Gå til innhold

Lønner deg seg å bake brød?


*F*

Anbefalte innlegg

Hei.

Kom tilfeldigvis over denne artikkelen om tips til pengesparing:
http://abito.no/spar-masse-penger-pa-a-gjore-noe-av-dette-sier-ekspertene/

Der får man bla med seg dette:

 

Brød er en annen utgift som fort blir til mye penger. Kjøper du for eksempel brød til 30 kroner hver eneste dag, blir det nesten 11 000 kroner hvert år.

– Baker du det selv, kan du få brød for én tiendel av prisen, sier bankmannen.

 

Nå pleier ikke jeg å se på prisen på brødet jeg handler, men stort sett går det i butikk-brød, så nært 100% grovt som mulig.

 

Vil det fra et arbeidslivsperspektiv lønne seg å kjøpe ingrediensene og lage dette i f.eks en brødbakemaskin?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei.

 

Kom tilfeldigvis over denne artikkelen om tips til pengesparing:

http://abito.no/spar-masse-penger-pa-a-gjore-noe-av-dette-sier-ekspertene/

 

Der får man bla med seg dette:

 

Brød er en annen utgift som fort blir til mye penger. Kjøper du for eksempel brød til 30 kroner hver eneste dag, blir det nesten 11 000 kroner hvert år.

– Baker du det selv, kan du få brød for én tiendel av prisen, sier bankmannen.

 

Nå pleier ikke jeg å se på prisen på brødet jeg handler, men stort sett går det i butikk-brød, så nært 100% grovt som mulig.

 

Vil det fra et arbeidslivsperspektiv lønne seg å kjøpe ingrediensene og lage dette i f.eks en brødbakemaskin?

 

Det vil nok ta en god stund før maskinen er nedbetalt om du ikke er en familie på 8...

Lenke til kommentar

Eit vanlig kjøpebrød veg ca 750 gram og koster rundt 30 kr.

Ein 2 kg pakke med mjøl koster under 20 kr og er nok til 2,5 heimebakte brød.

I tillegg til vatn så treng du då berre gjær, det koster ca 10 kr for ein 5 pk.

 

Så for den same prisen som det kostar å kjøpe eit brød på 750 gram, så kan du bake litt meir enn 2,5 heimelaga brød på samme størrelse. Og då har du gjær til overs til neste baking.

Steikeovnen brukar straum for litt over 1 kr.

 

Så sjølv om du bakar berre eit og eit brød så vil det lønne seg å bake sjølv. Du sparar endå meir om du baker i større kvantum kvar gong sidan du då treng mindre straum per brød, samt at du vil trenge mindre gjær når du lagar ein stor deig.

 

Ei brødbakemaskin kostar rundt 1000 lappen, så med utgangspunkt i at du kan kome ned i tre kroner per brød så gir dette ei innsparing på 27 kr. Noke som igjen betyr at ei brødbakemaskin er inntjent etter at du har bakt 37 brød.

 

Mitt råd er å droppe brødbakemaskin dersom motivet ditt er å spare pengar, brødbakemaskiner er ei forholdsvis kostbar løysning for å gjere det marginalt meir lettvindt å bake eit lite brød.

Eg er hellig overbevist om at du totalt sett sparar meir tid på å bake 3-5 brød kvar gong du bakar.

 

Om du fyrst skal investere i utstyr så vil det være langt meir fornuftig å bruke litt meir pengar på å kjøpe ei kjøkkenmaskin i staden for, då er det superenkelt å både lage ein deig og å rydde opp etterpå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Du treng ikkje brødbakemaskin for å bake brød. Skal du ha gode resultat vil eg fråråde sånne maskiner.

 

Det spørs litt kva brød du kjøper i dag og kor mykje tid du har tenkt å bruke på det. Om det er veldig mykje å spare veit eg ikkje. Butikkane sel store mengder og kan presse prisane ned.

 

Før du går i gang med bakinga er det kanskje moko anna du bør tenke over. Du skriv at du ikkje ser på prisen når du handlar brød. Dersom det er tilfellet på resten av innkjøpene kan du kanskje spare litt der. Andre butikkar har kanskje lågare prisar. Du kan kanskje kjøpe eit brød til 10 i staden for 30. Først må du finne ut kva du betalar for brødet i dag og kor stort forbruket er. Har du familie og et eit brød om dagen eller er du student og har gjerne eit brød i mange dagar?

 

Det største problemet med baking er at det tar tid og er noko mange ikkje er interessert i å bruke tid på når du kan velje mellom gode, ferske brød og enkle, men billige brød på butikken.

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

e

Eit

Så sjølv om du bakar berre eit og eit brød så vil det lønne seg å bake sjølv. Du sparar endå meir om du baker i større kvantum kvar gong sidan du då treng mindre straum per brød, samt at du vil trenge mindre gjær når du lagar ein stor deig.

 

Ei brødbakemaskin kostar rundt 1000 lappen, så med utgangspunkt i at du kan kome ned i tre kroner per brød så gir dette ei innsparing på 27 kr. Noke som igjen betyr at ei brødbakemaskin er inntjent etter at du har bakt 37 brød.

 

 

det kan umulig stemme at man kun bruker 3 kr i råvarer i en brødbakemasin

Lenke til kommentar

det kan umulig stemme at man kun bruker 3 kr i råvarer i en brødbakemasin

Er ikkje langt unna, er jo bere litt mjøl, gjær, vatn og ein skvett olje som skal til. Du får sjølvsagt ikkje kjøpt kun imgrediensane til eit brød til ein slik pris, men handlar du i litt større mengder så er det ikkje så langt unna.

 

Kjøper du ferdigblanda poser for brødbakemaskin som berre rekk til eit lite brød så blir det sjølvsagt langt dyrare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eit vanlig kjøpebrød veg ca 750 gram og koster rundt 30 kr.

Ein 2 kg pakke med mjøl koster under 20 kr og er nok til 2,5 heimebakte brød.

I tillegg til vatn så treng du då berre gjær, det koster ca 10 kr for ein 5 pk.

 

Så for den same prisen som det kostar å kjøpe eit brød på 750 gram, så kan du bake litt meir enn 2,5 heimelaga brød på samme størrelse. Og då har du gjær til overs til neste baking.

Steikeovnen brukar straum for litt over 1 kr.

 

Så sjølv om du bakar berre eit og eit brød så vil det lønne seg å bake sjølv. Du sparar endå meir om du baker i større kvantum kvar gong sidan du då treng mindre straum per brød, samt at du vil trenge mindre gjær når du lagar ein stor deig.

Hva med alternativkosten for tidsbruk her? Med mindre man synes det å bruke tid på å bake brød selv har en egenverdi, representerer jo også tidsbruken en kostnad.

Lenke til kommentar

Jeg prøvde for noen år siden å bake alt brødet selv. Aldri mer.

Brødene smakte ikke i nærheten like godt som butikkbrød, og de ble aldri like luftige.

I tillegg var det et jævla slit.

 

Når man får luftig fersk kneipp og loff for 6.90 i de fleste butikker, ferdig bakt og ferdig oppskjært, så ser ikke jeg poenget lenger iallefall.

Lenke til kommentar

Hvetemel egner seg ikke i brød og da tviler jeg på at en kommer under kostpris ved å bake selv

 

Flere butikker som har "deals" på brød, kjøp 2-3 betal for 1 etc, så da er det bare å kjøpe flere og fryse ned

 

Kneipbrød egner seg best til griser

 

Spørs kva brød du kjøper, men kveitemjøl er hovedingrediensen til dei fleste brød.

Ei typisk oppskrift kan være noke som dette, (henta frå tine.no)

25 g fersk gjær 9 dl vann 500 g sammalt hvete, grov 1 kg hvetemel (ca) 50 g TINE Meierismør 2 ts salt ½ ss sukker

I denne oppskrifta sper dei på med litt grovt kveitemjøl i tillegg. Prisforskjellen på å kjøpe 2 kg fint eller grovt kveitemjøl er marginal.

Vil då ha spesialmjøl og heilkorn slik som i dei dyre kjøpebrøda så kostar ikkje dette så mykje ekstra heller.

 

 

Hva med alternativkosten for tidsbruk her? Med mindre man synes det å bruke tid på å bake brød selv har en egenverdi, representerer jo også tidsbruken en kostnad.

 

Med mindre du brukar tid der du kunne hatt inntektsbringande arbeid så vil ikkje det bli eit reelt økonomisk tap.

I praksis så kokar det ned til at du enten brukar ein time på å bake, eller ein time til å sjå på TV. Altså at du ikkje taper inntekt, berre disponibel fritid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meny pleier å ha et par-tre forskjellige brød på tilbud hver dag, og varierer fra dag til dag.

Da får man brød som vanligvis koster 25-30 kr til 16,90.

 

Vi skjærer opp brødet i butikken, putter i fryseren og smører matpakke på frosne brødskiver som vi legger klare i kjøleskapet på kvelden.

Brødet smaker ferskt og fint når matpakka spises dagen etter.

 

Skal vi ha brød hjemme tar vi opp et par skiver av gangen og bruker brødristeren.

 

Mulig vi kunne spart noen kroner i uka ved å bake selv, men de pengene velger jeg å bruke på ordningen vi har i dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er kanskje en litt mer realistisk oppskrift, som skal holde til tre brød.

http://trinesmatblogg.no/2010/11/15/sissels-grovbr%C3%B8d/

 

  • 75 gram havrekli
  • 75 gram solsikkekjerner
  • 75 gram gresskarkjerner
  • 75 gram linfrø
  • 50 gram store havregryn
  • 200 gram sammalt hvete, grov
  • 200 gram sammalt rug, grov
  • 1-2 ss maltekstrakt (honning eller sirup)
  • 1-1,5 ss havsalt
  • 25 gram fersk gjær eller 1/2 pose tørrgjær
  • 950-1000 gram hvetemel
Har ikke prisene på dette, men det ser ikke ut til å være veldig kostbare ingredienser.
Lenke til kommentar

Brødbakemaskiner koster 100-200 kr på finn. Dette er en slik ting som mange kjøper, bruker et par ganger også havner det på finn. Sånn sett tar det ikke lang tid å spare inn investeringen.

Kjøpte en slik på finn en gang. Den havna like fort ut på finn igjen. Nei, skal man ha det lettvint når man lager brød så er det grytebrød som gjelder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Skal vi ha brød hjemme tar vi opp et par skiver av gangen og bruker brødristeren.

Mulig vi kunne spart noen kroner i uka ved å bake selv, men de pengene velger jeg å bruke på ordningen vi har i dag.

 

Sånn gjør vi også det. Smører matpakke på frosne skiver om morgenen, så når de spises i 11-12 tiden er de forlengst tint og superferske! Det er lettere å smøre smør på frosne skiver også! 

 

Besparelsen på å bruke timevis i uken på brødbaking er minimal!

Å bake brød selv må være den måten som krever mest jobb for minst penger jeg kan tenke meg!

 

Ved å kutte ut én halvliter på byn i uken har du 10 oppskjærte brød i frysen, og hele ukens brødbehov dekt og litt til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...