Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvem lager de beste hovedkortene i disse dager? Har ASRock og Asus på radaren. Har fått for meg at Gigabyte er uaktuelt. MSI har jeg per dags dato, men det begynner å nærme seg syv generasjoner gammelt.

Mulighetens Asus ROG Crosshair VIII Hero kan være noe for deg?

Lenke til kommentar

Hvem lager de beste hovedkortene i disse dager? Har ASRock og Asus på radaren. Har fått for meg at Gigabyte er uaktuelt. MSI har jeg per dags dato, men det begynner å nærme seg syv generasjoner gammelt.

Asrock Taichi er meget bra til Ryzen sammen med Asus Crosshair. Faktisk hadde Asrock x370 bedre bios enn Asus lenge, pga Asus slet med en del bugs :p

 

Nå er de nok like bra. Har vel hatt 12 Asrock hovedkort, og det er en grunn for det :)

Lenke til kommentar

Så, man regner 3700X som et bedre kjøp?

Sammenlign 3700X mot 3800X:

Eneste forskjellen er klokkefrekvens og minimum akseptabel kjøler, men så lenge du har lignende kjøling og et brukbart hovedkort vil begge to booste opp til (og potensielt forbi) boost-frekvens.

Det er bokstavelig talt samme silisium-brikke, med nøyaktig like mye aktivert.

 

Er en 2,27% økning i teoretisk ytelse verdt en prisforskjell på over 500 kr?

De kronene du sparer på 3700X kan du heller legge i en bedre kjøler eller bedre hovedkort, så får du høyere ytelse uansett.

 

Jeg ville seriøst ventet med å konkludere til etter reviews, og kanskje også til de har vært på markedet en liten stund. Kanskje siliconlottery.com kommer til å ta dem inn og slippe litt statistikk? Det som er greia med chiplets er at de kan speed binnes mye mer effektivt (se side 24 her). Så om alle chiplettene skal komme ut som "bokstavelig talt samme silisium-brikke", så må TSMC ha pisket noden skikkelig bra på plass...

Endret av Gabri3L
Lenke til kommentar

-=HellBound=-, den 03 Jul 2019 - 21:21, sa:snapback.png

3900X 3dmark = 29777 Physics Score. 4.6Ghz. Høyere score enn 16-Kjerner TR.

https://www.3dmark.com/fs/19709028

Min gamle 1950x til sammenlikning @ 4ghz og 3600mhz minne:
http://www.3dmark.com/fs/13651259

Physics Score 30 845

Så får dere avgjøre om noe er imponerende eller ei :)


Å sammenlikne slik gir ofte liten mening, da denne testen er utrolig minnesensitivt. De 3 resultatene nå er postet med forskjellig minne og timings. Blir som å sammenlikne epler og bananer.

Hilsen en som har doktorgrad i 3dmark physics benchmarken

Slenger inn 9900k @ 5ghz og 4133 mhz minne for å ha denne klar til 7/7:

http://www.3dmark.com/fs/19755650

 

Physics Score 26 515 Physics Score 26 515
Lenke til kommentar

Yupp, 3700x er kanskje den mest spennende. Når AMD binner chipletene så er det ikke for å finne de som kan klokkes høyest men for å finne de som bruker minst mulig volt (på en gitt frekvens). De beste går til Epic osv osv .. Men det betyr ikke at en 3700x ikke kan klokkes like bra som en 3800x, bare at den vil bruke litt mer strøm. Med god kjøling og stabil strømforsyning så kan faktisk 3700x til og med klokkes bedre enn storebror da "effektive" cpu'er ofte har en lavere max frekvens av rare grunner som jeg ikke kjenner til.

 

Ellers er 3600 også en killer.. denne gjør alt under 9900k til Intel meningsløse. Jeg vil nesten tro at Intel er mer beskymret for den enn resten av AMD sin lineup.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kjøpte nye minne brikker TridentZ 2x16GB 3200C14 brikker så jeg kan gå for ett daisy chain hovedkort. Da blir det nok crosshair, MSI ace eller gigabyte master. Av det gamle tridentz 32GB 3600C16 settet flytter jeg 2 over i stue pcen og la 2 ut for salg på finn :)

 

Hva tror dere blir best av følgende x570 HK? Crosshair, Ace eller Master?

Lenke til kommentar

Kjøpte nye minne brikker TridentZ 2x16GB 3200C14 brikker så jeg kan gå for ett daisy chain hovedkort. Da blir det nok crosshair, MSI ace eller gigabyte master. Av det gamle tridentz 32GB 3600C16 settet flytter jeg 2 over i stue pcen og la 2 ut for salg på finn :)

 

Hva tror dere blir best av følgende x570 HK? Crosshair, Ace eller Master?

Knapp på crosshair, fordi Asus alltid er raske med biosoppdateringer. Betabioser blir tilgjengelig pga Asus sine sponsa overklokkere :)

Er også derfor Asrock er bra til Amd, pga dedikert overkkokker med Asrock.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser også Gigabyte har ett interessant ITX kort x570-i. Bra med phaser og layers. Godkjent for 3900x også.

 

Blir nok crosshair da. I den pris klassen er det vel bare tull å spare 500-700 kroner alikevel.

Knapp på crosshair, fordi Asus alltid er raske med biosoppdateringer. Betabioser blir tilgjengelig pga Asus sine sponsa overklokkere :)
Er også derfor Asrock er bra til Amd, pga dedikert overkkokker med Asrock.

Lenke til kommentar

Ryzen 3900x ligger ute til forhåndsbestilling til 5699,- her  :w00t:

https://kl.ink/index.php?route=product/product&product_id=394&tracking=prisguiden

Det var en hyggeligere pris enn forventet. Fint å endelig kunne bestille nytt system etter å ha slitt ut F5-tasten på prisguide den siste uken. Jeg syns også det er greit å støtte en mindre aktør etter at komplett har vært veldig lite hjelpsomme med rabatt når man handler for 30000+. Systemet med at man må sende bevis på lavere pris hos konkurrent etter man har kjøpt i stedet for å kunne få avslag før man betaler er tullete og mindre brukervennlig enn de var i gamle dager. 

Endret av fr0sk
Lenke til kommentar

Greit å prøve beta BIOS på en ren bencherigg Nizzen, men gjør du det på en maskin som er mer viktig også?

Ingen ting forskjell på beta og ikkje beta mhp stabilitet Nesten alltid bedre med betabios, fordi disse har ofte "hotfixer."

 

Akkurat som beta skjermkortdrivere nesten alltid er bedre enn whql, fordi nyere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...