Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du mistolker meg tør jeg påstå. Men det blir flisepikk.

 

 

Jeg sier du roter fordi du skriver om en avtale mellom Komplett og DnB. Mens det er Power og DnB som kjører kampanjen. Theo lurte på om Komplett vil matche prisen man ender opp med å betale på MasterCard regningen i henhold til vilkårene i Kompletts "prisgaranti". Hvor Theo hang seg opp i at siden DnB/Power kampanjen ikke opererer med "begrenset antall varer" så burde Kompletts prisgaranti gjelde. Problemet som jeg påpeker er at Power ikke har satt ned prisene på varene utover de vanlige ukes tilbudene (som gjerne ikke gjelder tor-lør når DnB/MasterCard kampanjen går), så med mindre den utlyste prisen er lavere enn Kompletts, så vil ikke Kompletts prisgaranti gjelde. Det har ingenting å si at du får 20% rabatt på regningen din fra DnB...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg sier du roter fordi du skriver om en avtale mellom Komplett og DnB. Mens det er Power og DnB som kjører kampanjen. Theo lurte på om Komplett vil matche prisen man ender opp med å betale på MasterCard regningen i henhold til vilkårene i Kompletts "prisgaranti". Hvor Theo hang seg opp i at siden DnB/Power kampanjen ikke opererer med "begrenset antall varer" så burde Kompletts prisgaranti gjelde. Problemet som jeg påpeker er at Power ikke har satt ned prisene på varene utover de vanlige ukes tilbudene (som gjerne ikke gjelder tor-lør når DnB/MasterCard kampanjen går), så med mindre den utlyste prisen er lavere enn Kompletts, så vil ikke Kompletts prisgaranti gjelde. Det har ingenting å si at du får 20% rabatt på regningen din fra DnB...

 

Selvsagt. Da beklager jeg rotinga mi. Ser det jo nå når du påpeker dette. Da er det vel oppklart tenker jeg.

 

Redigert:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&page=426&do=findComment&comment=24976490

 

og

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1706933&page=426&do=findComment&comment=24976527

Endret av G
Lenke til kommentar

Hva skjer nå da? TSMC går opp 5,23 % nå på kvelden kl 21-tiden.

Vet ikke om det er helt relatert til TSMC, men likevel. Ser at TSMC er en av kundene til den involverte:

https://finance.yahoo.com/news/applied-materials-said-buy-kokusai-055450368.html

(Bloomberg) -- Applied Materials Inc., one of the largest makers of machines used to make semiconductors, agreed to buy Kokusai Electric from KKR & Co. in a deal worth about 250 billion yen ($2.2 billion).
 
Kokusai Electric will operate as a business unit of Applied’s semiconductor products group and continue to be based in Tokyo, according to a statement Monday.
 
The deal is expected to close within 12 months, and Applied Materials is to finance the transaction using a combination of balance sheet cash and a term loan facility, the statement added.
 
Applied Materials shares gained 3.9% at 10:44 a.m. in New York Monday.
 
California-based Applied Materials dominates the market for equipment involved in the early stages of turning wafers of silicon into computer chips. Its main customers are Samsung Electronics Co., Intel Corp. and Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. Applied Materials went on a sales-growth spurt under Chief Executive Officer Gary Dickerson as chipmakers ordered more machinery to help solve the increasing complexity of semiconductors.
 
Investment firm KKR bought the Japanese mobile phone and wireless equipment manufacturer, a former Hitachi Ltd. unit, in a tender offer in 2017. Before the deal closed, KKR made a bid that valued Kokusai Electric at $3 billion yen, although it’s not clear how much KKR ultimately paid.
 
Kokusai focuses on batch processing, or processing many wafers in parallel, particularly for memory wafers. Its key customers include Samsung Electronics Co., Taiwan Semiconductor Manufacturing Co., and Intel Corp., according to a presentation.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser Proshop har Corsair Force MP600 NVMe Gen4 M.2 som forventet på lager 8.7 for de som er intressert i det. Samsung er vel like rundt hjørnet med noe greier til Gen4 og tenker eg.

Ville ventet å se test av den. Lite vits å ha høy sekvensiell ytelse, om den er "treig" på 4k random read @qd=1 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Blir også spennende å sjekke IO ytelsen til Ryzen 3000. Spessielt der CPU ytelse spiller inn :)
 

Nizzen tror du at Intel bevisst venter med å lansere enda raskere Optane fordi dem vet at dagens CPU'er ikke er raske nok? Leste noe en gang at Optane teknologien kan potensiellt være 1000X raskere enn NAND baserte SSD'er, men det er jo umulig så lenge det er andre flaskehalser.

Lenke til kommentar

Blir også spennende å sjekke IO ytelsen til Ryzen 3000. Spessielt der CPU ytelse spiller inn :)

 

Nizzen tror du at Intel bevisst venter med å lansere enda raskere Optane fordi dem vet at dagens CPU'er ikke er raske nok? Leste noe en gang at Optane teknologien kan potensiellt være 1000X raskere enn NAND baserte SSD'er, men det er jo umulig så lenge det er andre flaskehalser.

Kan jo være at de venter til neste generasjon pci-e. Altså 4 eller 5, eller hva som blir neste for Intel. Ved hver generasjon pci-express, så blir overhead mindre. Altså raskere tilgangstider. Er ikkje tvil om at cpu/minne er flaskehals for Optane nå, og sikkert pci-e 3.0 også. Latency altså.

Lenke til kommentar

 

Så ~200Mhz auto overclock (ikke PBO) over stock boost?

 

Jeg skjønner ikke helt hva du forsøker å formidle med "(ikke PBO)"?

 

PBO er automatisk overklokking. Begrenset oppad til +200MHz for Ryzen 3000. Jeg vet ikke om det er det at "Precision Boost" og "Precision Boost Overdrive" er 2 forskjellige ting, som er kilden til forvirring?

 

"PB" er en forbedring i Ryzen 2000 serien der i stedet for at CPU'enes frekvens ble forhåndsdefinert av hvor mange aktive tråder man hadde, så ville i stedet CPU'en stille seg inn på en hvilken som helst frekvens som den kunne nå innenfor sitt effekt "budsjett".

 

"PBO" er altså å tillate CPU'ene å overskride det effekt budsjettet de har i "stock" konfigurasjon. En 105W "TDP" CPU blir altså ikke lenger en 105W CPU, den blir en ???W CPU, der effekten avgjøres av hvor god kjøling man har, og hvor godt HK/VRM man har, pluss selvsagt det vanlige "silisiums lotteriet".

 

Har du god nok VRM, og kjøling, så kan det altså godt tenkes at din 3900X med PBO aktivert kan nå opp til 4,8GHz i stedet for 4,6GHz. Men den trekker ikke lenger 105W... ;)

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar
"PBO" er altså å tillate CPU'ene å overskride det effekt budsjettet de har i "stock" konfigurasjon. En 105W "TDP" CPU blir altså ikke lenger en 105W CPU, den blir en ???W CPU, der effekten avgjøres av hvor god kjøling man har, og hvor godt HK/VRM man har, pluss selvsagt det vanlige "silisiums lotteriet".

Men er det forventet Ryzen 3700 serien klokker bedre en forrige genrasjon?

For syns siden første generasjon ryzen er det ikke vært lønnsomt å oppgradere, så får dere andre mene hva dere vil.

 

Er det kjent 65 watt cpuene klokker dårligere eller bedre en høyere antall watt?

For litt usikker der, for det er jo varmeproblemer selv med 65 watt, med mindre man går for vannkjøling.

Hva betyr det i det dokumentet ryzen 9 3850x ikke er anbefalt med X370? Vil man forvente bluescreen?

 

altså denne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFqqVxdCR9daIVNyMatydkpFA/htmlview?sle=true#gid=0

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Men er det forventet Ryzen 3700 serien klokker bedre en forrige genrasjon?

For syns siden første generasjon ryzen er det ikke vært lønnsomt å oppgradere, så får dere andre mene hva dere vil.

 

Er det kjent 65 watt cpuene klokker dårligere eller bedre en høyere antall watt?

For litt usikker der, for det er jo varmeproblemer selv med 65 watt, med mindre man går for vannkjøling.

Hva betyr det i det dokumentet ryzen 9 3850x ikke er anbefalt med X370? Vil man forvente bluescreen?

 

altså denne: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1d9_E3h8bLp-TXr-0zTJFqqVxdCR9daIVNyMatydkpFA/htmlview?sle=true#gid=0

Ingen kan si noe om hvordan de OCer før ting har kommet ut.. men hvis amd sier opptil +200 over boost klokken med PBO så klarer man vel det samme manuelt. Spørsmålet blir da om det lønner seg å gjøre en allcore vs å la PBO do its thing

PYcWCDr.png

Endret av Rajak
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...