Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet lite om PH jeg og, men grønnsaker som kål, gulerøtter, poteter o.l har jeg sett blitt dyrket og trivdes i samme jord, men jeg vet jo selvsagt ikke forskjellene på disse. Men jeg ser jo f.eks salvie strekker seg fra 5.5 til 7.5 i PH, så det kan jo ha noe med det å gjøre, men rart at vannet ikke endret seg etter glasset du helte i da.

 

syntes mindre klosser høres bra ut! :) lar du vannivået være rett under klossene så det er boblene som bløtlegger de?

Lenke til kommentar

Bakepulver. :ohmy: Høres risikabelt ut.

 

Begynn å samle eggeskall hvis du overhodet spiser egg. Vask, la dem tørke (eventuelt i ovn på svak varme) og knus dem i morter. Jo finere, jo raskere blir det oppløst i vannet. Selve skallet er rent kalsiumkarbonat (prøv å unngå andre rester). Ypperlig for pH-justering, og plantenæring i seg selv (kalsium).

 

Om plantene tåler brusingen fra bakepulver/natron (vesentlig forskjell forresten, men begge har høy pH ...), så kunne det se ut som det er en veldig midlertidig løsning ut fra diverse diskusjoner på nettet. Sjekk iallfall om pH-en holder seg eller om den faller ned igjen.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Røttene er altså ikke i vannet, så kan ikke se for meg brusingen er noe problem. Jeg tilsatte ca en kvart teskje i ca 5 liter vann.

Kan godt bruke eggeskall heretter, hadde det ikke for hånden i går :)

 

Skal sjekke pH-verdien etter jobb. Forøvrig så planten enda verre ut i dag tidlig  :hm:

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Det er nok bare å starte forfra igjen tipper jeg, vanskelig å redde noe slikt, ihvertfall når planten ikke har utviklet et brukbart immunforsvar enda.

 

Fikk Aqua Vega i posten i dag. Utrolig nok i god behold, label og bruksanvisning er på spansk, så kanskje en av dere kan gi meg noen korte instruksjoner igjen? Pumpe også kommer i dag. Punget ut 430 kroner for Eiheim 400 + litt ekstradeler. Liker veldig godt at den er justerbar. Så i dag starter nok prosjektet mitt for fullt :) 

 

Planen er å gunne på med litt basilikum, salvie og korriander i starten for å få litt følelsen av det, forså å prøve meg på andre sorter senere. Ser ikke så veldig lovende ut for siste eksamen..

Lenke til kommentar

Han kan jo strippe røttene for "skumgummi", og forsøke å ta den inn i normal jord. La den styrke seg der. Også vaske røttene rene for jord, og forsøke hydroponics på den. Kanskje litt av formålet da er borte.

 

Men, dersom du ønsker å spare et par kroner på å redde en plante framfor å kassere den. Det må jo være det nye formålet for akkurat denne spesielle planten. Om man gidder.

Endret av G
Lenke til kommentar

Denne dagen har vært optimismens dag. Har dyrket frø fra basilikum (6), dill (5), gressløk (2), purreløk (2), timian (5), salvie (3), rosmarin (3), persille (2), koriander (6). Nummeret er i antall potter og litt på bakgrunn fra egen smak og produksjon. Dette her blir meget spennende, håper på å se at de fleste spirer, men er forberedt på at det kanskje ikke er alle som vil. Alle blir utsatt for samme PH, lys, oksygen og næring, men de er valgt på erfaring fra andre som har dyrket de samtidig.

 

Andre ting som er på vei så er det blant annet enda en vifte, lyspære og bedre luftsteiner som jeg har linket tidligere i tråden. Dette er tror jeg blir superspennende å følge med på selv. Hadde dog litt trøbbel å finne en passe vannmengde ift svampene. Endte opp med å spraye litt vann over svampene slik at de fikk bløtlagt seg litt fordi de ikke tok opp så mye vann fra boblene.  

 

Denne gangen ble det en urterik plan, men hadde vært utrolig morro med jordbær, kål og spinat etterhvert!

 

Bilde

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Når du skriver svamp og referer til gromediet ditt - er dette faktiske svamper? Som jeg kjenner fra kjøkkenvasken?

 

I dag har jeg lekt med vanndråpe på linsen til mobilkameraet, og tatt makrobilde av blant annet kinakålfrøet:

post-113720-0-90886700-1432762209_thumb.jpg

Frøet er rund som en kule, med diameter på ca 1mm

 

Ser jeg en liten spire?  :)

Lenke til kommentar

Ja, har lest endel om gromedium og sponge (svamp) var en av de tingene som dukket opp. Det var en del både og erfaringer med de, alt ettersom hvordan svamp du bruker. Noen svamper løsner visstnok helt opp i vann, mens andre egner seg like godt som annet gromedium. 

 

Det jeg er mest spent på er om røttene klarer å finne veien gjennom svampen, men bortsett fra det så finner jeg ingen spesiell grunn til at svamp ikke skal egne seg. Den holder fint på vann, lav massetetthet (rik på oksygen) og kan ikke forstå annet enn at svampen skal holde seg sammen i tider og utider.

Lenke til kommentar

Det jeg er mest spent på er om røttene klarer å finne veien gjennom svampen

 

Setter en tier på at det går dårlig, men håper jeg tar feil :)

 

Tror rotvekst kan grovt sammenlignes med å dytte en fisketråd gjennom gromediet. Går fint i jord og annet porøst/smuldrete. Går neppe fint i oppvasksvamp.

Lenke til kommentar

Om noen uker må jeg ommøblere litt, og i den forbindelse skal jeg ordne større skap. Jeg tenker den brede versjonen av nåværende skap. Samme vifte, samme luftpumpe, men 2 luftstein og 2 pærer. Det eneste jeg ikke enda har klart å finne er en avlang plastboks med lokk. Maks 75cm bred, 25 dyp og 15 høy. Tenk balkongkasse med fornuftig lokk. Tips?

 

edit: I nødsfall bruker jeg 2 av den boksen jeg har nå. Det passer bra, men skulle gjerne kun hatt 1 boks med nevnte mål.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Når du skriver svamp og referer til gromediet ditt - er dette faktiske svamper? Som jeg kjenner fra kjøkkenvasken?

 

I dag har jeg lekt med vanndråpe på linsen til mobilkameraet, og tatt makrobilde av blant annet kinakålfrøet:

attachicon.gifIMG_20150527_221804.jpg

Frøet er rund som en kule, med diameter på ca 1mm

 

Ser jeg en liten spire?  :)

 

28. Mai:

post-113720-0-76081400-1432888411_thumb.jpg

 

29. Mai

post-113720-0-88787700-1432888412_thumb.jpg

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Ha! Nice, så flere av frøa jeg satte for noen dager siden har spiret også, de satt godt fast i svampen (prøvde å ta ut en), så jeg har fortsatt en ørliten tro på svampene :)

 

Tipptopp stemning i dag. Kjøpte meg en basilikumsplante (på butikken) for en uke siden som jeg kuttet flere små stiklinger fra for så å sette de i vann. Dette var for 4 dager siden og allerede nå så var det synlige røtter på de aller fleste. Tok dog bare en av de over til kassa, veldig spent på hvor fort dette kommer til å utarte seg! :)

 

Bilde 1

 

Bilde 2

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...