Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Den er feil, 9900k er også rated 95W men utgjør egentlig nærmere 170W, mens 9700k er på 124W under full load.

 

https://www.anandtech.com/show/13400/intel-9th-gen-core-i9-9900k-i7-9700k-i5-9600k-review/21

Så krise er det da ikke:

The Intel Core i9-9900K at 95W: Fixing The Power for SFF

 

Ser ærlig talt helt fint ut, man mister litt flertrådet ytelse, men det er fortsatt en svært rask prosessor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vil egentlig heller støtte dyktige selvstendige innovative makers. 

 

Men på grunn av kjøle begrensingene vurderer jeg kanskje om jeg må oppgradere til nCase med Noctua NH-U9, den bør vel holde til 9700k?

Lenke til kommentar

Vil egentlig heller støtte dyktige selvstendige innovative makers.

 

Men på grunn av kjøle begrensingene vurderer jeg kanskje om jeg må oppgradere til nCase med Noctua NH-U9, den bør vel holde til 9700k?

I den har du plass til en 240mm radiator, må det være luft? Da har du hvertfall god nok kjøling. Har en h100i selv på en 9700k som peaker på 1.225V ca. 81 grader under small ftt, 70 grader i Realbench.

 

Det er nok ikke så ille i spill da, men det har jeg ikke fått testet.

 

Ellers kan du kanskje referere til guiden fra noctua:

 

https://noctua.at/en/tdp-guide

https://noctua.at/en/cpu/Intel_Core_i7-9700K

Lenke til kommentar

I den har du plass til en 240mm radiator, må det være luft? Da har du hvertfall god nok kjøling. Har en h100i selv på en 9700k som peaker på 1.225V ca. 81 grader under small ftt, 70 grader i Realbench.

 

Det er nok ikke så ille i spill da, men det har jeg ikke fått testet.

 

Ellers kan du kanskje referere til guiden fra noctua:

 

https://noctua.at/en/tdp-guide

https://noctua.at/en/cpu/Intel_Core_i7-9700K

Må ikke være luft, vil bare at det skal være minst mulig vedlikehold, og orker ikke håndtere eventuelt hva fordamping gjennom tubene på AIO løsninger uten vanntank medfører.

 

Inkludert at det er en liten fordel om den er lettere, men ingen dealbreker.

 

Tenkte du på nCase eller Kolink Rocket med 240mm radiator?

Lenke til kommentar

God stillegående luftkjøling er ofte undervurdert. Men det krever lit mer planlegging, mer plass, bedre kabinetter med god luftflyt og dyrere vifter gjerne med viftestyring (holder med manuell voltregulator) for å være stillegående og fungere godt under klokking. Det holder også i 10 år ++ om du har gjort en god jobb og valgt gode vifter, riktig kjølepasta, psu, hovedkort mm. 

 

AIO vannkjøling kan man nesten bare kaste på hva som helst uten å planlegge eller tenke i særlig grad men holdbarheten til slike løsninger er variabel. Det man også må huske på med AIO bygg er å ha god luftflyt rundt sokkelen, pwr og rambrikker som man ofte får "gratis" med luftbygg. Samt selvsagt ikke velge billige hovedkort med elendig pwr design og dårlig innebygd kjøling.

 

Ulempen med gode luftløsninger beregnet for holdbar 24/7 overklokking er at de ofte har veldig tunge kjølere og da flesteparten av bygg har hovedkortene vertikalt er ikke dette alltid det beste for sokkelen over tid men det går stort sett alltid greit så lenge man ikke skal dra med seg maskinen på LAN og andre lingnende ting stadig vekk. For mobile bygg er AIO løsninger og mindre kabinett helt klart best.

 

Det kommer helt ann på hvordan du skal bruke det og hva ønskene dine er. Samt ikke minst hvor god plass du har.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hva hadde dere gått for av rx 580 8 GB og 1060 6 GB? Samme pris.

 

Kjøper du RX 580 nytt fra butikk som er med på AMD's kampanje, så får du jo med 2 nye spill. Ellers er det jo spørsmål om skjerm; Freesync for AMD, og G-Sync for Nvidia. Ellers er det litt hipp som happ med mindre du har PSU som er svak, eller dårlig ventilert kabinett. RX 580 krever jo en del mer strøm enn GTX 1060. Om det ikke er en bekymring ville jeg nok gått for RX 580, det er nok bittelitt raskere, samt 2GB ekstra VRAM kan bli kjekt i fremtiden med større spill som har flere HD texturer.

Lenke til kommentar

Kjøper du RX 580 nytt fra butikk som er med på AMD's kampanje, så får du jo med 2 nye spill. Ellers er det jo spørsmål om skjerm; Freesync for AMD, og G-Sync for Nvidia. Ellers er det litt hipp som happ med mindre du har PSU som er svak, eller dårlig ventilert kabinett. RX 580 krever jo en del mer strøm enn GTX 1060. Om det ikke er en bekymring ville jeg nok gått for RX 580, det er nok bittelitt raskere, samt 2GB ekstra VRAM kan bli kjekt i fremtiden med større spill som har flere HD texturer.

 

Taktisk så er det kanskje flere som vil ha 1060 brukt enn rx580, hvis dritten skal selges videre en gang igjen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Taktisk så er det kanskje flere som vil ha 1060 brukt enn rx580, hvis dritten skal selges videre en gang igjen :p

 

Kanskje det, men det kommer jo også til å være 4 ganger så mange 1060 kort på bruktmarkedet. Og som sagt får man med spill for ~1200 Kr med RX 580. Så det skal ganske mye til for at det blir noe minus prosjekt i forhold til 1060. I tillegg vil RX 580 både med sin Async Compute og større minnemengde kunne vare lenger. Så om man kjøper et RX 580 for 3000 Kr mot et 1060 til samme pris. Så kan man dele de 3000 kronene, minus hva man fikk på bruktmarkedet for det, på hvor lenge man eier kortet. Har man 1060 i 2 år og selger det for 1000 Kr, så blir det 2000 Kr / 24 måneder = 83 Kr per mnd. Mens om man har RX 580 i 2,5 år siden det er kraftigere/har mer VRAM og støtter AC bedre. Så kommer man ganske likt ut i måneds kostnad selv om man skulle få kun f.eks. 600 Kr for RX 580 på bruktmarkedet: 2400 Kr / 30 mnd = 80 Kr per mnd. Og det er altså uten å innregne de medfølgende spillenes verdi..

Lenke til kommentar

Må ikke være luft, vil bare at det skal være minst mulig vedlikehold, og orker ikke håndtere eventuelt hva fordamping gjennom tubene på AIO løsninger uten vanntank medfører.

 

Inkludert at det er en liten fordel om den er lettere, men ingen dealbreker.

 

Tenkte du på nCase eller Kolink Rocket med 240mm radiator?

Tenkte Ncase da du ikke har nevnt kolink rocket?

 

Har aldri opplevd noe damp på mitt h110i eller h100i, men har aldri sett etter det heller.

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med EVGA sine hybrid-kort? Har et 1070 hybrid, og pumpa er sjukt irriterende å høre på. Ser folk snakker om at den kan kontrolleres ved å koble den til en viftekontroller, men lurer på om det er enkelt nok at jeg kan gjøre det selv, og evt om det er trygt å gjøre? 

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med EVGA sine hybrid-kort? Har et 1070 hybrid, og pumpa er sjukt irriterende å høre på. Ser folk snakker om at den kan kontrolleres ved å koble den til en viftekontroller, men lurer på om det er enkelt nok at jeg kan gjøre det selv, og evt om det er trygt å gjøre? 

Hatt Evga 1080 FTW Hybrid gaming - kjempe kort, oc klokket meget bra og var stille, ingen irriterende pumpe lyd.

Koblet radiator vifte på vifte kontroller for og få mer fart på vifta og derved lavere temp ved oc.

Hadde pumpe på full speed konstant, husker ikke hvordan jeg gjorde det. Var skeptisk fordi flere hadde klagd på pumpe lyder etter en tid, men min var knapt hørbar slik jeg husker det nå.

 

https://www.komplett.no/product/898858?noredirect=true#

Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med EVGA sine hybrid-kort? Har et 1070 hybrid, og pumpa er sjukt irriterende å høre på. Ser folk snakker om at den kan kontrolleres ved å koble den til en viftekontroller, men lurer på om det er enkelt nok at jeg kan gjøre det selv, og evt om det er trygt å gjøre? 

Også en grunn til at jeg gikk tilbake til luftkjøling for ca. 10 år siden. Det er litt Lotto om man får det stillegående. (selv om vannkjøling først og fremst bygges for bedre klokking enn mindre støy).

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som har erfaring med EVGA sine hybrid-kort? Har et 1070 hybrid, og pumpa er sjukt irriterende å høre på. Ser folk snakker om at den kan kontrolleres ved å koble den til en viftekontroller, men lurer på om det er enkelt nok at jeg kan gjøre det selv, og evt om det er trygt å gjøre?

 

Hatt 2 stk. 1 980ti å 1 1080. Begge er rma'et pga deff pumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...