Gå til innhold

Lønner deg seg å bake brød?


*F*

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vil ikke anbefale å gi kneipbrød til griser. Det inneholder lite proteiner og næringsstoffer og dessuten kan grisene bli løse i magen av det.

 

Whaat? Ingen næringstoffer???

 

Sist jeg sjekket bestod vel kneipp, som alle andre brød, av ca 50% karbohydrater, og ca. 10 % protein og resten vann.

 

Faktisk så finnes det vel knapt noe med mer næring på mindre plass enn kneipp og alle andre brød (bortsett fra en pakke margarin da)!

 

EDIT: I sin tid ble kneipp-brødet utviklet av Dr. Kneipp som et helsebrød som var sunnere enn alle de andre brød!

Endret av ozone
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvetemel egner seg ikke i brød og da tviler jeg på at en kommer under kostpris ved å bake selv

 

Flere butikker som har "deals" på brød, kjøp 2-3 betal for 1 etc, så da er det bare å kjøpe flere og fryse ned

 

Kneipbrød egner seg best til griser

Har du sett på innhaldet i dei fleste brød? Sjølv det som blir reklamert som spelt- og rugbrød har ofte størst mengde kveitemjøl.

Endret av Zeph
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke påstå at prisen er det store ankepunktet til å bake selv hvis man sammenlikner med en 7-8 kroners kneip. Har du noengang smakt et hjemmelaget brød med 7-8 kroner i ingredienspris?

 

Man bør egentlig sammenlikne med brød med tilsvarende smak og ingredienser ellers blir det feil. Blir som å sammenlikne og anbefale å kjøpe en Lada til 300,- fordi den er så mye billigere enn en Prius til 200.000,- :cool:

 

Et 30-40 kroners brød med litt solsikkefrø eller liknende koster kanskje 10-15,- å lage hjemme, kommer an på innkjøpspris og hvor mye "fancy" råvarer man dytter inn. Frøbrød er også veldig sunt i forhold til et 100% melbrød.

 

Fant denne prisen her http://www.godteributikk.com/1000-solsikkefr%C3%B8-p-2099.html så de 10-15 kronene jeg nevner er en smule overkill ;)

Lenke til kommentar

Med mindre du brukar tid der du kunne hatt inntektsbringande arbeid så vil ikkje det bli eit reelt økonomisk tap.

I praksis så kokar det ned til at du enten brukar ein time på å bake, eller ein time til å sjå på TV. Altså at du ikkje taper inntekt, berre disponibel fritid.

 

 

 

Tangentdiskusjon, men all tid er i prinsippet "tid man kunne hatt inntektsbringende arbeid" - man bare velger å ikke ha det da fritid også er viktig. For enkelte ting, derimot, som f.eks. brødbaking og andre bunnløse tidssluk man blir rådet til å pøse tid ned i for å spare noen skarve slanter, er alternativkosten i kroner og øre høyst reell men jeg ser det aldri bli nevnt en gang.

 

Hvis jeg skal bruke nevneverdig med tid på noe jeg finner sjeleknusende kjedelig, må innsparingen være i overkant av 3-400 kroner for hver eneste time jeg putter inn i det tidssluket for at jeg skal gidde.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg prøvde for noen år siden å bake alt brødet selv. Aldri mer.

Brødene smakte ikke i nærheten like godt som butikkbrød, og de ble aldri like luftige.

I tillegg var det et jævla slit.

 

Når man får luftig fersk kneipp og loff for 6.90 i de fleste butikker, ferdig bakt og ferdig oppskjært, så ser ikke jeg poenget lenger iallefall.

 

De brødene jeg har laget ble mye bedre enn butikkbrød, dyktighet er en ting også innenfor baking ;) Det med slitet kan jeg være enig med deg i, man må selvfølgelig like å bake. Blir som om jeg skulle skrudd bil for eksempel, det er ren tortur :p

 

En ting som er viktig er å ha interesse for det man driver med, man er mer villig til å bruke penger på en hobby. Om hobbyen gjør at man får litt høyere budsjett her og der er bare et pluss. Jeg driver med en ting som INGEN i familien kunne tenkt seg, de elsker resultatet men jeg ser tydelig at de ikke liker tanken på å gjøre det selv :lol:

Lenke til kommentar

*snip*

 

 

*snip*

 

 

*snip*

 

 

Kjøper kun brød som ikke inneholder hvetemel (står på baksiden) og er ikke maten egnet for griser så er det ihvertfall ikke egnet for mennesker. 

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar


Innlegg med overdreven quoting, aka pyramidebonanza, er redigert for å forkorte lengden på posten. Quoting er bra for å vise hvem dere siterer men pass på at det ikke blir overdreven bruk av denne funksjonen. Det er ikke nødvendig at folk får slitasjeskader på scrollefingeren for å komme frem til det dere har skrevet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...