Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Theo343 skrev (15 timer siden):

Og da er chipset vifta på mitt x570 Taichi gåen. Den skriker som en stær eller måke som blir kvalt.
Som jeg fryktet med x570 lenge før kjøp. ? Men tenkte de ikke gjorde samme feil som for 15-20 år siden.

EDIT:
En høy repeterende lyd som varte 2 sekunder hvert 2. sekund ca. ~10-15 ganger før den gikk ned i en lavere sluring og så begynte om igjen.  (som noe som ikke klarer å starte).
Var ingen andre vifter eller komponenter, første jeg sjekket.

Vi satt i stua og trodde først det var en fugl som hadde satt seg fast i pipa eller verandadøra nede eller noe slik men lokaliserte lyden til kontoret hvor jeg raskt skjønte at det var PCen og startet feilsøket. Alle andre vifter var ok. PCen har mer eller mindre idlet med kontorarbeid en ukes tid nå så ingen last å snakke om.

Tok shutdown og testet vifteoppsett i bios som verifiserte at det er chipsett vifta som av en eller annen grunn slurer/vibrerer ekstremt og skaper en slags høy "alarm" lyd. 

Den har gjort dette i 2 runder 10 minutter innenfor en halvtime nå.

Når jeg bootet PCen opp igjen fikk jeg en BSOD med "Bad Pool Call" samt disksjekk på en SSD som er helt frisk. Aldri hatt en BSOD på denne før.

EDIT2:
Ser ut som andre har samme problemet, samt at jeg mener å huske én her inne for bare et par måneder siden.
x570_taichi_chipset_fan_failure_after_twhttps://www.reddit.com/r/ASRock/comments/denlmv/x570_taichi_chipset_fan_failure_after_two_months/

Min lyd er litt verre enn denne:

Og som denne bare, hvert 2. sekund
https://streamable.com/wk1fj

Stemmer, hadde dette problemet for noen måneder siden. Løsningen var å sende inn hele hovedkortet i utgangspunktet.

Jeg koblet fra vifta og så om det var behov for den, noe det ikke var behov for med mitt bruk.

Koblet den på igjen etter en stund og da hadde den gitt seg forsåvidt.

Men, jeg endte med å bytte hovedkortet uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Tåkefyrste said:

Jeg var skeptisk til vifte på chipset på X570, og med god grunn ser jeg. Krysser fingrene på at X670 klarer seg uten vifte, så får klare meg med mitt X470 frem til da.

Satser på at X670 korta ikke har chipset vifte. Håper at chipset er produsert på 7nm+ også, slik at varme er et ikke-tema.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (27 minutter siden):

Jeg var skeptisk til vifte på chipset på X570, og med god grunn ser jeg. Krysser fingrene på at X670 klarer seg uten vifte, så får klare meg med mitt X470 frem til da.

Nå tipper jeg ASRock bruker en vifte av laber kvalitet. Har aldri lest eller hørt om noen kort fra Asus som har hatt det problemet. 

Lenke til kommentar
4 hours ago, ExcaliBuR said:

Stemmer, hadde dette problemet for noen måneder siden. Løsningen var å sende inn hele hovedkortet i utgangspunktet.

Jeg koblet fra vifta og så om det var behov for den, noe det ikke var behov for med mitt bruk.

Koblet den på igjen etter en stund og da hadde den gitt seg forsåvidt.

Men, jeg endte med å bytte hovedkortet uansett.

Har fått svar fra Proshop og må ta det via orginal kjøper (ikke noe problem). Det står at hvis deres tekniker ikke får problemet når de utfører en test så blir reklamasjon avslått og jeg får et gebyr på 300-600,-.

Jeg har gjort flere egne lydopptak av problemet og internett har brukere som sier at når dette først har oppstått så forsvinner det ikke med det første med mindre du alltid har viften av. Selv om det skulle bli borte en periode etter man har hatt den av så (eks. når de gjør en kort test) kan man få det problemet tilbake senere og slik kan jeg ikke holde på.

Jeg har heller ikke muligheten til å sende fra meg et hovedkort akkurat nå uten å ha et annet å bruke når dette er eneste PCen jeg har, noe jeg skrev i henvendelsen.

Men jeg tar det via original kjøper, det vet jeg ikke er noe problem :)

 

EDIT:
Akkurat nå med hjemmekontor ut sommeren er jeg så avhengig av PCen i jobbsammenheng at en slik prosedyre må vente til etter sommeren. Avtaler det med selger.

EDIT2:
Hovedårsaken til at jeg vil bytte kortet er fordi jeg aldri kan eller vil selge det med et slik problem og at det kan utvikle seg til å gjelde RPM under 3000 også som blir et problem.

NB! Den som solgte det til meg er ikke å klandre for noe som helst, fyren er en kjernekar. Jeg har hatt hovedkortet kjørende i snart 6 mnd 24/7 uten en eneste issue inntil i går kveld.

Slik jeg nå har konfigurert SB Fan nå er det ingen slureproblemer forløpig.
image.png.ffdfebf15bf9de40950d58b19514c996.png

EDIT3:
La til "akkurat nå" i setningen, siden det ikke virket å komme klart frem.

Quote

Jeg har heller ikke muligheten til å sende fra meg et hovedkort akkurat nå uten å ha et annet å bruke

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

@Theo343 kanskje du skal høre med forbrukermyndighetene, om det kan være så vanskelig for Proshop å dedikere en maskin til å langtidsstresse hovedkortet, som jo høres som den naturlig måten for Proshop å oppdage problemstillingen de også. Slike ting vet de at oppstår.

Det du også kan gjøre er å vedlegge et skriv som krever at alle disse kr 300 til kr 600 i gebyrer akkumuleres til et beløp de må tilbakebetale den dagen en framtidig innsendingsomgang scorer full pott på støy, den innsendingsomgangen Proshop VIL oppdage det samme som du har funnet med hovedkortet? Om ikke annet så vil det få dem til å innse at en langtidstest er det eneste fornuftige testregimé i så sære saker som svært plagsom viftestøy.

EDIT:

Alternativt at Proshop erklærer kortet til å ha en begynnende defekt nå, for Asrock må garantert vite om at slike feil oppstår nå med den chipset viften på denne hovedkortmodellen. Kan jo ikke være vanskelig for Proshop å få reklamasjonssaken til å gå igjennom. For hvis ikke så vet Asrock hvor fort det kan være at Proshop bare ignorerer Asrock noen år. Kanskje det er distributørleddet (grossisten i Skandinavia) som har den reelle reklamasjonen videre, som jo bare legger enda større makt bak reklamasjonskravet, om de gidder å ta den kampen for deg da ??

Endret av G
Lenke til kommentar
1 hour ago, G said:

@Theo343 kanskje du skal høre med forbrukermyndighetene, om det kan være så vanskelig for Proshop å dedikere en maskin til å langtidsstresse hovedkortet, som jo høres som den naturlig måten for Proshop å oppdage problemstillingen de også. Slike ting vet de at oppstår.

Det du også kan gjøre er å vedlegge et skriv som krever at alle disse kr 300 til kr 600 i gebyrer akkumuleres til et beløp de må tilbakebetale den dagen en framtidig innsendingsomgang scorer full pott på støy, den innsendingsomgangen Proshop VIL oppdage det samme som du har funnet med hovedkortet? Om ikke annet så vil det få dem til å innse at en langtidstest er det eneste fornuftige testregimé i så sære saker som svært plagsom viftestøy.

Jeg tar ikke sorgene på forskudd der, men det gjør at jeg heller avventer til jeg ikke lenger er avhengig av maskinen til hjemmekontor og frem til da kjører viften mest mulig av/lavt. Tenker at Proshop gjør en grei jobb og jeg fortstår at ikke alle kan ha nivået til Komplett på slike ting.

Så langt har sluringen kommet ved alle reboots (da kjøres vifta alltid opp til 100%) og ved endringer i vifteprofilen som da også kjører viften opp før den går ned. Men det er en mulighet for at de ikke oppdager det med 1-2 timers test.

Ellers tips til andre med hovedkortet:
https://www.reddit.com/r/Amd/comments/ccyxmn/psa_x570_taichi_design_flaw_chipset_overheat/

Å plassere GPU i slot 2 kan være lurt med tanke på varme og hvordan inntaket til chipset kjøleren er plassert.



 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (46 minutter siden):

Har fått svar fra Proshop og må ta det via orginal kjøper (ikke noe problem). Det står at hvis deres tekniker ikke får problemet når de utfører en test så blir reklamasjon avslått og jeg får et gebyr på 300-600,-.

Dette er helt normalt, og gjelder alle servicer som må sendes. Se forbrukerkjøpsloven om du lurer.

EDIT: Komplett, Elkjøp, Power, og andre elektronikkbutikker har også samme klausul.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar
3 hours ago, Randeboy said:

@theo343

Hjemmekontor også krever din arbeidsgiver at du skal bruke din private PC? Det er dårligere greier gitt og ikke noe de kan kreve.
 

Har selv bærbar PC fra arbeidsgiver, men fikk levert nye Dell U2718 og trådløst tastatur/mus hjem av min arbeidsgiver. 

Arbeidsgiver krever eller forventer selvsagt ikke det, de har håndtert denne hjemmekontor tiden bra. Her ligger det andre ting til grunn som er feil sted å diskutere hvorfor, pga. hva osv. 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
10 minutes ago, N o r e n g said:

Dette er helt normalt, og gjelder alle servicer som må sendes. Se forbrukerkjøpsloven om du lurer.

Jeg har ikke stilt meg spørrende til det har jeg vel? Det betyr bare at jeg ikke kan utføre det akkurat nå siden jeg er avhengig av maskinen på virkedager.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, N o r e n g said:

Det virket for meg som om både du og G syns det var litt overraskende.

Kan du påpeke hvor jeg virket overrasket? Det går nok mer på hvordan man selv oppfatter ting.

Jeg skriver også:

Quote

Tenker at Proshop gjør en grei jobb og jeg fortstår at ikke alle kan ha nivået til Komplett på slike ting.

Quote

det er veldig forståelig at ikke alle kan operere på den måten.

Jeg har på ingen måte eller noe sted ment at Proshop skal operere slik Komplett eller andre har gjort på mine RMA (mer enn bare HK gjennom årene), det er noe jeg ser på som "ekstraservice" og jeg synes det kommer klart frem. 

Dette var ikke en diskusjon om hvordan Proshop opererer, men kun at jeg da må avvente inntil jeg ikke lenger er avhengig av maskinen. Derav har jeg funnet workarounds på problemet som jeg også har delt med andre om de skulle oppleve problemet med hovedkortet.

Jeg vurderer også kanskje å benytte annledningen til å bygge meg en helt annen 4000-basert med X670 eller Intel basert maskin (som nevnt) siden dette først har oppstått, returnere hovedkortet til RMA og selge de andre komponentene. Men da må jeg også vente til dette er tilgjengelig for salg.

Jeg er heller ikke på noen som helst måte misfornøyd med 3900X bygget (fortsatt imponert og særdeles fornøyd), dette er bare å forholde seg til hva som skjer, hvilke muligheter som presenterer seg, hva som må gjøres osv. :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (11 minutter siden):

Hæ? Kan du påpeke hvor jeg virket overrasket? Det går nok mer på hvordan man selv oppfatter ting.

Jeg skriver tom.

 

Regner med at det har gått deg hus forbi at Komplett også kan kreve inn penger for produkter som blir sendt inn uten feil?

https://www.komplett.no/kundeservice/reklamasjon-og-garanti/

Det er kostnadsfritt å returnere et produkt i en servicesak. Husk imidlertid at gebyr for service, undersøkelse og frakt kan påløpe dersom feilen ikke faller inn under garanti eller reklamasjon.

Lenke til kommentar
36 minutes ago, N o r e n g said:

Regner med at det har gått deg hus forbi at Komplett også kan kreve inn penger for produkter som blir sendt inn uten feil?

https://www.komplett.no/kundeservice/reklamasjon-og-garanti/

 

 

Jeg forstår ikke helt hvem du diskuterer med?

Og nei, ingenting har gått meg hus forbi. Jeg har tvert i mot, som de fleste andre med lang fartstid i forumet, lang erfaring med RMA fra de fleste som selger maskinvare og elektronikk i Norge.

At du kan gjøre dette til kritikk av Proshop før de en gang har fått jobbe med saken, må du ta på egen regning. Det bør komme klart frem at det kun fordrer at jeg må ta annen approach akkurat nå. Finne workarounds og avvente til jeg ikke er like avhengig av maskinen. For min del handler det kun om å veie ting opp mot hverandre ift. de behov jeg har nå.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, ExcaliBuR said:

Stemmer, hadde dette problemet for noen måneder siden. Løsningen var å sende inn hele hovedkortet i utgangspunktet.

Jeg koblet fra vifta og så om det var behov for den, noe det ikke var behov for med mitt bruk.

Koblet den på igjen etter en stund og da hadde den gitt seg forsåvidt.

Men, jeg endte med å bytte hovedkortet uansett.

Nice. Byttet du til samme HK? Merket om det er noen revisjoner med endringer?
Ellers andre med X570 og Taichi, også greit å vite:
https://www.reddit.com/r/ASRock/comments/cgkjgk/x570_taichi_sb_temperatures_possible_fix/

 

Quote

Asrock Taichi here. It’s loud even on silent mode. Also, a GPU will block the air intake to the fan causing it to ramp up even at idle. I had to move my GPU to the PCIe slot below which reduces chipset temps about 20c.

 

Endret av Theo343
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Randeboy said:

Nå tipper jeg ASRock bruker en vifte av laber kvalitet. Har aldri lest eller hørt om noen kort fra Asus som har hatt det problemet. 

ASRock er ikke alene om det.
https://rog.asus.com/forum/showthread.php?114990-X570-chipset-fan-died-today
Snublet også over flere med Asus som hadde fått problemet når jeg søkte etter workarounds i dag tidlig :)

B550 kort å sikle på :D

https://www.anandtech.com/show/15810/amds-b550-motherboards-start-apppearing-online

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (7 timer siden):

Nice. Byttet du til samme HK? Merket om det er noen revisjoner med endringer?

Byttet inn i et annet hovedkort, Asus Crosshair VIII Impact. Først og fremst fordi jeg har lyst å bygge lite, men ikke miste ytelse. Samtidig som jeg føler at Asus sin UEFI er mer finpolert enn ASRock sin.

Viftene på Impact har ihvertfall ikke begynt å lage lyd, enda. Har et Asus Z77 Sabertooth med 2 stk. vifter á 35mm som har snurret siden 2012 uten at de lager noen spesiell lyd, så håper de har samme kvalitet på disse to 30mm viftene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...