Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

55 minutes ago, ExcaliBuR said:

Begynner å bli spennende nå! Spesielt HBM2 støtte for Navi 21!

 

Så Navi 22 kan nå en boost på 2500MHz  :D Ikke gale med 2200MHz på 21 heller, kanskje opp i samme boost på Navi 21 da med tredjepartskort  ?  

https://videocardz.com/newz/amd-navi-21-to-feature-80-cus-navi-22-40-cus-and-navi-23-32-cus

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
-=HellBound=- skrev (2 timer siden):

Så Navi 22 kan nå en boost på 2500MHz  :D Ikke gale med 2200MHz på 21 heller, kanskje opp i samme boost på Navi 21 da med tredjepartskort  ?  

https://videocardz.com/newz/amd-navi-21-to-feature-80-cus-navi-22-40-cus-and-navi-23-32-cus

 

G skrev (22 minutter siden):

Det begynner å bli så mange lekkasjer og rykter, at det beste ville være om AMD sa noe offisiellt snart. Men nok en utgave av rykte:

https://wccftech.com/amd-navi-21-22-and-23-massive-technical-specification-leaked/

Ser ut som om at det kanskje er samme rykte som det ovenfor, men da presentert via wccftech.com

Begge disse artiklene har reddit tråden jeg postet tidligere som kilde. ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (19 timer siden):

Så Navi 22 kan nå en boost på 2500MHz  :D Ikke gale med 2200MHz på 21 heller, kanskje opp i samme boost på Navi 21 da med tredjepartskort  ?  

https://videocardz.com/newz/amd-navi-21-to-feature-80-cus-navi-22-40-cus-and-navi-23-32-cus

Ville ikke lagt for mye i det, husk at 5700 XT hadde 360Mhz høyere boost enn 2080 ti, fremdeles er det jo ikke nærheten av samme ytelse.

-=HellBound=- skrev (6 timer siden):

Yup, blir spennende å se. Om de greier så høy boost og med 80cu så lander den nok et sted mellom 3080 og 3090. Greit vi får vite før de sender mitt 3080 som ikke har dato før 1.nov =p 

Navi 21 blir på nivå med 3070, iværtfall om vi baserer oss på at de leaks som har kommet er korrekte.

https://www.google.no/amp/s/www.techradar.com/amp/news/huge-amd-gpu-leak-ramps-up-expectations-for-big-navi-with-beefy-boost-speeds

Big Navi 21 er ryktet å ha 22,5 Tflops. AMD har alltid hatt flere Tflops med lavere ytelse enn Nvidia.

Radeon VII hadde 13,44 Tflops, mens 2080 super som var bedre hadde færre med 11,15 Tflops. 2080 ti som er et hestehode foran Radeon VII hadde like mange Tflops med 13.45.

3070 har 20,31 Tflops mens 3080 har 29,77 Tflops, 3090 har vanvittige 35,58 Tflops. Med andre ord, om ryktene stemmer og topmoddelen Navi 21 kun får 22,5 Tflops så vil det ikke være i nærheten av verken 3090 eller 3080 i ytelse, om vi ser på tidlige arkitekturer fra AMD.

Med 22,5 Tflops er det umulig at den lander et sted mellom 3080 og 3090. I bestefall kan man håpe på at Navi 21 er et hestehode foran 3070. 

Lenke til kommentar

 

Emile the rat skrev (12 minutter siden):

Ville ikke lagt for mye i det, husk at 5700 XT hadde 360Mhz høyere boost enn 2080 ti, fremdeles er det jo ikke nærheten av samme ytelse.

Navi 21 blir på nivå med 3070, iværtfall om vi baserer oss på at de leaks som har kommet er korrekte.

https://www.google.no/amp/s/www.techradar.com/amp/news/huge-amd-gpu-leak-ramps-up-expectations-for-big-navi-with-beefy-boost-speeds

Big Navi 21 er ryktet å ha 22,5 Tflops. AMD har alltid hatt flere Tflops med lavere ytelse enn Nvidia.

Radeon VII hadde 13,44 Tflops, mens 2080 super som var bedre hadde færre med 11,15 Tflops. 2080 ti som er et hestehode foran Radeon VII hadde like mange Tflops med 13.45.

3070 har 20,31 Tflops mens 3080 har 29,77 Tflops, 3090 har vanvittige 35,58 Tflops. Med andre ord, om ryktene stemmer og topmoddelen Navi 21 kun får 22,5 Tflops så vil det ikke være i nærheten av verken 3090 eller 3080 i ytelse, om vi ser på tidlige arkitekturer fra AMD.

Med 22,5 Tflops er det umulig at den lander et sted mellom 3080 og 3090. I bestefall kan man håpe på at Navi 21 er et hestehode foran 3070. 

Som du selv skriver, TFLOPs beskriver ikke reell ytelse totalt sett. Sier bare hvor mange flyttal som kan regnes ut under optimale forhold. Det er mer som spiller inn for en GPU enn TFLOPs for spillytelse.

Men ja, det er veldig sprikende konklusjoner om ytelse, alt fra navngiving og hvilket segment de skal være i til hvilket kort som vil være toppkortet.

Blir som før, vente og se. AMD har ihvertfall ikke, enda, oversolgt dette i PR avdelingen slik de gjorde tidligere. XD

Lenke til kommentar
Nizzen skrev (8 minutter siden):

Jeg lukter en flopp :p

Trenger ikke lukte en gang, vet allerede det er flopp. Det har jo blitt standard ;) 

ExcaliBuR skrev (6 minutter siden):

 

Som du selv skriver, TFLOPs beskriver ikke reell ytelse totalt sett. Sier bare hvor mange flyttal som kan regnes ut under optimale forhold. Det er mer som spiller inn for en GPU enn TFLOPs for spillytelse.

Men ja, det er veldig sprikende konklusjoner om ytelse, alt fra navngiving og hvilket segment de skal være i til hvilket kort som vil være toppkortet.

Blir som før, vente og se. AMD har ihvertfall ikke, enda, oversolgt dette i PR avdelingen slik de gjorde tidligere. XD

Det er fordi de vet at de ikke har noe å stille med, og de har lært at det er bedre å ikke overhype slik at de skuffer som vanlig. 

Mindre fallhøyde når man ikke går sterkt ut.

Alt jeg har sett og lest av leaks så lang tyder til at toppmodellen vil konkurrere med 2080 ti og ligge på nivå med 3070.

Ikke noe nytt under solen at AMD konkurrerer med forrige gen, så folk burde ikke bli/være overrasket.

Endret av Emile the rat
Lenke til kommentar
Emile the rat skrev (19 minutter siden):

AMD har alltid hatt flere Tflops med lavere ytelse enn Nvidia.

Dette stemmer ikke med Ampere, Ampere har sinnsykt dårlig spillytelse i forhold til teoretisk ytelse. RTX 2080 Ti har bare 13.5 TFLOPS mot 3080 med 30 TFLOPS, det finnes ikke et eneste spill der 3080 leverer 122% bedre ytelse enn et 2080 Ti.

Ampere gir faktisk dårligere spillytelse per FLOP enn GCN, la meg illustrere:

Radeon VII kjører i snitt under 1800 MHz: https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-vii/34.html
Det gir en teoretisk ytelse i spill på 14.7 TFLOPS

RTX 3080 kjører i snitt på 1931 MHz: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/32.html
Det gir en teoretisk ytelse i spill på 33.6 TFLOPS, eller 128% raskere enn Radeon VII

I praksis leverer Radeon VII 54% av ytelsen til et RTX 3080 i 4K: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/34.html
Radeon VII har 43.8% av RTX 3080 sin teoretiske ytelse.

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg forventer en 3080/3090-utfordrer, om AMD hadde hatt noe som kunne vippe 3080 av pinnen hadde de ikke ventet til 28. oktober med å vise det frem, uansett hvor dårlig leveringssituasjonen er for Nvidia akkurat nå.

Lenke til kommentar

Det som blir veldig interessant er hvordan Big-Navi skalerer for de mindre oppløsningene. Vil de være mye bedre i 1080p og 1440p enn Nvidia 3080? Ingenting er helt sikkert før vi sitter med produktet. Så AMD kan også floppe på dette, men de har potensiale til å være bedre på enkelte ting også.

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (8 minutter siden):

Dette stemmer ikke med Ampere, Ampere har sinnsykt dårlig spillytelse i forhold til teoretisk ytelse. RTX 2080 Ti har bare 13.5 TFLOPS mot 3080 med 30 TFLOPS, det finnes ikke et eneste spill der 3080 leverer 122% bedre ytelse enn et 2080 Ti.

Ampere gir faktisk dårligere spillytelse per FLOP enn GCN, la meg illustrere:

Radeon VII kjører i snitt under 1800 MHz: https://www.techpowerup.com/review/amd-radeon-vii/34.html
Det gir en teoretisk ytelse i spill på 14.7 TFLOPS

RTX 3080 kjører i snitt på 1931 MHz: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/32.html
Det gir en teoretisk ytelse i spill på 33.6 TFLOPS, eller 128% raskere enn Radeon VII

I praksis leverer Radeon VII 54% av ytelsen til et RTX 3080 i 4K: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-3080-founders-edition/34.html
Radeon VII har 43.8% av RTX 3080 sin teoretiske ytelse.

Det betyr ikke nødvendigvis at jeg forventer en 3080/3090-utfordrer, om AMD hadde hatt noe som kunne vippe 3080 av pinnen hadde de ikke ventet til 28. oktober med å vise det frem, uansett hvor dårlig leveringssituasjonen er for Nvidia akkurat nå.

Enig, men samtidig er alt relativt. 

Hvis du hadde gjort samme måling i f.eks 8K ville 3090 hatt mer enn 4 ganger ytelsen til 2080 ti, noe som vil stemme godt med Tflops. 

Jeg tror enkelte glemmer at minne/cpu kan bottlenecke jo lavere oppløsningen blir, i tillegg til at jo høyere innstillinger og oppløsning man kjører, jo mer teoretisk ytelse kreves per fps. Den teoretiske ytelsen vil derfor aldri ha en lineær vekst i fps. Dobbelt så høy ytelse vil aldri bety dobbelt så mange fps.

I et slikt perspektiv vil jeg ikke si Ampere har dårlig spillytelse i forhold til teoretiske specs. Det kommer helt an på variabeler og hva man måler etter. 

Hadde man f.eks målt teoretisk ytelse minesweeper ville jo 1080 ti kommet ektremt dårlig ut i ytelse sammenlignet med et Voodoo skjermkort fra 1996 xD 

Lenke til kommentar

Hvis siste leak stemmer får toppkortet 80CU, 2.2GHz og 240W strømbudsjett. Ytelsesmesig havner den da trolig mellom 3070 og 3080 et sted, kanskje nærmere 3080 enn 3070. Den skal gi 50% høyere ytelse pr watt enn Navi1 (lekkasjer tyder på 60%) så med strømbudsjett på 220W som 5700XT hadde bør ytelsa bli opptil 70% over 5700XT, eller opptil 20% over 2080ti. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mine spekulasjoner er at jeg ikke tror at AMD har noe som helst hastverk, særlig med tanke på volumet av RDNA2 som allerede er i omløp (PS5, Xbox series x). Jeg sitter med inntrykket av at de i første omgang sier seg fornøyd med chipper de selger til Microsoft og Sony. De virker også til å se an hvordan Ampere blir mottatt og hvilken pris de kan sikte RX 6000 serien inn på, og mengden enheter som de MÅ produsere hvis de skal få til en brukbar launch. I morgen er det en måned til vi vet noe konkret. Håper tiden går fort! ?

Lenke til kommentar
4 hours ago, Emile the rat said:

Ville ikke lagt for mye i det, husk at 5700 XT hadde 360Mhz høyere boost enn 2080 ti, fremdeles er det jo ikke nærheten av samme ytelse.

Navi 21 blir på nivå med 3070, iværtfall om vi baserer oss på at de leaks som har kommet er korrekte.

 

5700XT var en veldig liten brikke, bare på  251 mm². 2080ti 775mm², men den var 14nm  så større da.  Det er defor den heter "Big Navi" for nå kommer den på 505mm² og har så og si det dobbelte av alt 5700XT hadde + forbedringer fra RDNA til RDNA2. Vi får se, men at du tror den vil ligge seg på 3070 ytelse min sin størrelse på 392 mm2 så får du heller gjøre det ? 
 

 

2 hours ago, Cowboystrekk said:

Hvis siste leak stemmer får toppkortet 80CU, 2.2GHz og 240W strømbudsjett. Ytelsesmesig havner den da trolig mellom 3070 og 3080 et sted, kanskje nærmere 3080 enn 3070. Den skal gi 50% høyere ytelse pr watt enn Navi1 (lekkasjer tyder på 60%) så med strømbudsjett på 220W som 5700XT hadde bør ytelsa bli opptil 70% over 5700XT, eller opptil 20% over 2080ti. 

Det er 240W fra bare brikken/die. Minne og PCB kommer utenom.

 

 

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (5 minutter siden):

5700XT var en veldig liten brikke, bare på  251 mm². 2080ti 775mm², men den var 14nm  så større da.  Det er defor den heter "Big Navi" for nå kommer den på 505mm² og har så og si det dobbelte av alt 5700XT hadde + forbedringer fra RDNA til RDNA2. Vi får se, men at du tror den vil ligge seg på 3070 ytelse min sin størrelse på 392 mm2 så får du heller gjøre det ? 
 

 

Det er 240W fra bare brikken/die. Minne og PCB kommer utenom.

 

 

Jeg antar basert på leaks. Dersom leaks stemmer kan vi ikke regne med at Navi21 er noe særlig kraftigere enn 3070.

Kan godt hende det ikke stemmer, og at Big Navi vil kunne konkurrere med 3080, men da er det noe med tallene på leaks som ikke stemmer.  

1080 ti hadde 471 mm2, 2080 (ikke super) hadde die size på 545 mm2, men det tilsvarte ikke vesentlig forskjell i ytelse. 

3080 og 3090 har lik die size, så jeg ville ikke langt så mye i die size når det kommer til ren ytelse. 

5700 XT var muligens en liten brikke, men Radeon VII som hadde større die size viste vel hvor lite dette hadde å si for ytelsen hos AMD. Fikk akuratt ikke mye igjen for større brikke der, hva er det du mener har forandret seg her?

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Emile the rat said:

Jeg antar basert på leaks. Dersom leaks stemmer kan vi ikke regne med at Navi21 er noe særlig kraftigere enn 3070.

Kan godt hende det ikke stemmer, og at Big Navi vil kunne konkurrere med 3080, men da er det noe med tallene på leaks som ikke stemmer.  

1080 ti hadde 471 mm2, 2080 (ikke super) hadde die size på 545 mm2, men det tilsvarte ikke vesentlig forskjell i ytelse. 

3080 og 3090 har lik die size, så jeg ville ikke langt så mye i die size når det kommer til ren ytelse. 

5700 XT var muligens en liten brikke, men Radeon VII som hadde større die size viste vel hvor lite dette hadde å si for ytelsen hos AMD. Fikk akuratt ikke mye igjen for større brikke der, hva er det du mener har forandret seg her?

5700 var vel første skjermkort som var en hybrid av RDNA og GCN. GCN har vert flaskehalsen til AMD veldig veldig lenge og går vel tilbake til 2012. RDNA 2 blir første skjermkort som er rent RDNA arkitektur. 3080 og 3090 bruker samme brikke ja, det som ikke kan bli 3090 blir 3080 med noe deaktivert.At ambere har mye TFLOPS har vel en del med 2x FP32 og du vil vel ikke se dette i spill.

Endret av -=HellBound=-
Lenke til kommentar
Sitat

Dersom leaks stemmer kan vi ikke regne med at Navi21 er noe særlig kraftigere enn 3070.

X box chippen yter som 2080 super @ 1,82ghz. klokk denne  opp i de hastighetene som ryktes 2,2 til 2,5 ghz så slår nok den allerede 3070. Hva de får til med 80cu skal bli spennende å se.

Står neppe på regnekaft, men om de får den over i fps Gjenstår å se :)

TDP må man heller ikke ta så seriøst, AMD har jo en tendens å sette høyest mulig vcore. men det er auto undervolt knapp i driver.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...