Gå til innhold

Blinklys venstre i rundkjøring?


HiAceRobin

Tegnbruk i rundkjøring  

64 stemmer

  1. 1. Blinker du til venstre om du kjører til venstre eller heilt rundt?

    • Ja, alltid
    • Av og til, kommer ann på kor dei andre er i rundkjøringa
    • Nei, skjønner ikkje poenget
    • Skjønner poenget, men gidder ikkje
  2. 2. Om du blinker, kven meiner du får mest nytta av det?

    • Trafikant bak
    • Trafikant som kommer fra høgre
    • Trafikant som kommer fra motsatt side
    • Trafikant som kommer fra venstre
    • Eg blinker ikkje venstre


Anbefalte innlegg

Med tanke på svak blinklysbruk til venstre i rundkjøring er eg interessert i ein liten undersøkelse for å sjå kva dåke forumbrukere har for vane å gjera.

 

Det er ein forutsetning at dåke kjører på egenhånd og ikkje er i opplæring. Uansett kjøretøy.

 

Tråden er open for fri diskusjon om personlige meiningar om temaet.

 

EDIT: La til eit spørsmål til.

EDIT: La til alternativ i spørsmål to

 

-Robin

Endret av HiAceRobin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når man blinker til venstre inn i en rundtkjøring signaliserer man at man har tenkt å kjøre til venstre mot enveiskjørt vei inn i rundkjøringen. Har du tenkt det? Ikke det, nei? Nei men så ikke blink, da!

Nei, man signaliserer at man har tenkt seg lenger enn første avkjørsel til høyre. Har du noen gang tenkt "shit, han der har tenkt å legge seg ut mot kjøreretningen i rundkjøringen!" når du ser noen blinke til venstre?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det varierer. Men i hovedsak så pleier jeg ikke å gjøre. Derimot så klemmer jeg meg helt inn mot senter av rundkjøring for at det ikke skal bli noen tvil. Også blinker jeg så klart alltid ut. Jeg kan tåle at folk ikke blinker inn i rundkjøringa, men når de ikke blinker ut, da blir jeg irritert.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når man blinker til venstre inn i en rundtkjøring signaliserer man at man har tenkt å kjøre til venstre mot enveiskjørt vei inn i rundkjøringen. Har du tenkt det? Ikke det, nei? Nei men så ikke blink, da!

 

På tide du frisker litt opp ser jeg :

 

 

Blinklys til besvær

Hvordan skal du bruke blinklyset i en rundkjøring? Dette spørsmålet hersker det stor tvil om, og det blir ikke enklere når vi i Norge mangler konkrete regler rundt bruk av tegn eller plassering i rundkjøring.

Ordet «rundkjøring» eksisterer faktisk ikke i regelverket. Derfor må vi bruke generelle regler i vegtrafikkloven og trafikkreglene for å finne svar på hvordan vi bør bruke blinklys i en rundkjøring.

Sving mot høyre i den første utkjøringen

Blink til høyre i god tid før du kjører inn i rundkjøringen. Behold blinklyset på til du er ute av den.

Rett fram gjennom rundkjøringen

Blink til høyre ved siste utvei (til høyre) før du kjører ut. Behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen.

Sving mot venstre

Blink til venstre når du kjører inn i rundkjøringen. Blink deretter til høyre ved siste vei ut (til høyre) før du kjører ut og behold blinklyset på til du er ute av rundkjøringen. Her gjelder for øvrig regelen om å plassere seg i venstre felt slik den ble beskrevet i situasjon 2 over.

I de aller største rundkjøringene har det liten hensikt å blinke på vei inn. Plasser deg i riktig felt, og blink når du skal ut av rundkjøringen som beskrevet ovenfor.

Lenke til kommentar

 

Når man blinker til venstre inn i en rundtkjøring signaliserer man at man har tenkt å kjøre til venstre mot enveiskjørt vei inn i rundkjøringen. Har du tenkt det? Ikke det, nei? Nei men så ikke blink, da!

På tide du frisker litt opp ser jeg :

 

Ordet «rundkjøring» eksisterer faktisk ikke i regelverket. Derfor må vi bruke generelle regler i vegtrafikkloven og trafikkreglene for å finne svar på hvordan vi bør bruke blinklys i en rundkjøring.

 

Reglene er klare: følg vanlige trafikkregler. En rundkjøring er faktisk bare en kort, enveiskjørt vei. Blink ut i fra det. Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Når man blinker til venstre inn i en rundtkjøring signaliserer man at man har tenkt å kjøre til venstre mot enveiskjørt vei inn i rundkjøringen. Har du tenkt det? Ikke det, nei? Nei men så ikke blink, da!

På tide du frisker litt opp ser jeg :

 

Ordet «rundkjøring» eksisterer faktisk ikke i regelverket. Derfor må vi bruke generelle regler i vegtrafikkloven og trafikkreglene for å finne svar på hvordan vi bør bruke blinklys i en rundkjøring.

 

Reglene er klare: følg vanlige trafikkregler. En rundkjøring er faktisk bare en kort, enveiskjørt vei. Blink ut i fra det.

 

Reglene er klare, og dekker ikke normal kjøreadferd i rundkjøringer. Ta en rundkjøring på en 4-felts veg - den har 2 felt i rundkjøring. Du kan forårsake kollisjoner der på 2. bil om du ønsker, dersom du ligger i ytterste felt og bestemmer deg for å "kjøre i ditt felt" hele veien rundt med en bil på innsiden/rett bak.

 

Rundkjøringer fungerer godt til tross for at det per i dag ikke finnes et godt tilpasset regelverk for dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Reglene er klare, og dekker ikke normal kjøreadferd i rundkjøringer. Ta en rundkjøring på en 4-felts veg - den har 2 felt i rundkjøring. Du kan forårsake kollisjoner der på 2. bil om du ønsker, dersom du ligger i ytterste felt og bestemmer deg for å "kjøre i ditt felt" hele veien rundt med en bil på innsiden/rett bak.

Foran mange rundkjøringer er det piler på bakken eller skilt som viser hvilket felt man skal ligge i.

 

Rundkjoering__3__47_515861b.jpg

 

Her har man altså ikke lov til å legge seg i høyre fil og kjøre helt rundt.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg har forstått regelverket, så har man faktisk lov til å ligge til høyre og kjøre rundt hele rundkjøringen. Rundkjøringen er, som du selv sa, en enveiskjørt veg (som går i sirkel). Eneste unntaket jeg ser, må være om det er merket felt gjennom rundkjøringen (det forekommer om 2 felt skal være gjennomgående). Det er ingen nye piler/skilt som tilsier at man må svinge til høyre når man først er inne i rundkjøringen.

 

Et eksempel fra mitt nærmiljø. Det er 2-felt ut av rundkjøringen i alle armer - ingen oppmerking fra denne retningen.

https://www.google.no/maps/@60.2944396,5.3243964,3a,75y,212.45h,73.42t/data=!3m4!1e1!3m2!1sJBzTcd5sToD2z3yY5jKQYQ!2e0?hl=no

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...