Gå til innhold

Microsoft pakket Windows 10-reklame i ny sikkerthetsoppdatering


Anbefalte innlegg

Mener du at alle brukere skulle fått valg om alt av oppdateringer på alle system?

Det burde vært en opsjon, som var enkelt nok tilgjengelig til at en kyndig bruker slapp å f.eks. knote med registryet for å aktivisere den.

 

Jeg syns for det meste dette er grei skuring av MS - få brukere gratis over på en nyere og sikrere plattform som de kommer til å støtte i mange år fremover.

Tja, hadde Windows 10 bare vært en streit oppgradering, samme funksjonalitet men med sikrere kjerne og DirectX 12, så skulle jeg vært enig med deg. Men du får mye mer på kjøpet også, f.eks. frihet fra å velge HW-drivere, en integrert salgskanal for programvare som du ikke kan bli kvitt (og som du kan ta gift på at MS over tid kommer til å prøve å presse utviklere over på over tid) og generelt mindre frihet til å konfigurere systemet ditt som du vil. Da holder jeg meg heller til et mindre sikkert OS som faktisk leverer den funksjonaliteten jeg som en rimelig kyndig bruker ønsker (Windows 7 pro).

 

Microsoft har ikke skjønt at noe av det som gjør Windows-plattformen attraktiv er kompleksiteten og friheten. Når de prøver å kopiere Apple, å lage et lukket økosystem hvor de kontrollerer bukta og begge endene og i tillegg oppfordrer til at programvare skal designes ut fra prinsippet om minste fellesnevner, ja da fjerner de også mye av grunnen til å velge Windows.

Endret av Sutekh
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har kommet plenty rapporter om at folk opplever det samme nå, og det er jo ikke om det ikke finnes nok av eksempler på tidligere overtramp heller.

 

Jeg er helt for tvungne oppdateringer av software, men bare software der dette var en del av dealen når man kjøpte.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Det har kommet plenty rapporter om at folk opplever det samme nå, og det er jo ikke om det ikke finnes nok av eksempler på tidligere overtramp heller.

 

 

Men ingen har sett noe til Windows 10-reklamen i IE11 - som denne tråden handlet om før den sporet av.

 

edit: Og som artikkelen i InfoWorld handlet om.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Er leit at MS er i ferd med å ødelegge for seg sjølv med denne forma for oppdateringer. Nok ein god grunn for å holde seg langt unna w10.

 

1. Dette er ikke første gangen Microsoft får høre at de "er i ferd med å ødelegge for seg sjølv med" et-eller-annet, så de vet nok sånn cirka hva som kommer til å skje denne gangen også. Derfor gjør de det bevisst.

 

2. Hvis du oppgraderer til Windows 10, så vil du ikke lenger se dette maset om å oppgradere til Windows 10, så i måte er det en god grunn til å oppgradere ...

 

3. Om jeg ikke husker feil er flere av dine andre "gode grunner for å holde seg langt unna w10" basert på misforståelser og desinformasjon, bl.a. at du gir Microsoft tilgang til alle filer på disken din. Når alt kommer til alle viser disse grunnene seg å kanskje ikke være så gode allikevel.

Lenke til kommentar

 

Er leit at MS er i ferd med å ødelegge for seg sjølv med denne forma for oppdateringer. Nok ein god grunn for å holde seg langt unna w10.

 

1. Dette er ikke første gangen Microsoft får høre at de "er i ferd med å ødelegge for seg sjølv med" et-eller-annet, så de vet nok sånn cirka hva som kommer til å skje denne gangen også. Derfor gjør de det bevisst.

 

 

 

Mener du ting går som MS ønsker på denne fronten? Jeg vil si det er ganske åpenbart at MS er litt på vikende front, kontra hva de var for noen år siden. De har ikke råd til å være like arrogante som før, selv om du tror de har det.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Mener du ting går som MS ønsker på denne fronten? Jeg vil si det er ganske åpenbart at MS er litt på vikende front, kontra hva de var for noen år siden. De har ikke råd til å være like arrogante som før, selv om du tror de har det.

 

Care to explain?

 

 

Det virker for meg ganske åpenbart at windows ikke gjør det så bra som før, og at MS markedsdominans i praksis er svakere.

 

AtW

Lenke til kommentar

*nix har vunnet kampen om alt annet enn desktop. Linux på desktopen er ikke fremtiden, men det er fordi ikke desktopen er fremtiden.

 

Det er åpenbart at ideen MS er inne på med Continuum (og mange andre på mange andre plattformer før Microsoft) er den rette, og jeg er ganske sikker på at det ikke er Windows som er operativsystemet som kjører på den plattformen.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Tja, de fleste lar brukerne ta med data på enkle måter. Jeg migrerte nylig fra Dropbox til Google drive, det tok meg to minutter. Både Google og Apple lar brukerne eksportere alle data i standardformater, Microsoft vet jeg ikke noe om.

 

Det som faktisk skaper lock-in er når man får ting fra én leverandør man ikke får fra andre. Jeg har iPad, iPhone, Apple Watch og Mac, og det er nesten utenkelig å gå bort fra en av enhetene selv om det separat sett finnes bedre utstyr i enkeltkategoriene. Det er jo ikke gadgetene jeg primært kjøper, men hvordan de fungerer sammen.

 

Dette vet selvsagt Microsoft også, det er nok derfor de holder telefontilbudet sitt kunstig i live.

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

 

 

Mener du ting går som MS ønsker på denne fronten? Jeg vil si det er ganske åpenbart at MS er litt på vikende front, kontra hva de var for noen år siden. De har ikke råd til å være like arrogante som før, selv om du tror de har det.

 

Care to explain?

 

Det virker for meg ganske åpenbart at windows ikke gjør det så bra som før, og at MS markedsdominans i praksis er svakere.

 

OK, så du går fra "det er ganske åpenbart" til "det virker for meg ganske åpenbart".

Klar nyansering der, altså.

Lenke til kommentar

 

 

 

Mener du ting går som MS ønsker på denne fronten? Jeg vil si det er ganske åpenbart at MS er litt på vikende front, kontra hva de var for noen år siden. De har ikke råd til å være like arrogante som før, selv om du tror de har det.

 

Care to explain?

 

Det virker for meg ganske åpenbart at windows ikke gjør det så bra som før, og at MS markedsdominans i praksis er svakere.

 

OK, så du går fra "det er ganske åpenbart" til "det virker for meg ganske åpenbart".

Klar nyansering der, altså.

 

 

Nei, det er det ikke. "jeg vil si det er ganske åpenbart" er helt åpenbart en meningsytring.

 

AtW

Lenke til kommentar

Linux er fremtiden. Microsoft overlever sikkert, men glansdagene er over. Se bare på mobil, Android (linux) danket ut Windows før kappløpet egentlig var igang. SteamOS (linux) kommer til å bli en fullverdig spillplattform, og bedrifter kommer til å bytte til Linux på desktop av kostnadshensyn.

 

Strengt tatt så var det vel iOS (iPhone) som danket ut Windows Mobile.

Android kom bare kjørende forbi vraket et års tid senere.

 

"Linux on the desktop" har vi blitt lovet i 15+ år nå, og for tiden er det vel like mange som bytter fra Linux som til Linux.

SteamOS kan sikkert bli en fullverdig spillplattform på samme måte som Windows 10 Mobile kan bli en fullverdig mobilplattform. Det er ikke garantert at man får noen stor markedsandel...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...