Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlige!! Jeg har valgt å høre på en som tilsynelatende har mer peiling på slikt enn meg. Denne gang var det Nizzen.

 

Intel 660P blir lagringsdisken, så skal jeg ha en A-Data XPG SX8200 til system.

 

Handlevognen har blitt litt korrigert siden sist.

 

Var da voldsomt til ventetid på en del av komponentene der? 1-2 måneder på RAM, og "kan ikke opplyses" en gang på SX8200. Jeg hadde nok kikket etter alternativer om jeg var deg...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøper egne SP vifter til radiator, ja :)

Er disse Noctua viftene gode som kabinettvifter? I såfall plukker jeg opp noen i morgen.

Jeg har ingen fasis om disse er gode, ikke har jeg prøvd dem heller.

Jeg ser ingen problemer med hvorfor du ikke skal velge disse, Noctua har god rykte.

De er riktignok en del gamle, ser det eksisterer en del review helt tilbake til 2013 / 2012 , jeg gadd bare ikke å sjekke.

 

I og med at dette er chromax, så er vel disse viftene "refresh" ettersom chromax ikke er gammelt. (2018??)

Lenke til kommentar

Den aller siste er en post fra Shamin0 der han har funnet en måte å repliserer feilen på?

 

Om du bruker linken jeg har uthevet så kommer du til post #81 hvor han linker til to bioser (C6H + WIFI) hvor det virker som om han har klart å fikse 07 feilen i enkelte tilfeller. I tillegg er BIOSenes versjonsnr. 0001, noe som tilsier for meg uoffisiel.

 

Nå vet jeg ikke hvor disse BIOSene kommer fra, men ser ut som det er uoffisielt. Shamino virker som om har "løst" POST problemene (hack?), ikke helt sikkert, men muligens.

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112279-X370-X470-AGESA-1003AB-Bioses/page9#post778492

 

En som testet og tydeligvis går god:

 

https://rog.asus.com/forum/showthread.php?112279-X370-X470-AGESA-1003AB-Bioses/page9#post778500

 

Gjelder kun C6H + WIFI.

 

I tillegg virker det som om flere på overclockers.net forumet også har blitt kvitt 07 med Shamin0s BIOSer. (post #101).

Lenke til kommentar

Jeg har ingen fasis om disse er gode, ikke har jeg prøvd dem heller.

Jeg ser ingen problemer med hvorfor du ikke skal velge disse, Noctua har god rykte.

De er riktignok en del gamle, ser det eksisterer en del review helt tilbake til 2013 / 2012 , jeg gadd bare ikke å sjekke.

 

I og med at dette er chromax, så er vel disse viftene "refresh" ettersom chromax ikke er gammelt. (2018??)

 

Jeg kjører nå 4x chromax 120mm som kabinettvifter. Man må stille seg spørsmålet om man trenger lufftrykk eller luftmengde. Av hva jeg har skjønt burde man i hovedsak gå for mengde når det er snakk om generell/kabinett og trykk om de skal brukes til radiatorer. Av hva jeg har skjønt i hovedsak, og så kommer det helt sikkert spesielle usecases som er unike hvor det ikke er slik.

 

Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med kvalitet på de jeg har.

 

Jeg brukte denne charten for å finne vifte til mitt usecase: https://noctua.at/en/which_fan_is_right_for_me?

 

Endte opp med 4 x disse: https://noctua.at/en/products/product-lines/line-chromax/nf-s12a-pwm-chromax-black-swap

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger man viftestyring når det er pwm?

 

PWM funksjonaliteten til hovedkortet vil da gjøre at disse viftene kommer opp i ganske høy hastighet under load, og dermed bråke. Så du må lage en custom vifte profil. Enten i BIOS på hovedkortet, eller om du kjøper en Corsair Commander PRO som jeg gjorde og bruker Corsair Link til å gjøre det. Generellt sett ønsker man at 120/140mm vifter er under ~1200 rpm ellers begynner støyen å bli plagsomt.

Lenke til kommentar

Het normalt. Raskeste JEDEC-profil er satt til 2133 MHz på brikkene.

Samme greia på mine 3600MHz-brikker

 

Jeg turte ikke å kødde så mye i første runde, så jeg beholdt alt på auto og bare justerte til 3200 MHz. Da merket jeg at spenningen spratt fra en (tror 1,2 Volt) til 1,35-ish Volt litt usikker på desimalene, da jeg tror jeg leste av dette i går fra BIOS.

 

Er litt uvant med medfølgende programvare enda til Asus Hero8-kortet. Er mange programmer som skal innstalleres, og det skjedde jo i går, for andre gang til ny SSD.

 

Er det også normalt at Auto bør push'e litt opp på Volt for Auto-innstillinger? Og hva er egentlig sunt for brikkene eller hva man skal definere hvor sunt faktoren skal henge ved?

 

https://www.komplett.no/product/1018339/datautstyr/pc-komponenter/minnebrikker/gskill-trident-z-ddr4-rgb-32gb-3200mhz?noredirect=true?noredirect=true

 

Fant jeg dette på Komplett:

 

Tested - 3200 MHz - 1.35 V - CL14 - 14-14-14-34 

SPD - 2133 MHz - 1.2 V

 

Dersom noen kunne vært så snille når de får tid og anledning til å veiledet til noe mer optimale innstillinger enn auto? Har Hero VIII-kortet fra Asus da, så om noen er kjent med den Bios? Er vel ille å fortsette på CAS 15 på disse brikkene vel?

 

Gjerne litt sånn, holde i hånden mens man går igjennom BIOS-innstillinger steg-for-steg. Skjermbilder eller What-not? Er så newb atte  :lol:

 

 

post-30484-0-46835100-1564189224.jpg

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Fordelen med å bruke headerne på hovedkortet er at du slipper å innstallere programmer for å styre viftehastigheten. Du kan fint kjøre tre vifter på en header, hvis du bruker forgrenere.

 

Blir ikke det litt misvisende dersom man ønsker å få lest av reell RPM? Så på Bequiet-CPU-kjøleren at de to viftene landet på 500-og-noe RPM i sammen på avlesning. Burde jeg egentlig koble den ene viften til en av vannkjølingsheaderne?

 

Den har to vifter:

https://www.netonnet.no/art/datakomponenter/kjoling/kabinettvifter/be-quiet-dark-rock-pro-4/1006966.11127/

 

 

be-quiet-dark-rock-pro-4(1006966)_3_Norm

 

Endret av G
Lenke til kommentar

1usmus :

 

about 2 hours ago · #2683

July 29, I will introduce to the world new DRAM Calculator for Ryzen 1.6.0

 

 

You will receive full support for Zen 2, X570, updated presets, new features, training tips for x399, and of course the new version of MEMbench (Custom and Random latency tests).

Stay in touch

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er kjedelig, helt nytt PC så virker den ikke?

Har du prøvd å fjerne mest mulig og bare plugge inn få ting for å se om det booter. ?

 

Enig i framgangsmåte foreslått. Mange eller de fleste moderne PSU (strømforsyninger) har kortslutningsbeskyttelse. Jeg har selv tidlig 2000-tallet vært borti dette helvete (reddende funksjonen) på et Seasonic PSU. Jeg lette og lette. Det var floppydiskstasjonen som hadde tatt kvelden og lå en kortslutning på. Det samme har jeg opplevd på en dårlig kabelstrimlejobb på ferdig rund-gjorte flatkabler. Der må en av lederne ha truffet den andre. Webshop-kjøpt, så orket ikke prosessen over noe så billig å klage, så gikk rett i søppeldunk, begge delene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...