Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

3500kr for 8gb versjonen? Dette kortet var overhodet ikke det jeg hadde forventet. Angrer hvertfall ikke på at jeg gikk for 1080 med disse tallene vi har fått presentert til nå :p

 

 

Det er lett å bli forvirret. Hvis du ser priser i nærheten av 3500 er det for fabrikkoverkokklede versjoner. De er latterlig overpriset. Kortet finnes i 8gb utgave hos cdon.com for 2790 kroner akkurat nå og det vil synke utover uka. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Må si jeg er skuffet over ytelsen! Jeg skjønner ikke helt hvorfor AMD sitt kort sniler seg avgårde på 12-1300MHz, mens Nvidia sine kjører på 1800MHz. Er det GloFo vs TMSC sin produksjonsprosess som utgjør forskjellen?

 

Hvis man ser på prisen av en komplett PC, så vil et Geforce 1070 bare gjøre PC-en 1800kr dyrere (4599 vs 2790), av en totalpris på 8000-15000kr, så kanskje 15-25%, men gi 70-80% høyere ytelse i mange spill.

Lenke til kommentar

 

Hvis man ser på prisen av en komplett PC, så vil et Geforce 1070 bare gjøre PC-en 1800kr dyrere (4599 vs 2790), av en totalpris på 8000-15000kr, så kanskje 15-25%, men gi 70-80% høyere ytelse i mange spill.

 

GTX 1070 er 60% dyrere og yter gjennomsnittlig 50% bedre.

 

Ja om du kjøper en PC til 10000+ kr så vil 1070 være et bedre valg, men så var heller aldri RX 480 ment som en konkurrent i den prisklassen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest bruker-293283

Har lest gjennom flere tester nå, foretrekker PCper sin da de er eneste som har testet med FCAT.
Hadde håpt at ytelsen skulle legge seg på 980/390X nivå, men om prisen detter til 2500,- for 8GB blir jeg fornøyd.
Lurer på hva som skjer med Fury kortene nå og om 300 serien fases raskt ut, all grunn til å kjøpe noen av de nå har vel falt bort.

 

Lenke til kommentar

 

 

Hvis man ser på prisen av en komplett PC, så vil et Geforce 1070 bare gjøre PC-en 1800kr dyrere (4599 vs 2790), av en totalpris på 8000-15000kr, så kanskje 15-25%, men gi 70-80% høyere ytelse i mange spill.

 

GTX 1070 er 60% dyrere og yter gjennomsnittlig 50% bedre.

 

Ja om du kjøper en PC til 10000+ kr så vil 1070 være et bedre valg, men så var heller aldri RX 480 ment som en konkurrent i den prisklassen.

 

Jeg er også ganske skuffet over ytelsen. Viser bare at AMD fremdeles ikke kan utfordre hverken intel eller Nvidia. Blir Zen like skuffende, så kan dem like greit bare legge opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er også ganske skuffet over ytelsen. Viser bare at AMD fremdeles ikke kan utfordre hverken intel eller Nvidia. Blir Zen like skuffende, så kan dem like greit bare legge opp.

 

 

 

Hva du sier her blir som å si at nVidia ikke klarte å konkurrere mot Fury X med sitt GTX 960, da ytelsen var for skuffende til det.

 

Dette skulle aldri være en konkurrent i enthusiastmarkedet (1080,1070), jeg skjønner ikke hvor vanskelig det skal være å forstå. RX490 vil være mer siktet på det markedet, så gjenstår det å se om det duger eller ikke.

 

Til hva 480 er ment til, så er det et utmerket kort ifølge de tester jeg har sett så langt.

(Hva har intel med denne lanseringen å gjøre forresten?)

Endret av Apox
Lenke til kommentar

 

Jeg er også ganske skuffet over ytelsen. Viser bare at AMD fremdeles ikke kan utfordre hverken intel eller Nvidia. Blir Zen like skuffende, så kan dem like greit bare legge opp.

 

 

 

Hva du sier her blir som å si at nVidia ikke klarte å konkurrere mot Fury X med sitt GTX 960, da ytelsen var for skuffende til det.

 

Dette skulle aldri være en konkurrent i enthusiastmarkedet (1080,1070), jeg skjønner ikke hvor vanskelig det skal være å forstå. RX490 vil være mer siktet på det markedet, så gjenstår det å se om det duger eller ikke.

 

Til hva 480 er ment til, så er det et utmerket kort ifølge de tester jeg har sett så langt.

(Hva har intel med denne lanseringen å gjøre forresten?)

 

Amd konkurrerer på to fronter. Amd har vært dårligere enn Nvidia på det meste, i en god stund nå. Mtp ytelsen til 480, har jeg mine tvil for at et 490 vil nå opp til 1080, hvis det engang klarer å komme opp til 1070.

970/980 ytelse har vi hatt i over ett år nå, så at AMD ikke klarer å gi ut noe som klarer å slå det(selv om det er et kort som i utgangspunktet ikke skulle konkurrere med de store), så er det jo på ingen måte noe å juble over for noen. AMD har jo vært ganske dritt på drivere også.

Grunnen til at jeg nevnte intel, er fordi Intel bilen har kjørt over AMD, rygget på og kjørt over på nytt. Hvis ikke AMD tar seg sammen på både prosessorfront(som de ble slått i for 4 generasjoner siden) og skjermkort marked, finnes det jo ingen grunn til å velge dem over Nvidia og intel. 

 

Ytelsen på rx480 var skuffende. Den ytelsen har vi hatt i ett år som sagt, overhodet ingenting å hoppe i taket for. Det er slik jeg ser det, men jeg er fult åpen for andre sine meninger. Var du imponert?

Lenke til kommentar

1 Amd konkurrerer på to fronter. Amd har vært dårligere enn Nvidia på det meste, i en god stund nå. Mtp ytelsen til 480, har jeg mine tvil for at et 490 vil nå opp til 1080, hvis det engang klarer å komme opp til 1070.

 

2 970/980 ytelse har vi hatt i over ett år nå, så at AMD ikke klarer å gi ut noe som klarer å slå det(selv om det er et kort som i utgangspunktet ikke skulle konkurrere med de store), så er det jo på ingen måte noe å juble over for noen.

 

3 AMD har jo vært ganske dritt på drivere også.

 

4 Grunnen til at jeg nevnte intel, er fordi Intel bilen har kjørt over AMD, rygget på og kjørt over på nytt. Hvis ikke AMD tar seg sammen på både prosessorfront(som de ble slått i for 4 generasjoner siden) og skjermkort marked, finnes det jo ingen grunn til å velge dem over Nvidia og intel. 

 

5 Ytelsen på rx480 var skuffende. Den ytelsen har vi hatt i ett år som sagt, overhodet ingenting å hoppe i taket for. Det er slik jeg ser det, men jeg er fult åpen for andre sine meninger. Var du imponert?

 

 

1 : Kortene til Amd har hatt problemer med ytelsen i DX11 da de aldri har nådd helt opp, dermed så har man sett over tid at kortene stadig vekk yter bedre med driver oppdateringer. I Dx12 yter de langt bedre og med Vulkan og OpenGl så har situasjonen snudd også på OpenGl.

En ting er dog sikkert, greier ikke Amd å utkonkurrere 1080 med sitt kommende Vega kort må de utkonkurrere det på pris / ytelse. Kanskje skuffende for mange, men trolig også den eneste måten for Amd å overleve på.

 

2 : Nå bør man ikke kun se på ytelse men også en del andre ting som 970 og 980 ikke har , eksempelvis så fungerer Async langt bedre på Amd sin arkitektur enn på Nvidia sin, men Nvidia har fikset mye av problemene i 10xx serien , 9xx derimot er ikke akkurat noe å satse på der og på en måte lite fremtidsrettet i spill som vil støtte det ( DX12 , Opengl med vulkan ). 

 

3 : Vet ikke hvor du tar dette fra, men nå har jeg brukt både Amd og Nvidia de siste årene og det er vel helt tilbake til 2007 at jeg i det hele tatt hadde store problemer med driverne fra selskapet kontra Nvidia sine "stabile drivere" , Nvidia har derimot hatt litt problemer fra lanseringen av W10 til Feb / mars i år med drivere som ikke alltid fungerte som de skulle, men feilene har blitt fikset relativt kjapt med et bra driverteam. Uansett i mine øyne en myte.

 

4 : Det Amd kommer til å konkurrere på er pris og antall kjerner. IPC'en vil trolig være litt lavere enn Intel sine Cpu'er , men den vil trolig ikke være like ille som forrige generasjon med FX og Apu'er som var katastrofalt dårlige.

 

5 : Ytelsen på RX 480 var skuffende om man trodde at kortet kom til å konkurrere direkte med 1070 / 1080. Faktisk så er det trolig de som fikk til en bra overklokk opp mot 1.5 til 1.6 som kan si det, men om det er greit i forhold til wattage gjenstår å se. Til det markedet det er siktet til innfrir det trolig, problemet er hvor bra 1060 kommer til å bli. Blir 1060 både billigere og raskere enn RX 480 vil Amd igjen slite.

 

Det ryktes om at Amd kan ha et 480X kort klart for å eventuelt kontre Nvidia sin 1060 , men det får vi ikke vite før sistenevnte er lansert.

Lenke til kommentar

Ja jeg er imponert over ytelsen i forhold til pris. Det yter tross alt likt med kort som i utgangspunktet koster 100 dollar mer, så når lanseringshypen har lagt seg og vi får mer normal pris så får vi kanskje nyte godt av dette også.

 

At du kaller driverne til AMD "dritt" beviser egentlig bare at du ikke har hatt et AMD kort, og kun videreformidler løgner uten rot i virkeligheten.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

At du kaller driverne til AMD "dritt" beviser egentlig bare at du ikke har hatt et AMD kort, og kun videreformidler løgner uten rot i virkeligheten.

 

Det kommer litt an på hva han mener. Snakker han om stabilitet, så er han ikke akkurat oppdatert nei. Men om han snakker om "effektiviteten" til driverne så er det vanskelig å ikke være enig. Tenk om Fury X hadde hatt samme ytelse ved lansering som det har i dag? Det hadde solgt som varme hvetebrød. I stedet så ble det en "skuffelse". Om vi ser på denne testen (som jeg mener er en av de bedre når man ser på hvordan testene utføres) så ser vi et RX480 på 150W som yter like bra i DX12 i "Hitman", som et GTX980Ti på 250W som kostet 2 - 3 ganger så mye ved release! Og det "grisebanker" GTX970 i "The Witcher 3". Om dette er en indikasjon på hva vi kan forvente av RX480 fremover, så er det trygt å si at driveren ved release suger balle. Det er litt kjedelig å måtte "gamble" på at driverteamet til AMD skal få mer ut av kortene i fremtiden..

Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om hvorfor dette kortet på død og liv skal være 970/980-killer som nå er snart er to år gamle?
Nvidia har jo allerede solgt 970/980 i bøtter og spann, de har sin enorme fortjeneste allerede, det kapittelet har er lest og boka er gitt bort til Fretex for lenge siden.

Syns vi skal vente på 1060 før man kan trekke konklusjonen om dette kortet, om AMD fortsatt er foran da, så er det et godt kort i mine øyne. Og det kan jo også skje, det ville jeg kalle en seier for AMD, og da venter jeg spent på Vega vs Pascal GP102/104 :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan noen fortelle meg om hvorfor dette kortet på død og liv skal være 970/980-killer som nå er snart er to år gamle?

Nvidia har jo allerede solgt 970/980 i bøtter og spann, de har sin enorme fortjeneste allerede, det kapittelet har er lest og boka er gitt bort til Fretex for lenge siden.

 

Syns vi skal vente på 1060 før man kan trekke konklusjonen om dette kortet, om AMD fortsatt er foran da, så er det et godt kort i mine øyne. Og det kan jo også skje, det ville jeg kalle en seier for AMD, og da venter jeg spent på Vega vs Pascal GP102/104 :)

 

Jeg er ikke helt uenig. Men ting er i mine øyne litt annerledes med RX480 enn med GTX1070/1080. Man kan jo med din logikk nesten like gjerne spørre hva som er så bra med 1070 som bare såvidt klarer å slå det 1 år gamle 980Ti, og da bare "ut av boksen". Og jeg husker mange som mente at 1080 skulle ikke sammenliknes med 980Ti, fordi det var en "arvtaker" til 980 og derfor kun måtte sammenliknes med det i stedet. Noe jeg forøvrig er uenig i siden vi snakker om det raskeste single GPU kortet som finnes. Da mener jeg man nesten må sammenlikne med det raskeste fra forrige generasjon også.

 

Men med 1080 vs 980 logikken så "skal" man jo nesten sammenlikne RX480 med R9 380/X også, eller dens Nvidia konkurrent GTX960. Og dette blir også mer "riktig" ettersom vi ikke er i "flaggskip" kategorien. Da må man nesten sammenlikne med andre kort til samme pris. At et 200 dollars skjermkort nå matcher et 300 dollars kort er bra, punktum. At det i tillegg har dobbelt så mye minne og den nyeste versjonen av DisplayPort er en grei bonus. RX480 "knuser" GTX960 og R9 380/X, og gjør sånn sett jobben sin. Får vi RX480 ned i ~2500Kr i løpet av korttid vil en CFX løsning være et interessant alternativ for mange, i stedet for et single GTX1070.

 

Det jeg er enig i er at det er til slutt GTX1060s ytelse og pris som bestemmer hvor bra kjøp RX480 er. For øyeblikket lever ikke RX480 opp til hypen sin (Men mange av ryktene har jo vært helt ville også). Men med tredje parts kjølere og modnere drivere så kan det være at det innfrir også der etter hvert...

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg mener er:

Sammenligner man den nye BMW 3-serie med den gamle 5-serien? Eller er det bedre å sammenligne med den gamle 3-serien? Om den så er bedre enn den gamle 5-serien, så er det ikke relevant, da de som skal ha 5-serie skal uansett ha 5-serie 

Selvom 1070 yter på linje med 980Ti, så kommer ikke den egentlige sammenligningen før 1080Ti, mener jeg da :)
 

Endret av bshagen
Lenke til kommentar

Litt forskjell på bil og skjermkort i denne sammenheng. De første GTX680 på markedet kom med klistrelapp der det stod GTX680 på pakken. Skrelte man bort klistrelappen, så så man under at det egentlig var tenkt å hete GTX670Ti. Nvidia forventet visstnok at 670Ti skulle sloss med HD7870 eller HD7950, og at de måtte komme opp med et bedre kort mot HD7970. Men når ytelsen på disse kortene viste seg, så døpte Nvidia om 670Ti til 680. (Om jeg husker riktig)

 

Hva produsentene kaller kortene er for meg helt likegyldig. Det er ytelse, og ytelse i forhold til pris og/eller Watt som er mest interessant.

 

Om 1080Ti kommer om et halvt til ett år fra nå av. Så blir det meningsløst å sammenlikne det med GTX980Ti som da vil være 1,5 til 2 år gammelt. Og kan handles for 4800Kr i dag. Vi regner vel med godt over 9000Kr for 1080Ti når det kommer? Som jeg sier, så mener jeg det blir litt annerledes når det kommer til flaggskipene.

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...