Gå til innhold

Microsoft finpusser Windows 10-beta


Anbefalte innlegg

Greia er ikke hva flest bruker, men at OS er i ferd med å bli totalt irrelevant. Det eneste som teller for brukere som ikke har spesielle behov (tyngre spill, foto, video, cad) er snart nettleseren, og den funker helt likt i ChromeOS, Linux, OSX og Windows. Da er det vanskelig for Microsoft å fortsatt være den eneste som tar penger. 

 

Husk at disse selskapene ikke sikter mot det som er nå, men mot det (de tror) er om fem år. 

 

Når det er sagt; gnu/linux kommer aldri til å slå igjennom på desktop i sin rene form. Som Android og ChromeOS, derimot, er det håp. 

 

Ja hvem vet hva fremtiden bringer, men jeg tror folk ønsker å jobbe med programvare og filer lokalt en stund til. Skal alt bli i skyen så forutsetter det at alle har raskt bredbånd, iallefall hvis opplevelsen skal være god, og det tar en stund til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja hvem vet hva fremtiden bringer, men jeg tror folk ønsker å jobbe med programvare og filer lokalt en stund til. Skal alt bli i skyen så forutsetter det at alle har raskt bredbånd, iallefall hvis opplevelsen skal være god, og det tar en stund til.

 

 

Ja. Men det er dit alle sikter, og den fremtiden man må se Microsofts valg rundt Windows 10 i lys av. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så: Office 95 funker på Windows 10, men Office 2015 vil neppe funke på Windows 7. Egentlig en helt fin løsning. 

 

Den neste versjonen for Windows blir Office 2016, og man kan allerede laste ned en Preview fra Microsoft.

Ett av kravene er at PC'en kjører Windows 7 eller nyere. Det er all grunn til å regne med at dette kravet også vil gjelde den endelige versjonen av Office 2016.

Lenke til kommentar

Det får du nok. Masse drit i 8.1 også, tviler på at 10  blir særlig annerledes. Men det kan nok avinstalleres. 

Masse drit i Ubuntu også. Og Mac OS X. Og Linux Mint. (For bare å ta de OS'ene jeg har brukt det siste året.)

Drit som jeg ikke trenger og (av den grunn) ikke bruker.

 

Men det kan jo hende andre folk bruker det...

 

(Jeg innså for lenge siden at reklamen om at dette er det nye "for meg" faktisk bare er falsk smiger. Man får noe som forsøker å "gjøre alle til lags", noe som i følge ordtaket ikke er mulig.)

 

edit: For øvrig er jeg enig i det meste du skriver her i tråden, Audun.

(Selv om innleggene mine slett ikke tyder på det. Now you know.)

Endret av nebrewfoz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke at Microsoft er unik her, men de samler så å si all informasjon de kan om oss. De sier at de bruker informasjonen til å gjøre sine produkter bedre og hjelpe kundene, hvis vi skal ta det for god fisk da. Hva om de blir påtvunget av myndighetene å dele denne informasjonen, med f.eks NSA, er det helt greit synes dere? Den gamle "de som ikke gjør noe galt har intet å frykte" begynner å bli litt gammel nå... Sammen med Facebook data, så har NSA nå mulighet til å ha en nesten fullstendig personlighets profil på oss. 

 

Les det fra Microsoft selv her.  

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Problemet er som du sier at dette gjelder alle, og at det derfor er vanskelig å beskytte seg mot, og å vite hvem en faktisk kan stole på. De to som sitter med mest personlig data er nok Facebook og Google, og hovedproblemet i mine øyne er at det nettopp er disse to selskapene som tjener penger på denne dataen da begge selskapene lever så å si 100% på å selge reklame til oss basert på deres profiler av oss.

 

Så det eneste du kan gjøre er å være forsiktig med hva du faktisk gir de av data.

 

Microsoft har bl.a. vist at de er villige til å kjempe for våre rettigheter med at de for tiden er i rettsen med FBI (mener det var FBI ihvertfall) pga de nekter å levere ut data som er lagret på servere i Irland.  Jeg har til gode å se lignende saker med Facebook og Google innvolvert.

Lenke til kommentar

Microsoft har bl.a. vist at de er villige til å kjempe for våre rettigheter med at de for tiden er i rettsen med FBI (mener det var FBI ihvertfall) pga de nekter å levere ut data som er lagret på servere i Irland.  Jeg har til gode å se lignende saker med Facebook og Google innvolvert.

 

Heh ja jeg stoler iallefall mer på Microsoft enn Facebook! Microsoft har mer å tape på det hvis tilliten blir borte fra kundene. Da tenker jeg ikke bare på antall dollar tapt. Skulle Microsoft dele for mye seng med NSA, så ville dem mistet mange bedrifter også tror jeg som er avhengig av å kunne stole på den programvaren de bruker. Men igjen vi vet jo ikke i disse dager, spessielt etter alt Edward Snowden avslørte.

Lenke til kommentar

 

Windows er fortstsatt det sikre valget for folk flest! Linux henger masse år etter windows, og jeg tror neppe de vil ta igjen windows med det første!

 

Det er en grunn til at de fleste velger pc med windows.. Selv chromebook er mer populært en linux!

 

Ja på desktop stemmer det nok. Mesteparten av servere i dag kjører Linux, da mest Red Hat Enterprise Linux eller Debian. Google Android kjører på Linux kjerna. Så at Linux henger etter er en sannhet med modifikasjoner...

 

På desktopen så spiser stadig Apple seg inn også. Microsoft trenger virkelig at Windows 10 blir en suksess, ellers rømmer nok mange fler over til Apple (før dem rømmer til Linux).

 

Edit : Chromebook (ChromeOS) har også Linux kjerna i bunn. Nå lærte du noe nytt  ;)

 

Edit 2 : Les mer her hva Linux er.

 

Er klar over apple :) Har prøvd linux for en del år tilbake, og mulig jeg vil prøve mint løpet av sommeren^^ Men er ikke apple sitt operativsystem basert på unix? Men takk for informasjonen Betroz :)

Lenke til kommentar

Apple sitt operativsystem OSX er basert på Unix, og har mye felles med Linux.

I praktisk bruk er de noe forskjellige, og Linux er faktisk lettere å bruke enn både Windows og OSX. De var først ute med "app store" der alle programmene du kan installere er ferdig sortert og kan installeres riktig med et par tastetrykk.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Apple sitt operativsystem OSX er basert på Unix, og har mye felles med Linux.

I praktisk bruk er de noe forskjellige, og Linux er faktisk lettere å bruke enn både Windows og OSX. De var først ute med "app store" der alle programmene du kan installere er ferdig sortert og kan installeres riktig med et par tastetrykk.

 

 

Hva som er lett å bruke handler vel først og fremst om vane og hva hver enkelt bruker har vokst opp med. Det å påstå at "Linux er faktisk lettere å bruke enn både Windows og OS X" blir tullete. Jeg tror ingen av oss kan definere noe som helst som lettere eller vanskeligere da det en såpass subjektiv sak som handler så vanvittig mye om vaner og erfaring, noe som nesten enhver person utenom Olga på 97 år har i en eller annen form og grad i dagens samfunn.

 

Jeg tror mye av grunnen til at Windows forblir såpass populært handler mye om vane, har du vokst opp med Windows 98, 2000, ME, XP, Vista, 7 osv.. Så vil en overgang til en eller annen Linux distribusjon, Mac OS X, Chrome OS eller lignende bli utfordrende i en eller annen grad uansett. Og hvor lenger tid du har brukt på et systemet og i et økosystem, og jo eldre du blir jo mindre tilpasningdyktig blir man som regel og jo verre blir det å hoppe over på noe annet.

 

Her har jo dog Microsoft på sett og vis brent seg litt med Windows 8 / 8.1 og hele "Modern UI" og all schizofreniet det la opp til. Her var det nok endel brukere som følte seg trygge med Windows som ble kastet ut på glatt isen og sånt kan føre til at det blir mer aktuelt å bytte beite for disse brukerne.

 

 

 

Det å definere "Linux" som noe som helst er jo også særs vanskelig. Det finnes jo forskjellige distribusjoner i alle former og fasonger, så "Linux" definerer jo egentlig ikke så fryktelig mye. En annen ting som gjør Windows "brukervennlig" er at du mer eller mindre kan føle deg 99% sikker på at alt av maskinvare, programvare og løsninger vil fungere og være støttet med Windows. Her har Mac OS X blitt vesentlig bedre de siste årene, men er ikke på nivå med Windows og forskjellige Linux distribusjoner er det enda verre med.

 

 

Det er mye mulig det er av gammel vane fra min side, men jeg har vokst opp på Windows, men har klart å konvertere meg over til Mac OS X på bærbar, selv om det tok meg nesten et år før jeg klarte å venne meg til å kjøre OS X som primær operativsystem på bærbar, og jeg har endel erfaring med Windows Server, både i GUI og Core (ikke GUI) form, jeg har lekt meg med diverse utgaver av BSD og noe Linux både iform av forskjellige distribusjoner og iform av litt mer spesialiserte løsninger som OpenMediaVault, Astro/Sophos UTM osv og jeg syntes fremdeles det er Linux og især BSD som gir meg mest hodebry..

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trodde at to måneder før lansering så var beta-versjonen rimelig klar til bruk, men ble overrasket over at det ikke var tut og kjør ennå.

Prøvde med en 4 år gammel ThinkPad T520, men installasjonen hengte seg permanent under pålogging til MS-konto. Et kjapt Google-søk fortalte om andre som rapporterte dette som nettverksproblem. Etter 24 timers venting og utkobling av strøm 4 ganger gav Windows opp, og jeg fikk skrivebordet i lav oppløsning.

Deretter måtte jeg på nettet for å laste ned Win8 drivere for skjermkort og to andre ting.

Ferdig installert ser jeg at Win 10 minner mer om 8 enn 7, bortsett fra at man ikke får Metro-grensesnittet som standard. Etter litt leting og justeringer får jeg til slutt noe som ser like brukbart ut som Win 8.1 som jeg jeg bruker privat. Det er tydelig at jeg bør teste mer før jeg oppdaterer resten av maskinene mine...

 

Ikke overraskende, all den tid det er beta. Kjører forøvrig Win 10 på en X301 og en Yoga (alt Thinkpad) og det var plug&play og fungerer helt strålende. Hovedmaskinen derimot (en X1 Carbon) skal få kjøre 8,1 til 10ern er ute i full retail.

 

Har kjørt Win 10 på X301 siden Windows Insider kom igang og det har vært overraskende lite trøbbel til å være uferdig. Jeg synes det lover godt.

Lenke til kommentar

Det finnes så mange kombinasjoner av hardware og software der ute at det er komplett umulig for noen å luke ut alle bugs før release av en ny OS-versjon. Windows 10 kommer til å bli released med en rekke kjente bugs (hvorav de fleste er i ferd med å bli fikset - får vi tro), og så snart folk får det på PC'ene sine, vil bug-rapportene starte å strømme inn. Deretter vil det komme en flom av oppdateringer fra Microsoft. [Dette enkle faktum gjør at mange venter en stund med å oppgradere; før var det gjerne Service Pack 1 som var "klarsignalet" for enkelte - da var OS'et modent nok.]

 

Slik er det for alle; selv Apple som i det minste har bedre kontroll på hvilken hardware de skal støtte, klarer ikke å unngå alle bugs i en OS-release. Men de fikser ting etter hvert.

 

Hvis man alltid skal vente til software blir fri for bugs, så kan man bli ventende lenge.

Lenke til kommentar

Man har jo en type buker-vaner man foretrekker , også hvordan man opplever det

hvordan det er på de forskjellige systemene skal jeg ikke diskuterer , men windows har i utgangspunktet den egenskapene at man kan gjør det meste på flere måter

 

Microsoft gjorde den tabben at de ville stramme inn disse mulighetene , noe mente tydeligvis at det var for mange og unødvendige "omveier" rund grøten 

men da tenkte de ikke på mang mistet de muligheten de brukete

 

Man ble tvunget til andre metoder som føltes mer tungvinte

 

selv om det påståes så håper jeg også at det stemmer at Microsoft har lært at en ting kan gjøres på tusen måter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...