Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Jeg orker rett og slett ikke å sitte i timesvis nå å saumfare TPU (som virker til å være din eneste troverdige kilde for noen ting som helst). 

 

TPU er en av de mest seriøse kildene der ute, sammen med AnandTech, Guru3D, Sweclockers og Tomshardware. TPU er mer foretrukket av deres mye ryddigere, omfattende og intuitive oppramsing av ytelse, strømforbruk ol., og sammenligningen mellom kort i disse. Akkurat her ser man svakheten med de andre kildene jeg nevner, som ikke inkluderer nok grafikkort eller spill i sine lister; de er rett og slett ikke omfattende nok. Så hvis det eksisterer en benchmark i TPU, velger jeg alltid TPU først. En ting jeg spesielt liker er hvordan de jevnlig oppdaterer HW og drivere som de bruker GPUene sine med, mens mange andre nettsted gjerne prøver en GPU fra datidens drivere og aldri gir noen oppdaterte tall i ettertid (av praktiske årsaker). Det gjelder også i lanseringstidspunktet, der samtlige anmeldere utførte benchmark av 480en uten hotfix som kom med det.

 

Om du mener TPU ikke er en seriøs kilde, eller noe de publiserer ikke er korrekt, er det bare å si fra og komme med eksempler. Du vil dog finne at TPUs anmeldelser for graifkkort har en klar overrepresentasjon av Nvidia. De har anmeldt flere utgaver av GTX 980 Ti (13) enn av alle de 4 toppkortene til AMD samlet sett (7). 

 

Nei, poenget er at dette kortet blir på en måte hauset opp til å være det "nye 970"-kortet, noe jeg syns det ikke er. For meg så burde det yte litt bedre. Er fullstendig klar over at det bare er 5% av markedet som sitter på 970 på Steam (noe som forøvrig er utrolig mye)

 

Skal du basere din vurdering av kortet ut etter hva den ble hauset opp som av enkeltmennesker eller hva den faktisk er? Det er en direkte oppfølger til R9 380, med nøyaktig samme pris som R9 380. Den gir en økning i ytelse på 60% med en økning i pris på 0%. Det er 970-ytelse til 960-pris. Det blir som om 1080, som ga 60% økning fra 980, hadde kostet det samme som det 980 gjorde når det kom ut.

 

Det er langt mer imponerende enn GTX 1070 og 1080, som hopper like mye i pris som de gjør i ytelse fra forrige generasjon.

 

At du kaller det "HW-fanboy" er vel og bra, men den HW'en kommer fra AMD. Du tråkker jo ned på alt som Nvidia kommer med og en generelt like glad som en moden sitron inne på Intel-forumet, både her og på BF.no. 

 

Løgn, løgn og atter løgn. Jeg var den som hauset GTX 1080 mest opp i dagene før den kom ut, med både referanse til tidlige 3DMark-benchmarks (Som viste 25% bedre ytelse enn 1080, som alle mente var for godt til å være sant), og den som mest aggressivt beskyttet ytelsen den kom med, når en gjeng med sutreunger kom farende og snakket om hvordan den ikke var bra nok, og om hvordan en overklokket 980 Ti var på samme nivå. Det kan blant annet henrikrox personlig attestere til, da han var en av personene jeg nærmest gikk til angrep på, for å kalle 1080en en skuffelse ("Nvidia har dratt en kanin ut av ræva!", var en av tingene jeg høylitt deklarerte). Om du vil kan jeg finne fram til dette, da du enten har gått glipp av alt det, eller regelrett farer med løgn for å sette meg i dårlig lys.

 

Så har vi Battlefield.no. Også der har det vært det samme. Her har du tråden der vi diskuterte 1000-serien, så kan folk her inne selv dømme hvor anti-Nvidia jeg faktisk er: http://www.battlefield.no/index.php?/topic/118843-geforce-1000-series/

 

Når det gjelder Intel, har du enda færre bein å stå på i dine anklager. Ikke en eneste gang i hele mitt opphold i dette eller noen andre forum har jeg anbefalt å kjøpe en AMD-CPU. Ikke en eneste gang. Om jeg har kritisert Intel så har det vært internt; dvs. jeg har slaktet et produkt av Intel til fordel for et annet produkt av Intel. Og det er nettopp på dette grunnlaget du kaller meg Intel-hater; for at jeg kaller entusiastkort som 2600K og 6700K bedre kjøp enn 5820K og 6900K. At du kan bruke noe slikt som belegg for at jeg hater Intel (da min Intel-diskusjon ene og alene har bestått av nettopp dette), er direkte latterlig. 

 
Om det er en eneste fiende jeg har her inne så er det nettopp gruppen av selvproklamerte, irrasjonelle manchilds som har alt for mye penger å rutte med, og som baserer deres vurdering av de faktiske forholdene fra de abstrakte boblene de lever i. Folk som stusser over at mennesker kjøper grafikkort under 3000,- (altså 85% av desktopbefolkningen). Som med hundre prosent seriøsitet latterliggjør 60hz som "noe fra 90-tallet", og sidestiller det med å få BSOD.
 

Du sitter for eks. her og sutrer over hvor skuffende et grafikkort som har økt 60% i ytelse fra en generasjon til en annen er, uten å øke en eneste krone. På en annen side har du ingen problemer med å legge ut 10,000,- for å gå fra din angivelig utdaterte 5820K til 6900K, med en økning på tilnærmet NULL PROSENT i entrådet ytelse og en økt flertrådet ytelse avhengig av de ekstra kjernene (25%) og ingenting annet. Sånne som deg blir også fort såret når jeg påpeker det totale vanviddet i kjøpe CPUer som 6900K, eller når jeg motbeviser mytene de skaper for seg selv (som at 5820K er mye bedre enn 6700K i CPU-tunge spill, som faktisk var folks gjengse oppfatning her inne, før denne tråden).  

 

 

Og slike kommentarer "folk her inne som ikke har bakkekontakt" osv, kan du ikke bare gi deg? Greier du å føre debatt uten å pisse på alle andre, eller dette helt umulig for deg? 

 

La meg understreke dette så klart og tydelig som jeg kan gjøre: når man mener at det ikke er rettferdiggjørende å lage/kjøpe seg en stasjonær PC, hvis man ikke kjøper et entusiastkort, så har man ikke bakkekontakt med virkeligheten. For da har man avkreftet 85% av PC-markedet. Den samme personen påstår videre at grafikkort som GTX 950 (som koster 1500,-) gir dårligere ytelse enn konsoller, og bare kan kjøre spill på low. Slike sirkusuttalelser gidder jeg ikke engang å motbevise med tall og benchmarks, da selv en lystløgner vil sette kaffeen i halsen av å høre slikt.

Endret av La Menthe
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne anbefales virkelig å leses der man prøver noen andre kjøleløsninger :

http://videocardz.com/61697/how-fast-radeon-rx-480-can-be

 

 

 

Yet, they achieved 9 GHz effective memory clock (1000 MHz above the specs). Stable clock and higher clock speeds increased framerate by 12%.

 

 

 

he OC branch of JagatReview has put even beefier cooler on RX 480. The results are ever better than PCGH. The clock speed of 1400 MHz has been successfully put through Fire Strike Stress Test and the temperature did not exceed 63C.

 

Ser ikke ut som alle kortene har denne muligheten så en bedre pcb og flere strømtilkoblinger / mosfets er nok viktig for å få til gode hastigheter.

Så med en 15% økning i minnefrekvens fikk de 12% ekstra ytelse? Er det mulig at RX 490 er Polaris 10 med GDDR5X?

Det er rimelig merkelig at dette kortet er begrenset av minnebåndbredde, det har omtrent samme minnebåndbredde/FLOP som R9 380X, i tillegg til minnekompresjonsteknikkene, og 380X var ikke spesielt begrenset med tanke på at det leverte samme ytelse som 280X med 2/3 av minnebåndbredden.

Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Litt mer deep dive i strømproblemene til RX 480.
Det trekker definitivt for mye strøm gjennom PCIe slotten, får vel vente på custom kort selv om jeg helst skulle hatt ett neste uke.
Får nøye meg med Intel HD graphics  :omg:

Lenke til kommentar

Litt mer deep dive i strømproblemene til RX 480.

Det trekker definitivt for mye strøm gjennom PCIe slotten, får vel vente på custom kort selv om jeg helst skulle hatt ett neste uke.

Får nøye meg med Intel HD graphics  :omg:

 

Trekker litt mer enn det burde ja, men jeg slapper litt mer av etter å ha lest dette :

 

As is usually the case in this market, there are some asking for a recall on the RX 480 or saying that AMD is going to be liable for some kind of class action lawsuit. I don’t agree with either sentiment. AMD is clearly pushing the envelope with the power delivery system on the Radeon RX 480 and we have shown that they are definitely drawing power outside PCI Express specifications even at stock clock speeds and power settings. I haven’t run into any stability concerns yet nor have I heard of any other reviewers indicating as much. As the RX 480s start to reach consumers hands today and later this week, I will be paying close attention to community reports while doing our own longer term testing at PC Perspective.

Lenke til kommentar

Det är med två eller flera kort de är rädda det kommer smälla om HK. De flesta kort klarar av höga peaks utan problem, långt över 100W faktist. Men det är ett par milisekunder. När average hamnar bortimot 80W blir det värre. Det är så jag förstår det i alla fall.

 

Många coinminers verkar vilja köpa detta kort och det kan få fatala konsekvenser om det är så illa som en del tester har visat.

Lenke til kommentar

Venter på aftermarket-kort om jeg skal kjøpe. Er litt i tenkeboksen da jeg egentlig klarer meg, men HTPC kunne trenge et så jeg fikk HDR og HDMI 2.0 der. Mulig jeg kjøper og har det i gaming PC-en først og oppgraderer i slutten av dette året eller 2017.

Endret av Gralle
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt, men tipper det går i retur når aftermarket kommer.

 

Hvordan fungerer angreretten egentlig? La oss si jeg kjøper en 480 fra Komplett i dag og bruker den jevnt og trutt i 3 uker framover. Kan den returneres da? Eller må det være grunnlag for feil i produktet? Har aldri vært utspekulert nok til å undersøke dette før...

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hva AMD holder på med, de har messet i 6 måneder om at fokuset på denne chippen var effektforbruket, og brukt hver eneste anledning til å fremmheve akkurat dette. så slipper de dette kortet. de må da ha sett lenge at 480 ikke hoder det de lover?  chippen er ganske lik gtx 970 på ytele/effekt, så da er vi jo der at 28nm Nvidia = 14nm AMD 

 

 

"føler seg opprørt"

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Håper kvaliteten er mye bedre, AMD kunne gitt 10 års garanti\reklamasjonsrett på GPU?

 

Det eneste fordelen er nok strømbruket blir mindre beskymring. Særlig i crossfire X.

Vil tro 2x RX 480 bruker like mye strøm som enkelt GTX 970.

 

GTX 970

Thermal and Power Specs:
98 C Maximum GPU Temperature (in C)
145 W Graphics Card Power (W)
500 W Recommended System Power (W)**

2x 6-pins

 

RX 480

Radeon RX 480 4GB requires 150 Watts

 

Er det jeg klarer å finne. Så selv det er ikke sikkert AMD klarer å skryte på?

Men 150 watt for RX 480 er maks teoretisk den kan levere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...