Gå til innhold

Jorden er flat


Anbefalte innlegg

Det siste innlegget fra andre til max var vel dette:

Du snakker så mye piss Max. Blir lei meg. Du har kommet så langt at du drar bevis og argumenter ut fra r*vhullet ditt som ikke har et feste i virkeligheten.

Du har fått beviset ditt. Likevel benekter du alt som er sant og det finnes bevis for.

 

Egentlig bra du melder deg ut av diskusjonen for du er en person man ikke kan diskutere med.

 

Og dette er noen som overtaler ham til å dra? Nei. Han hadde allerede bestemt seg, ergo hadde dette absolutt ingeting med at han sluttet å gjøre.

 

Jeg har sagt det før og det må sies igjen - du har et særdeles lettsindig og kristent forhold til sannhet.

 

Har mine tvil om at egypterne trodde at jorda var en globus, men skal ha det i bakhodet og sjekke det ut (forhåpentligvis snart).

Dette er det beste jeg kan finne fra wikipedia:

Macrobius Ambrosius Theodosius (floruit 395–423 CE) attributed the planetary theory where the Earth rotates on its axis and the interior planets Mercury and Venus revolve around the Sun which in turn revolves around the Earth, to the ancient Egyptians. He named it the "Egyptian System," and stated that "it did not escape the skill of the Egyptians," though there is no other evidence it was known in ancient Egypt.

 

Liker selv bøker som handler om arkeologi som beviser at Bibelen hadde rett.

Det tror jeg nok. Mye bedre enn ting som omhandler virkeligheten. Endret av fokkeslasken
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

fokkeslasken:

Du vet vel ikke hva alle mener innerst inne, med mindre du faktisk er de fleste av debattantene her :)

 

Den ideen at jorda roterer, tilsier jo at den beveger seg. Men i den siste delen av setningen står det "revolves around the Earth", som skulle tyde på at noe går rundt jorda og at den står stille?

 

Har tidligere søkt opp og skrevet her at grekernes heliosentrisme var nært knyttet til deres egen mytologi, som Olympen. Kan evt finne fram til det igjen. 

 

Sånn generelt vet man at alskens ugudeligheter har opprinnelse i Egypt, så det skulle egentlig ikke overraske. Men det finnes også en del sagn og forestillinger som tyder på at egypterne trodde på en flat jord, som bl.a. nevnes i Quora-linken et par innlegg over. 

Lenke til kommentar

Den ideen at jorda roterer, tilsier jo at den beveger seg. Men i den siste delen av setningen står det "revolves around the Earth", som skulle tyde på at noe går rundt jorda og at den står stille?

 

Har tidligere søkt opp og skrevet her at grekernes heliosentrisme var nært knyttet til deres egen mytologi, som Olympen. Kan evt finne fram til det igjen. 

 

Sånn generelt vet man at alskens ugudeligheter har opprinnelse i Egypt, så det skulle egentlig ikke overraske. Men det finnes også en del sagn og forestillinger som tyder på at egypterne trodde på en flat jord, som bl.a. nevnes i Quora-linken et par innlegg over. 

Egypterne, i likhet med mange andre i antikken slet med finne en forklaring på hvordan himmellegemene beveget seg. Det vanligste konseptet kaltes geosentrisme, som i eksemplet nevnt av Fokkeslasken var jorden da plassert i sentrum med sola og andre planeter i bane rundt jorden.

 

Du kan lese mer om dette i boka Astronomi - en kosmisk reise av Øystein Elgarøy

Boka er tilgjengelig på de fleste større offentlige biblioteker i Norge (jeg sjekket kjapt Sølvberget, Deichman, Bergen offentlige bibliotek, og Hovedbiblioteket i Trondheim)

 

Som skrevet på sidene til universitetsforlaget:

Det kreves ingen bakgrunn i faget for å ha glede og utbytte av denne boken, og den er også er en fin innføringsbok for alle som vil lære noe om det universet vi lever i.

 

Det er en lettlest bok, og jeg har ingen forventninger om at noen vil lese alt i den frivillig, men kapittel 3, 4, og 5 er 29 lettleste sider med stor skrift, og gir deg forståelse for hvorfor vi vet at jorden går i bane rundt solen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

fokkeslasken:

Du vet vel ikke hva alle mener innerst inne, med mindre du faktisk er de fleste av debattantene her :)

Nei, men jeg ser hvordan du omtaler andre her. Denne gangen som folk som bare vil rydde flat jordere ut av diskusjonen for at det skal bli stille, og vi gjør det visst via overtalelser. Noe du enten har underlag for i tråden (noe du ikke har) eller så er det du som mener du vet hva alle andre her mener innerst inne.

 

Nøyaktig hvilke interne tanker eller følelser det kommer fra er for meg knekkende likegyldig. Resultatet er uansett er lemfeldig forhold til sannhet. Og gitt at jeg nå har sett det samme fra deg tidligere samt fra andre kristne også, så begynner det etterhvert å utkrystallisere seg et visst kristent forhold til sannhet. Derav ordvalget.

 

Den ideen at jorda roterer, tilsier jo at den beveger seg. Men i den siste delen av setningen står det "revolves around the Earth", som skulle tyde på at noe går rundt jorda og at den står stille?

Start en snurrebass midt på gulvet. Gå rundt den. Dersom du klarte å gå rundt den - betyr det at snurrebassen ikke spinner?

 

Har tidligere søkt opp og skrevet her at grekernes heliosentrisme var nært knyttet til deres egen mytologi, som Olympen. Kan evt finne fram til det igjen.

Dette er vel sant for nær på alle eldre sivilisasjoner. Romere, egyptere, indianere, sumerere, inkaer, osv. Det du ofte finner er deres "enighet" om at solen er "hovedguden", om man kan si det slik.

Selv abrahamske religioner som kristendommen kan spores tilbake til soltilbedelse, 12 disipler og himmeltegnene, det trettende himmeltegnet som ikke hørte hjemme noe sted (djevelen), for å nevne noe.

 

Sånn generelt vet man at alskens ugudeligheter har opprinnelse i Egypt, så det skulle egentlig ikke overraske. Men det finnes også en del sagn og forestillinger som tyder på at egypterne trodde på en flat jord, som bl.a. nevnes i Quora-linken et par innlegg over.

Hvis du med "ugudeligheter" mener andre guder enn din gud, da burde man vel ta med ganske mange andre sivilisasjoner også. Hvis det ikke er hva du mener så aner jeg ikke hva du sikter til.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som skrevet på sidene til universitetsforlaget:

Det kreves ingen bakgrunn i faget for å ha glede og utbytte av denne boken, og den er også er en fin innføringsbok for alle som vil lære noe om det universet vi lever i.

 

Og de legger til; For dem som er ute etter et realistisk bilde, hehe. 

Dvs de som velger å tro på Bibelen er neppe ute etter et realistisk bilde etter deres forståelse. 

 

Det var slik en "dassen" dag i dag, mye regn resten av dagen. Så tror jeg tar turen og leter etter boka en annen dag. Det må være perfekte værforhold, må vite :)

 

Det finnes flere videoer med Elgarøy på youtube, en på HumanEtiskForbund sin kanal IkkeBliLurt, og et foredrag om kosmos under skepsiskonferansen 2010. 

Forsøket hans på å drikke vann ved 16:30 er faktisk veldig morsomt (barnslig er jeg også ja, i tillegg til makelig anlagt). 

 

fokkeslasken: At hedenske folk driver med soldyrkelse og stjernedyrkelse, kan lett kombineres med at jorda er flat. De trodde f.eks. at solguden kjørte i en vogn over verden, det vil si at solguden bevegde seg og ikke verden. 

Som ateist er en vel tvunget til å forholde seg til historiske folkeslag som ikke var ateister. Og det går visst fint, siden skeptikere og hedninger har utrolig mye felles. 

 

Mange ugudeligheter er forbundet med Babylon også, men det virker som Egypt står i en særstilling når det gjelder avgudsdyrkelse. Egypt blir nevnt utrolig mange ganger i de profetiske bøkene i Bibelen, som noe en må komme seg unna. 

Lenke til kommentar

fokkeslasken: At hedenske folk driver med soldyrkelse og stjernedyrkelse, kan lett kombineres med at jorda er flat. De trodde f.eks. at solguden kjørte i en vogn over verden, det vil si at solguden bevegde seg og ikke verden.

Og de som førte det bildet du postet fra Egypt sa at solen ble født hver morgen av himmelguden. Om de faktisk bokstavlig trodde dette er en annen sak. Forøvrig er dette uberørt av jordens fasong og godt i tråd med Bibelen som også i all hovedsak er uberørt av jordens fasong. Det blir intet problem med Bibelen før noen begynner å ta den bokstavlig som at de tror den faktisk påstår jorden har fire hjørner i stedet for den mer metaforiske fire himmelretninger for å beskrive "hele verden".

Man ser det samme med slangen og eplet. Man blir forbudt kunnskap av Gud for ellers vil man forstå hva man driver med. Man skal kjenne godt og ondt. At det også kan bety at man vil snu seg bort fra Gud om man får kunnskap virker mer til å være instruksjoner for presteskapet enn noe annet.

Den som delte ut kunnskap ble straffet. De som ble lurt ble straffet. De som fikk kunnskap ble straffet. Gud, som den eneste virkelige taperen i allegorien, kjører alle andre ned i søla for å oppheve seg selv over folks kunnskap.

 

Som ateist er en vel tvunget til å forholde seg til historiske folkeslag som ikke var ateister. Og det går visst fint, siden skeptikere og hedninger har utrolig mye felles.

Nei... Som realist er man tvunget til å forholde seg til historien. Det ligger ikke mer i det enn det. Man kan ikke bare avskrive reéll historie fordi den ikke er slik du helst vil at verden skal være.

Mener du at du som kristen ikke forholder deg til den realiteten at mange folkeslag har hatt en hel haug av forskjellige guder?

Eller prøver du å si at ateister egentlig burde slite med å forholde seg til at mange har trodd på alskens guder opp igjennom tidene?

 

Mange ugudeligheter er forbundet med Babylon også, men det virker som Egypt står i en særstilling når det gjelder avgudsdyrkelse. Egypt blir nevnt utrolig mange ganger i de profetiske bøkene i Bibelen, som noe en må komme seg unna.

Det er rart med det da disse var i geografisk nærhet av hverandre, samt overlappet hverandre tidsmessig, at den religionen som kom overlevende ut på andre siden ikke akkurat glansmaler det den erstattet. At anseelige deler av de abrahamske tilhengerene også visstnok skal ha vært slaver hjalp vel heller ikke på misnøyen og kan ha vært med på å påvirke.

Men du leser dette altså som at egypterne var værre avgudsdyrkere enn inkaene fordi din religion nevner de oftere.

Jaja...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen har tatt for seg en del av argumentene påstandene som flatjordere ofte kommer med, og skrevet langt og godt om dem i en bloggpost: https://thelogicofscience.com/2018/07/19/6-major-problems-with-a-flat-earth/

 

Det er synd at noen faktisk ser seg nødt til å sette seg ned for å skrive om slike ting, men samtidig bra at de orker.

 

Jeg har selv bare skumlest gjennom dokumentet (det er relativt langt), men i mine øyne treffer vedkommende ganske bra, og argumentasjonen er god.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La bare merke til månen på denne videoen, en sånn veldig stor nær måne filmet av en turgåer.
Hvordan går det til, forklarte noen det? Det ser jo unektelig ut som et rundt himmelegeme også da.
Skulle tro den bekrefter fasongen. Her kan det neppe være juks, da det er en enslig amatør som har filmet det.

Se fra 2.30 min. Inn i videoen.
https://tvh.no/2019/01/13/sjekk-det-blinkskuddet/

Men hvordan den kan være så stor og nær virker rart. Har sett selv også.

Lenke til kommentar

 

Min reaksjon til det: https://youtu.be/wdYPxFMhEkE?t=7

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

 

Men hvordan den kan være så stor og nær virker rart. Har sett selv også.

 

Stor er vel greit nok, men det jeg lurer på er hvordan du klarte å beregne hvor stor avstanden til den er utifra videoen der??

 

 

Endret av Omnia vincit amor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ser nær ut. Fordi det har jeg sett selv flere ganger, når den kommer opp i øst ser den 3 - 4 ganger større ut enn når den er midt der oppe.
Om det bare ser sånn ut, så er det hvertfall rart. For det ser unektelig sånn ut. Har du aldri sett det?

Skrev også det jeg tror det var en forklaring på det, så da burde det være greit å forstå at jeg mente det ser sånn ut, og ikke at jeg har konkludert at den faktisk er nærmere.   

Endret av Delvis
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med kamera så kan man zoome, er fjellet langt unna og man zoomer inn på fjelltoppen med månen i bakgrunnen vil månen virke større. Men egentlig er både månen og fjellet større, pga zoom.

 

Ellers anbefaller jeg deg å ta bilde av månen når den ser stor ut og når den ser liten ut, med samme zoom på kameraet og med samme kamera. Om då da måler bildet, så vil du se at de er like store.

Man har ikke noe å sammenligne med når man ser den høyt oppe, derfor ser den mindre ut.

 

Litt som at en sofa i ett tomt varehus virker liten, men enorm på hybelen..

Har du noen gang kjøpt noe som virker greit i butikken, men alt for stort når du kommer hjem?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Den ser nær ut. Fordi det har jeg sett selv flere ganger, når den kommer opp i øst ser den 3 - 4 ganger større ut enn når den er midt der oppe.

Om det bare ser sånn ut, så er det hvertfall rart. For det ser unektelig sånn ut. Har du aldri sett det?

Skrev også det jeg tror det var en forklaring på det, så da burde det være greit å forstå at jeg mente det ser sånn ut, og ikke at jeg har konkludert at den faktisk er nærmere.   

 

Ja, du har helt rett her, at nøkkelordet er "ser nær ut". :)

I realiteten er den faktisk noe mindre pga. refraksjon, og at den er ca. 6400km lengere unna deg enn når den står høyt på himmelen.

 

Grunnen til at månen ser større ut nær horisonten enn midt der oppe er av samme årsak (mest sannsynlig, jurien er vel fortsatt i tenkeboksen visstnok) som hvorfor de midtre sirklene her ser forskjellig ut:

The-Ebbinghaus-illusion-The-two-center-c

 

 

Tenk deg at de store sirklene representerer det tomme rommet, mens de små til høyre representerer fjellene i forgrunnen av månen. :)

 

EDIT: (aklla over her forklarte vel kanskje dette litt bedre tror jeg. :p )

Endret av JTHammer
Lenke til kommentar

Dette er enda en forklaring som går ut på at "du ser ikke egentlig det du ser". 

 

Hvis en skal merke at verdenshavet er større enn ventet, må en faktisk krysse det. Vi ser at de fleste skip ikke krysser verdenshavene i syd, men ferdes langs kysten ved kontinentene. 

 

Strekningen USA-Europa som er litt lengre nord, blir derimot krysset hele tida. Både av fly og båter. 

 

Det har vært noen smårare nyheter om verdensrommet, som oppskyting av Tesla og oppskyting av en båndspiller til minne om S. Hawking. Nå står det fordundre meg at det vokser en bomullsplante på baksida av månen. 

 

 

Frøspire vokser på månen

En liten grønn frøspire vokser på baksiden av månen. Bomullsfrøet ble sådd om bord i den kinesiske månesonden Chang'e-4.

Spiren gror i et gitter inne i en beholder i den kinesiske sonden, som landet tidligere denne måneden. Chang'e-4 er den første romsonden som noen gang har landet kontrollert på den siden av månen som vender vekk fra jorda.

– Dette er første gang mennesker har gjort biologiske veksteksperimenter på månens overflate, sier Xie Genxin som har ledet utformingen av forsøket.

Beholderen er 18 centimeter lang og inneholder luft, vann og jord. Inne i den har forskere ved Chongqing-universitetet sådd frø fra en plante i sennepsfamilien, bomulls- og potetfrø. I tillegg er det fruktflueegg og gjær på innsiden.

Bilder fra romsonden viser nå at bomullspiren har vokst bra i beholderen, men at ingen av de andre plantene hittil har begynt å spire, opplyser universitetet.

Romsonden landet natt til torsdag 3. januar norsk tid, et stort skritt for Kinas ambisjoner om bli en supermakt innen romteknologi.

(NTB)

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...