Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Jeg er også den som venter på 3950X, sitter nå på en 4770K xD

 

Ang skjermkort er det også vanskelig å velge i!

Hadde håpt å havne under 15k på oppgraderingen, men viss ryktene stemmer så må man ut med 7000kr for cpu, 3400kr for hk og 16-2000kr for ram. Så da sliter man litt på GPU fronten!

Har 20K som er reservert til PC bruk, men vil ikke kaste penger ut av vinduet heller. Har en grei gaming CPU, men kidden ville ha en egen Modded Minecraft Server å jeg har ikke så lyst å leie, så han har brukt min PC som server de siste 4-5 måneder, så gamlefar sitter stuck med en I3 laptop inntil videre :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er også den som venter på 3950X, sitter nå på en 4770K xD

 

Ang skjermkort er det også vanskelig å velge i!

Hadde håpt å havne under 15k på oppgraderingen, men viss ryktene stemmer så må man ut med 7000kr for cpu, 3400kr for hk og 16-2000kr for ram. Så da sliter man litt på GPU fronten!

3900x koster $499 / 5390. 3950X vil koste $749, så da er du på 8090 kr sånn cirka. Power pleier å ha 20% med DNB MasterCard i oktober, evt :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3900x koster $499 / 5390. 3950X vil koste $749, så da er du på 8090 kr sånn cirka. Power pleier å ha 20% med DNB MasterCard i oktober, evt :p

Det er utrolig billig i forhold til hva Intel skal ha. Regner med de allerede har fått seg en knekk i server markedet etter at AMD kom på banen igjen. Billigste Intel 16 kjerner på Komplett koster 19 000kr mot AMD sine 8000kr som også fungerer på billigere HK.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter noen dagers testing med 3900x er det soleklart at det behøves en bedre kjøleløsning enn den som er med. Noen som har kjennskap til en god og stillegående kjøleløsning? Tenker et Corsair Hydro kit som ikke støyer noe spesielt og kan fint greie 125-150 watt.

Gigabyte Aorus Elite hk.

Endret av Malvado
Lenke til kommentar

Etter noen dagers testing med 3900x er det soleklart at det behøves en bedre kjøleløsning enn den som er med. Noen som har kjennskap til en god og stillegående kjøleløsning? Tenker et Corsair Hydro kit som ikke støyer noe spesielt og kan fint greie 125-150 watt.

Gigabyte Aorus Elite hk.

Dark rock pro 4

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som har kjennskap til en god og stillegående kjøleløsning?.

 

Rom Rajak skrev.

 

Veldig liten gevinst på å kjøpe vannkjøling, da luftkjølerne nå har blitt veldig stillegående og kapabel til å fjerne mye varme.

 

 

https://youtu.be/vw4HONEkj4s

 

 

Dark rock pro gjør en ganske grei jobb med 3900x.

https://youtu.be/R5GhNnLVUrw

Endret av Sydvest
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rom Rajak skrev.

 

Veldig liten gevinst på å kjøpe vannkjøling, da luftkjølerne nå har blitt veldig stillegående og kapabel til å fjerne mye varme.

 

Dark rock pro gjør en ganske grei jobb med 3900x.

 

Har det noen gang vært særlig gevinst på vannkjøling av CPU? Tenker da på Custom og ikke AIO.

I forhold til pris så er det sjeldent verdt det med mindre man er skikkelig entusiast.

Endret av TheKims
Lenke til kommentar

Har det noen gang vært særlig gevinst på vannkjøling av CPU? Tenker da på Custom og ikke AIO.

I forhold til pris så er det sjeldent verdt det med mindre man er skikkelig entusiast.

Tja... Sannsynligvis ikke, men mesteparten av vannkjølinga mi er rundt ti år å du får mindre støy og lavere temp ved oc av cpuer med høy tdp.

Lenke til kommentar

Tja... Sannsynligvis ikke, men mesteparten av vannkjølinga mi er rundt ti år å du får mindre støy og lavere temp ved oc av cpuer med høy tdp.

Visst man har det beste av det beste å vil skvise det lille ekstra så skjønner jeg det, men for folk med low og mid tier hardware så er det helt bortkastet. Da kunne man heller brukt pengene på bedre hardware. Skjønner fortsatt ikke hvorfor EK har laget en vannblokk til 5700XT? Hadde den overklokket noe sinnsykt så er det greit, men den gjør jo ikke det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Positive med vannkjøling er at det ser litt bedre ut i en showcase, det kan potensielt bli lydløst, og kjøle mange ganger bedre enn original luftkjøler.

 

Negative er selvfølgelig prisen, støy fra pumpe, vedlikeholdet, og at det er flere ting som kan gå galt. Deriblant pumper som stopper, morkne slanger, lekkasjer i koblinger, potensielt mye jobb om noe skal byttes ut.

 

Ingen av ulempene nevnt over er tema med en luftkjøler =)

 

edit: Men så føler jeg dette er for de over gjennomsnittlige interesserte. Og når man har en hobby man liker så syntes jeg man kan forsvare å bruke litt ekstra penger på den.

Endret av Sydvest
Lenke til kommentar

Vel store luftkjøler tårn har et annet problem med at mange dem er ganske høy og man ender opp med at dem passe ikke i så mange kabinetter. For eks jeg var interessert i  Lian Li Pc-011 air , men den støtta bare max 155mm og de fleste populære gode kjølertårn er på 160-180mm høyde og jeg ville ha noctua nh d15 og den er 165mm høy og ville ikke passe i lian li. Så det ble nå fractal define r6 usb-c på meg i stede ettersom den støtte opp til 185mm

Lenke til kommentar

Positive med vannkjøling er at det ser litt bedre ut i en showcase, det kan potensielt bli lydløst, og kjøle mange ganger bedre enn original luftkjøler.

 

AIO er iallefall ikke lydløst :p

Klart man kan sette ned pumpehastigheten og rpm på viftene, men da yter dem ikke bedre enn en god luftkjøler som f.eks Noctua D15 heller. Min Corsair H150i PRO AIO har problemer med å kjøle ned en 9900K overklokka. Det går, men blir varmt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vurderer å kjøpe ny rigg nå, og skal gå for ryzen.

 

Det eneste jeg har bestemt meg for utenom ryzen er at jeg skal ha rtx2070/5700xt. Pr nå har jeg en 75hz 1080p freesync skjerm jeg ønsker å beholde for nå, og så oppgradere senere. 

 

Nå som de nye ryzen kommer på markedet vurderer jeg sterkt å bare kjøpe en 2600x på billigsalg, da det vil holde i massevis utifra skjermen jeg sitter på. Det jeg da ønsker er å kjøpe hardware som gir meg mulighet for å oppgradere til f.eks en 3700x om 2 års tid, etter at jeg da har kjøpt en 1440p skjerm.

 

Må jeg se etter noe spesielt hovedkort for å få dette til? 

 

Har vurdert denne ganske kraftig da prisen er god:

 

https://www.komplett.no/product/11454/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a155?offerId=KOMPLETT-310-11454

Endret av fiskerdigg123
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...