lite andre steder. Og så har jeg kanskje unnlatt noe andre mener at bør med. Bruk gjerne online budsjett for å få mer nøyaktighet i dette, f.eks. denne:

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Jeg la inn verdier her etter eksemplene/antagelsene over, dog med 7 års eierskap pga garanti-lengden på KIA'biler, og kom til at elbilen koster deg 7 457 per år, ice-bilen 7 368. Altså temmelig likt ut selv med den større prisen på elbilen.

NB! Her er lagt inn mer realistiske 0,6 l per mil, glemte å endre i kalkulatoren

image.thumb.png.4ffc0ec48432f558b07a1b303b8aac07.png

Endret av Snowleopard
Endringer i grønn skriftfarge
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
  • Hjerte 1
Skrevet

Veldig bra med et skikkelig regnestykke. Med gode realistiske input gir det en stor dose rasjonalitet i ellers så følelsedominerte bilkjøp.

Personlig liker jeg å regne begge deler som fullt ut lånefinansierte i sånne regnestykker fordi det gir mer epler vs epler når det kommer til alternativ bruk av eventuell egenkapital. Egenkapital investert riktig gir vanligvis god avkastning, i motsetning til å "investere" i bil. Derfor bør EK-delen av kjøpesummen ikke bare sees bort fra i kostnadsregnestykket, særlig hvis det er forskjell på prisen på bilene. EK er ikke en nullkostnad når de settes i bil kontra fond.

  • Liker 1
Skrevet
Trestein skrev (På 18.4.2025 den 12.58):

Tror den har line departure assist. Tvinger deg inn i fila om du kommer nær strekene. Det er ikke selvstyring selv om noen tror det og sier at den virker ping pong. 

Ja, det var min opplevelse. Savnet virkelig at den bare holdt seg i egen fil. Det er et must for meg når jeg skal vurdere ny bil.

  • Liker 1
Skrevet
Markiii skrev (8 minutter siden):

Ja, det var min opplevelse. Savnet virkelig at den bare holdt seg i egen fil. Det er et must for meg når jeg skal vurdere ny bil.

Tror du kan få dette til svært mange biler i dag. Poenget er at mange klarer seg fint uten "line sentering" og vil bruke penger på interiør soltak skinnseter hundebur osv i stedet. Det kommer ann på dine preferanser. 

Skrevet
11 hours ago, Snowleopard said:

Så med et snitt på 1,50 NOK per kWt og 2 kWh per mil, snakker vi 4 500,- i strømkostnader ved bare hjemmelading. Gitt 0,5 l per mil (for rask hoderegning), og snitt på 20,- per liter, så vil bensinkostnaden komme på 15 000,- årlig, så differanse på 10 500,- bare på drivstoff. Legg til oljeskift 1x per år (150,- per liter for billigste kvalitet og 4 liter olje + oljefilter ca 100,-), så er du på tillegg på 700,- der, så totalt 11 200,- for den. Kan trekkes fra om det bakes inn i service-prisen.

Bompenger vil jeg anslå til 1500,- i måneden med elbil om du kjører gjennom Oslo,  2 500,- med bensinbil er vel ikke å ta for hardt i der, tror jeg. Det gir merkostnad på 12 000,- i året. Vet ikke hvor mye du har i parkeringskostnader ellers i byen, men i Oslo er besparelsen ganske høy, fort 50 % per time jamfør med andre drivstoff-alternativer på offentlig parkering. Blir det feil å regne 1 000,- i måneden på slikt? Jeg parkerer sjeldent i Oslo, og søker stort sett steder der det ikke koster for den tiden jeg står. I tilfelle er det 12 000,- i året der og i merkostnader.

I så måte er vi på 35 200,- i året bare på dette. Årsavgiften er vel stort sett lik, samme blir det vel fort med forsikring og nå, så anser merkostnaden lik 0,- på dette. Forsikringspriser kan det stort sett gå begge veier, litt avhengig av bil og bosted, samt alder og ikke minst bonus man har. For enkelthets skyld setter jeg merkostnaden lik 0,- der og.

Service-kostnaden varierer veldig, Kia er fort litt dyrere enn andre pga at BOS generelt er dyre. Men service på ice-bil kan fort være dobbel pris, men si 50 %, og utgangspunkter 5K på elbil. så 2 500,- per år i slikt, så er vi totalt oppe i 37 700,- per år. Før man har lagt inn finansieringskost for de 210 K i prisforskjell, så er det ca  5,57 år på å gå "break even" på bilkostnadene.

Hva er verdien i å kjøre en elbil vs ice-bil "verdt" i dine øyne, da jeg regner med at en ice-bil til 260 K må føles som en sinke i de fleste tilfeller mot en EV? Betyr V2L noe for din bilbruk, eller ville du lett finansiert en Ecoflow for slikt behov langs veien? Camping i bil, har det verdi for deg? Kia EV3 har en veldig fin "Camp Mode", så et Suvtelt og/eller en markise og markisevegger kan gi veldig fine camping-opplevelser for et par med en eller to "småttinger", også ved free-camping.

Jeg er ikke i tvil om hva jeg ville valgt, men nå er det jo du som skal velge, så det kommer jo veldig an på hva du ville brukt bilen til. Skal du bare t/r jobb, og ev. tur til en hytte, der du ikke trenger å tenke på verdi av V2L,så blir fort avgjørelsen noe annet. Men nå har du ihvertfall litt mere kjøtt på beinet for videre vurdering.

PS! Regnestykket er selvsagt åpent for diskusjon, da jeg kan ha tatt i for mye på noen steder, og for lite andre steder. Og så har jeg kanskje unnlatt noe andre mener at bør med. Bruk gjerne online budsjett for å få mer nøyaktighet i dette, f.eks. denne:

https://www.smartepenger.no/105-kalkulator/1998-elbil-versus-vanlig-bil

Jeg la inn verdier her etter eksemplene/antagelsene over, dog med 7 års eierskap pga garanti-lengden på KIA'biler, og kom til at elbilen koster deg 7 457 per år, ice-bilen 7 368. Altså temmelig likt ut selv med den større prisen på elbilen.

NB! Her er lagt inn mer realistiske 0,6 l per mil, glemte å endre i kalkulatoren

image.thumb.png.4ffc0ec48432f558b07a1b303b8aac07.png

Har nå både el og bensin. Bompenger ligger på 1000 for bensin og 500 for el. Men ettersom jeg bruker bensin når jeg skal over 5mil får nok den noe mer "klikk" i bommen. Fordelen med bom er nok borte her allerede innen ett år eller to så det regner jeg ikke inn. V2L har jeg ikke bruk for, ei heller annet dill. Eneste utstyr er hengerfeste og varme i ratt. Sistnevnte er ikke ett krav for meg, men kvinnfolket. Jeg var litt keen på Toyota UC, men bagasjerommet blir nok stusselig for 5 kofferter når vi skal til flyplassen. Og vi får vente å se hvordan rekkevidden blir. Jeg holder litt igjen med KIA pga BOS. Jeg leser at de har blitt en blanding av Tesla og Møller med tanke på garanti og reklamasjon. Det hjelper lite med garanti når ingenting går på garanti. Kanskje jeg får holde ut og vente på Chr og se om det er noe. Toyota er bare så ufattelig trege med å få ting ut og motvillige til å la seg teste av uavhengige. Måtte le når jeg så en test av bz4x som var så utrolig positiv og så viste det seg at det var Toyota selv som sto for testen. Man kan diskutere motors elbiltest opp og ned, men man får delta likevel.

Skrevet
Jarmo skrev (38 minutter siden):

I starten av april utvidet Beijing eksportrestriksjonene til å gjelde syv sjeldne jordmetaller og magneter som er avgjørende for elbiler, vindturbiner og jagerfly. Grepet kom etter at USA innførte de kraftige tollsatsene på 145 prosent på varer fra Kina. 

https://www.finansavisen.no/politikk/2025/04/20/8258719/kinas-siste-grep-i-handelskrigen-kan-lamme-bilproduksjonen?zephr_sso_ott=560bEX

Er vel derfor Trump skal annektere Grønland? Tilgang til verdifulle mineraler og mindre avhengig av Kina?

Skrevet
Auto Asmodeus skrev (3 minutter siden):

Er vel derfor Trump skal annektere Grønland? Tilgang til verdifulle mineraler og mindre avhengig av Kina?

Det slo jeg fast fra første dag. Han er en hensynløs og grisk jævel, som tydeligvis har lært "business" i en shady, mafialignende organisasjon i en sannsynligvis gjennomkorrupt byggebransje!

  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Auto Asmodeus skrev (12 minutter siden):

Er vel derfor Trump skal annektere Grønland? Tilgang til verdifulle mineraler og mindre avhengig av Kina?

Norge er vel neste? Russland trenger Norges Fiske og Oljeressurser? Det er vel fritt frem nå?

Skrevet

Så godt som like kjapt som å fylle bensin...! Krever riktignok en lader som kan yte 1,3MW!

"Verdens største batteriprodusent CATL har lansert et nytt batteri med en ladeeffekt på 1300 kilowatt.
Dette batteriet kan lade inntil 520 kilometer rekkevidde på fem minutter, tilsvarende 2,5 kilometer i sekundet.
Fulladet gir batteriet en rekkevidde på opptil 800 kilometer, målt etter den kinesiske CLTC-standarden.
Batteriet kan også lades effektivt i kulde, fra 5-80 prosent ved 10 minusgrader."

https://www.tv2.no/broom/lader-25-kilometer-i-sekundet/17665725/

  • Liker 1
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (1 time siden):

Så godt som like kjapt som å fylle bensin...! Krever riktignok en lader som kan yte 1,3MW!

"Verdens største batteriprodusent CATL har lansert et nytt batteri med en ladeeffekt på 1300 kilowatt.
Dette batteriet kan lade inntil 520 kilometer rekkevidde på fem minutter, tilsvarende 2,5 kilometer i sekundet.
Fulladet gir batteriet en rekkevidde på opptil 800 kilometer, målt etter den kinesiske CLTC-standarden.
Batteriet kan også lades effektivt i kulde, fra 5-80 prosent ved 10 minusgrader."

https://www.tv2.no/broom/lader-25-kilometer-i-sekundet/17665725/

Så når man har kjørt 480 mil (80-20% SoC av 800km), ca 6 timer på norske veier med 80-soner, så skal man ikke rekke å gå på do og dra ned smekken før bilen er ferdig ladet? Jeg må bare spørre, hva skal man med det? Jeg vil ha adskillig bedre tid når jeg stopper etter 6 timer (eller 5 med WLTP eller 3 på autobahn). Uten å møtte springe ut fra spisestedet midt i måltidet for å flytte en fulladet bil. Jeg tror også det er bra for trafikksikkerheten at man får en teknisk pålagt pause på 20~30 minutter hver 4-5. time eller noe sånt. Gjerne kortere intervaller når man kjører så mentalt fokusert som på autobahn.

Artig proof of concept, men jeg ser altså ikke poenget. Dette er like nyttig som å ha 0-100 på 2 sekunder på en familiebil, 200 liter bensintank på Toyota yarrisen eller fantastisk hengerkapasitet på en bil som aldri vil bli kjørt med henger.

Endret av Simen1
Skrevet (endret)

Tull. Man kan da fortsatt velge å ikke ha den hastigheten ved å kjøpe noe annet. At alternativer kommer er bare fantastisk. 

På en maraton tur nedover Europa er jo dette fantastisk. Og eg personlig har aldri hatt problemer med å kjøre mange timer så lenge eg får låret kebaben innimellom. 

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Simen1 skrev (45 minutter siden):

Så når man har kjørt 480 mil (80-20% SoC av 800km), ca 6 timer på norske veier med 80-soner, så skal man ikke rekke å gå på do og dra ned smekken før bilen er ferdig ladet? Jeg må bare spørre, hva skal man med det? Jeg vil ha adskillig bedre tid når jeg stopper etter 6 timer (eller 5 med WLTP eller 3 på autobahn). Uten å møtte springe ut fra spisestedet midt i måltidet for å flytte en fulladet bil. Jeg tror også det er bra for trafikksikkerheten at man får en teknisk pålagt pause på 20~30 minutter hver 4-5. time eller noe sånt. Gjerne kortere intervaller når man kjører så mentalt fokusert som på autobahn.

Artig proof of concept, men jeg ser altså ikke poenget. Dette er like nyttig som å ha 0-100 på 2 sekunder på en familiebil, 200 liter bensintank på Toyota yarrisen eller fantastisk hengerkapasitet på en bil som aldri vil bli kjørt med henger.

Jeg vil egentlig heller at bilen venter på meg, enn at jeg må vente på bilen. Kan jo fylle på bilen mens man tar seg en liten tøy og bøy, og så gå på do eter at man har flyttet bilen.

Uansett, om man fyller på bare 5 min, og bruker 10 min på toa, så tviler jeg på at nestemann i køa rekker å bli sur på deg... 

  • Liker 1
Skrevet
Jotun skrev (13 minutter siden):

Tull.

Ok, kan du forklare hva man egentlig skal med det? Den praktiske nytteverdien for de som velger disse bilene?

Jotun skrev (13 minutter siden):

På en maraton tur nedover Europa er jo dette fantastisk.

Jeg har vært på maraton tur nedover Europa og som jeg skriver så ville det vært et mareritt for meg å måtte springe ut og flytte bilen allerede før noen klarer å servere meg en kebab. Eller før buksesmekken er nede.

Selvsagt er det smak og behag. Noen grabber en energidrikk i farta på vei forbi drikkestasjonen når de løper maraton, men helt ærlig så har jeg ikke lyst til å møte på disse folkene på veien etter 8-12-16 timers kjøring med under 20 minutter pause til sammen. Man blir bra smal i øynene og hypnotisert av tunellsyn av sånn kjøring en hel dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...