Gå til innhold

Nok et angrep fra "fredens religion"


Anbefalte innlegg

Tåkefyrste skrev (12 minutter siden):

Irrasjonelt hat for muslimer.

Det er ingen fobi, og det finnes ikke islamofobi, på samme måte som det ikke finnes kristenfobi eller jødefobi.


Edit: Forøvrig så skal det mye til å ha et irrasjonelt hat for muslimer disse dager. Da de gjør det ganske lett for andre å bygge hat mot dem med sine handlinger.

Jeg ser ikke hvorfor islamofobi er feil å bruke når det strengt tatt bare er en gresk sammensetning av et objekt og fobi. Chiroptofobi og Myrmecofobi er en gyldige fobier, så da synes jeg denne islamofobi-grensen du oppretter er litt kunstig. :)

Og jo, Judeofobi og Christeanofobi er gyldige fobier de også, dog lite brukt fordi antisemittisme har mer historisk tyngde og de kristne sjeldent har vært undertrykket i vår vestlige kontekst.

Semantikkdebatter er generelt lite konstruktive. Vi vet alle at vi snakker om undertrykkelse, konspirasjonsteorier og irrasjonelt hat når vi snakker om islamofobi, muslimhat eller hva enn du velger å kalle det.

 

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Semantikk kan være viktig, da begrep som islamofobi blir brukt som en måte å avskrive motpartens meninger på. Man latterliggjøre deres tanker og meninger som bare en fobi, og dermed irrelevante.

Snikislamisering er også et ord på den andre siden som jeg ikke liker.

Det er unødvendig å bruke slike begreper i viktig debatt om landets fremtid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (2 minutter siden):

Semantikk kan være viktig, da begrep som islamofobi blir brukt som en måte å avskrive motpartens meninger på. Man latterliggjøre deres tanker og meninger som bare en fobi, og dermed irrelevante.

Snikislamisering er også et ord på den andre siden som jeg ikke liker.

Det er unødvendig å bruke slike begreper i viktig debatt om landets fremtid.

Om jeg kaller det for islamofobi, irrasjonelt hat for muslimer eller anti-islamisme spiller jo liten rolle når alle antyder det samme hatet. Vi kunne godt funnet enighet i at det finnes bedre ord, men jeg ønsker heller å forkaste hele debatten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, Gavekort said:

Om jeg kaller det for islamofobi, irrasjonelt hat for muslimer eller anti-islamisme spiller jo liten rolle når alle antyder det samme hatet. Vi kunne godt funnet enighet i at det finnes bedre ord, men jeg ønsker heller å forkaste hele debatten.

Islamofobi er ikke det samme som irrasjonelt hat for muslimer. På samme måte som at antisionisme ikke er det samme som antisemmitisme.

Stor forskjell på tingene. Jeg misliker islam men jeg misliker ikke muslimer generelt. Jeg misliker også kristendommen men ikke kristne generelt.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Gavekort said:

Om jeg kaller det for islamofobi, irrasjonelt hat for muslimer eller anti-islamisme 

Jeg tror de fleste i dette landet er anti-islamister.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamism

 

Quote

Islamism is a concept whose meaning has been debated in both public and academic contexts.[1] The term can refer to diverse forms of social and political activism advocating that public and political life should be guided by Islamic principles[1][2] or more specifically to movements which call for full implementation of sharia. It is commonly used interchangeably with the terms political Islam or Islamic fundamentalism.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (13 minutter siden):

Islamofobi er ikke det samme som irrasjonelt hat for muslimer.

Siden vi først er inne i denne semantikkdebatten så kan jeg ikke dy meg med å understreke at ordboken ikke er enig med deg. Islamofobi er et irrasjonelt hat mot muslimer, inklusive islam, men ikke gjensidig utelukkende bare islam.

Problemet med ord og definisjoner er at de er definert ut fra folkemunne, ikke fra hva som nødvendigvis er mest presist.

 

debattklovn skrev (3 minutter siden):

Jeg tror de fleste i dette landet er anti-islamister.
https://en.wikipedia.org/wiki/Islamism
 

Igjen så kommer dine logiske resonnement deg til ulempe. Logikken er vanntett, men det er faktuelt galt. Anti-islamisme er i praksis ikke motstand mot politisk islam.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ordet "islamofobi" kan brukes på 3 forskjellige måter:

1) Irrasjonell frykt for alt som har med Islam å gjøre.

2) Rasjonell frykt og bekymringer på innflytelsen fra et trosmiljø hvor mange er mot vestlige verdier, som i sine skrifter oppfordrer til terrorisme og som har medført at vi etter 9/11 har hatt over 30.000 islamske terrorangrep rundtom i verden. Islams apologeter som det er mange av på den politiske venstresiden avviser absolutt all kritikk av islam og islamsk praksis, og stemper alle som stiller kritiske spørsmål som rasister/fascister/kkk/nazi..... eller bare islamofobe.

3) Personer under sterk påvirkning av islam som viser fobi mot demokrati, yttringsfrihet, menneskerettigheter og kvinners rettigheter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Skjønner. Og jeg skulle ønske at folk ikke lagde begrep som islamofobi.
For meg så er det et like latterlig uttrykk som om man skulle begynt å kalle alle som diskuterte global oppvarming og miljø for miljøfober, og miljøfobi.

Kan jo se for seg VG med ingress: "Miljøfober samlet i tog mot global oppvarming". Det blir for dumt. Det må gå an å ha en debatt uten å stemple den ene siden som irrasjonelle.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hørte at Brasil var forbanna på en Netflix-film hvor Jesus er homofil. Kristne blir ofte forbanna og krenket når det køddes med Gud, Jesus og bibelen. Skriver noen sinte kronikker, ønsker forbud og bot og bedring. For en del år siden ville vel den som lagde en film (evt bok eller skuespill) om at Jesus var homo, blitt hengt. Men samfunnet har utviklet seg og kristne i vestlige land har i større grad blitt vant med at ytringsfrihet, satire og komikk også omfatter religion. Tror det samme må skje med Islam og arabiske land, som på mange måter lever på samme måte som Europa for hundrevis av år siden. Tror dessverre det aldri kunnet skje at Netflix lagde en film om at profeten var homo, for konsekvensene ville ikke blitt fordømmelse, men et grusomt terrorangrep som det ble i Frankrike. Skulle tro at guder og profeter tåler å bli køddet med. :)

Endret av knipsolini
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (27 minutter siden):

Kan jo se for seg VG med ingress: "Miljøfober samlet i tog mot global oppvarming". Det blir for dumt. Det må gå an å ha en debatt uten å stemple den ene siden som irrasjonelle.

Hva med "Nazifober prøvde stoppe demonstrasjonstog med fredelige nazister"? Ja, de fleste nazister er fredelige folk så det er vel ingen grunn til å stemple dem alle eller være redde for dem?

 

knipsolini skrev (11 minutter siden):

Hørte at Brasil var forbanna på en Netflix-film hvor Jesus er homofil. Kristne blir ofte forbanna og krenket når det køddes med Gud, Jesus og bibelen. Skriver noen sinte kronikker, ønsker forbud og bot og bedring. For en del år siden ville vel den som lagde en film (evt bok eller skuespill) om at Jesus var homo, blitt hengt. Men samfunnet har utviklet seg og kristne i vestlige land har i større grad blitt vant med at ytringsfrihet, satire og komikk også omfatter religion. Tror det samme må skje med Islam og arabiske land, som på mange måter lever på samme måte som Europa for hundrevis av år siden. Tror dessverre det aldri kunnet skje at Netflix lagde en film om at profeten var homo, for konsekvensene ville ikke blitt fordømmelse, men et grusomt terrorangrep som det ble i Frankrike. Skulle tro at guder og profeter tåler å bli køddet med. :)

Sekulariseringen av Kristendommen var en lang og blodig prosess. Den prosessen har enda ikke startet for Islam, og blir neppe enklere eller mindre blodig enn for Kristendommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
robertaas skrev (10 minutter siden):

Sekulariseringen av Kristendommen var en lang og blodig prosess. Den prosessen har enda ikke startet for Islam, og blir neppe enklere eller mindre blodig enn for Kristendommen.

Dette tror jeg er sant for all politisk og kulturell utvikling. Derfor antok jeg som mange at Russland måtte gjennom en lang periode med mafia og oligarki før man i det hele tatt kunne snakke om demokrati. For det hadde den absolutt ingen erfaring med eller tradisjon for.

Eller se på den amerikanske invasjonen av Afghanistan. De som trodde at et demokrati kunne innsettes - sågar ved invasjon utenfra - har hatt 17 år til å revurdere den ideen. Nå forhandler USA med Taliban, ikke om demokratiske reformer, men om "fred".

Islam er dessuten ikke bare bokstavtro i seg selv, men lever i dypt i samrøre med århundrers kultur i hjemlandene. Og den snus ikke over natten. Derimot er det lov å håpe at enkelte etniske grupper blant muslimene har mindre investert i denne kulturen - kanskje endog har flyktet fra nettopp den - og lettere vil sekulariseres her i vesten enn hjemme.

Geir :) 

Lenke til kommentar

Jeg tror dere gjør debatten en bjørnetjeneste med å omtale islam som ei diger monolitisk blokk. Det finnes mange sekulære muslimer og barbariske kristne. Jeg skal ikke si at den ene ikke er verre enn den andre, men hverken kristendommen eller islam kan slås sammen til en folkegruppe.

robertaas skrev (45 minutter siden):

Hva med "Nazifober prøvde stoppe demonstrasjonstog med fredelige nazister"? Ja, de fleste nazister er fredelige folk så det er vel ingen grunn til å stemple dem alle eller være redde for dem?

Bedre kjent som tyskere. Argumentet ditt faller sammen fordi det ikke finnes noe som heter moderasjon i nazismen. Nazismen er fundamentalt gal. Det er ikke islam.

Godwins lov btw.

Endret av Gavekort
  • Liker 2
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Gavekort said:

Bedre kjent som tyskere. Argumentet ditt faller sammen fordi det ikke finnes noe som heter moderasjon i nazismen. Nazismen er fundamentalt gal. Det er ikke islam.

Godwins lov btw.

Helt uenig. Nazismen og islam er fundamentalt gale. Samtidig som de fleste nazister og de fleste muslimer er ikke-voldelige til tross av deres meninger.
Med folk som tar islam bokstavelig får vi grupper som ISIS og Al Qaeda og med folk som tar den nazistiske ideologien bokstavelig får vi Nazi-Tyskland.

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_Islam

Quote

Narrated Abdullah ibn Abbas: If a man who is not married is seized committing sodomy he will be stoned to death.

— Sunan Abu Dawood, 38:4448

"And as for those who are guilty of an indecency from among your women, call to witnesses against them four (witnesses) from among you; then if they bear witness confine them to the houses until death takes them away or Allah opens some way for them (15). And as for the two who are guilty of indecency from among you, give them both a punishment; then if they repent and amend, turn aside from them; surely Allah is oft-returning (to mercy), the Merciful. (16)"[4:15–16 (Translated by Shakir)]
 

From Abu Musa al-Ash'ari, the Prophet (p.b.u.h) states that: "If a woman comes upon a woman, they are both adulteresses, if a man comes upon a man, then they are both adulterers.”

— Al-Tabarani in al-Mu‘jam al-Awat: 4157, Al-Bayhaqi, Su‘ab al-Iman: 5075

Abu `Isa Muhammad ibn `Isa at-Tirmidhi (compiling the Sunan al-Tirmidhi around C.E.884) wrote that Muhammad had indeed prescribed the death penalty for both the active and also the passive partner

Islam er en helt forferdelig ideologi. 

Endret av debattklovn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (26 minutter siden):

Helt uenig. Nazismen og islam er fundamentalt gale. Samtidig som de fleste nazister og de fleste muslimer er ikke-voldelige til tross av deres meninger.
Med folk som tar islam bokstavelig får vi grupper som ISIS og Al Qaeda og med folk som tar den nazistiske ideologien bokstavelig får vi Nazi-Tyskland.

https://en.wikipedia.org/wiki/LGBT_in_Islam

Islam er en helt forferdelig ideologi. 

Som om jeg ikke kunne gravd frem det samme fra kristendommen? Jeg tror du har mistet poenget mitt.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Gavekort said:

Som om jeg ikke kunne gravd frem det samme fra kristendommen? Jeg tror du har mistet poenget mitt.

Jeg har ikke påstått at du ikke kunne gravd frem det samme fra kristendommen, det er jeg overbevist om at du kan. 
Såvidt jeg ser er poenget ditt at islam ikke er en fundamentalt gal religion. Som jeg er uenig i. 
Som er grunnen til at jeg postet noen få av de groteske reglene som står i islam. 

Islam kan ikke slås sammen til en folkegruppe fordi det er en religion/ideologi. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke påstått at du ikke kunne gravd frem det samme fra kristendommen, det er jeg overbevist om at du kan. 
Såvidt jeg ser er poenget ditt at islam ikke er en fundamentalt gal religion. Som jeg er uenig i. 
Som er grunnen til at jeg postet noen få av de groteske reglene som står i islam. 

Islam kan ikke slås sammen til en folkegruppe fordi det er en religion/ideologi. 

Kristne driver ikke å steiner folk fordi det står i bibelen, som var poenget mitt. Fordi kristne i Norge og kristne i Uganda er ikke en monolitisk blokk, akkurat slik som muslimer i Russland ikke er som muslimer i tjukkeste Afghanistan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...