Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Må dessverre kjøpe en annen vifte. Lot seg verken koble seg på den ene eller andre usb kabelen. Temp måleren var egentlig bare ment som gimmick til 10 spenn, men den vil jo avgi litt lys til vannet, så tror jeg dropper den :)

 

Nå er jeg generelt blank på lys. Er det watt eller lm jeg bør se etter når jeg skal finne riktig pære? For eksempel så er det en her med 15W og 500-550 lm. Vil det være for lite/mye?

Endret av U1ven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det watt eller lm jeg bør se etter når jeg skal finne riktig pære?

 

Lumen i så fall. Det er det som angir lysmengden. Watt angir strømforbruket, og ulike typer pærer kan gi samme lys med ulikt strømforbruk (eller ulikt lys med samme strømforbruk). Ingen grunn til å se på watt lenger med mindre du er interessert i selve strømforbruket.

Endret av Imsvale
Lenke til kommentar

Ja selvfølgelig! Da er det ihvertfall bestilt. Blir bare å trippe og vente nå :) Bestilte 21w/700-750lm. Har fast strømpris, så watt er da egentlig ikke et stort problem. Eventuelle blomsterlys med en varm fargetemp vil komme etterhvert som jeg vil forsøke meg på tomater/chilli. Utrolig spennende! Vi får se hvor hardt jeg slår på stormtromma når jeg skal på IKEA, men det er vel ingen vits i å kun ha plass til 2-3 planter ;) 

Lenke til kommentar

Noe spesifikt du har sett på? Ser på IKEA etter skap/hyller, men ser jo fort at det er ingen designere som tenker på oss "hydroponics" ^^ Husker du nevnte i tråden at du kjøpte en dør til en billy-hylle. Hvordan visste du at de passet?

 

EDIT: Ville vært ganske fornøyd med denne, som er den dobbelte i bredden av din. Men å finne en boks som passer + dør tror jeg ikke vil bli lett..

 

EDIT 2: Her dukket det opp noe interessant..

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Kanskje noe ala dette:

 

Men da i et dedikert rom, så jeg ikke blir utsatt for det kalde lyset.

 

Glassdør vil jeg ikke anbefale, da vekstlyset er så kaldt at det er ubehagelig for øynene. Dør lagd av halvgjennomsiktig speil hadde vært ufattelig kult!

 

Youtube er en god kilde til inspirasjon :)

Lenke til kommentar

Snasent det der ja. Hadde isåfall tenkt å dekke over døra både på insida og utsida med noe, men om den ikke er helt tett setter jo også det begrensninger. Denne kunne kanskje passet som boks isåfall, men det spørs hvorvidt jeg får utnyttet bredden i skapet. En kasse ala dette hadde gjort seg, men hvor kan man finne en slik en tru?

Lenke til kommentar

Jepp! Men har gått litt bort ifra Billy-hylla nå, for å ha passende dører til en 80cm bred hylle måtte man punge ut med 600 kroner. Fant etterhvert denne nyheten fra IKEA. Bortsett fra at det vil bli noe uperfekt iforhold til vifte, slanger og strøm så synes jeg den har potensiale. Du kan få den i svart og ved å fikse reflektorer på innsida så vil lyset forbli inne. 180cm høy er mye, men avstand fra pære til planter vil være enkelt å justere med ledning eller de medfølgende hylleplassene. Samtidig vil det være høyt nok for lange tomatplanter/chiliplanter. Dette er en kasse som kan passe til hylla. 78x56 gir enorm plass og mange busker, buler bittelitt ut i bredden, men det tror jeg skal gå greit.

 

Hva tror du om dette Khaffner? Beklager at jeg stjeler tråden din litt her!

 

Angående floating raft så kan man jo bruke noe så enkelt som isopor :)

Lenke til kommentar

Utseende er ikke helt min kopp te, men det får være en smakssak. Men det ser ut til å ha potensiale ja! :)

Lufting bør du finne ut av. En hydrohage uten lufting er veldig utsatt for mugg, det har jeg selv erfart.

 

Denne tråden er for alle, den har bare fungert som blogg for meg pga manglende bidrag fra andre brukere.

Lenke til kommentar

Det viktigste er jo å få en grei lyskilde å starte med, og begynne å få litt erfaring. Så tar du det derfra. :) Bare det ikke blir svart inni (mye bortkastet lys) så er det vel ok. Hvitt er jo veldig greit så får du refleksjon gratis, men gidder du å styre med å legge opp reflekterende folie eller noe på innsiden, så kjør på. Lykke til! :thumbup:

Lenke til kommentar

Liten update fra min side:

 

Henter denne gratis i ettermiddag fra en Finn bruker. Planen er å kappe den i to, sage av ben og smelle de sammen. Det optimale er om jeg får brukt bakplata til skyvedør. Så det blir en del modifikasjoner. Har dog ingenting å tape og det er jo ett stort pluss at den er hvit. Veldig spent på hvordan dette kommer til å gå. Ved å bruke en 78x56 kasse fra IKEA får jeg til å bruke hele plassen, men er redd jeg da må skyve hyllene litt ut fra hverandre.

Lenke til kommentar

60x60 da eller? Pent det skapet der, veldig høyt da. Har mekket en kasse på ca 80x63x96 nå. Planen er å få denne inn. Siden den er 78cm i lengden kan det hende jeg må gjøre noen triks på den (også). En midlertidig løsning til dør tror jeg blir et teppe som er svart på ene siden og hvit på andre. Må sørge for god lufting da.

Lenke til kommentar

Wow. Litt mer avansert enn steinull til dyrkning av tomater, agurker etc. til industriell produksjon, altså.

 

Jeg vil bare nevne en liten ting. At dette opplegget virker å være stikk motsatt i forhold til dyrkningsfilosofier hos de som står for permakultur.

 

Innen permakultur så er det viktig for dem, med et ordentlig kretsløp, som er så naturlig som mulig. Kompost blir derfor et sentralt tema.

 

I naturlige komposteringsmetoder, som er flatkompost, så bidrar meitemarken til å dra ned løv og andre spiselige deler. Sollys, sopp, bakterier og insekter bidrar til å bryte ned det andre (kanskje også flere bidragsytere som jeg ikke har kommet på å nevne). Til slutt vil planterøttene nede i jordsmonnet ha både rikeslig lufting fra meitemarken, samt et rikt og variert mikroorganismeliv.

 

Av en eller annen grunn så liker ikke permakulturfolk så godt varmkompostering. Tror det har mer med det poenget at det er litt mindre naturlig enn flatkompostering. Så de viser omtanke, men samtidig litt fanatisme i tankegangen sin.

 

Kunstgjødsel er for de innen permakultur, som rene giften. Kun naturlig gjødsel og planter til berikelse av jordsmonnet er akseptert. Det er kanskje ikke så rart at de tenker slik, i og med at industrijordbruket benytter store mengder kunstgjødsel. Siden industrijordbruket sees ned på.

 

Permakulturen kan med rette rakke ned på den økte sprøytemiddelbruken, som industrijordbruket MÅ ty til for å ivareta de svakere plantevekstene sine.

 

Men, man har sett en økt genforskning, som forsøker å gjøre kvantesprang i forhold til motstandskraft i industrielle jordbruksplanter.

 

Permakultur kan ikke måle seg med industrijordbruk hva gjelder mengder produsert mat. Noe som også er en viktig faktor å fremheve.

 

Men, permakulturen gir veldig smaksrike matvarer. Sterke planter som tåler "en støyt". Et elastisk jordsmonn, som kommer seg bedre om det blir utsatt for tråkk og kjøring fra hjul.

 

Permakulturens bakteppe er likevel at du vier en porsjon av livet ditt til å pleie jordsmonnet. Mens, industrilandbruket simpelt høvler over jordene med maskineri, med kunstgjødsel og med sprøytemidler.

 

En annen ting permakulturen er opptatt av er at å vende på jordsmonnet ikke er akseptabelt. Fordi du da omkalfatrer veldig for mikroorganismene. De øverste mikroorganismene har spesialiserte oppgaver, og det ligger forskjellige skikt med spesialoppgaver i lagene nedover. Det som skjer når du snur på jorda, er at det tar uker før mikroorganismene igjen har opprettet den naturlige og balanserte tilstanden. Mikroorganismer fra topplaget som havner dypt i jorden vil sannsynligvis bukke under om dere skjønner.

 

Jeg forsvarer hverken permakulturen ut og inn og ei heller industrijordbruket.

 

Slik jeg ser det så virker hydroponics på meg som "industrijordbruk på steroider", har jeg rett i det?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...