Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Nei, det handler om at ukyndige PC byggere må ha blower kjøler for å ikke koke systemet sitt, og at "System Integrators" som Dell, Asus, Acer etc. slipper å "over-engineer" entry level gamer PC'er med kjøler løsninger for resten av PC'en. Hadde AMD klart å lage skjermkort like effektive som Nvidias, og hatt anledning til å ta seg betalt slik at de fikk de samme marginene, så kunne de også benyttet noe ala de mye dyrere kjølerne som Nvidia puttet på sine RTX kort.

 

AIB partnere klarer å holde nede kostnadene gjennom volum, og det er forsåvidt også medvirkende for Nvidia når de bestemte seg for å konkurrere mot sine egne kunder; volumet på antall skjermkort de selv selger økte markant. Det er også litt annerledes når du selger direkte til PC entusiaster, da man kan stole på at de for det meste vet hvordan man bygger PC med god ventilering.

 

Men ikke ta mitt ord for det:

 

https://www.youtube.com/watch?v=OY8qvK5XRgA&feature=youtu.be&t=2769

Får ikke sett videoen da jeg er til fjells, argumentasjonen ang systembyggere og for varme selvbygg er jeg langt mer enig i. Prisen på kjøleløsninga med bruk av VC overstiger lett prisen for 2 og 3 vufter med heatpipes og aluribbe. AMD prøvde jo med Radeon 7, men viste at de ikke akkurat mestra løsning ala AIB bra.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke sett videoen da jeg er til fjells, argumentasjonen ang systembyggere og for varme selvbygg er jeg langt mer enig i. Prisen på kjøleløsninga med bruk av VC overstiger lett prisen for 2 og 3 vufter med heatpipes og aluribbe. AMD prøvde jo med Radeon 7, men viste at de ikke akkurat mestra løsning ala AIB bra.

 

"Problemet" med VII er GCN. Samt veldig varierende dies med tanke på høydejevnhet(?) Er litt samme problemet de alltid har hatt med HBM. Noen har en flatere DIE og jevn overgang til HBM, andre ikke........ Derfor de mest sannsylig endte opp med å bruke en tykk grafittpad til slutt. Hvorfor det er forskjeller på kjernene tror jeg ikke AMD har gitt en uttalelse om.

 

Har lyst å sjekke på min, men tør ikke helt med tanke på re-assembly. Paden blir ødelagt om man tar det fra hverandre.

Endret av ExcaliBuR
Lenke til kommentar

Får ikke sett videoen da jeg er til fjells, argumentasjonen ang systembyggere og for varme selvbygg er jeg langt mer enig i. Prisen på kjøleløsninga med bruk av VC overstiger lett prisen for 2 og 3 vufter med heatpipes og aluribbe. AMD prøvde jo med Radeon 7, men viste at de ikke akkurat mestra løsning ala AIB bra.

 

Altså, det var ikke ment som en alternativ forklaring, men en utfyllende. Videoen er timestampet til akkurat der Scott Herkelman i interview med PC world forteller at det var diskusjon internt i AMD om blower kjøler eller ei, og at de kom frem til at blower kjøler er eneste måten å garantere en viss ytelse, ettersom de hjelper med å tømme kabinett for varm luft. Han sier spesifikt at han ville overhodet ikke hatt problemer med å selge aksial kjøler skjermkort til "entusiaster", men at dessverre så er det ikke alle som kan bygge PC.

 

Nå RTX skjermkortene som er naturlig å sammenlikne RX5700/XT mot, er 2060/Super og 2070/Super. Sammenliknet mot 5700XT har 2070 lavere TDP, vapor chamber, og aksial vifter på kjølerne. Disse kjølerne er dyrere enn blower kjølere med kun vapor chamber. Nvidias er noe "over engineered" galskap jeg nesten ikke tør tenke på hvor mye dyrere er, bare i montering. Jeg regner med du har sett tear down på Gamers Nexus? 5700XT er oppe i ~220W ved gaming, og er helt avhengig av minst vapor chamber på blower kjøler, om den ikke skal høres ut som gamle synder. At RX5700 ser ut til å ha fått samme kjøler, tross strømforbruk i nærheten av 2060s' som ikke har vapor chamber så vidt jeg vet? Forklares nok uansett enklest med at det er billigere å putte på en dyrere samme kjøler som på 5700XT, enn å re-designe for en ny kjøler til så små volumer..

 

Uansett; alt dette kan kokes ned til varmeutviklingen på skjermkortet; 75W = hiv på litt aluminium som likner på en kjøleprofil og rett en vifte mot den. 120W (som 1060) = selv blower kjøler uten vapor chamber er nær lydløs. 150W - 200W... Jah... Her begynner utfordringene, og selv om kjøleren på RTX2060 ikke har vapor chamber, mener jeg det må være åpenbart at den er mye dyrere enn hva man finner på de billigste AIB partner modellene.

 

Og on a sidenote; Radeon VII er faktisk "bare" overvoltet fra fabrikk. Den ble "hastet" ut, og det har gjort den til en slags "mandags produkt". Men det er ikke kjøleren som er problemet, det er det overvolten som er. Litt lavere volt enn den blir levert med, og gjerne sett ned VRAM hastigheten med ~20% (Uten å miste gaming ytelse! :p ) Så sparer man lett minst 50W bare der...

Lenke til kommentar

"Problemet" med VII er GCN. Samt veldig varierende dies med tanke på høydejevnhet(?) Er litt samme problemet de alltid har hatt med HBM. Noen har en flatere DIE og jevn overgang til HBM, andre ikke........ Derfor de mest sannsylig endte opp med å bruke en tykk grafittpad til slutt. Hvorfor det er forskjeller på kjernene tror jeg ikke AMD har gitt en uttalelse om.

 

Har lyst å sjekke på min, men tør ikke helt med tanke på re-assembly. Paden blir ødelagt om man tar det fra hverandre.

 

Har du prøvd washer trikset?

Lenke til kommentar

Altså, det var ikke ment som en alternativ forklaring, men en utfyllende. Videoen er timestampet til akkurat der Scott Herkelman i interview med PC world forteller at det var diskusjon internt i AMD om blower kjøler eller ei, og at de kom frem til at blower kjøler er eneste måten å garantere en viss ytelse, ettersom de hjelper med å tømme kabinett for varm luft. Han sier spesifikt at han ville overhodet ikke hatt problemer med å selge aksial kjøler skjermkort til "entusiaster", men at dessverre så er det ikke alle som kan bygge PC.

 

Nå RTX skjermkortene som er naturlig å sammenlikne RX5700/XT mot, er 2060/Super og 2070/Super. Sammenliknet mot 5700XT har 2070 lavere TDP, vapor chamber, og aksial vifter på kjølerne. Disse kjølerne er dyrere enn blower kjølere med kun vapor chamber. Nvidias er noe "over engineered" galskap jeg nesten ikke tør tenke på hvor mye dyrere er, bare i montering. Jeg regner med du har sett tear down på Gamers Nexus? 5700XT er oppe i ~220W ved gaming, og er helt avhengig av minst vapor chamber på blower kjøler, om den ikke skal høres ut som gamle synder. At RX5700 ser ut til å ha fått samme kjøler, tross strømforbruk i nærheten av 2060s' som ikke har vapor chamber så vidt jeg vet? Forklares nok uansett enklest med at det er billigere å putte på en dyrere samme kjøler som på 5700XT, enn å re-designe for en ny kjøler til så små volumer..

 

Uansett; alt dette kan kokes ned til varmeutviklingen på skjermkortet; 75W = hiv på litt aluminium som likner på en kjøleprofil og rett en vifte mot den. 120W (som 1060) = selv blower kjøler uten vapor chamber er nær lydløs. 150W - 200W... Jah... Her begynner utfordringene, og selv om kjøleren på RTX2060 ikke har vapor chamber, mener jeg det må være åpenbart at den er mye dyrere enn hva man finner på de billigste AIB partner modellene.

 

Og on a sidenote; Radeon VII er faktisk "bare" overvoltet fra fabrikk. Den ble "hastet" ut, og det har gjort den til en slags "mandags produkt". Men det er ikke kjøleren som er problemet, det er det overvolten som er. Litt lavere volt enn den blir levert med, og gjerne sett ned VRAM hastigheten med ~20% (Uten å miste gaming ytelse! :p ) Så sparer man lett minst 50W bare der...

Poenget var at du sa at blower koster mindre enn 2-3 fan og at pris var en hovedriver for valget av blower, den er jeg fremdeles ikke med på, det andre du kom med i ettertid er greie argumenter :) I det øyeblikket du hiver på VC forsvinner den lille økonomiske besparelsen blower har vs axial 2/3, det er en grunn til at VC brukes veldig lite, ikke pga ytelsen men pga prisen. Selv hos bærbare som virkelig kan nyte godt av VC er det bare noen svært få toppmodeller fra bl. A Razer som bruker VC. Argumentet ang 'noobs' er fair enough, samtidig som Nvidia har løst dette på en god, men dyr måte. Nok en gang ender nær sagt alle reviews med kritikk for støy, høy varme og lite OC-potensiale, hadde kortene kosta 100-200 mer og henta litt fra de grønne hadde de nok spart inn ekstrakostnaden på flere salg og fått enda bedre reviews :)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da var det min tur å bli plaget da....

Installerte X570 hoverkort og 3800X i dag. Reinstallerte windows og ordnet med nyeste drivere og bios oppdateringer.

Fyrer opp BF5 og får spilt i 20-30min før skjermen mister bilde. PCen kjører fortsatt, men ikke noe bilde.

Restarter PCen og ser i hendelseslisten at skjermdriveren kræsjet.

Nedgraderte deretter til 19.7.2 uten at det hjalp..

Da gjenstår det bare 19.7.1 som jeg benyttet i Intel PCen.

Merkelig at et skjermkort skal oppføre seg så forskjellig.

 

Edit: X570 hovedkortet mitt og/eller 3800X gikk av med en tidlig død. Trolig dette som var årsaken til problemene i BF5.

Endret av Ajoh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Del av Bykski's POM Top blokk for 5700 XT (noe ala EK sin blokk)

Koster foreløpig 93.53 dollar på AliExpress.
"1.PMMA Top or Black POM Top, PMMA(Acrylic) is transparent so allow install Led strip, POM is black, POM has better mechanical properties, suitable for serious users, custom build POM model requires 7-14 business days."

HTB1Q4uEj8DH8KJjSspnq6zNAVXa9.jpg

Endret av Fantomtegningen
Lenke til kommentar

Er det noen her som har sett en vellykket power play table OC av RX5700? Om det er VRAM som stopper 5700XT fra å ha særlig nytte av OC, så burde jo 5700 kunne overklokkes opp til 5700XT nivå. Men alt jeg har sett av PPT OC er med 5700XT...

Computerbase testet 5700 og 5700 XT på samme klokkefrekvenser, jeg samlet dataene i et regneark: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1JELrbzENchXRh0dNbEww5n-8XlgV3WuNSiQ6A7OLi6E/edit?usp=sharing

Dette er på 1500 MHz, altså burde ikke kortene være flaskehalset av minnebåndbredde i stor grad, men selv da er forskjellen så liten som 5% i de fleste tilfeller (Dirt Rally 2.0 og Far Cry: New Dawn er unntakene).

Lenke til kommentar

https://www.tomshardware.fr/test-comparatif-visuel-radeon-sharpening-nvidia-dlss/2/

Franske Tom's Hardware testet for to uker siden forskjellen mellom RIS, vanlig oppskalering, skarphetsfilter, og DLSS.

 

Du kan zoome inn på bildene ved å legge pekeren over og bruke rullehjulet.

 

Mulig det er bare meg, men jeg syns RIS og skarphetsfilteret så ganske elendig ut.

Shadow of the Tomb Raider var ekstremt imponerende for DLSS sin del, vesentlig bedre enn alt annet av oppskalering.

Battlefield V med DLSS er derimot skikkelig dårlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...