Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært en uke borte fra leiligheten, men kom tilbake i dag til en særdeles hyggelig overaskelse. Ikke bare har det spiret i huset, det er også utviklet seg svært sunne rotsystemer til samtlige urter. Tror refleksteipen har gjort jobben sin! Fikk forøvrig en ny pære i dag, Tror oppgitt lum var 2400 lm. Den er ikke så sterk (tror jeg), som forventet, men den er gigantisk i størrelse. 

 

. Hvilke pærer bruker du Khaffner?

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Skulle på en helgetur i marka og bestemte meg for å sette opp timelapse på en av de aller mest lovende koriander-spirene. Ble på en måte litt _for_ vellykket siden den vokste ekstremt og batteriet til kameraet ikke hadde halvert seg en gang på 3 døgn! Her er ihvertfall resultatet:

 

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Kult!

 

Min timelapse ble i ganske tvilsom kvalitet. Kameraet flyttet litt på seg, planter døde, ting skjedde utenfor kameraets sysnvinkel, etc. Prøver kanskje på nytt senere.

Hos meg har jeg nå satt begge kassene i drift, i den nye kassen vokser kinakålspirene fra drivhuset. Jeg er ikke hjemme nå, så bilder får komme senere :)

Lenke til kommentar

Kan forøvrig anbefale appen "Light meter" til Android. Gir en veldig tydelig indikasjon på hvor jevnt og sterkt lyset ditt her. Hvis noen av dere mer erfarne med hydroponics sjekker dere ut må dere gjerne oppgi hva dere måler rundt spirenivå.

 

Finnes det forresten forskning som sier at en lyspause for planter (natt) er best for plantens vekst?

Lenke til kommentar

Sånn, vel hjemme. 

 

post-113720-0-85658900-1434919761_thumb.jpg

ca 4 liter vann i hver boks, 1200ppm og 6.3pH. Lite drivhus med frø og små spirer i midten.

 

post-113720-0-22795000-1434919745_thumb.jpg

 

post-113720-0-19249900-1434919733_thumb.jpg

Salaten vokser! :)

 

post-113720-0-97974700-1434919718_thumb.jpg

Kinakålspirer

 

post-113720-0-52128000-1434919704_thumb.jpg

Spirer av crispisalat (tror jeg)

 

Ifølge appen U1ven nevner er det ca 1900 lux nede ved Lecaen :)

Men kan det hende at verdien vil variere med hvilken mobil man har?

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Fett med salaten, hvor lenge siden er det siden du kuttet av toppen? 

 

Vet veldig lite om hvordan det varierer, men vet at appen bruker samme lysmålingene som mobilen bruker til "auto-lysstyrke", derfor tror jeg ikke det har altfor store sprang (uten at jeg skal si det sikkert). Mine lysmålinger varierer mellom 2700-1600 lux. Bruker 3 lyspærer som henger fra omtrentlig 80cm høyde.

 

Det er dog målt uten reflektor som "dør", øker vel med omtrent 500 med fra jeg vet av erfaring.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Har 4 lamper, men 3 i bruk atm.

 

1.  9W 7000k 1100 lum

2.  3*12W 6300-7000k 1200lm

3.  40W 6300-7000k 2400lm

 

Fikk litt cashback på nr. 2 siden den ikke "lyste opp" til forventningene. Har også bestilt en ganske heftig flowering lampe, men den har ikke ankommet enda. Her er forresten Amazon-erfaringene rundt samme lampe.

 

edit: Vil det forresten være effektivt å bruke "flowering" lampa som "vokselampe", eller vil det være waste?

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

edit: Vil det forresten være effektivt å bruke "flowering" lampa som "vokselampe", eller vil det være waste?

Har dette noe spesielt med blomstring å gjøre? Meg bekjent er det far-red (700-1000 nm) som skal være spesielt for blomstring. Dette røde lyset på 660 nm er bare mer fotosyntese. Lurer også litt på ett av tallene de har oppgitt for absorpsjonstoppene til klorofyll: 584 nm virker da å være langt utenfor optimalområdet for fotosyntese. Faktisk nærmere minimum i det gulgrønne området. Men det er ikke relevant for akkurat denne pæra, som ser ut til bare å ha to bølgelengder sånn røffly plassert mellom hvert par av absorpsjonstoppene.

 

Dessuten er det bare cannabisdyrkere som er så hinsides opptatt av å maksimere blomstring. :p Blomster får du nok av uansett, tenker jeg. Det kan lett bli altfor mye blomster, og da må du drive og plukke av halvparten, så du får ordentlig størrelse på frukten. Det kan skje selv utendørs. Bestefaren min hadde plommetrær i hagen og måtte ofte plukke av en god del blomster så det ikke skulle bli for mye (og for små) frukt. Så det er ingen grunn til å overdrive.

 

Daglengde (eg. nattlengde) er en langt viktigere faktor hos enkelte planter, som faktisk kan hindre blomstring fullstendig hvis den er feil, men tomat og paprika blomstrer uansett når de er klare.

Lenke til kommentar

At pæra var designet for blomstring (som det står oppgitt) så jeg faktisk først etter jeg hadde kjøpt den. Det finnes veldig mange troverdige anmeldelser som handlet om vekst, ikke blomstring av selskapets grow-pærer på Amazon (som linket) som gjorde at jeg bestemte meg for å kjøpe den. Har derfor ingen ønske om blomstring hos mine urter da det vil kun stjele energi fra annen vekst, det eneste er at det vil åpne en mulighet om å lage en frøbank. 

 

På Amazon er det forresten 660nm og 445nm som er nevnt under egenskapene og det virker som ganske lovende, om det skulle være riktig. 

 

Hvorfor vil forresten cannabisdyrkere fremme blomstring? Er det ikke bladene de røyker?

Lenke til kommentar

Hvorfor vil forresten cannabisdyrkere fremme blomstring? Er det ikke bladene de røyker?

 

Nope. :) Blomstene. Ironisk at bladene har blitt et såpass framtredende symbol.

 

Edit: Her er et par Wikipedia-artikler som viser absorpsjonstoppene for klorofyll (det finnes to typer, hver med to topper). Det er visst vanskelig å finne ut helt nøyaktig, så ta tallene med en bitteliten klype salt:

Chlorophyll (eventuelt norsk Klorofyll)

Photosynthetically active radiation (Fotosyntetisk aktiv stråling)

Endret av Imsvale
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sier du at jeg kan forvente blomster og frukt hvis jeg dyrker tomater i skapet mitt, der jeg har 6500K lys?

 

Blomster, definitivt. Tomater og paprika er begge også selvpollinerende, dvs. at de ikke er avhengige av pollen fra andre blomster eller andre planter (via insekter). Litt risting i planten (i naturen: f.eks. vind og selvfølgelig insekter som fremdeles romsterer) gjør at pollenet faller der det skal inne i hver blomst, og vips har du frukt også. Med andre ord, blomstene er tvekjønnet. :D

 

Lysfargen betyr ikke så mye. Det hevdes jo at far-red (700-1000 nm) hjelper på blomstringen. Utover det skal det ikke ha noe særlig å si. Forklaringen er nok at lyset blir rødere = lengre bølgelengder utover sommeren og høsten. Endringen tolkes som at nå er det på tide å få fortgang i frøproduksjonen, hvis du ikke har startet ennå, for snart er det vinter! Veldig forenklet, selvsagt.

 

Noen planter blomstrer basert på lengden på dag og natt (obligat (påkrevd) og fakultativ (fleksibel) fotoperiodisme eller noe slikt). Andre blomstrer bare så fort de (plantene) er modne.

 

Edit: Tomater og paprika er altså den av sistnevnte typen. F.eks. basilikum er fakultativ langdagsplante (kort natt, altså midtsommers eller deromkring), som betyr at den helst vil blomstre når dagene blir lengre, men vil til slutt blomstre uansett. Obligate planter nekter å blomstre før de får viljen sin, enten det er kort eller lang natt.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...