Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Altså, selv om vi ikke dyrker ulovlige saker så er min forståelse at det kan få litt fortgang i sakene for flere typer vekst. Ja, det meste vil blomstre til slutt, men du kan tvinge frem produksjon tidligre ved fargebytte og endring på tid dag/natt.

Jeg må ærlig innrømme at jeg ikke vet hva som det funker på og hva som kun vil produsere kun når planten er ferdigvokst.

Hadde egentlig vært greit med en liste med litt oversikt over det egentlig.

 

Min følelse er at alt som produserer "frukt" som du vil høste kan tvinges til produksjon, mens alt du helst ikke vil at skal produsere blomster, mao. der du spiser selve planten ikke vil produsere før de er ferdigvokst (som de fleste urter). Kun min teori riktignok, godt mulig at det er feil.

Endret av multisync
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde egentlig vært greit med en liste med litt oversikt over det egentlig.

 

Har selv hatt problemer med å finne en god, utfyllende liste med planter av en gitt kategori (f.eks. urter), men om du søker på plantens navn og photoperiod eller long-day/short-day, så finnes det likevel info for mange planter der ute. Har selv samlet en del av denne infoen for de plantene jeg vil drive fram mest, inkludert fotoperiode, dersom det skulle bli aktuelt å fikle med sånt. Men inntil videre er jeg glad bare jeg får god avling. :p

 

Tror du har misforstått obligat en smule. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tilbake fra nesten en uke ferietur. Har fått den rødblå lampa i posten og prøvd den i et ti-talls timer nå. Veldig imponert, Planter strekker seg mot og vokser i rekordfart med den nye lampa. Etter denne erfaringa er det hei og farvel til regulære hvite lamper til bruk for plantevekst. Lampa er på størrelse med en halv vannmelon (!). Følger med ett par bilder.

 

Lampe

 

Koriander + timian og basilikum

 

PS: Det har nå gått omtrent 4 uker siden frøene ble plantet.

 

Hele timelapsen av basilikumen som er postet tidligere er nå utvidet med 5 dager slik at denne videoen er i grunn 8 dager på 23 sekunder. Se de som vil :)

 

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Etter denne erfaringa er det hei og farvel til regulære hvite lamper til bruk for plantevekst.

 

Det blir mye bortkastet gult/grønt lys fra vanlige pærer, ja. Greit med noe menneskelys likevel så det blir lettere å se hva som foregår, men ellers så storkoser plantene seg i utelukkende blått og rødt lys. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skjer hos folk? Updates!

 

Liten update fra "hagen" min: Siden jeg kjøpte plantelyset har det vokst veldig tydelig her. Samtlige rotsystemer ser veldig sunne ut. Alger har jeg ikke klart meg helt foruten, men det har heller ikke vært et stort problem. Dekket til rockwool med aluminiumsfolie for å tette ytterligere. 

 

Ellers så har korriander og persille spesielt vokst seg ganske breie. Så breie at de faktisk dekker litt for lyset for de andre, har derfor tynna de ut litt i dag og lagt bladene til tørk. Basilikumen har også vokst veldig i høyde i det siste, og noen av bladene er faktisk veldig store, har ikke høstet noe av disse enda, siden jeg prioriterer vekst inntil videre. 

 

I plassmengde er det nok først og fremst basilikum som egner seg av urtene jeg har prøvd til dyrking i et slikt system som jeg har. En stilk kan produsere ganske mye hvis en kutter stilken på de rette stedene (slik at en får 2,4,8 grener osv). Derfor lurer jeg på om jeg skal høste bl.a timian allerede nå for å kanskje prøve ett sett med tomatplanter. 

 

Bilde

Lenke til kommentar

Stalltips: Frys urtene istedenfor å tørke dem. Funker vel ikke med absolutt alle urter, men burde bli stor suksess med mange. Dill og persille er storkandidater for frysing. Koriander vet jeg ikke. Du kan prøve (@U1ven). Basilikum kan også fungere, selv om den blir ganske slapt utseende.

Lenke til kommentar

Har tidligere sett ideen ved å legge basilikumsblader osv i is som isbiter for så å blande de ut i sauser osv, men når 9x% av urtene er vann så vil det verken gi mye smak eller være plassbesparende. Derfor synes jeg det er aller best å tørke de for så å knuse det med morter. 

 

Mister sannsynligvis litt smak og lukt på den veien (kontra frysing), men kvaliteten er fortsatt helt absurd mye bedre enn urter kjøpt på glass. 

Lenke til kommentar
Lenge siden jeg har oppdatert her. Beklager.

 

 

En liten stund etter at jeg byttet kasse, byttet jeg til Leca. Kjøpte en pose, skylte de godt.

 

helte de oppi karet og fylte på vann slik at leca kulene fløt på toppen. Plantet dermed plantene i potter rett oppi lecaen og lecaen fungerte dermed som en flåte. 

 

Etter det byttet jeg ut fire LED spotter med to "sparepærer" eller CFL (23w) som de egentlig heter. 

 

Pærene er laget for akvarier og gir 1100 Lumen på 6500K pr. stk. Bygde en enkel reflektor ut av noen gamle akvariedeler for å hindre for mye spredning av lyset. (Bilde)

 

Gikk bort fra spot og egentlig led (inntil videre) etter å ha lest en del på nettet om dyrking av planter. Mange har konkrete og gode erfaring med CFL/MH og T5 og ville ha noe som "bare fungerte".  Spot fant jeg lite praktisk til mitt oppsett siden jeg ønsker en større spredning av lyset. Tenker heller og supplere med spotter dersom det trengs. Fordelen med å ha to lamper under reflektor er at ikke en plante kan skygge for de andre, noe som var et problem med en lyskilde.

 

Ting begynte å vokse ganske bra og i greit tempo trodde jeg, inntil jeg var hos familien som hadde hadde fått salat stiklinger av noen uker siden. Salatene der hadde vokst betydelig mer enn mine salater og jeg skjønte at det var noe som ikke var optimalt. Målte også lumen i sola og så at den var på ca 100k.

 

Etter videre googling og justering lyshøyden merket jeg at den faktoren som var kritisk hos meg var lys. Jo nærmere lyset var plantene jo bedre vokste de.  Altså tilbake til tenkeboksen.

 

Jeg snakket litt med Far som mente at vinskap ville være det perfekte skap. Det har strøm og temperaturkontoll innebygget, er ganske lydtett og kan kjøpes for en rimelig penge. Men kjøpte ikke ett denne gang da jeg ikke trenger å ha noe for avansert. 

 

I min søken på info kom jeg over tips om at Plantasjen fører vekstlys. Ringte dermed til plantasjen og kom i prat med en som drev med Aquaponics. 

Han tipset om noen ting : 

 

  • Ikke kjøp vekstlys på plantasjen, de er dyre og ikke spesielt gode. Design Belysning i Oslo har godt utvalg av vekstlys og greie priser.
  • For grønne planter, f.eks salat og oregano er MH pærer de beste. Pga lystypen og Kelvin.
  • For planter av ulike typer er CFL det beste, de finnes i 6500K og 3000K og er billigere og kjøligere enn MH
  • Hans erfaring med LED var dårlig, han trodde det var pga. led ga for nøyaktig bølgelengde noe som ikke var naturlig for plantene. Og nevnte at i større drivhus som bruker LED har de flere typer LED samtidig. Dette for å få variasjonen som MH og CFL har. Link til Phillips proff LED
  • Han brukte vann fra akvariet sitt (noe jeg også kansje skal teste ) og målte sjelden PPM, EC og PH. Han fulgte med på plantene og dersom de begynte å bli gule på bladene tilsatte han mer næring. 
 

 

Noen klare mål jeg hadde mtp. bygge skap :

 

  • Plantene skal kunne ses utenifra uten å lukke opp døra
  • Det skal være mye lys i skapet uten å lyse opp hele stuen.
  • Det skal være såpass stille til at man kan være i samme rom.
  • Det skal være en enkel løsning for å heve/senke lampene dersom det trengs.
  • Det skal se fint ut, fordi det skal stå i stua.
 

 

Fikk med meg det gamle skapet til Khaffner (Bilde1 Bilde2) og dro rett til Clas/biltema for å handle inn ting.

 

Første jeg gjorde var å demontere platen i døra til skapet og montere inn pleksiglass isteden. 

Kjøpte folie til å sote bilruter og monterte denne på pleksiglasset som skulle inn i døra. (Når man ser gjennom nå er det som å ha på mørke solbriller. )

Ser ut som en toåring har limt på folien men men.. (bilde), ser ikke like ille ut med lyset på.

 

Bygget dermed "platformen" som skulle holde 4x 23w CFL lamper (samme lampe som tidligere). (bilde1, kun 2 lamper montert.)

 

I toppen av platformen er det montert en USB vifte fra Clas. Har moddet den litt slik at innsuget er fra midten av lampene for å dra vekk varm luft. (bilde   bilde2)

Mellom lampene på det stedet jeg tror det blir varmest er det også termometer som melder ifra om temepraturen.

 

Platformen er montert i 4 tråder som går til en ring som er festet til en tråd som går ut av toppen av skapet og til et feste på utsiden. Dermed kan jeg bare løsne den tråden for å senke plattformen.

 

Hittil er jeg veldig fornøyd men er noen ting jeg har merket meg : 

  • Plantene vokser MYE fortere, kan være noe med at det er ca 15k lumen ved plantehøyde.
  • Skapet er for lite, jeg og kjæresten vil ha flere planter. (Hun synes vi burde ha hvertfall dobbelt så stort)
  • Må fylle vann ca. hver 3. dag i forhold til ca 7 dag. Har en ide om automatisk vannfylling.
  • Neste skap skal nok være noe ala dette : http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30280947/
  • Store planter holdes ikke oppe av lecaen, f.eks basilikummen min. Neste versjon blir kansje leca med lokk over ?

 

Album med diverse bilder fra prosessen : https://goo.gl/photos/chUNT1k95NWHTUVT8

Endret av dgolan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...