Gå til innhold

Nå kan alle ta bilder med droner i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvordan er reglene når det kommer til krenkelse av privatlivets fred?

 

Minnes en sak fra i høst der en kvinne oppdaget en drone som fotograferte/filmet inn i leiligheten hennes. Hvilket rettsvern har en da?

 

- L

Det blir vel krenkelse av privatlivets fred som du selv skriver. Det er ikke tillatt (samme rettsvern som uten drone). Da benytter man den til ulovlig aktivitet, som dermed vil være brudd på regelverket. Da kan man vel også politianmeldes/saksøkes i tillegg, av dem som evt. oppfatter seg krenket, slik man kan uten drone.

Her følger jeg tilsvarende logikk som f.eks. å skyte i stykker gatelys med luftpistol, like ulovlig til fots som fra bil.

 

 

 

Kan man ta ei hagle. Potetkanon eller liknende og skyte ned dronen som krenker privatlivets fred?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man skyte, men om det er lov er en annen sak. Blir vel et brudd på regler om "forsvarlig omgang med skytevåpen". Potetkanon.. har aldri vært borti sånt..

 

Det som kanskje er litt kult er om det blir "dronekrig", Du kan bruke en drone til å ta ned en annen, må jo være mulig å henge andre ting under enn kamera. F.eks. noe som vikler seg inn i de propellene. Selvforsvarsdroner for kjendiser. :ph34r:

Lenke til kommentar

Hater å være partypooper, men ikke glem det her da...

 

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

For skadeverk straffes også den som uberettiget endrer, gjør tilføyelser til, ødelegger, sletter eller skjuler andres data.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Endret av eks
Lenke til kommentar

Man blir vel ikke dømt for noe om det ikke finnes eller kan fremlegges bevis ;)

Nei, det var mer ment som en påminnelse om at skadeverk faktisk er straffbart, selv om man kan føle seg berettiget. Likevel, hvis operatøren er innen synsrekkevidde (slik reglene krever) er det en stor fare for at han kan ha sett noe. Det kan også være en reell fare for at dronen har filmet den som skjøt. Det kan fort bli dobbelt kjipt: både straff og erstatning. Hadde en klient for et par uker siden som trodde at ingen hadde sett noe (annen type sak riktig nok), han fikk seg en overraskelse da politiet la frem overvåkningsbilder og bilder fra forbipasserende som hadde fotografert seansen fra avstand.

 

Kort og greit synes jeg disse nye prøvereglene er meget fornuftige. Greit å fotografere fra luften så lenge man ikke forstyrrer nyttetrafikk eller krenker flyforbudsoner, samt at operatøren må ha maskinen innenfor synsrekkevidde til enhver tid.

Endret av eks
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Er det ikke bare og trene opp noen falker da, ingen som kan bøtelegge deg når de tar feil av dua/dronen :)

Falkonering er ei heller lov i Norge - og straffes mye mulig enda strengere en å skyte den ned (miljøkriminalitet) :)

 

Mye kulere måte og bli kvitt droner på da :p

 

Istedenfor en defensiv fremgangsmåte, hva med en offensiv ?

Det blir hele tiden utviklet nye innovative selvstendige droner som opererer i flokker, hva med og kjøpe et dusin og "bombardere" personen som flyr sin drone over ditt hjem, sikkert ikke moro og ha et dusin droner flyende over seg i vill utfoldelse, og det er jo helt lovlig :)

Lenke til kommentar

Hva er meningen med alle de meningsløse innleggene?

 

Skyte ned modellfly, quadcopter, "droner" etc. med hagle, potetkanon og luftgevær! :eek:

Skal alle andre begynne å ta med seg balltre og slå mot dere og kameraet deres hver gang dere peker det mot noen? Er det slik at dere kan gjøre og ta bilder av hva dere vil uten konsekvenser, men andre har ikke lov pga det verktøyet de bruker er noe utradisjonelt? Har ikke de som er interessert i å fly quadcopter med en Gopro like stor rett å dyrke sin hobby på samme måte som dere?

 

Nautica, de som bruker slike quadcopter har en GoPro montert, ikke en 1DX med 400-600mm, du trenger ikke å bekymre deg for å gå naken rundt i hagen med sneipen i kjeften :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som lisensiert radioamatør har jeg (gjerne i liga-regi) anledning til å bygge radioer, montere dem inn i hjemmesnekrede raketter sammen med kamera for observasjon i sanntid, fyre dem noen titalls kilometer oppover, hvorpå de daler ned i fallskjerm og leverer fantastiske bilder underveis. Skulle eksperimentet bli ødelagt pga. et uheldig sammenstøt med en nærgående og relativt lavtflyvende drone så tror jeg igrunnen ikke noen av oss blir straffet for det.

 

... da stikker jeg ut i hagen og skrur ferdig patriot-batteriet! ^_^

Lenke til kommentar

Skal alle andre begynne å ta med seg balltre og slå mot dere og kameraet deres hver gang dere peker det mot noen?

 

Nautica, de som bruker slike quadcopter har en GoPro montert, ikke en 1DX med 400-600mm, du trenger ikke å bekymre deg for å gå naken rundt i hagen med sneipen i kjeften :p

Hvis Flåklypa fotoklubb har et uanmeldt fototreff i privat-hagen min og knipser bilder i hytt og vær tar jeg nok frem et balltre, om jeg naken eller ei spiller ingen rolle jeg vil nok opptre truende med balltre i hånden. Hvorfor skal de nå kunne ha samme fototur bare bruke droner istedenfor ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Som Membership Expired skriver, så skal et quadcopter med en gopro komme rimelig nærme for at man skal kunne si at "privatlivet" blir krenket. Dette vil da forstyrre (bli merket) så tidlig at det kan da ikke være noe problem.

Det finnes forstyrrete "snokere" der ute, men jeg kan ikke se at quadcopter og Gopro blir tingen for at de får sine lyster tilfredstillt. Da er det vel heller 600mm i buskene, eller et skjult kamera på stranda.

Lenke til kommentar

Og der drepte man de ytterst få seriøse firmaene som baserer inntekten sin på drone bruk, det er ingen hemmelighet at den sikre inntjeningen disse har, er foto for meglere. Nå kan da hvem som helst dra med seg en slik å knipse bilder lovlig :(

ja, og la oss gjøre bil ulovlig slik at taxiene kan tjene mer :roll:

 

Ellers, når det gjelder å ta ned droner er kanskje jammere for radioforbindelsen veien å gå, dog er dette like ulovlig og inngår nok i § 291 som er vist til lenger oppe da dette er å ødelegge andres data (data som sendes via radiobølger)

 

I tilegg går nok dette under andre regelverk som regulerer stråling.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...