Gå til innhold

AMD Polaris & Vega og midlertidig (?) Navi


ExcaliBuR
Gjest

 

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så den videoen, skulle ønske de testet mere mot nvidia og ikke bare mot seg selv. vi fikk bare se 1 test der det var testet mot nvidia. det funksjonen gjør er at cpu ikke kan komme for langt forran skjermkortet, så tester der det ikke er en så jævla sprek cpu hadde også vært spennende. hadde man mistet mer fps med en svakere cpu? hub er veldig flinke, håper de kommer med fler tester på antilag. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

så den videoen, skulle ønske de testet mere mot nvidia og ikke bare mot seg selv. vi fikk bare se 1 test der det var testet mot nvidia. det funksjonen gjør er at cpu ikke kan komme for langt forran skjermkortet, så tester der det ikke er en så jævla sprek cpu hadde også vært spennende. hadde man mistet mer fps med en svakere cpu? hub er veldig flinke, håper de kommer med fler tester på antilag. 

 

Hadde Anti-lag vært så bra som AMD vil ha det til, så hadde det vært storstyr over hele internett. For å si det slik: Det er det ikkje :p

 

BF V har jo innebygget "anti-lag" Det kalles "future framerendering = off"

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Tviler, basert på markedsandelene RTG har sett opp mot konkurranse e-sport. RTG har mye å hente inn når det kommer til rykter og myter hos spillere.

 

Jeg skal være så bastant å påstå at 8 av 10 ikke vurderer AMD som skjermkort i sin PC. Uten at jeg har noe mer håndfast på det annet enn steams statistikk.

 

Sier seg selv at selv om funksjonen er bra, så strekker de ikke langt nok ut i markedet annet enn sin egen promo og nysgjerrige reviewers. Samme med Image Sharpening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Først og fremst; "Steam survey" er dessverre ikke den kilden til informasjon om brukeres HW som vi har blitt ledet til å tro. Det fant vi jo ut når PUBG tok av i Kina, og "markedsandelen" til Nvidia føyk opp som en rakett. I HotHW's interview med Scott Herkelman, fortalte Scott at AMD lenge har stusset over at Steams survey var såpass feil i forhold til informasjonen de selv satt på fra analysebyrå og kontakter i bransjen. Altså før PUBG gjorde oss, og dem, oppmerksomme på problematikken med å regne med HW som står i Internett cafeer i Kina. Scott innrømmet videre at Internett cafeer har vært et forsømt satsnings område fra AMDs side over såpass lang tid, at de neppe kan regne med å få utjevnet Steam surveys "slagside" der med det første. Han gikk naturlig nok imidlertid ikke i detalj på hva AMDs virkelige markedsandel er. Men han brukte annen informasjon fra Steam survey angående trender, siden det var offentlig informasjon han stod fritt til å dele, i motsetning til AMDs interne tall, og viste med disse tallene gode argumenter som talte for at han og strategi teamet til AMD faktisk hadde "Jebaited" Nvidia med prisen på Navi kortene.

 

Når det gjelder E-Sport, så følger jeg ikke med i det hele tatt. Men jeg har hørt, uten å følt grunn til å tvile på det, at "alle" de "store" E-Sport spillerne bruker Nvidia HW (og Intel). Og bare sporadisk kommet over noe som likner på et slags "offisielt" AMD Team? "Team Red" (Veldig originalt om så) eller noe slikt? For alt jeg vet kan det være et slags hypotetisk lag. Men det er klart, når AMD hadde dårlig råd, så kunne de ikke bruke millioner av dollar på reklame og å sponse utstyr til E-Sports team, i et såpass lite marked, der de selv hadde en alt for lav tilstedeværelse, og strengt tatt ingen produkter som en proff ville realistisk sett brukt om han/hun ikke, nettopp, ble betalt for det...

Mitt inntrykk av AMD kunder er, vel, det er jo flere "typer" da.  :rofl:

Men om vi ser bort fra fanboys som har slitt seg gjennom FX årene, og de som ikke kjøper Nvidia/Intel av prinsipp grunnet deres forkastelige forretnings "taktikker". Så sitter vi kanskje igjen med mennesker som før gjorde litt research, fant ut at AMDs FX CPU'er var søppel, og bestemte seg for Intel CPU i stedet. Og når det kom til skjermkort, om de bare spurte et forum som diskusjon.no til råds, så ville de ende opp med Nvidia skjermkort. Men om de var i stand til å tenke selv, og kikket på benchmarks. Så var det kanskje noe slikt som en 50/50 sjanse for at de ville oppdage at AMDs alternativ, krone for krone, faktisk ga bedre ytelse i de spillene som de brydde seg om... AMD er rett og slett for litt smartere folk. ;)

 

Når det gjelder Anti-lag, så synes jeg Tim Schieffer lagde en svært god video som vanlig. Men som han er inne på til slutt; Anti-Lag er ikke egentlig en funksjon beregnet på hans gamer "demografi", og at han kanskje ikke visste nok om hvor mye e-sport gamere ville bry seg om slikt. Han er så inne på et område der Anti-lag er en åpenbart "gudegitt gave"; til folk på lavt budsjett. At noen i den ekstreme enden av skalaen i enkelte spill kan få nesten samme input lag når de selv spiller på ~60fps, som konkurrenter med over det dobbelte er en flott "equalizer". Og for de som fin-regner på det, og finner ut at de tjener selv bare 1 ms eller 2 på å skru det på... Vel, jeg regner med de i så fall gjør det uansett. ;)

 

Det litt dumme, er jo at det neppe kan fungere med DX12. Der er vi begrenset til "Anti-lag" fra Freesync 2... :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

med såppas mye power mellom den lille chippen tipper jeg det ikke tar så veldig lang tid før den degraderer seg litt. de kan presse på når man bare skal teste, men å kjøre en stabil overclock lenge så presser man det litt mindre kanskje? tiden vil vise om de ryker av så mye overclock. 

Lenke til kommentar

 

På vann, så kan 5700 xt få en ytelsesboost på 6-10% når den er overklokket. Kanskje ikkje verdt bryet for de fleste. Dette betyr nok at 3.partskorta ikkje vil overklokke noe mere enn dette.

 

virker som man like greit kan undervolte disse ja.

 

Helt vanvittige temps på vann, så det blir nok stille og fint med skikkelig kjører. Og ikke minst om de drar 186W så lukter det 5700 XTX laaaang vei :)

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har lest så varierer overklokken en god del på Amd kortene, noen har god erfaring og over 2Ghz clock, andre dårlig.

Men pris / ytelse er selvsagt viktig, her kommer Amd kortene bra til da billigste Nvidia variant som regel ligger en 1000 lapp over Amd og ytelsen er tilsvarende.

Lenke til kommentar

Utifra hva jeg har lest så varierer overklokken en god del på Amd kortene, noen har god erfaring og over 2Ghz clock, andre dårlig.

Men pris / ytelse er selvsagt viktig, her kommer Amd kortene bra til da billigste Nvidia variant som regel ligger en 1000 lapp over Amd og ytelsen er tilsvarende.

 

HWUB's test av OC indikerer at det kan være en minne bottleneck som gjør at alt over 2GHz på GPU er mindre interessant enn man gjerne skulle ønsket. Men igjen; tredje parts skjermkort trenger ikke bare komme med bedre kjøler, de kan også bestykkes med RAM av annet fabrikat som overklokker bedre, eller rett og slett bare RAM som er raskere. Altså at de velger f.eks. 15,5Gbps brikker i stedet for 14Gbps som står på referanse kortene. Akkurat det siste er vel mindre trolig, ettersom 15,5Gbps brikkene er såpass dyre enda.

Lenke til kommentar

Vel, de var jo det før, hvorfor de har bytta nå vet jeg ikke.

 

Først og fremst er jo kortene svine dyre, så en bedre kjøler spiser ikke så kraftig inn i marginene deres. Men i hovedsak er det 2 ting som muliggjør det; lavere strømforbruk, og GPU'enes Precision boost med lave frekvenser som "base clock". Blir kortene varme, så klokker de seg bare lenger ned. Om folk er så dumme at de ikke klarer å sørge for god ventilasjon, så er de sannsynligvis også så dumme at de ikke merker at de mister f.eks. 20% av ytelsen...

Lenke til kommentar

Den kjøper jeg ikke. Når AIB greier å selge kort til omtrent samme pris som founders med totalt overlegen kjøleløsning og tjene gode penger tror jeg ikke noe på at AMD gjør det for å spare pengwr. Kjøleløsninger ala det Sapphire leverer på sine pulse kort er totalt overlegne AMD sine kjølere på ytelse og støy, de er rimelige å lage. AMD brukte jo til og med vaporchamper på Vega-kortene. Ikke akkurat billig. Tredjepartskort med blowerkjøler er som regel bare marginalt billigere enn enn dual/trippel-setuper. Jeg tror det handler om fancy og stilrent design, noe spm skiller seg ut.

Nei, det handler om at ukyndige PC byggere må ha blower kjøler for å ikke koke systemet sitt, og at "System Integrators" som Dell, Asus, Acer etc. slipper å "over-engineer" entry level gamer PC'er med kjøler løsninger for resten av PC'en. Hadde AMD klart å lage skjermkort like effektive som Nvidias, og hatt anledning til å ta seg betalt slik at de fikk de samme marginene, så kunne de også benyttet noe ala de mye dyrere kjølerne som Nvidia puttet på sine RTX kort.

 

AIB partnere klarer å holde nede kostnadene gjennom volum, og det er forsåvidt også medvirkende for Nvidia når de bestemte seg for å konkurrere mot sine egne kunder; volumet på antall skjermkort de selv selger økte markant. Det er også litt annerledes når du selger direkte til PC entusiaster, da man kan stole på at de for det meste vet hvordan man bygger PC med god ventilering.

 

Men ikke ta mitt ord for det:

 

https://www.youtube.com/watch?v=OY8qvK5XRgA&feature=youtu.be&t=2769

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...