Gå til innhold

GeForce Gtx 10**/Titan og Pascal tråden


Anbefalte innlegg

Noen med erfaring med ROG Strix kortene her? Jeg har tenkt å selge et GTX1080, men oppdaget at det ene LED lyset over PCIe power connectoren på skjermkortet ikke lyser hele tiden (begge lyser rødt som de skal når det ikke er koplet til kabel på skjermkortet). Lurte på om det er dårlig kontakt, men kan ikke fremprovosere blinking ved å bevege på kabelen mens den er koplet i. Under gaming kan LED lyset plutselig våkne til, og blinke hvitt inn og ut før det forsvinner for en periode igjen. Jeg misstenker kortet gir litt lavere ytelse enn jeg ville trodd var naturlig, men har ikke fått testet nok på akkurat det enda. Mitt ligger nesten 1000 Poeng under andre 1080 og RTX2070 kort på "superposition". Men jeg vet jo ikke om de 1080 kortene som de har resultater på har hatt noe super kjøling av noe slag. Og dette er på 2700X maskinen min, så jeg har ikke utelukket en CPU bottleneck helt enda. Selv om jeg ligger ~20% bak HWUB's resultater i 1440p i Strange Brigade. Jeg tror altså neppe det er CPU som holder igjen, og hadde ikke tenkt å hale frem 9900K maskinen for å teste enda.

 

Spørsmålet mitt er litt hva andre ville foretatt seg? Skal jeg sende den inn på RMA? "Hvitt lys blinker". :p Jeg kan ihvertfall ikke med god samvittighet selge den slik den står... Åja, glemte å nevne; Selv uten (videre) OC av skjermkjortet, så er PerfCapReason i GPU-Z bare en lang blå strek med VRel... Jeg skal sjekke litt nærmere, men tror ikke jeg klarte å endre det til Power selv med bånn gass på power target og gjennomsnittlig 79MHz OC vha. Scanner X...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen med erfaring med ROG Strix kortene her? Jeg har tenkt å selge et GTX1080, men oppdaget at det ene LED lyset over PCIe power connectoren på skjermkortet ikke lyser hele tiden (begge lyser rødt som de skal når det ikke er koplet til kabel på skjermkortet). Lurte på om det er dårlig kontakt, men kan ikke fremprovosere blinking ved å bevege på kabelen mens den er koplet i. Under gaming kan LED lyset plutselig våkne til, og blinke hvitt inn og ut før det forsvinner for en periode igjen. Jeg misstenker kortet gir litt lavere ytelse enn jeg ville trodd var naturlig, men har ikke fått testet nok på akkurat det enda. Mitt ligger nesten 1000 Poeng under andre 1080 og RTX2070 kort på "superposition". Men jeg vet jo ikke om de 1080 kortene som de har resultater på har hatt noe super kjøling av noe slag. Og dette er på 2700X maskinen min, så jeg har ikke utelukket en CPU bottleneck helt enda. Selv om jeg ligger ~20% bak HWUB's resultater i 1440p i Strange Brigade. Jeg tror altså neppe det er CPU som holder igjen, og hadde ikke tenkt å hale frem 9900K maskinen for å teste enda.

 

Spørsmålet mitt er litt hva andre ville foretatt seg? Skal jeg sende den inn på RMA? "Hvitt lys blinker". :p Jeg kan ihvertfall ikke med god samvittighet selge den slik den står... Åja, glemte å nevne; Selv uten (videre) OC av skjermkjortet, så er PerfCapReason i GPU-Z bare en lang blå strek med VRel... Jeg skal sjekke litt nærmere, men tror ikke jeg klarte å endre det til Power selv med bånn gass på power target og gjennomsnittlig 79MHz OC vha. Scanner X...

 

Så du sendte ikkje tilbake 9900k alikavel? Hvordan oppsett har du med 9900k maskinen da?

Lenke til kommentar

Så du sendte ikkje tilbake 9900k alikavel? Hvordan oppsett har du med 9900k maskinen da?

 

Der sa du noe, jeg har jo faktisk et par dager til på meg om jeg vil returnere den på åpent kjøp. Fikk den ikke levert før midten av november. Men sannsynligvis beholder jeg den, som sagt tror jeg det er den siste CPU'en fra Intel som er verdt å eie de neste par årene. Nå som Nvidia åpnet for Freesync så tenker jeg det blir en 240Hz monitor på meg også, i 1080p riktignok, så da kan det være greit med en 9900K til det formålet. Ryzen 3 kan kanskje slå 9900K i 1080p gaming, men jeg tviler strengt tatt på at AMD klarer stort mer enn å matche den, og selv da, eller om den til og med slår den, så blir det litt "meh" uansett. 2700X er en mer enn god nok CPU til alle formål, 1080p gaming inkludert. 9900K/Ryzen 3 er bare smør på flesk... Men eh... Jah... Smør stekt bacon er jo dritgodt! :p

 

Oppsettet er ellers enkelt, jeg har et sett 3733MT/s Aorus brikker, på et Z370 Aorus HK, med et Aorus GTX1080Ti, i et Aorus kabinett... Og det kabinettet suger balle! Så derfor er den PC'en delvis i deler for øyeblikket, altså jeg orker ikke hale den frem, om jeg kan gjøre ferdig feilsøkingen med maskinen jeg har 1080 kortet i nå...

 

RMA er vel det som er lønnsomt, en feil er en feil, og de gidder nok ikke og feilsøke denne  feilen på en gammel gpu.

Selger du denne (eventuelt billig pga for feil) på finn.no , kommer en av de proffe RMA'ne på der og kjøpe den og ta RMA på den dagen etter mottatt..

 

Jau, men om det bare er LED som er gåen...? Jeg driter jo for det første i om LED lyset er av eller på, så lenge skjermkortet fungerer som det skal. Og for det andre; Det tror jeg Dustin gjør også! :p

 

Jeg trenger å vite om det at LED blinker faktisk er en indikasjon på at det er noe galt med skjermkortet, og ikke LED'en selv. :p

Lenke til kommentar

Nvidia Geforce 10-series og nyere kommer til å støtte noen av freesync monitorene i driver (Release 15. jan 2019).

Offisielt er bare disse støttet, dvs de har blitt testet og godkjent. Men det vil sannsynligvis virke på de fleste.

Acer XFA240
Acer XG270HU
Acer XV273K
Acer XZ321Q
Agon AG241QG4
AOC G2590FX
Asus MG278Q
Asus XG248
Asus VG258Q
Asus XG258
Asus VG278Q
BenQ XL2740
 
Endret av Svein M
Lenke til kommentar

 

 

Jau, men om det bare er LED som er gåen...? Jeg driter jo for det første i om LED lyset er av eller på, så lenge skjermkortet fungerer som det skal. Og for det andre; Det tror jeg Dustin gjør også! :p

 

Jeg trenger å vite om det at LED blinker faktisk er en indikasjon på at det er noe galt med skjermkortet, og ikke LED'en selv. :p

 

:p ...... er det en funksjon som ikke fungerer som den skal, kan de ikke bare si at det er greit så lenge gpu'n yter som den skal. Enten får de fikse det eller gi deg et nytt eller penga tilbake...…….. nevnte dette bare i tilfelle du ville benytte anledningen for og eventuelt og få full pris tilbake i steden for ……… hmm ser nå lite trolig da de har flere GTX 1080 på lager :confused: ...….. du kan jo satse på og få dette som du klokker greit over 2100Mhz om ikke også 2200Mhz https://www.dustinhome.no/product/5010992291/geforce-gtx-1080-gaming-ftw-30-8gb     :)

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

:p ...... er det en funksjon som ikke fungerer som den skal, kan de ikke bare si at det er greit så lenge gpu'n yter som den skal. Enten får de fikse det eller gi deg et nytt eller penga tilbake...…….. nevnte dette bare i tilfelle du ville benytte anledningen for og eventuelt og få full pris tilbake i steden for ……… hmm ser nå lite trolig da de har flere GTX 1080 på lager :confused: ...….. du kan jo satse på og få dette som du klokker greit over 2100Mhz om ikke også 2200Mhz https://www.dustinhome.no/product/5010992291/geforce-gtx-1080-gaming-ftw-30-8gb     :)

 

Jo, jeg mener de har lov å nekte dersom feilen er ubetydelig, og så kan man diskutere hva som er "ubetydelig". Når man ikke har kabel koplet i, så lyser det rødt, og med kabler i skal det lyse hvitt. Om begge er en måte å angi hvorvidt kabler er koplet i, så er det i mine egne øyne ubetydelig. Det viktigste er at det lyser rødt uten kabel i, og det gjør det jo.

 

Om det hvite lyset derimot skal angi hvorvidt man har god nok strøm, og det er derfor lyset bare lyser innimellom, så er jo mangelen av lyset i seg selv ikke feilen. Det er kortet som forteller meg at noe annet er feil. Og det er hva jeg prøver å finne ut av. Men kortet er jo dønn stabilt, så det beste jeg kan håpe på, er å dokumentere at ytelsen er for lav. Men hvordan går jeg frem for å gjøre det? Alle skjermkort i databasen til 3D Mark scorer jo pluss minus 50%! :p

Lenke til kommentar

Jo, jeg mener de har lov å nekte dersom feilen er ubetydelig, og så kan man diskutere hva som er "ubetydelig". Når man ikke har kabel koplet i, så lyser det rødt, og med kabler i skal det lyse hvitt. Om begge er en måte å angi hvorvidt kabler er koplet i, så er det i mine egne øyne ubetydelig. Det viktigste er at det lyser rødt uten kabel i, og det gjør det jo.

 

Om det hvite lyset derimot skal angi hvorvidt man har god nok strøm, og det er derfor lyset bare lyser innimellom, så er jo mangelen av lyset i seg selv ikke feilen. Det er kortet som forteller meg at noe annet er feil. Og det er hva jeg prøver å finne ut av. Men kortet er jo dønn stabilt, så det beste jeg kan håpe på, er å dokumentere at ytelsen er for lav. Men hvordan går jeg frem for å gjøre det? Alle skjermkort i databasen til 3D Mark scorer jo pluss minus 50%! :p

 

Du er jo så smart sier du, så dette burde du vel ha funnet ut av selv  :wee:  Sikkert brukerfeil.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Du er jo så smart sier du, så dette burde du vel ha funnet ut av selv  :wee:  Sikkert brukerfeil. Bare gjør som meg da heller; stapp hodet opp i ræva så langt det kommer, og så mediterer du deg frem til svaret mens du nyter lukta og utsikten..

 

Æsj!... En Nizze i suppa...  :sick:

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Nvidia Geforce 10-series og nyere kommer til å støtte noen av freesync monitorene i driver (Release 15. jan 2019).

Offisielt er bare disse støttet, dvs de har blitt testet og godkjent. Men det vil sannsynligvis virke på de fleste.

Acer XFA240

Acer XG270HU

Acer XV273K

Acer XZ321Q

Agon AG241QG4

AOC G2590FX

Asus MG278Q

Asus XG248

Asus VG258Q

Asus XG258

Asus VG278Q

BenQ XL2740

 

Kilde: https://www.eurogamer.net/articles/digitalfoundry-2019-01-07-nvidia-adds-g-sync-support-to-some-freesync-gaming-monitors-7030

Startet de å godkjenne alfabetisk? Men gadd ikke lenger enn til én på B?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jo, jeg mener de har lov å nekte dersom feilen er ubetydelig, og så kan man diskutere hva som er "ubetydelig". Når man ikke har kabel koplet i, så lyser det rødt, og med kabler i skal det lyse hvitt. Om begge er en måte å angi hvorvidt kabler er koplet i, så er det i mine egne øyne ubetydelig. Det viktigste er at det lyser rødt uten kabel i, og det gjør det jo.

 

Om det hvite lyset derimot skal angi hvorvidt man har god nok strøm, og det er derfor lyset bare lyser innimellom, så er jo mangelen av lyset i seg selv ikke feilen. Det er kortet som forteller meg at noe annet er feil. Og det er hva jeg prøver å finne ut av. Men kortet er jo dønn stabilt, så det beste jeg kan håpe på, er å dokumentere at ytelsen er for lav. Men hvordan går jeg frem for å gjøre det? Alle skjermkort i databasen til 3D Mark scorer jo pluss minus 50%! :p

 

Hadde en psu som virket 100% uten medfølgende programvare, men med programvare installert ble det en del fysiske avvik.

Fikk refundert psu uten og sende den tilbake. Sendte inn en enkel beskrivelse samt noen screenshots av medfølgende program vare og HWiNFO64

Siden programvaren ikke er nødvendig, og HWiNFO64 dekker det som er intresant, og i de seneste  utgaver av programvare til PSU hadde de fjernet muligheten for multirail, så kun singelrail var mulig så var egentlig programvaren overflødig.

Blir litt som et led varsel ikke fungerer som det skal, uten at det påvirker kortet fysisk. Medfølgende programvare ville også varsle om noe var feil med PSU.

 

Hvordan skal selger bevise at det ikke er mer feil enn at eventuelt led lys ikke virker som det skal?

De har bevisbyrden , ikke du, du trenger bare og sannsynliggjøre.

At et led lys som skal varsle feil, attpåtil på strøm, ikke virker som det skal er ikke en ubetydelig feil.

 

Tviler ikke et sekund at det klarer du med en komplisert txt som gjør de helt ør, men allikevel teknisk korrekt(ment kun som en positive kommentar :) ) Må jo være en utfordring verdt og ta?

 

Produsent har som regel en klar oppfatning av hvor poengsum minimum skal ligge i Firestrike med ditt spesifikke oppsett uten oc.

Har selv erfart at bade EVGA og Asus har vært tydelig på hva de mener er et minimum på spesifikk maskin.

Fikk "RMA" på et EVGA kort hovedsakelig pga av dette da det lå drøyt 2000 poeng under det EVGA mente var et absolutt minimum i Firestrike

Jeg hadde en oppfatning i utgangs punktet hva som var galt med kortet, men klarte ikke og nå frem til en RMA pga det alene(klokket "lavt" og var ikke stabilt med fabrikk klokket minne(spesielt kort med extra oc på minne) men stabilt på minne oc som ellers identisk  oc kort hadde)

 

Databasen til 3Dmark er for så vidt ikke av interesse, da det er mye rart som ligger bak de resultatene.

Det som er interessant er hva produsenten av kortet har oppnådd i sine tester og hva de mener er et abselutt minimum av poeng du skal kunne oppnå uten noen form for oc.

 

Nå forstår jeg det slik du er usikker på om det er selve Led varsel lampen det er feil med eller strømmen.

 

Jeg vet ikke hvor denne led'en er plassert i forhold til strøm inn på gpu, om det er noen regulerende dingser mellom den og og kontakten på strøm inn. Men regner med du har testet med annen psu og kabler til gpu, samt annet uttak på nærværende psu.

Prøvd annet pci spor regner jeg også med du har.

Melder denne lampen også om strøm feil via pci-e?

Regner også med at du har testet en av de andre gpu'ne du har på samme oppsett, kabler, pci-e og psu.

Testet aktuell gpu i annen maskin.

 

Har du gjort disse tingene har du vel svaret?

Endret av baggiebridges
Lenke til kommentar

Jepp, har prøvd alt du lister opp, unntatt å bytte PCIe spor. Kabinettet er litt for lavt, så jeg får ikke plass til kortet der, uten å fjerne viftene jeg har montert i bunn. Nå skal de riktignok fjernes, men hadde håpet å slippe det midt oppi dette.

 

Jeg tenker jeg prøver å tråle noen offisielle ROG tråder, mener jeg har sett andre spørre om disse LED'ene, så om det finnes noen offentlig uttalelse fra en Asus ansatt, så hadde jo saken vært grei. Da trenger jeg bare peke til den uttalelsen og: "Asus sier kortet er defekt om hvit led blinker, min hvite led blinker, please fix.". :p

 

Det er en faktor at vi snakker om Dustin her, handlet kortet til grisepris på blackfriday når det var nytt på markedet. Ellers hadde jeg jo aldri handlet det derfra.

 

Men jeg kan jo også starte en RMA prosess hos Asus, og se hvor langt jeg kommer. Det er nok ingen international garanti igjen på kortet. Men alt jeg trenger fra dem er altså en uttalelse om akkurat denne feilen...

 

Du har ikke noen gamle Firestrike scores for ROG Strix 1080 liggende du da forresten?

Lenke til kommentar

@Gabri3L om det er meg du sikter til har jeg aldri hatt GTX 1080 Asus GPU, kun EVGA 1080 FTW AIO eller hva det heter.

 

Ser ut som jeg har slettet alle resultater fra EVGA 1080, også online(?)

 

Ja, jeg lurte på om du hadde noen scores liggende, siden man aldri vet hvordan oppsett folk har som får sine scores som blir lagt ut. Det er jo gjerne skryte scores som er oppnådd med chiller f.eks. Og de trekker opp gjennomsnittet slik at en helt normal score blir seende for liten ut.

 

Men har uansett funnet ut av det nå. Kortet yter som det skal, såvidt, og overklokker som en Fury X. Det er vel 4% overklokket fra fabrikk, og så fikk jeg til ~50MHz på toppen, uten å en gang vite om det var 100% stabilt. Scanner X lagde en kurve med +79MHz i gjennomsnitt, men det var ikke stabilt.

 

Endte med å opprette en case hos Asus, de ga meg beskjed om å sende kortet inn til "retailer". Og foreløpig rimelig overrasket over Dustin. Sendte inn RMA skjema hos dem på morgenkvisten, og fikk returlapp på e-mail før lunsj. Håper det går like glatt resten. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...