Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DJViking skrev (6 timer siden):

Kia EV9 har litt mer "rette vinkler", mens Ioniq 9 er litt mer buet.

Hadde du ikke sagt noe om det så hadde jeg ikke sett noe likeheter mellom EV9 og Ioniq 9.

Ser også noen som ikke helt liker baksiden til Ioniq 9 kontra EV9

Må si meg enig. Likte design på EV9 mye bedre enn Ioniq 9.

Noen som nevnte at Kia hadde fått med seg tidligere designere fra Audi,

https://topelectricsuv.com/news/hyundai/hyundai-ioniq-9-vs-kia-ev9/

Usikker på hvor du fant ut at de likte utseendet på Kia'en bedre enn på Ioniq'en, men det er egentlig ikke så nøye hva andre syns. Selv liker jeg Ioniq'en best til tross for mer knapper innvendig, selv om stussen blir litt lik en Volvo Herregårdsvogn. Kia'en er mer boksete i design, og sånn sett skiller den seg mer ut fra andre BEV's.

De ligner sånn sett lite på hverandre utvendig, så er nok drivlinja og funksjoner, samt skjermløsningen og programvaren, selv om de har jobbet sterkt for å ikke ligne hverandre for mye. Og det faller i god smak hos meg ihvertfall.

Er dog interessant at Ioniqen er større, og kraftigere om man tar med den modellen de hinter til, men likevel går lengre og i grunnkonfigurasjonen er billigere. Så kommer det jo og an på hvordan det blir når man setter toppmodellene mot hverandre, med "rubbl og bit" i ekstrautstyr og tillegg man kan velge.

  • Liker 2
DJViking skrev (3 timer siden):

Bruk av hurtigladere og lynladere er vel det som sliter på batteriet mest.

Jeg ba ChatGPT om en oversikt på batterigaranti. Ser ut som de fleste ligger på det samme 8år/160000km.
Mens Hyundai og Kia har 10år.

Manufacturer Warranty Duration Distance Limit Capacity Retention Guarantee
Ford 8 years 160,000 km 70 %
Audi 8 years 160,000 km 70 %
Volkswagen (VW) 8 years 160,000 km 70 %
BMW 8 years 100,000 km 70 %
Opel 8 years 160,000 km 70 %
Mercedes-Benz 8 years 100,000 km 70 %
Volvo 8 years 160,000 km 70 %
Peugeot 8 years 160,000 km 70 %
Subaru 8 years 160,000 km 70 %
Polestar 8 years 160,000 km 70 %
Toyota 8 years 160,000 km 70 %
Hyundai 10 years 160,000 km 70 %
Kia 10 years 160,000 km 70 %
MG 7 years 150,000 km 70 %
Tesla 8 years 192,000 km 70 %
Chevrolet 8 years 160,000 km 60 %
Nissan 8 years 160,000 km 70 %
Lucid 8 years 160,000 km 70 %
Jaguar 8 years 160,000 km 70 %
Renault 8 years 160,000 km 70 %
Hongqi 8 years 160,000 km 70 %

 

Kan det kanskje ha noe med at de fleste bilprodusenter har samme batteriteknologi, og/eller batteri fra samme produsent(er).

 

Artig å bruke ChatGpt her for å slippe Google Search, men lurer på hvor gyldig den informasjonen er
 

Top EV Battery Manufacturers and Their Strengths    
Company Country Best For Key Partners Notable Technologies
CATL China High energy density, LFP batteries Tesla, BMW, Mercedes, Volkswagen Qilin Battery, LFP and M3P batteries
LG Energy Solution South Korea Balanced performance, used in many EVs Tesla, Hyundai, Kia, VW, GM NCMA chemistry, pouch cells
Panasonic Japan Best for Tesla, high energy density Tesla, Toyota 4680 cylindrical cells
Samsung SDI South Korea Fast-charging technology BMW, Rivian, Stellantis Solid-state battery development
SK On (SK Innovation) South Korea High-performance batteries, thermal management Hyundai, Ford, Volkswagen NCM9 (high nickel)
BYD China Safe, durable LFP batteries (Blade Battery) BYD, Toyota, Tesla (some models) Blade Battery, sodium-ion research
Northvolt Sweden Sustainable, European-focused Volkswagen, BMW, Volvo Recycled battery materials

Skulle jeg kjøpt helt ny elbil i dag ville Zeekr ligget meget godt an med tanke på garanti 👍

https://www.zeekr.eu/nb-no/care

12 minutes ago, Travellingman said:

Skulle jeg kjøpt helt ny elbil i dag ville Zeekr ligget meget godt an med tanke på garanti 👍

https://www.zeekr.eu/nb-no/care

Er det samme greia som med Toyota? At man må innom dem å legge fra seg penger annenhver dag for å beholde den flotte garantien?

Har hatt nøyaktig 0 betalte servicer på min bil og har fortsatt full batteri/motorgaranti.

Om det var en Toyota jeg kjørte ville jeg måtte vært på 6 servicer nå for å beholde garantier.

Endret av Complexity
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Complexity skrev (41 minutter siden):

Er det samme greia som med Toyota? At man må innom dem å legge fra seg penger annenhver dag for å beholde den flotte garantien?

Har hatt nøyaktig 0 betalte servicer på min bil og har fortsatt full batteri/motorgaranti.

Om det var en Toyota jeg kjørte ville jeg måtte vært på 6 servicer nå for å beholde garantier.

Det er vel ikkje riktig? Kapasitetsgarantien er 8 år/160 000 km, og så kan du utvide den til 10 år/ 1 mill km ved å bruke Toyota sitt serviceprogram.

Det Toyota har fått kritikk for som eg har lese er at garantien kun gjeld batterikapasitet, ikkje mot feil, men kor mange av dei andre leverandørane som dekker feil på batteriet etter fem år veit eg ikkje.

Edit: I lenka under her finnes ein god oversikt over garantier hos dei ulike merkene, der du ser kva merker som har utvida garanti mot feil på batteriet. Dei fleste har mellom 7-9 år, men Toyota og Lexus har kun 5 år.

Sitat

Elbilbatterigaranti

Toyota garanterer 70% av batteriets originale kapasitet etter 8 år eller 160 000 km (Det som først inntreffer).  

Ved å benytte deg av vårt vedlikeholdsprogram for Toyota, kan vi garantere deg 70% av original batterikapasitet etter 10 år eller inntil 1 million kilometer kjørt!

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/hvilke-elbilmerker-gir-de-beste-batterigarantiene/

Sitat

Lexus og Toyota har valgt å tilby uvanlige garantivilkår. Når det kommer til kapasitetsgaranti, lover de to merkene 70% i 8 år/200.000 km, noe som er meget bra. De krever heller ikke at service følges, alle merkeverksteder har kompetanse til å utføre kapasitetskontroll og tjenesten er gratis. 

Lexus og Toyota tilbyr imidlertid kun 5 år batterigaranti. Dermed taper merkene svært mange poeng.  Hadde de to merkenes batterigaranti vært like god som deres kapasitetsgaranti, hadde Lexus og Toyota vunnet Forbrukerrådets kåring overlegent. 

 

Endret av Zeph
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Karltorbj skrev (12 minutter siden):

Har en E-up, som gaar paa  11 aaret.

Har lyst til aa strekke den ett aar til, vente paa Id-2'en.

Batteriet, laa vel paa en 9 - 10 mils rekkevidde i vinter og bedre blir det ikke neste vinter.

Er det noen som vet om en kan friske opp batteriet litt, med en service, eller noe?

Har lest at det å hurtiglade fra lav SoC kan være positivt for å "trimme" batteriet litt. Andre tips kan være å kjøre litt mere i rykk og napp, altså med kraftig aks og tilsvarende kraftig "brems" med kun regen. Dessuten la bilen få kjøre seg litt godt ned i SoC, om du ikke gjør det allerede. La også batteriet få balansere seg, gjerne etter å ha kjørt seg nesten tomt.

Disse tipsene er ikke noe garanti, ei heller kvalifiserte tips, men kun hva jeg har lest meg opp til med de siste funnene på hva som kan forlenge livet til batteriene/redusere "nedbrytningen.

Så ta de gjerne med en klype salt om du vil, om ikke andre her inne backer opp dette.

  • Liker 2
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Har lest at det å hurtiglade fra lav SoC kan være positivt for å "trimme" batteriet litt. Andre tips kan være å kjøre litt mere i rykk og napp, altså med kraftig aks og tilsvarende kraftig "brems" med kun regen. Dessuten la bilen få kjøre seg litt godt ned i SoC, om du ikke gjør det allerede. La også batteriet få balansere seg, gjerne etter å ha kjørt seg nesten tomt.

Disse tipsene er ikke noe garanti, ei heller kvalifiserte tips, men kun hva jeg har lest meg opp til med de siste funnene på hva som kan forlenge livet til batteriene/redusere "nedbrytningen.

Så ta de gjerne med en klype salt om du vil, om ikke andre her inne backer opp dette.

Takk for rerspons, lade fra lav SoC, blir det  aa lade paa 10 ampers kurs, kan selvfoelgelig, stille ladekabelen, saa den ikke tar den.

Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Takk for rerspons, lade fra lav SoC, blir det  aa lade paa 10 ampers kurs, kan selvfoelgelig, stille ladekabelen, saa den ikke tar den.

Lad gjerne ettpar ganger minst på hurtiglader etter å ha kjørt bilen til 5-10% gjenværende batterikapasitet (SoC), til den er på 80 eller 90 %. Og så tilsvarende for saktelading (AC) hjemme, men da la den lade til 100 % og stå koblet lenger så den får balansert cellene, om du har muligheten til det på hjemmeladeren din.

SoC er forkortelse for State of Charge, altså aktuell batterinivå.

  • Liker 1

Nye midlertidige priser på Ioniq 5.

 

https://hyundai-motor-norway-as.mynewsdesk.com/pressreleases/lanserer-kraftig-rabatt-paa-ioniq-5-norgespris-gjoer-det-enkelt-for-kundene-3378764

 

Noen som vet om de bilene er rammet av de derre 12v problemene, eller er det fikset nå? 🤔

Endret av Duriello
On 3/31/2025 at 5:22 PM, Zeph said:

Leaf-feilen ser eg for meg at andre produsentar òg ville nekta å ta på garantien. Blir interessant om det ender opp i rettssak. Batterigarantiane er ofte iht. vilkåra kun at dei garanterer X% etter Y år eller Z kilometer.

Jeg trodde helt ærlig at batterigarantien gjaldt om batteriet gikk i stykker før 8 år / gitt antall km,

Skjønner den ikke gjelder ved oversvømmelse. Men når BMS ikke klarer å balansere slik at batteriet er brukandes i normale forhold så trodde jeg det var en ting som gikk på garanti.

Håper det blir en sak ut av det

  • Liker 3
bzzlink skrev (11 timer siden):

Jeg trodde helt ærlig at batterigarantien gjaldt om batteriet gikk i stykker før 8 år / gitt antall km,

Skjønner den ikke gjelder ved oversvømmelse. Men når BMS ikke klarer å balansere slik at batteriet er brukandes i normale forhold så trodde jeg det var en ting som gikk på garanti.

Håper det blir en sak ut av det

Dei kan ha endra vilkår opp gjennom åra, men iht. guiden til Forbrukertilsynet så har Nissan 8 år på både kapasitet og feil, utan at eg har finlese dei.

19 minutes ago, Zeph said:

Dei kan ha endra vilkår opp gjennom åra, men iht. guiden til Forbrukertilsynet så har Nissan 8 år på både kapasitet og feil, utan at eg har finlese dei.

Ja ser sånn ut fra oversikten til forbrukertilsynet (takk for at du postet den!)

Når man ser hvor mye batteriproblemer det har vært med 1. generasjonselbiler fra alle merker, så er jo denne garantien helt essensiell. 

Hvis ikke så risikerer man å måtte kaste 5,5år gamle biler fordi de blir for dyre å reparere. 

35 minutes ago, bzzlink said:

Ja ser sånn ut fra oversikten til forbrukertilsynet (takk for at du postet den!)

Når man ser hvor mye batteriproblemer det har vært med 1. generasjonselbiler fra alle merker, så er jo denne garantien helt essensiell. 

Hvis ikke så risikerer man å måtte kaste 5,5år gamle biler fordi de blir for dyre å reparere. 

Men så er det jo litt definisjonsspørsmål. Nissan bruker jo SOH (State Of Health) som ikke nødvendigvis samsvarer med målt kapasitet på batteriet.

Nå gjør Leaf sin SOH dette da. Endrer seg med hva bilen måler av kapasitet. Men på f.eks Kia Soul så har kunder måtte krangle for å få nytt batteri. Målte tester av brukere har vist under 70% gjenværende kapasitet men Kia sin "SOH" test viser over 70% "batterihelse"

Endret av Complexity
On 4/1/2025 at 8:45 PM, Duriello said:

Nye midlertidige priser på Ioniq 5.

 

https://hyundai-motor-norway-as.mynewsdesk.com/pressreleases/lanserer-kraftig-rabatt-paa-ioniq-5-norgespris-gjoer-det-enkelt-for-kundene-3378764

 

Noen som vet om de bilene er rammet av de derre 12v problemene, eller er det fikset nå? 🤔

Det virker ikke som kampanjen for sjekk/bytte av ICCU hjalp. Facebookgruppa for ioniq5 er fortsatt full av ICCU problemer i 2025. Det hjelper ikke at leveringstiden på ICCU er flere måneder...

Edit: 12v-problem, hjemmelading-problem og ICCU-problem hører stort sett sammen.

image.png.cb28a07ad20b9b5f448d97786f4cd169.png

On 4/1/2025 at 8:54 PM, Snowleopard said:

Skal visstnok være fikset nå, men man får se!

Det har Hyundai sagt i årevis, men det har ikke stemt så langt...

Endret av Axefjord
  • Liker 1
6 minutes ago, Fantomtegningen said:

Kia mener derimot at det er brukerfeil og ikke deres feil at 12V batteriet går tomt.

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai/kia-advarer-vanlig-bruk-tommer-12-voltsbatteriet/311271

Høres mer ut som da at 12 volt batteriet er under dimensjonert, trolig for å spare noen kr.

Syns er latterlig at flere ikke gjør som tesla og implenterer lithium batteri med høyere volt.

 

Quote
  • Ikke bruk bilen til mye småkjøring, spesielt vinterstid, da bruken av varme­seter, varme i ratt og varmetråder kan føre til et høyere strømforbruk enn batteriet kan lades.

Så kia sier at bilen ikke funker som en by bil om vinteren med mindre man skrur av sete varme, varme i ratt og varmetråder.

Endret av onkel_jon
  • Liker 2

Haha... fantastisk... 

Jeg driver KUN med småkjøring. 1.6 mil til og fra jobb hver eneste dag å jeg forvarmer to ganger hver dag på vinteren samt bruker sete og rattvarme etc. Har aldri hatt noe problem med min bil vertfall. Men det er da BMW i4 M50. Jeg vet ikke hvilket batteri jeg har og hvordan det lades, men det funker vertfall. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...