Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg kjøpte nylig to Asus strix 1080ti.

Det ene kortet kjører ut av boksen stabilt på ca 1950mhz og 75-76 grader.

 

Det andre ligger på 83-85 grader og klokkefrekvensen varierer veldig og ligger mellom 1750 og 1920mhz.

 

Er det normal oppførsel og innenfor spec eller kan det være noe galt med det?

 

Dette er altså med bare ett kort i maskinen og på helt like premisser

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte nylig to Asus strix 1080ti.

Det ene kortet kjører ut av boksen stabilt på ca 1950mhz og 75-76 grader.

 

Det andre ligger på 83-85 grader og klokkefrekvensen varierer veldig og ligger mellom 1750 og 1920mhz.

 

Er det normal oppførsel og innenfor spec eller kan det være noe galt med det?

 

Dette er altså med bare ett kort i maskinen og på helt like premisser

 

Kanskje det er noe galt med ene vifta på det varmeste kortet? Kan hende det hjelper å bytte kjølepasta på det også.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Første gangen jeg monterte korta prøvde jeg begge to, da gikk ikke den ene vifta på dette kortet. Da kom det opp i 91grader. Nå spinner alle tre viftene.

 

Kan prøve å bytte kjølepasta/stramme kjøler, men det er sånt ekkelt warranty void sticker på den ene skruen :(

Endret av estens
Lenke til kommentar

Første gangen jeg monterte korta prøvde jeg begge to, da gikk ikke den ene vifta på dette kortet. Da kom det opp i 91grader. Nå spinner alle tre viftene.

 

Kan prøve å bytte kjølepasta/stramme kjøler, men det er sånt ekkelt warranty void sticker på den ene skruen :(

 

Det klistremerket kan du bare late som ikke eksisterer. Det har ingen betydning.

 

Kjører du begge korta i samme maskin?

 

Begge korta booster dog over stock boost, så ser ikke noe umiddelbart muffens.

Lenke til kommentar

Det klistremerket kan du bare late som ikke eksisterer. Det har ingen betydning.

 

Kjører du begge korta i samme maskin?

 

Begge korta booster dog over stock boost, så ser ikke noe umiddelbart muffens.

Så de nekter ikke å evt. reparere eller erstatte om den forseglingen er bruttt eller borte?

 

Samme maskin, ja. Eneste variabelen er skjermkorta.

 

Booster over stock og er innenfor temperatur target, så slik sett er det "normalt" men syns det er litt rart at det var sånn forskjell på de to korta

Lenke til kommentar

Så de nekter ikke å evt. reparere eller erstatte om den forseglingen er bruttt eller borte?

 

Samme maskin, ja. Eneste variabelen er skjermkorta.

 

Booster over stock og er innenfor temperatur target, så slik sett er det "normalt" men syns det er litt rart at det var sånn forskjell på de to korta

 

Som RRhoads sa, det gjelder ikke oss.

 

Det virker normalt for meg. Temperatur er nok hovedårsaken til at du ser boost clocken fluksere slik den gjør, men så lenge det når minst stock boost er det regnet som innafor. Chip kvalitet kan også påvirke boost.

Lenke til kommentar

Lurer på hvor regel/loverket det står vi kan utbedre ting selv på et produkt som medfører at vi må skru produktet i deler?

De fleste produsenter understreker vel at man skal levere det til komptent personell for og få fikset ting.

 

Så vis vi får lagerbank på en ny bil, så kan vi altrså bare ordne opp i dette selv og få beholde full garanti.etterpå..... eller bytte lager til eks en type med mindre mostand, og så får vi en  annen feil på motoren ser det bare og bytte tilbake til originale lagre , ikke si noe om dette, og levere tilbake for utbedring av aktuell feil/ utlevert ny bil/ pengen tilbake, og blir vi oppdaget fordi det er brutt noen "forseglinger" på en bolt eller to så hyler vi at vi har forbruker rettigheter og alt blir da såre vel for tukleren?

 

Og hvor står at vi kan eventuelt bryte en "garanti" forsegling uten at det får noen konskvens? 

Konklusjonen deretr tekker  er at enhver tullig kam mekke på et komplisert elektronisk produkt uten at det får konskvenser så lenge man ikke ødegger noe underveis?

 

Vel...… konklusjonen er at det er best du sender en mail til de som håndterer garanti/Reklamsjon på dette kortet og spør om det er ok at du bryter forseglingen for og bytte pasta, så har du det skriftlig om annen feil skulle oppstå senere og du havner ikke i problemer pga dette.

 

Regner med at du ha kjøpt disse brukt, så om du ikke får lov, får du eventuelt full pris tilbake eller et greit RTX 2080 gpu, …. så spør først

 

Lenke til kommentar

Lurer på hvor regel/loverket det står vi kan utbedre ting selv på et produkt som medfører at vi må skru produktet i deler?

De fleste produsenter understreker vel at man skal levere det til komptent personell for og få fikset ting.

 

Så vis vi får lagerbank på en ny bil, så kan vi altrså bare ordne opp i dette selv og få beholde full garanti.etterpå..... eller bytte lager til eks en type med mindre mostand, og så får vi en  annen feil på motoren ser det bare og bytte tilbake til originale lagre , ikke si noe om dette, og levere tilbake for utbedring av aktuell feil/ utlevert ny bil/ pengen tilbake, og blir vi oppdaget fordi det er brutt noen "forseglinger" på en bolt eller to så hyler vi at vi har forbruker rettigheter og alt blir da såre vel for tukleren?

 

Og hvor står at vi kan eventuelt bryte en "garanti" forsegling uten at det får noen konskvens? 

Konklusjonen deretr tekker  er at enhver tullig kam mekke på et komplisert elektronisk produkt uten at det får konskvenser så lenge man ikke ødegger noe underveis?

 

Vel...… konklusjonen er at det er best du sender en mail til de som håndterer garanti/Reklamsjon på dette kortet og spør om det er ok at du bryter forseglingen for og bytte pasta, så har du det skriftlig om annen feil skulle oppstå senere og du havner ikke i problemer pga dette.

 

Regner med at du ha kjøpt disse brukt, så om du ikke får lov, får du eventuelt full pris tilbake eller et greit RTX 2080 gpu, …. så spør først

 

 

Definitivt. Skru og kos deg!

Lenke til kommentar

Lurer på hvor regel/loverket det står vi kan utbedre ting selv på et produkt som medfører at vi må skru produktet i deler?

De fleste produsenter understreker vel at man skal levere det til komptent personell for og få fikset ting.

 

Så vis vi får lagerbank på en ny bil, så kan vi altrså bare ordne opp i dette selv og få beholde full garanti.etterpå..... eller bytte lager til eks en type med mindre mostand, og så får vi en  annen feil på motoren ser det bare og bytte tilbake til originale lagre , ikke si noe om dette, og levere tilbake for utbedring av aktuell feil/ utlevert ny bil/ pengen tilbake, og blir vi oppdaget fordi det er brutt noen "forseglinger" på en bolt eller to så hyler vi at vi har forbruker rettigheter og alt blir da såre vel for tukleren?

 

Og hvor står at vi kan eventuelt bryte en "garanti" forsegling uten at det får noen konskvens? 

Konklusjonen deretr tekker  er at enhver tullig kam mekke på et komplisert elektronisk produkt uten at det får konskvenser så lenge man ikke ødegger noe underveis?

 

Vel...… konklusjonen er at det er best du sender en mail til de som håndterer garanti/Reklamsjon på dette kortet og spør om det er ok at du bryter forseglingen for og bytte pasta, så har du det skriftlig om annen feil skulle oppstå senere og du havner ikke i problemer pga dette.

 

Regner med at du ha kjøpt disse brukt, så om du ikke får lov, får du eventuelt full pris tilbake eller et greit RTX 2080 gpu, …. så spør først

La meg sitere lovdata:

Lov om forbrukerkjøp

 

§ 51.Tap av krav på heving og omlevering

Forbrukeren kan heve kjøpet eller kreve omlevering bare dersom tingen leveres tilbake i vesentlig samme stand og mengde som han eller hun mottok den. Forbrukeren taper likevel ikke retten til å heve eller kreve omlevering dersom

 

a) årsaken til at det er umulig å tilbakelevere tingen i vesentlig samme stand og mengde, er tingens egen beskaffenhet eller annet forhold som ikke beror på forbrukeren

b) tingen helt eller delvis er gått til grunne eller forringet som følge av en handling som trengs for å undersøke om tingen har en mangel, eller

c) tingen helt eller delvis er forbrukt eller forandret av forbrukeren under forutsatt bruk før han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den mangelen som er årsak til avvisningen.

 

Forbrukeren taper heller ikke retten til å heve kjøpet eller kreve omlevering dersom han eller hun ved tilbakeleveringen erstatter den verdireduksjonen tingen har hatt.

Med mindre selgeren kan argumentere for at du ikke leverer tilbake gjenstanden i vesentlig samme stand og mengde har du krav på reparasjon. Hvis du tar av kjøleren, og ikke gjør annet enn å se at alt er som det skal og/eller for vedlikehold, har selger ingenting han skulle ha sagt.

 

Selger må begrunne/sannsynliggjøre at forbrukerens handlinger har forårsaket feilen for å nekte reklamasjon. For eksempel på iPhone brukes ofte fuktindikatorer.

Lenke til kommentar

@N o r e n g du har ikke refert til hvor det står at man selv kan utbedre noe, eller for den saks skyld skru fra hverandre en gjenstand, komplisert en sådan i dette tilfelle for og undersøke den.

I dette tilfelle snakker vi om en handling som kan få alvorlige konsekvenser for gjenstanden, må ikke sammenlignes med og poppe av et eks på klipset plast deksel for og se om man kan oppdage et eller annet.

 

Vesentlig samme stand og mengde gir  ikke rett til og demontere en gjenstand helt eller delvis etter eget forgodtbefinnende, vil tro det er helt kurant for en produsent/butikk og sette begrensninger på hvor mye en kunde får skru på deres gjenstander før  man mister reklamasjons retten.

 

Jeg har spurt komplett flere ganger om jeg kan montere vannblokk på MSI og Asus GPU'r og fått klokkeklart svar at da mister jeg i utgangs punktet all garanti og reklamasjons rettigheter.

Men de har også opplyst at gjør jeg dette og får feil på gpu og leverer den tilbake med original kjøler så er det ikke umulig jeg kunne få det på reklamasjon om jeg tilsynelatende ikke har påvirket tillat feilen oppstod. Men at dette er noe de vil avgjøre i vært enkel tilfelle, basert da på kunde forhold, tidligere erfaringer med liknende saker for spesifikk kunde etc.

 

Ofte er det slik at det koster mindre og krangle med kunden enn og gi etter på et urettmessig krav.

Tiden det tar og diskutere en i utgangs punktet urettmessig reklamasjon kan fort forårsake at man ikke får tatt seg av potensielle salg i tide før kunden mister tålmodigheten og handler annet sted. Gjelder både fysiske og nett butikker.

 

Helt sikker på at komplett.no og andre ikke er bemannet til og forfølge alle urettmessige krav om reklamasjon  "too the bitter end" og "seier" i hver sak.

Så om man vifter med diverse forbruker rettigheter og "vinner en sak er det ikke sikkert man "vant" den fordi man hadde retten på "sin side". Når det skrives nok om slike "seire" på nett dannes fort en feilaktig oppfatning, ofte i slike tilfeller mangler også deler av historien.

 

Så kan vi stille et annet spørsmål , hvor gammel skal eks en GPU være før man erstatter den med en brukt/demo/erstatning leverandør i en ikke fullverdig mengde(dvs mangler original emballasje og ting som ikke er nødvendig for at den skal virke slik som kabler, manual etc)?

Vel et halvt år gammel skulle være tilstrekkelig alder for og omlevere med et brukt/demo eller ukomplett erstatning fra leverandør, slik praksis er nok langt nærmere enn mange tror. Jo mer det presses på med urettmessige reklamasjons krav jo nærmere kommer den dagen dette blir praksis.

Så all oppfordring til og vifte lovdata foran seg for og presse seg til urettmessige reklamasjoner vil bringe "brukt" praksis nærmere for hver slik sak

 

For dere som ikke vet det så finnes det "profesjonelle" RMA're som på den måten holder seg med den siste hardware mer eller mindre gratis etter første gangs innkjøp. Så har man disse som har dette som levevei/betydelig inntekts kilde gjennom kjøp av brukte deler og påførre  feil(2-3 typiske feil som går igjenn), samt går hardt etter urettmessige RMA.

 

Må da være enkelt og spør om lov, hvis ikke får de ta den inn og sjekke og utbedre selv.

Mitt inntrykk er at butikkene av slike komponenter ikke fikser om trent noe som helst, ikke heller tar de seg tid til og teste skikkelig, så får de ikke en avklaring den ene eller den andre veien raskt, får man kroner igjenn pengene eller ny gjenstand,. I dette tilfellet riskerer man og få en RTX 2080 som erstatning, aktuelt kort kostet vel mellom 8 -8.5k nytt?

 

 

Kan umulig være opp til den enkelte og bestemme hvor mye det er lov og demontere en ting for og finne feilen.

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

-snip-

 

For dere som ikke vet det så finnes det "profesjonelle" RMA're som på den måten holder seg med den siste hardware mer eller mindre gratis etter første gangs innkjøp. Så har man disse som har dette som levevei/betydelig inntekts kilde gjennom kjøp av brukte deler og påførre  feil(2-3 typiske feil som går igjenn), samt går hardt etter urettmessige RMA.

 

Kan umulig være opp til den enkelte og bestemme hvor mye det er lov og demontere en ting for og finne feilen.

I alle slike systemer vil det være folk som utnytter smutthullene for egen vinning, jeg vil aldri oppmuntre til å påføre/fremkalle typiske feil selv om det er mulig.

 

For min del er det rimelig å forvente at jeg kan fjerne kjøleren fra et skjermkort for å montere alternativ kjøling eller bytte kjølepasta, på samme måte som jeg forventer å kunne montere uoriginal kjøler på en AMD/Intel CPU uten å miste reklamasjonsretten. Hvis jeg derimot søler vann (mens det går strøm gjennom), ødelegger en komponent på kretskortet, eller påfører lignende skader hadde jeg ikke tatt meg bryet med å kontakte selger en gang.

 

I praksis er det selgers ansvar å påvise at feilen ikke er fabrikasjonsfeil. Før passerte 6 måneder er det spesielt strenge krav for selgeren, uten at det nevnes spesifikt i loven.

 

Liten digresjon, jeg vet svært godt hvordan det er å stå på andre siden av skranken i reklamasjon og service. Det er bemerkelsesverdig dårlige kunnskaper ute blant folk, her er noen eksempler:

  • Kjøpte produktet på finansiering, ble frastjålet det noen dager senere, "må ikke betale fordi jeg ikke har produktet lenger"
  • Knust skjerm i Macbook, forventet at det ble dekket under reklamasjonsrett "fordi jeg behandler den pent og det er en dyr maskin"
  • Støvsugeren sugde dårlig med teleskoprøret montert på, men normalt med bare slangen, "skulle få pengene tilbake fordi det var ikke mulig å bevise at noe satt fast i røret"
  • Hodetelefonene hadde påvist fuktskade fra verksted, "men de skal tåle litt regn når de er kablet"
  • 65" TV hadde fått en "stripe langs bunnen" etter at barna hadde spilt videospill og kastet en kontroll i skjermen, "den skal da tåle familieliv"
  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Noreng Beklager om jeg formulerte meg  svært dårlig slik det det ble oppfattet av deg og eventuelt andre at jeg mente at du personlig har oppmuntret til og utnytte dagens reklamasjons rett feilaktig eller påføre produkter feil med vilje slik man får RMA. Da jeg ikke på noe tids punkt kan se du har gjort dette, og det var heller ikke min intensjon at det skulle oppfattes slik.

 

Siden pc er en gjenstand man har annledning til og "bygge" selv, er det vel gitt at man har litt større frihet enn ven kjøp av gjenstander som er ferdig bygd.

 

Da mange cpu'r kommer uten kjøler, og at det for montering av de fleste kjølere ikke trengs noen modefiksjoner av denne skulle det være greit om montere slike kjølere, om de er på luft, vann eller AIO.

 

Men at man kan forvente og få lovtil dele en GPU i  flere deler for og montere uorginal kjøler når produsent sier at dette ikke er tillat, er vel ikke opplagt.

Og slippe unna med dette kan man vel bare om produsent/butikk utviser stor velvillighet og skjønn, når de kan konstatere at handlingen ikke har påvirket eventuell feil oppstått i etterkant/eller ikke klarer og konstatere at det har hatt en betydning for feilen..

 

Dog er det jo minst en produsent som tillater bytte av GPU kjøler, synses det er trist at utvalget av EVGA blir dårligere for hvert år som går hos noen store aktører.

 

Montere 3. parts kjølere på gpu og cpu vil i nær sagt av 100% av tilfellene ikke være sammenlignbart med tanke på hvor stort inngrepet er for og få gjennomført dette.

 

Nå leste jeg et eller annet sted at det er mulig Nvidia kommer til og tillate at partnere skal få selge GPU'r uten påmonterte kjølere, da vil det forhåpentligvis påvirke pris positivt og må da være ypperlig for de som vil bestemme hvilken type kjøler de ønsker.

 

Uansett ser det ut som utvalget av gpu'r med vannblokk fra produsenter øker, samt også med AIO kjølere, da skulle det vel i teorien bli lettere og velge gpu'r som man slipper og selv modifisere med ønsket type kjøling.

 

Mener at påmontering av 3.parts kjøler burde være tillat av godkjente forhandlere og utføre fra alle produsenter. Kreves egentlig ikke mye spesifikke kunnskaper for og få gjort dette på et ordentlig vis.

Men at den lokale selverklærte  Reodor Felgen skal få fritt frem og bestemme selv hvor mye skruing en skal tillate på avanserte elektroniske produkter er vel noe søkt?

Endret av baggiebridges
  • Liker 2
Lenke til kommentar

-snip-

 

Montere 3. parts kjølere på gpu og cpu vil i nær sagt av 100% av tilfellene ikke være sammenlignbart med tanke på hvor stort inngrepet er for og få gjennomført dette.

 

-snip-

 

Mener at påmontering av 3.parts kjøler burde være tillat av godkjente forhandlere og utføre fra alle produsenter. Kreves egentlig ikke mye spesifikke kunnskaper for og få gjort dette på et ordentlig vis.

Det å montere en tredjeparts kjøler på et skjermkort krever at du løsner mellom 8 og 12 skruer, og så skrur inn 4-10 skruer i etterkant.

Det å montere en tredjeparts kjøler på et hovedkort krever at løsner original kjøler, og så skrur inn 4 skruer.

Jeg vil påstå det er ganske sammenlignbart, samme type verktøy kreves (stjernetrekker)

 

Hvis GPU-produsenter mente det var urimelig å skre av kjøleren hadde de ikke brukt helt skruer en vanlig stjernetrekker fungerer på.

 

Godkjente forhandlere skal være de eneste som kan montere disse? Hvilke eksempler mener du da?

Det er ikke faglærte mennesker bak skranken på Power eller Elkjøp, tror heller ikke situasjonen hos Komplett og Digital Impuls er spesielt annerledes. Jeg lurer virkelig på hvor jeg "kan få gjort dette på et ordentlig vis."

 

EDIT:

Ellers er det vanligvis ganske enkelt å lukte om man har kortsluttet noe på kortet, svidd elektronikk har en ganske spesiell lukt.

Endret av N o r e n g
Lenke til kommentar

Så de nekter ikke å evt. reparere eller erstatte om den forseglingen er bruttt eller borte?

 

Samme maskin, ja. Eneste variabelen er skjermkorta.

 

Booster over stock og er innenfor temperatur target, så slik sett er det "normalt" men syns det er litt rart at det var sånn forskjell på de to korta

Undersøk med produsenten før du mekker på kortet(ene)

Jeg tørr ikke på mine msi kort, evga har ikke. Kjøper kun evga kort nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er da ikke uvanlig at forhandlere av et produkt har offisiell status som nettopp dette.

For hva  som kreves og få slik "status" varier vel stort.

 

Håper da at de som står i service disken på min lokale Power butikk er mer skolerte i dette enn de som kun har kassen som sitt arbeid sted samt fleste parten av selgerne.

Hos den Lokale Elkjøp forhandleren vil det ikke overaske meg om alle ikke har mer opplæring enn det som absolutt er nødvendig for og  betjene kasseapparatet. De mangler også minst et par kurs i alminnelig folkeskikk(da data og mobil avdelingen)

 

Så du har nok rett i det at kvalifisert personell for reperasjoner  og modifisering av produkter hos pc hardware personell er langt dårligere i snitt enn det burde være.

Og det er nok mange kunder som er kvalifiserte til og gjøre dette selv, men regelverket kan ikke forståes utfra at det finnes noen få slike i forhold den totale kundemassen.

At eventuelle butikker ikke har kvalifisert  personell er ikke et ankepunkt for og gjøre tiltak for reparasjoner og modifiseringer selv.

 

Det du nevner med skruer og slik, disse er det ofte forskjellige dimensjoner og lengde på og mulighetene for og montere disse feil samt gjøre andre feil er nærmest uendelige selv om du personlig synes det er såre enkelt.

 

Som du utmerket vet så er det ikke alle påførte skader som fører til kortslutning.

 

Jeg skal ikke synse om komplett.no og digitalimpuls.no har av kvalifisert personell til alle de forskjellige oppgavene som er aktuelle for dem eller ei, inklusive montering av 3. parts kjølere på HK og GPU.

Men sjansen for at de monterer 3. parts kjøler med mindre risiko enn den jevne kunden vil jeg tro er svært stor.

 

Av og til kan det høres ut som det er en menneskerett og modifisere hardware til pc fritt uten og miste noen rettigheter.

 

 

Nå har vi begynt og gå litt i "ring", kanskje på tide og avslutte det som er OT i denne tråden?

Endret av baggiebridges
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Undersøk med produsenten før du mekker på kortet(ene)

Jeg tørr ikke på mine msi kort, evga har ikke. Kjøper kun evga kort nå :)

 

Absolutt enig i dette, men viktigere og høre med butikken hva de tillater.

 

Tillater de og ta av kjøler og ikke produsenten gjør det er det egentlig en sak mellom dem alene, fordi det er butikken som er ansvarlig ovenfor kjøper, og kun de når det gelder reklamasjoner.

 

Hvor kjøper du så EVGA korta nå om dagen, Proshop.no? Ikke multicom.no vel? Eller eu shoppen til EVGA hvor det tar evigheter før de siste modellene blir tilgjengelige etter lansering i forhold til andre utsalg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...