Gå til innhold

Ny stillegående gaming-PC (6600K, GTX 970)


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har i løpet av den neste måneden en liten slump penger innkommende. Da tenkte jeg at jeg skulle benytte sjansen til å fikse meg en ny gaming-rigg.
Jeg har brukt litt tid på å finne ut hvor jeg vil legge meg i pris/ytelse. Likevel trenger jeg litt hjelp til å velge komponenter. Stikkord er stillegående og et greit kompromiss mellom ytelse og pris
Skjerm, tastatur og mus har jeg fra før.

Kabinett: Her tenkte jeg å gå for et sort Fractal Design Define R5 med sidevindu (ja, jeg er "fjortiss" og vil vise frem komponentene mine)
Prosessor: I utgangspunktet tenkte jeg som tittelen sier 6600K, men er åpen for forslag.
Hovedkort: Her er jeg veldig usikker. Tenkte en rimelig, men god nok, Z170-variant med Toslink til lyd.
Skjermkort: Et støysvakt GTX 970-kort. Har tidligere god erfaring med Gigabyte sin Windforce 3x-kjøleløsning, men åpen for andre forslag.
Ram: 16GB av en eller annen variant. Henger ikke lenger med på hva som er "bra" når det gjelder ram.
SSD: Her har jeg bestemt meg for enten Samsung 850 Evo 250 eller 500GB. Åpen for andre forslag om du har gode argumenter.
HDD: Rimelig 4TB-variant. Seagate har noen rimelige, men har hørt rykter om at disse ofte ryker. Er det noe i dette?
Wlan: Jeg er avhengig av wlan da jeg har Internett inkludert i husleia, men ruteren står selvfølgelig i en annen etasje. Derfor er jeg avhengig av at den takler det greit. Er det noen vits i å gå etter f.eks. et Asus-kort fremfor "billigkort"? I utgangspunktet hadde jeg tenkt PCIe-basert kort.
Prosessor-kjøler: Enten stillegående vannkjøling eller 140mm luft. Litt usikker. Har falt av lasset når det gjelder kjøling.
Strømforsyning: Corsair 750 RMx? Åpen for andre forslag. Må være stillegående.
Annet: Et par ekstra 140mm-vifter for å få bedre luft-flyt i kabinettet. Viktig at disse er stillegående.

Tenkte også jeg skulle slenge inn noe rødt lys til å vise frem innholdet, men det er ikke prioritet nummer én.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke svare for noe spesielt her. Virket veldig som en maskin jeg selv kunne bygget (uten det grufulle vinduet i kabinettet, huff).

 

Angående HDD finner du mange som liker WD og mange som liker Seagate. Du finner tilsvarende mange som hater det ene og hater det andre. Hvis den skal brukes aktivt til skriving/lesing ville jeg unngått "green" alternativene som gjerne er billigst.

 

Serveren min har dessverre gått litt varm i det siste, og der er det tre (!!) disker som ser ut til å ryke nå. En Samsung, en Seagate og en WD. Jeg kjøper det som gir best bang-for-the-buck i det øyablikket jeg skal kjøpe :)

Lenke til kommentar

Kan ikke svare for noe spesielt her. Virket veldig som en maskin jeg selv kunne bygget (uten det grufulle vinduet i kabinettet, huff).

 Hehe. Det med vindu skjønner jeg mange er uenig i, men som sagt så føler jeg litt for å være fjortiss denne gangen. :p

 

 

Hvis den skal brukes aktivt til skriving/lesing ville jeg unngått "green" alternativene som gjerne er billigst.

 Det kan godt være en green-variant. Det skal ikke være mye aktiv skriving og lesing regner jeg med. Spill og programmer legges på SSD-en. Harddisken blir en rein lagrings-disk for filmer og bilder.
Lenke til kommentar

Skjermkort: Et støysvakt GTX 970-kort. Har tidligere god erfaring med Gigabyte sin Windforce 3x-kjøleløsning, men åpen for andre forslag

EVGA GTX 970 SSC hvis støy er prioritet. Som med noen andre modeller, så er viftene av ved idle/lav last, men såvidt jeg har fått med meg er kortet også stillere enn konkurrentene ved last. Har et selv og er veldig fornøyd. Koster dog litt mer, så du må vurdere hvor mye dB'ene er verdt. Byggekvaliteten ellers er som vanlig flott med EVGA.

 

http://www.xtremerigs.net/2015/03/26/evga-geforce-gtx-970-ssc-acx-2-0-review/19/

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Hva med EVGA psu? F.eks EVGA SuperNOVA 850 P2

Den virker lovende ut fra tester jeg ser. Den er litt dyrere enn det alternativet mitt da. Er det verd prisforskjellen? Den er forøvrig bare tilgjengelig i to nettbutikker som jeg aldri har handla hos før. Tenkte jeg skulle prøve å holde kjøpet til én eller to nettbutikker.

 

 

 

EVGA GTX 970 SSC hvis støy er prioritet. Som med noen andre modeller, så er viftene av ved idle/lav last, men såvidt jeg har fått med meg er kortet også stillere enn konkurrentene ved last. Har et selv og er veldig fornøyd. Koster dog litt mer, så du må vurdere hvor mye dB'ene er verdt. Byggekvaliteten ellers er som vanlig flott med EVGA.

 

http://www.xtremerigs.net/2015/03/26/evga-geforce-gtx-970-ssc-acx-2-0-review/19/

Jeg er selvsagt klar over at jeg må opp ett par, tre hundrelapper fra referansedesign hvis jeg skal ha en tredjepartskjøler, men det må jeg nesten bare svelge.

Den ser ut til å være et godt alternativ, ja.

 

 

Til gaming er det per dags dato ingenting å hente i en 2011-03 fremfor en 1151. En overklokket 6700k gir hakket bedre spillytelse enn overklokket 5820k eller 5960x. Se nyeste testen til Digital Foundry. 6600k er et fornuftig valg med tanke på ytelse/pris.

Det er nettopp slik jeg har tenkt selv. Ja, jeg ta steget opp til s2011-3, men da blir det fort en del dyrere også uten at jeg får så mye igjen for det. Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Jeg har en god del 970 jeg folder på. EVGA sin ACX-kjøler føler jeg er bak MSI Gaming, bl.a. ASUS Strix er det beste av de jeg har testet (Gigabyte Windforce inkludert), og nevnte Gaming er en god nummer to.

Hvis budsjettet er 6600k er det nok intet poeng i å tenke på LGA2011-3, så den debatten er vel per definisjon død med tanke på budsjettet, Måtte isåfall være om man fikk tak i noe brukt... (da er det mer trolig med X79 som et mulig utfall).

Lenke til kommentar

 

Kan ikke svare for noe spesielt her. Virket veldig som en maskin jeg selv kunne bygget (uten det grufulle vinduet i kabinettet, huff).

 Hehe. Det med vindu skjønner jeg mange er uenig i, men som sagt så føler jeg litt for å være fjortiss denne gangen. :p

 

 

Hvis den skal brukes aktivt til skriving/lesing ville jeg unngått "green" alternativene som gjerne er billigst.

 Det kan godt være en green-variant. Det skal ikke være mye aktiv skriving og lesing regner jeg med. Spill og programmer legges på SSD-en. Harddisken blir en rein lagrings-disk for filmer og bilder.

 

 

 

På backblaze, så er Seagate 4TB meget gode på levetid. Har selv 16 stk slike seagate 4TB desktop i raid-6. Ingen har røket enda, og har hatt dem siden release. Altså rimelig lenge. For meg er de på nivå med de legendariske Hitachi 7k 3TB desktop harddiskene mine, som også gjør det utrolig bra på backblaze statistikken.

 

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q4-2015/

Lenke til kommentar

Jeg har en god del 970 jeg folder på. EVGA sin ACX-kjøler føler jeg er bak MSI Gaming, bl.a. ASUS Strix er det beste av de jeg har testet (Gigabyte Windforce inkludert), og nevnte Gaming er en god nummer to.

Hjertelig takk. Det er nettopp slike tilbakemeldinger jeg setter pris på. Tror jeg satser på MSI da Strix ligger enda litt høyere i pris.

 

 

På backblaze, så er Seagate 4TB meget gode på levetid. Har selv 16 stk slike seagate 4TB desktop i raid-6. Ingen har røket enda, og har hatt dem siden release. Altså rimelig lenge. For meg er de på nivå med de legendariske Hitachi 7k 3TB desktop harddiskene mine, som også gjør det utrolig bra på backblaze statistikken.

 

https://www.backblaze.com/blog/hard-drive-reliability-q4-2015/

Tusen takk. Leser gjennom lenka du kom med nå.
Lenke til kommentar

Jeg har en god del 970 jeg folder på. EVGA sin ACX-kjøler føler jeg er bak MSI Gaming, bl.a. ASUS Strix er det beste av de jeg har testet (Gigabyte Windforce inkludert), og nevnte Gaming er en god nummer to.

Hvilken modell fra EVGA? ACX 2.0 på SSC, i motsetning til SC og andre.

Lenke til kommentar

Ang. GTX 970 så er sikkert War sine bemerkninger også interessante.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1696598&page=2&do=findComment&comment=22914542

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1696598&page=2&do=findComment&comment=22915046

 

Personlig så var den avgjørende faktoren om å gå for SSC at den var en av få kort som kom med >= 2 displayport.

 

http://www.prisjakt.no/category.php?&lb=s246273467#prodlista

Lenke til kommentar

 

Jeg har en god del 970 jeg folder på. EVGA sin ACX-kjøler føler jeg er bak MSI Gaming, bl.a. ASUS Strix er det beste av de jeg har testet (Gigabyte Windforce inkludert), og nevnte Gaming er en god nummer to.

Hvilken modell fra EVGA? ACX 2.0 på SSC, i motsetning til SC og andre.

 

 

Jeg har både SC og FTW. Sistnevnte har vel ACX 2.0?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...