Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 5/19/2020 at 4:02 PM, N o r e n g said:

 

Dagens gladnyhet for alle som sitter på B450- og X470-hovedkort

Det mest spennende blir hva forumene rundt om i verden finner ut av hovedkortprodusenter som gidder støtte det eller ikke. Det er jo spennende selv for de som ikke eier B450 eller X470. Fordi det kan kanskje si noe om framtidige support på det merke man har kjøpt seg.

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 minutter siden):

Allerede kommet her tror jeg, men siden krona er elendig i forhold til dollar, så vises det ikkje særlig.

Så tilbudet som var for noen uker siden typ? Gir vel mening, får håpe krona kan komme seg litt opp igjen..

Lenke til kommentar

Og da er chipset vifta på mitt x570 Taichi gåen. Den skriker som en stær eller måke som blir kvalt.
Som jeg fryktet med x570 lenge før kjøp. ? Men tenkte de ikke gjorde samme feil som for 15-20 år siden.

EDIT:
En høy repeterende lyd som varte 2 sekunder hvert 2. sekund ca. ~10-15 ganger før den gikk ned i en lavere sluring og så begynte om igjen.  (som noe som ikke klarer å starte).
Var ingen andre vifter eller komponenter, første jeg sjekket.

Vi satt i stua og trodde først det var en fugl som hadde satt seg fast i pipa eller verandadøra nede eller noe slik men lokaliserte lyden til kontoret hvor jeg raskt skjønte at det var PCen og startet feilsøket. Alle andre vifter var ok. PCen har mer eller mindre idlet med kontorarbeid en ukes tid nå så ingen last å snakke om.

Tok shutdown og testet vifteoppsett i bios som verifiserte at det er chipsett vifta som av en eller annen grunn slurer/vibrerer ekstremt og skaper en slags høy "alarm" lyd. 

Den har gjort dette i 2 runder 10 minutter innenfor en halvtime nå.

Når jeg bootet PCen opp igjen fikk jeg en BSOD med "Bad Pool Call" samt disksjekk på en SSD som er helt frisk. Aldri hatt en BSOD på denne før.

EDIT2:
Ser ut som andre har samme problemet, samt at jeg mener å huske én her inne for bare et par måneder siden.
x570_taichi_chipset_fan_failure_after_twhttps://www.reddit.com/r/ASRock/comments/denlmv/x570_taichi_chipset_fan_failure_after_two_months/

Min lyd er litt verre enn denne:

Og som denne bare, hvert 2. sekund
https://streamable.com/wk1fj

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har sendt avgårde en mail til proshop og håper å komme til en rask løsning der.

Dette gjør også at jeg ikke kan ha PCen på om natta (da vil man våkne av lyden). Noe som er litt dumt da jeg kjører litt jobbting om natta pga. hjemmekontor for tiden. Det nytter heller ikke å sitte i Teams møter (som er omtrent 2-3 ganger daglig nå) om den lyden oppstår.

Veldig dum tid da man er avhengig av utstyr for tiden, men sånn er det. Shit hit the fan so to speak :D

Men jeg vil jo ikke ha Asrock X570 Taichi igjen siden jeg ser at fler med kortet har dette problemet, så spørsmålet er da hvilket kort jeg skal gå for? Jeg har ikke prøvd å overklokke ennå og det kjører samme Bios som jeg fikk det med.

Skulle gjerne prøvd å overklokke Ram til 3733-3800 men har bare ikke fått somlet meg til noe overklokk ennå. Jeg må også ha et hovedkort som takler størrelsen på min store ND-15 chromax Black kjøler med 2 vifter på (for dyr til å bare putte i skuffen).

 

Hva er de beste hovedkortene med X570 per i dag? (under 5000,-)

Noen her som er aktuelle?


EDIT:
Heller ikke noen temperaturer å snakke om.
image.png.868ca55a6e3d00f2b6fea0d760ef72c7.png

Fant denne noise cancelling saken til Teams, får prøve den til uka om det blir krise i jobbmøter.
https://krisp.ai/remote-teams/

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
9 hours ago, Nizzen said:

Allerede kommet her tror jeg, men siden krona er elendig i forhold til dollar, så vises det ikkje særlig.

Akkurat det har smått bedret seg de siste døgn da. USD har sunket litt i verdi. USD/NOK 9,95 i øyeblikket.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen tips til de som har ASRock X570 Taichi og skulle oppleve dette med chipsett fan første bruksåret. De jeg har sett på nettet har fått dette fra første måned eller frem til nå'ish.

Har du først fått problemet med vifta
- Ser ut som sluringen trigges over 3400 RPM
- Juster SB fan med custom profil i bios ned til du ligger godt under 3400RPM på forskjellige temps med unntak av 75c+. 80 er critical.
- Sørg for å ha god kjøling fra fronten mot området chipsettet befinner seg (Det hjelper ikke at GPU går rett over)
- Temperaturen på min SB har så langt ligget stabil på 57.5c med viften av.

Har du Taichi men ikke har opplevd problemet ennå
- Sjekk temperaturene dine med hwinfo64 og mål de over tid med forskjellige aktiviteter
- Forsøk å juster viften ned i Bios så langt som mulig hvor du fortsatt holder deg innenfor akseptable temperaturer (og minimum under 70-75c ved load.)
- Alternativt slå den helt av (under visse % verdier dukker den ikke opp med målbar RPM) eller sett den på silent profil.

Det virker som de som har gjort dette fra start har hatt bedre hell med Taichi kortene, men har ingen vitenskaplige data på det.

Jeg har gjort dette nå og temperaturen steg med fra 54 til 57.5 grader mens jeg kopierte 50GB data mellom SSDer for å teste litt. Skal også teste litt med spill osv. senere.

Målet er evt. å få kortet til å holde frem til 4000 med B550, X670 eller  ny Intel plattform lanseres. Vil også vurdere hva slags løsning Proshop evt. kommer med.


EDIT:
Alternativt, kjøp et HK hvor du kan kjøre custom vannkjøling på X570 SB.

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Etter ca en halvtime+ i GTA5 med NaturalVision:Evolved+ENB på Ultra settings og 1340 Carpack med Ultra traffic og alt i GTA5 på mest krevende innstillinger i 3840x1600 (GPU konstant 100%) så ligger chipsett vifta på følgende:

- steg aldri over 69.4c
- viften holdt seg under 2200rpm og det oppstå aldri støy.

Kjekt for andre å vite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...