Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Artig bygg! Synes det med vinskapet hørtes noe interessant ut. Tror ikke jeg komme til å få behovet siden jeg liker å gjøre slike ting selv, men det kunne absolutt vært en løsning som ville gjort flere ting veldig enkle. Ellers flotte ideer! 

 

Synes forresten 15k lumen virket veldig mye. Selv måler jeg 4k lumen i toppen av bladene, men det er målt av i all hovedsak av rød/blått lys + litt hvitt,. Så det er mulig at det vil tilsvare rundt 8-12k vanlig sollys i effekt. Litt usikker på hvordan du har målt det, men tror du skal holde ett øye etter solbrente blader. Fikk problemet nylig med en tomatplante i jordpotte, bladene fikke en rosa/hvit farge. 

 

Har du forresten ikke hatt problemer med alger? Ingen grønn leca?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk :) For se hvordan det går og hvor dette ender :p
Husk at hvitt lys er alle spekter og dermed måles som mye mer. De vokser som bare rakkern og ingen tørre blader hittil :D 

 

Har ikke noe stort problem med alger hverfall, kansje noen leca i ny og ne men ikke mange ! 

Lenke til kommentar

Det interessante er jo hvor mye brukbar lysenergi plantene får, og det får du ikke avgjort med målinger i lumen (som er vektet for menneskeøyne). Det blir bare en røff tilnærming som mest egner seg til å sammenligne lysstyrken til pærer med like spektre. Men CFL er jo antakelig det enkleste, tryggeste (har vært mye krøll med eldre LED-teknologi, og dermed en del fallgruver med LED-lamper), og iallfall oppstartsmessig det rimeligste.

 

Vitenskapelig sett kjenner jeg ikke til noen grunner til at plantene skulle slite med trange lysspektre, og jeg er heller ikke kjent med noen ordentlige forsøk som viser at planter lider av det kontra bredspektrede lyskilder (med forbehold om at lyset har et minimum av variasjon av bølgelengder). Men hvis praksis viser at plantene foretrekker CFL over tilsvarende (og da mener jeg ordentlig tilsvarende, målt med PAR-meter), så kan man ikke protestere. ;) Man skal bare være forsiktig med å trekke slutninger basert på svært begrensede målemetoder.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Oppdaget bladlus på korriander før forrige innhøsting som var for noen dager siden. Overraskende nok så var det kun bladlus utelukkende på den ene urten. Fjernet derfor hele skiten og skal nå erstatte det med tomater og isbergsalat. Vasket litt av lokket, og nå er det ingen lus igjen å se.

 

Høstet inn ett halvt krydderglass med basilikum, litt korriander og en god del persille. En av oreganoplantene har startet å blomstre, morsomt er det uansett om det er litt uheldig for produksjon. Har forresten en instagram konto som fungerer som en plantedagbok om dere vil se bilder. Sukkulenten skal være brukernavnet :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Status hos folk?

 

Hos meg vokser basilikum som bare rakkern. Men jeg må bli flinkere til å høste på riktige steder, akkurat nå ser den ene basilikumen ut som en palme  :confused:

Kinakålen har fått gjennomgå av 2 biller (velger å skylde på dgolan her), og lav vannstand samtidig som næringen ikke stemte helt. Men den er på bedringens vei.

 

Straks Kinakålen er ferdig/død går jeg nok for basilikum over det hele. Den skuffer aldri, og er noe jeg trenger :)

 

edit: Luftpumpen min har også sluttet å blåse ut på en av utgangene, skal prøve å fikse før jeg evt kjøper ny. I mellomtiden sørger et T-stykke for at begge boksene får luft.

 

edit2: Jeg oppbevarer all høstet basilikum i en lufttett boks i fryseren. Rutinen er å ta av logget, presse ned og dermed knuse den frosne basilikumen, legge inn det nyinnhøstede, lukke lokk, legge i frysern. Kanskje lage mer krydder snart? :wee:

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Kommer med en statusoppdatering senere, når jeg får litt mer tid. Kan kortfatet si at blomstene på tomatplantene har startet å komme og salatbladene begynner å bli såpass store så vi snakker om innhøsting snart :)

 

Lurer på en ting: Hvorfor kan det være FOR MYE næring i vann/jord hos planter?

Lenke til kommentar

Lurer på en ting: Hvorfor kan det være FOR MYE næring i vann/jord hos planter?

 

Kan ikke si hvorfor i så veldig mye detalj, men du vet jo at for mennesker skal det også være visse doser av alt; ikke for mye, ikke for lite. Selv vann er farlig i for store mengder. Planter kan bli forgiftet de også. Når det gjelder mineraler og sporstoffer, så har det formodentlig å gjøre med ledningsevnen i vannet/blodet/plantesaften (og frø vil gjerne ikke spire i næringsrik jord, dvs. høy ledningsevne, uten at jeg helt kjenner til hvorfor), samt de biokjemiske prosessene stoffene inngår i. For mye eller for lite, så funker ikke cellene som de skal, hverken for oss eller for planter, og så kommer det symptomer alt etter hvilket næringsstoff det er snakk om.

 

Nitrogen er vel mindre problematisk i overflod – det skal mye til for at det blir et problem – men også der finnes det grenser.

 

http://homeguides.sfgate.com/effects-much-nitrogen-plants-43755.html

 

Nøyaktig hva som inngår i forgiftningsprosessen for et gitt næringsstoff, enten det gjelder dyr eller planter, det er nok et ganske stort spørsmål. :) Sikkert noe man kan google for hvert enkelt stoff og hver enkelt organisme. Og så har nok ulike planter ulik toleranse for ulike stoffer (som igjen sikkert gjenspeiles av pH-en den foretrekker), og kanskje til og med ulike symptomer på overdose.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

 

Noen som har noen sterke vekstlys å anbefale?

Jeg kjøpte lysrør fra Biltema med 36W,  6500K og 3013 lumen per rør. Jeg har gode resultater med disse. De koster ca 25 kroner per stykk.

 

 

Er helt blank på lysrør, men har hatt lyst til å prøve det siden de er billig og dekker stort areal. Varenummer 44777 regner jeg med du mener (notat til meg selv). 

 

Hvor lange er de?

Lenke til kommentar

Er lysrør bedre enn LED med tanke på pris, fargetemperatur, levetid og lumen/W?

LED og lysrør tilgjengelig i vanlige butikker er omtrent lik på lumen per watt (Eller efficacy som det heter), men for eksempel produsenten Cree har jo kommet med led som klarer over 300lumen per watt der lysrør topper av på rundt 100lumen per watt. 

 

Med tanke på pris så tror jeg en så lenge at lysrør kommer best ut.

Levetid er avhengig av kvaliteten på produktene. LED har potensiale til å vare veldig lenge om de har en solid strømforskyning, og har tilstrekkelig kjøling. 

Lenke til kommentar

 

 

Noen som har noen sterke vekstlys å anbefale?

Jeg kjøpte lysrør fra Biltema med 36W,  6500K og 3013 lumen per rør. Jeg har gode resultater med disse. De koster ca 25 kroner per stykk.

 

 

Er helt blank på lysrør, men har hatt lyst til å prøve det siden de er billig og dekker stort areal. Varenummer 44777 regner jeg med du mener (notat til meg selv). 

 

Hvor lange er de?

 

De er ca 120 cm lange. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...