Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Generielt har jeg aldri sett over særlig over 50% cpu load, bortsett fra dying light.

Så syns det skal litt til å dra nytte av bedre cpu.

Men er mere nykjerring på om X370 platformen klarer ryzen 9 3850x uten problemer i følge av dårligere ytelse.

Hvordan bli SLI støtte mot kraftigere cpu? for hvis man går for GTX 1080 TI SLI er det ganske imporerende om X370 klarer dette.

 

Kan noen forklare hva som gjør AMD så mye dårligere en intel?

For sies at cpu belastingen ikke er alt, for ryzen pleier ikke å makse enkelkjerner, men heller dele opp trådene der noen tråder jobber mere en andre.

 

Så sier jeg ikke et er helt bortkastet med bedre cpu, hvis man skal nå 144 hz i alle spill.

Men er sikker på det finnes optimalisering i følge av programvare som drar nytte av flere tråder istedenfor bytte cpu.

Men har ikke satt meg inn i hvordan det funger om man kan legge inn cpu optimalisering selv?

 

Hvordan funger prime 95? Er det antall transistorer som gjør hvor rask testene blir utført?

 

for antall transistorer sier ikke hvilken tilstand de er i.

Ved overklokking kan jo mange transistorer død ut. Det vil nok ende med dårligere og ustabil ytelse.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

https://www.techpowerup.com/254634/msi-betrays-amds-socket-am4-longevity-promise-no-zen2-for-300-series

 

MSI har visstnok sagt, i mail, at de ikke vil støtte sine high-end X370 med Zen2 bios... Håper ikke det stemmer og det bare er dårlig customer service.

 

Never mind, fant et innlegg der MSI gikk ut og sa at de skal støtte visse hovedkort. Listene over kort fra B350 helt til x470 ligger som bilder.

 

https://www.techpowerup.com/254669/msi-issues-clarification-on-next-gen-amd-cpu-support-on-300-series-motherboards

Endret av iNorway
  • Liker 1
Lenke til kommentar

AMD er ikke mye dårligere enn Intel, men grunnen til at AMD ligger bak i spill kommer av en blanding av IPC, clockspeeds og latency. Intel sin 9900K prosessor for eksempel er en monolithic die som gir lavere forsinkelse mellom kjernene enn f.eks. 2700X som bruker to 4 core CCX'er. Vi får se hvordan forbedringene AMD har gjort med Zen2 vil påvirke spillytelse om få dager. Hvis en 8-kjerner 4,6-4,7Ghz AMD prosessor kan matche en 5Ghz 9900K så er det plutselig Intel som ligger bak i IPC. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men tror dere AMD Radeon VII + Ryzen 9 3850x muligens kan måle seg mot GTX 2080?

For AMD trenger flere trumfkort, hvis ikke blir det intel neste gang, er jo billigere og kun kjøpe cpu men ikke vits å kjøpe noe som gir dårlig ytelse for prisen. For syns AMD gjør det veldig dyrt å oppgradere alikevell.

Ville vært bedre man man får halv pris for innbytte av eldre ryzen platformen.

Lenke til kommentar

Men tror dere AMD Radeon VII + Ryzen 9 3850x muligens kan måle seg mot GTX 2080?

For AMD trenger flere trumfkort, hvis ikke blir det intel neste gang, er jo billigere og kun kjøpe cpu men ikke vits å kjøpe noe som gir dårlig ytelse for prisen. For syns AMD gjør det veldig dyrt å oppgradere alikevell.

Ville vært bedre man man får halv pris for innbytte av eldre ryzen platformen.

Du vil ha 3950x men sier intel sin er billigere, 9920x er jo nesten dobbelt så dyr.

Hvorfor er det dyrt å oppgradere? hadde du investert i et godt 1gen/2gen mobo så trenger du jo bare å ploppe inn 3950x uten å tenke på mobo.

Kan du ikke bare selge det gamle for halvpris?? Du tror virkelig ikke at bedrifter vil kjøpe tilbake de gamle produktene bare sånn at du kan kjøpe det nye? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis du tenker på Radeon VII og Ryzen 3800X (eller 3950X? Finnes ingen 3850X) mot GTX 2080 og i9 9900K så er det vanskelig å si da det er nesten umulig å sammenligne ytelse mellom to ulike GPUer og to ulike CPUer. Jeg tror 3800X vil være veldig lik 9900K i spill med samme GPU, Samme med 3900X og 3950X også, tror ikke det vil være veldig stor forskjell i spill mellom 3800X, 3900X, 3950X og 9900K.

Lenke til kommentar

Det er bare å følge med her:

 

https://www.3dmark.com/hall-of-fame-2/fire+strike+physics+score/version+1.1

 

Jeg er bare såvidt inne i topp 100. 

 

87.plass ATM  :hm:

 

Ganske fornøyd til å være på vanlig ambient vann.

 

Forstår ikke helt den med hvorfor folk driver på med vannkjøling jeg  ;)

Nå er vel vann riktig medium da for en slik stabil varmeutveksling, siden vann kan ta til seg mye energi pr. grad celcius. Antar jeg at er svaret på det.

 

Men, hvorfor ikke bare dra nytte av et stoffs faseovergang i fra væske til gass slik som i kjøleskap. Hvorfor ser man så lite kjøleskapskompressorer, eller for den saks skyld slik LG gjør i kjøleskap/fryseskap som er noe mer stillegående, eller hvorfor ikke en skruekompressor som også er stillegående saker (dyrt med skruevariant da, mer vanlig i industrielle kompressorer ala store verksted som behøver lufttrykk og et stille miljø, men ingenting er umulig å miniatyrisere vil jeg tro)  :love:

Endret av G
Lenke til kommentar

Sålenge fokuset er så på "gamingytelse" og "latency" og Intel enn sålenge har ett (relativt) klart overtak her, vil vel så og si ingen som "henger" i tråden her kjøpe noe fra AMD.Men med Ryzen så har vitterlig AMD sørget for at de som er mer fokusert på mest mulig kjerner/flertråds-ytelse uten å betale *ekstremt* AMD. :)

ett tilbake skritt<->fremskritt når grafikken i spill krever mye

de må vell gå ned i ppm fps når ,det er mye arbeid

50fps 144fps , på en 50" TV er en avhengig av høy 144

for å ungå dårlig kvalitet, på mindre skjermer

 

det var god kvalitet på radeon kort i sin tid 2oo5RiP

JA så ned i fps på høy arbeids mengde.

det er vell det som er 8GB gpu ram

Lenke til kommentar

Ørtenhundre cores er ikke løsning mer, hvor har vi "flaskehalsene" nå for tiden? ;) I tillegg er Moores lov snart  på grensa så..

 

Ser for meg kapillær-heatpipes i mellom 3D-lagene direkte på CPU-chip, GPU-chip, APU-chip, ala sammenliknbart med kapillærene som skal kjøle vår skjøre menneskehjerne framover, skaffe næringsstoffer til øyeeple etc.  :love:

 

Edit:

Kunne sikkert blitt rik på å ta patent på det, burde egentlig ha vært et absolutt forbud på å patentere ting som hermer etter kroppslige funksjoner. Men nå er den sluppet ut av sekken  :p

Om da noen ikke har tenkt på dette for lenge siden. Dessuten hvem orker en dyr/teit prosess med advokatmat for å passe på patenter og patentstridighetskamper og ju-neim-itt  :wow:

 

Edit2:

Dessuten så er det vel kun kroppen som klarer å rense kroppsvæskene sine så sjukt reine. Ser for meg bokstavelig blokkader som kan oppstå i kjølevæsken i disse CPU-kapillærene  :confused: over tid. Kroppen til mennesker og dyr er bare helt fantastisk i målestokk mye av det vi mennesker kan finne opp.

 

Kjølevæske? Cytoplasma blir en stor hit? Med tilhørende børs for organer av nyrer, lever, lymfesystem? Rene cyborgverdeninntreden snart.. Folk kommer til å ta seg omhu på organsanking når de slakter julegrisen..

Endret av G
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt den med hvorfor folk driver på med vannkjøling jeg ;)

Nå er vel vann riktig medium da for en slik stabil varmeutveksling, siden vann kan ta til seg mye energi pr. grad celcius. Antar jeg at er svaret på det.

 

Men, hvorfor ikke bare dra nytte av et stoffs faseovergang i fra væske til gass slik som i kjøleskap. Hvorfor ser man så lite kjøleskapskompressorer, eller for den saks skyld slik LG gjør i kjøleskap/fryseskap som er noe mer stillegående, eller hvorfor ikke en skruekompressor som også er stillegående saker (dyrt med skruevariant da, mer vanlig i industrielle kompressorer ala store verksted som behøver lufttrykk og et stille miljø, men ingenting er umulig å miniatyrisere vil jeg tro) :love:

Den største utfordringen jeg kan forestille meg er å holde det tett, og samtidig ha muligheten til å koble opp hva du vil til løkka. Vann er nok litt mindre regulert enn de hydrokarbonene man finner i kjøleskap.

 

Vannkjøling gjør man for å få større kjøleareal enn vanlig luftkjøling kan gi, det er ikke noe mer komplisert. Det er også veldig enkelt å legge opp, du kutter bare ut riktig lengde gummislange og skrur ting fast.

 

Det er selvfølgelig de som kjøler ned med underkjølt vann, men da må man passe på å beskytte mot kondens, og det blir generelt mye mer varme i rommet.

Lenke til kommentar

Forstår ikke helt den med hvorfor folk driver på med vannkjøling jeg  ;)

Nå er vel vann riktig medium da for en slik stabil varmeutveksling, siden vann kan ta til seg mye energi pr. grad celcius. Antar jeg at er svaret på det.

 

Men, hvorfor ikke bare dra nytte av et stoffs faseovergang i fra væske til gass slik som i kjøleskap. Hvorfor ser man så lite kjøleskapskompressorer, eller for den saks skyld slik LG gjør i kjøleskap/fryseskap som er noe mer stillegående, eller hvorfor ikke en skruekompressor som også er stillegående saker (dyrt med skruevariant da, mer vanlig i industrielle kompressorer ala store verksted som behøver lufttrykk og et stille miljø, men ingenting er umulig å miniatyrisere vil jeg tro)  :love:

Du vil ikke klare å kjøle ned en PC med en kjøleskap/fryseboks kompressor. PCen produserer mye mere varme enn kompressoren klarer å kjøle. En annen ting er kondens som ikke er helt heldig for PC komponenter samt at kompressoren ikke er laget for å gå kontinuerlig. Er nok derfor vann er det beste kjølemediet enda.

Lenke til kommentar

Den største utfordringen jeg kan forestille meg er å holde det tett, og samtidig ha muligheten til å koble opp hva du vil til løkka. Vann er nok litt mindre regulert enn de hydrokarbonene man finner i kjøleskap.

 

Vannkjøling gjør man for å få større kjøleareal enn vanlig luftkjøling kan gi, det er ikke noe mer komplisert. Det er også veldig enkelt å legge opp, du kutter bare ut riktig lengde gummislange og skrur ting fast.

 

Det er selvfølgelig de som kjøler ned med underkjølt vann, men da må man passe på å beskytte mot kondens, og det blir generelt mye mer varme i rommet.

 

Men design av ting kan fort få en annen tilnærming når man begynner å fokusere rundt begrensningene til en lukket sløyfe man ikke ønsker å åpne.

 

F.eks. så kan man se for seg at kjøleplaten blir det viktigste framover. At den har nok tilkoblingsflater for chip'er av alle slags størrelser og typer man behøver, enten det er CPU, chipset, M.2-brikker, RAM eller what not.

 

Kan kanskje se for seg noe ala:

 

Kjøleplate i senter. Hovedkort og datterkort på begge sider av kjøleplate. Hvor prosessorerer, RAM med mere peker med topplokket sitt innover mot kjøleplaten. Slik kan man slippe å måtte endre på kjølesløyfen sin til man oppgraderer til noe nytt som behøver helt ny komplett kjøleplate.

 

Det er også lett å ha felter i kjøleplaten som er av solid metall igjennom hvor gjengede hull fester hovedkort og datterkort til kjøleplate med fingjengede maskinskruer, man kan fjærbelastede de slik man gjør med CPU-kjølere i dag om man vil.

 

 

Du vil ikke klare å kjøle ned en PC med en kjøleskap/fryseboks kompressor. PCen produserer mye mere varme enn kompressoren klarer å kjøle. En annen ting er kondens som ikke er helt heldig for PC komponenter samt at kompressoren ikke er laget for å gå kontinuerlig. Er nok derfor vann er det beste kjølemediet enda.
 
Nja, jeg er noe uenig. Man kan fint pakke inne hele datterkort/hovedkort bygget sitt i gladpack og isoporkuler om man så vil. Temperaturen hentes ut i midten og ikke rundt bygget ditt med foreslått design i svar til Noreng..
 
Det er dessuten bullshit å påstå at du ikke klarer å kjøle ned noe med en kompressorsløyfe. Har du sett de store varmeavgivningsplatene til luft bak kjøleskap og fryseskap. De er der nettopp av en grunn å gi luftkjøling.
 
Man skreddersyr også kjølesløyfe til kapasitet, samt man regulerer flow, så får man en perfekt stabil temperatur. Enkelt, og det vil alltid være noen som skreddersyr systempakker i ymse størrelser til ymse behov.
 
Edit:
Man kan også ta hensyn til størrelse ved å legge vannkjøling på den kjøledelen (Altså: direkte kjøleblokk til kompressorsløyfe-->vannkjøling istedetfor luftkjøling for å bli kvitt restvarme om man ville). Det blir kanskje vanligere å ha en helt ekstern vannkjølingsvarmeavgiver i et helt annet rom. Alt med en fleksibel vannslange. Alt kan springe lekk uansett. Også et ordinært vannkjølingssystem som man ser i våre dager. Da blir d jo søl.
 
Edit2:
Jeg ser noe som ikke stemmer med den påstanden. Hvorfor fungerer det med f.eks. en Noctua-heatpipes løsning som luftkjøling da? Om du ikke fyrer opp overklokk noe hinsides, så burde det vel ikke gi så mye mer varme. Tenker du på at kjølekompressor generer varme pga. friksjon da eller? Det finnes jo i gamle dager bronze-PSU, i dag Titanium-PSU. På samme måte så ville et skifte til kompressorteknologi gi oss bedre kompressorer gitt det noen år.
 
Kompressoren behøver ikke å sitte inne i kabinettet en gang, sånn at den kan leve sitt eget liv. Alt den skal gjøre er å skape driv i kjølesløyfen.
Endret av G
Lenke til kommentar

snipp

 

Hva om du finner frem kaffe koppen og leser deg opp på emnet? Kan anbefale disse nettsidene :

 

https://www.anandtech.com/ (mye god teknisk info i artikkelene om du søker det)

https://www.tomshardware.com/

https://www.guru3d.com/

https://www.techpowerup.com/

 

På disse kommer det snart tester som du kan bruke til å finne ut om det er verdt å oppgradere fra din Ryzen 1700 opp til 3xxx serien. You're welcome ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er LMH1 og G brødre tro?

 

Kommer helt an på hva du legger i brødre. Jeg har ingen kjennskap til fyren annet enn at det er et alias her på forumet slik som alle dere andre  ;)

 

Tipper vi er i to forskjellige ligaer jeg. Vet ikke hvor på stigen jeg selv står. Ha det morro i ventetiden da  :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Forstår ikke helt den med hvorfor folk driver på med vannkjøling jeg  ;)

Nå er vel vann riktig medium da for en slik stabil varmeutveksling, siden vann kan ta til seg mye energi pr. grad celcius. Antar jeg at er svaret på det.

 

Men, hvorfor ikke bare dra nytte av et stoffs faseovergang i fra væske til gass slik som i kjøleskap. Hvorfor ser man så lite kjøleskapskompressorer, eller for den saks skyld slik LG gjør i kjøleskap/fryseskap som er noe mer stillegående, eller hvorfor ikke en skruekompressor som også er stillegående saker (dyrt med skruevariant da, mer vanlig i industrielle kompressorer ala store verksted som behøver lufttrykk og et stille miljø, men ingenting er umulig å miniatyrisere vil jeg tro)  :love:

 

Er det ikke faseovergang som brukes i heatpipes? Men muligens ikke på samme måte som du tenkte.

 

Det finnes kjøleløsninger som benytter teknikken i kjøleskap, men kanskje litt mer ekstremt enn det du tenker på:

 

https://www.youtube.com/watch?v=4d0B0Dli-1g&t=335s

 

Men som nevnt av andre, det er veldig avansert og kostbart. Og skal du ha nok kjøling til en cpu så blir enten enheten veldig stor og/eller veldig kostbar.

 

Vann er super enkelt i forhold. Og billig. And it just works.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det ikke faseovergang som brukes i heatpipes? Men muligens ikke på samme måte som du tenkte.

 

Det finnes kjøleløsninger som benytter teknikken i kjøleskap, men kanskje litt mer ekstremt enn det du tenker på:

 

https://www.youtube.com/watch?v=4d0B0Dli-1g&t=335s

 

Men som nevnt av andre, det er veldig avansert og kostbart. Og skal du ha nok kjøling til en cpu så blir enten enheten veldig stor og/eller veldig kostbar.

 

Vann er super enkelt i forhold. Og billig. And it just works.

 

Artig med videoreviews av alt mulig. Takker. Ja selvsagt, men man har jo inntrykk av at pris spiller mindre rolle hos nerdene. Jeg er ikke overklokkingsnerd, bare for å ha sagt det da. Kan muligens være noe nerd på helt andre saker.

 

Edit:

Du har sikkert rett angående heatpipes. Men de mangler jo en aktiv pumpedel slik som ved væske eller kompressorsløyfer.

Endret av G
Lenke til kommentar

 Men de mangler jo en aktiv pumpedel slik som ved væske eller kompressorsløyfer.

 

Jeg tror rett og slett at det blir for komplisert. Det hadde vært mulig å lagd en slik en som kan avlaste 100-200w med normale temperaturer, men det blir rett og slett for tungvint. En slik løsning vil kanskje ikke bli bedre, eller mer stillegående enn en billig vifte som Noctua NH, Cooler Master 212 etc.

 

Men man skal aldri si aldri. Jeg hadde ikke trodd AIO skulle bli så populært og omfattende som det har blitt!! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...