Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (2 minutter siden):

Neh. Jeg stakk innom ca kvart over tre, og da var det ennå noen tilgjengelig. 6800 i hovedsak, men også noen 6800XT så det ut til.

Var ingenting tilgjengelig når jeg sjekket kl 15:05 på Komplett. Heldigvis ikke noe stress med å få grafikkort siden jeg ikke spiller noe særlig krevende spill for øyeblikket. Hadde vært kjekt om man fikk tak i et kort før CP 2077 kommer, men igjen så er det ikke sånn at jeg må spille det på dag 1.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (43 minutter siden):

Var ingenting tilgjengelig når jeg sjekket kl 15:05 på Komplett. Heldigvis ikke noe stress med å få grafikkort siden jeg ikke spiller noe særlig krevende spill for øyeblikket. Hadde vært kjekt om man fikk tak i et kort før CP 2077 kommer, men igjen så er det ikke sånn at jeg må spille det på dag 1.

Det er god tilgjengelighet på RTX 3070, så du kan nok få noe å spille på til CP 2077

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (Akkurat nå):

Litt OT men bra det tar seg opp. Desverre priser langt over msrp på 500usd. De billigste kortene burde kosta 5500 nå siden usd er under 9 nok. 

Du må huske at msrp er uten mva. Uten at jeg har sett på prisene som ligger ute på de kortene. Mva kommer oppå fortjeneste også til butikkene. 

Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (Akkurat nå):

Du må huske at msrp er uten mva. Uten at jeg har sett på prisene som ligger ute på de kortene. Mva kommer oppå fortjeneste også til butikkene. 

Ja, vet det, men når usd ligger på 9 blank nå, litt opp fra tidligere så burde vi få kurs inkl mva tilsvarende 11.50ish, det stemmer bra med papirlamseringa på Nvidia sin side med 5750, - for 3070, men billigste i norske nettbutikker er 6400,- og ikke på lager for modeller med mye billigere kjøleløsning. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Cowboystrekk said:

Ja, vet det, men når usd ligger på 9 blank nå, litt opp fra tidligere så burde vi få kurs inkl mva tilsvarende 11.50ish, det stemmer bra med papirlamseringa på Nvidia sin side med 5750, - for 3070, men billigste i norske nettbutikker er 6400,- og ikke på lager for modeller med mye billigere kjøleløsning. 

Du vet jo at 5 års reklamasjon også koster masse, så prisen er riktig i forhold til det meste annen ny hardware vel?

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (11 minutter siden):

Du vet jo at 5 års reklamasjon også koster masse, så prisen er riktig i forhold til det meste annen ny hardware vel?

Ja, men se på nær sagt all annen hardware vs USA-priser, det legger seg typisk rundt 11.50,- Eks Ryzen 5000, Comet lake, ram-priser etc, mens dagens kurs på billigste 3070 ligger på ca 13 nok, 3080 ligger på ca 12,5 nok så 'noen' tar overpris på Ampere, tipper vi kommer til å se det samme med RDNA2-partnerkort. Ekstrem etterspørsel fører til vesentlug høyete priser enn man bør ha. Synes du det gir mening at kronekursen/avansen på skjermkort skal ligge 10-15% over nær sagt all annen hardware? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ExcaliBuR skrev (9 minutter siden):

Det er dyrere å drifte i Norge enn USA. Og tar du da med mva i butikkene i USA? Så vidt jeg har skjønt regnes mva i amerikanske nettbutikker når man legger inn leveringsadresse da forskjellige stater kan ha forskjellige satser.

Om jeg ikke har misforstått systemet der borte.

Nei, tar ikke med amerikansk mva pga det du nevner om ulik mva ut ifra stat etc, men regn ut kronekurs selv så ser du. Se på prisene Nvidia.no oppgir, de er ca nøyaktig 25% over amerikanske priser. Men prisene på de billigste Amperekortene (3070 og 3080) ligger konsekvent 35-40% over msrp. Se på Ryzen 5000, ca nøyaktig 25% over amerikansk pris. Det er nok mange nettbutikker og AIBs som skor seg ekstra på den ekstreme etterspørselen. 

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (4 timer siden):

Det er vel kanskje et tegn på at 3080 også blir lagervare snart? Synes 7000kr er litt stiv pris for 70 serien, så får heller smøre meg med tålmodighet til 3080 eller 6800XT er å finne i butikkene, og til en litt mere normal pris enn det vi ser nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...