Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3700x vs 3800x begynner å gi mening hvis dette er normen med alle brikkene.

 

 

Ikke egentlig, om du legger de pengene i å oppgradere RAM til et B-die kit får du mer ytelse enn de 100 MHz

 

3200 cl16, "micron e die" eller hvordan det skrives. (BLS2K16G4D32)

 

Da burde det være mulig for deg å nå litt høyere klokkefrekvens. 3600 med tRCD 17 er forøvrig utrolig bra for E die om det er stabilt.

Målet bør være å få maksimal stabil FCLK: fra 3200 / 1600 / 1600 til 3733 / 1866 / 1866 gikk ytelsen i spill opp med 7-8% i snitt, og minimum økte over 10% på en 3900X.

Lenke til kommentar

3700X var en pen liten ytelsesforbedring i forhold til min gamle 4770K, men jeg er ikke fornøyd med kjølingen. Jeg antar at den kjøler godt nok -- temperaturen når litt over 80 C under Cinebench, og jeg får omtrent forventet resultat (4839), om enn uten å nå maks CPU-hastighet på noen av kjernene. Men viftehastigheten er temmelig ustabil, og støyforskjellen mellom laveste og litt høyere hastighet er påfallende. Joda, den kan stabiliseres ved å kjøre på konstant irriterende høyt nivå.

 

Noen meninger om BeQuiet Dark Rock Slim? Etter det jeg kan se, burde den gi tålelig god kjøling i et godt ventilert kabinett, med tanke på at jeg ikke skal overklokke. Og den skal være ganske stille.

 

Edit: Såpass godt tilbud på Elkjøp akkurat nå (349,-), så jeg bestiller like godt et eksemplar. Testene ser ut til å være jevnt over svært positive. Rapporterer tilbake når jeg har mottatt og montert.

Endret av Cretinous Pigfaced Git
Lenke til kommentar

Ny video fra linus om ram speed

https://www.youtube.com/watch?v=iHJ16hD4ysk

...og vil man ha Enda bedre spillytelse, så må man over på den andre siden :p

 

Skal teste mere 9900k max oc på core/mem Vs 3900x max oc på core/mem når ferien er ferdig.

 

Uheldigvis for Amd så ødelegger den "høye" latencyen for å få et skikkelig kvelertak på Intel der CPU ER flaskehals. Les; f.eks. Bf V i 1080p/1440p med et kraftig skjermkort.

Lenke til kommentar

 

Dum di dum di dum di dum... I'ma just gonna leave dis here... :p

 

 

 

Har ikke fulgt med i tråden på noen dager. Men kom over denne også som jo er good shit:

 

 

(ser noen allerede hadde postet lenke til denne, nå i etterkant. Synes likevel den framhever noe hvor AMD er på vei)

Endret av G
Lenke til kommentar

Uheldigvis for Amd så ødelegger den "høye" latencyen for å få et skikkelig kvelertak på Intel der CPU ER flaskehals. Les; f.eks. Bf V i 1080p/1440p med et kraftig skjermkort.

Hadde nok hjulpet mer om disse prosessoreme kunne klart 4.8 GHz all core uten ekstremkjøling.

 

Selv med en 9900k på 5.0 GHz og slappe XMP-innstillinger på RAM er en 9900k ca 10% raskere virker det som for meg.

 

Proshop har listet masse Trident Z Neo nå:

 

https://www.proshop.no/?s=tridentz+neo&o=1028

 

Svindyrt.

Lenke til kommentar

Stussa på den der, planlegger 3900x-rigg selv (eller 3950x om den ikke kommer ut før med det her tempoet). Trodde prisene var på vei enda lengre ned, ganske kraftig også? Virker litt dyrt (idag) å betale ~4800kr vs ~3600kr for 4x16GB brikker uavhengig av 3200 vs 3600 hvis forskjellen ligger på ~10%, kan jo like greit switche over til blå?

Lenke til kommentar

...og vil man ha Enda bedre spillytelse, så må man over på den andre siden :p

 

Skal teste mere 9900k max oc på core/mem Vs 3900x max oc på core/mem når ferien er ferdig.

 

Uheldigvis for Amd så ødelegger den "høye" latencyen for å få et skikkelig kvelertak på Intel der CPU ER flaskehals. Les; f.eks. Bf V i 1080p/1440p med et kraftig skjermkort.

På en måte er det bra at ryzen 3000 i langt mindre grad enn 1000 og 2000-serien er avhengig av rask ram og mye tweaking. For de som kjører ferdigbygd eller bare aktiverer XMP går man glipp av langt mindre ytelse enn ved forrige generasjoner. Interessant at Intel nå er mer avhengig av den utrydningstruede B-dien enn ryzen 3000. Hva latency angår viser jo og 3000 at L3 cache og flere andre forbedringer gjør at man i stor grad kan kompensere for høy latency. 3700X er jo totalt overlegen 2700X på nær sagt alt ved bare marginalt høyere klokke og latency som typisk ligger 5-10 over 2700X.

 

Interessant at man nå kan kjøpe et ramkit med Hynix CJR eller Micron E-die til rundt 1k og bare få marginalt lavere ytelse enn B-die til 1500. Intel ble plutselig et enda dyrere alternativ for å få sitt potensiale med 4200+ ram.

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På en måte er det bra at ryzen 3000 i langt mindre grad enn 1000 og 2000-serien er avhengig av rask ram og mye tweaking. For de som kjører ferdigbygd eller bare aktiverer XMP går man glipp av langt mindre ytelse enn ved forrige generasjoner. Interessant at Intel nå er mer avhengig av den utrydningstruede B-dien enn ryzen 3000. Hva latency angår viser jo og 3000 at L3 cache og flere andre forbedringer gjør at man i stor grad kan kompensere for høy latency. 3700X er jo totalt overlegen 2700X på nær sagt alt ved bare marginalt høyere klokke og latency som typisk ligger 5-10 over 2700X.

 

Interessant at man nå kan kjøpe et ramkit med Hynix CJR eller Micron E-die til rundt 1k og bare få marginalt lavere ytelse enn B-die til 1500. Intel ble plutselig et enda dyrere alternativ for å få sitt potensiale med 4200+ ram.

Nei.

 

3200c14 @ 4400mhz ??

 

Billig morro :D

 

Forskjellen blir ikkje mindre om begge bruker samme billigbrikker.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

På en måte er det bra at ryzen 3000 i langt mindre grad enn 1000 og 2000-serien er avhengig av rask ram og mye tweaking. For de som kjører ferdigbygd eller bare aktiverer XMP går man glipp av langt mindre ytelse enn ved forrige generasjoner.

Ut fra det jeg selv gadd å teste, og det andre tester viser, så er det mer å vinne enn noen gang tidligere.

5-10% økning i ytelse fra 3200 til 3733

Lenke til kommentar

Hadde nok hjulpet mer om disse prosessoreme kunne klart 4.8 GHz all core uten ekstremkjøling.

 

Selv med en 9900k på 5.0 GHz og slappe XMP-innstillinger på RAM er en 9900k ca 10% raskere virker det som for meg.

 

 

Svindyrt.

Vanskelig å komme godt under 60ns selv med 4.8ghz. Enda Langt ifra 9900k som får under 40ns med raskt tweaket minne. Er fortsatt 50% treigere.

 

Ref tideligere i tråden da 9900k fikk ca230fps? Vs ca 170? I bf V

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme godt under 60ns selv med 4.8ghz. Enda Langt ifra 9900k som får under 40ns med raskt tweaket minne. Er fortsatt 50% treigere.

 

Ref tideligere i tråden da 9900k fikk ca230fps? Vs ca 170? I bf V

 

Hvis hele programmet får plass i cache er latency til systemminnet irrellevant. Det er derfor AMD doblet L3 cache til 16MB per 4 kjerner (3 på 3900X).

 

Mest sannsynlig er ikke 16MB per CCX nok heller, når det hjelper på spillytelse å skru av SMT er det tydelig at den sliter med å holde kjernene i arbeid.

Lenke til kommentar

Jeg har nå bestemt meg for at det blir ryzen 3600, da maskinen ene og alene blir brukt til spilling. 

 

Er pengene verdt det for å skaffe X versjonen? Eller kan jeg kjøpe en AIO kjøler og overklokke til samme nivå? 

 

Oppsett:

 

https://www.proshop.no/Guides/PcAssembling/8022830/?selectedItems=b_2778870-c_2668204-d_2776912-e_2634000-f_2512327-g_2676192-k_2656774-l_2659783-t_2511022-7_2545979-

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...