Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

@Imsvale: Du har nok helt rett, jeg har egentlig ikke så mye innsikt i det. Det er mer eller mindre sitert direkte fra sida jeg linker til:

 

Question: Why do Organic fertilizers need soil organisms to break them down?

Answer: One of the most popular organic fertilizers is fowl manure which, if allowed to sit for a few days gives off Ammonia. So fowl manure contains most of its Nitrogen in the Ammonia form. Now most plants like their Nitrogen in the Nitrate form, and soil bacteria help them by converting Ammonia Nitrogen to Nitrate Nitrogen.

 

Ja, organic er et nøkkelord der. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Dyrketelt til 690,- Noe for deg Khaffner? Foreløpig utsolgt, men regner med at man kan forespørre. Har sett slike på ebay til rundt tusenlappen, men inkludert porto har det vært helt uaktuelt.

 

Nei, så lenge jeg ikke har dedikert rom til hydroponics, skal alt vokse gjemt i et normalt møbel. Stikk motsatt av dgolan :wee:

 

I går, ca to uker etter såing av frø, valgte jeg spiren som skal få gro videre i kassa.

post-113720-0-26453500-1431806016_thumb.jpg

 

Til venstre ser dere også den fastteipede Nexus S'en som tar bilde hver time  :dremel:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fant nemlig en nettbutikk i norge som baserer seg på Hydroponics.. www.hobbydyrker.no er siden. Det meste som finnes der er litt så som så iforhold til pris og ytelse, men det er to ting jeg siklet litt over mer enn annet. 

 

- Dyrketelt til 690,- Noe for deg Khaffner? Foreløpig utsolgt, men regner med at man kan forespørre. Har sett slike på ebay til rundt tusenlappen, men inkludert porto har det vært helt uaktuelt.

 

- Rainforest 1990,- (tilbud) Om du virkelig vil satse..Utsolgt denne og dessverre..

 

 

Montro hvorfor?  :wee:

 

EDIT:

hint: - cannabis?

Endret av G
Lenke til kommentar

Idag bestemte jeg meg for å bygge om "hagen" som jeg har planlagt en stund.

 

Tok noen bilder for å vise resultatet ! Bilde 1  Bilde 2 Bilde 3

 

Dette er er en standard kasse på clas, hadde noen lokk fra tidligere build som passer perfekt til kassen (lokkene er fra mindre versjon av kassen). Dette gjør at jeg får 2 ulike deler slik at jeg kan ta av den ene for å f.eks fylle vann.  Under lokkene har jeg tatt ca 5 mm med styrofom for å gjøre det litt mer lydtett.  I det ene lokket som nå er i bruk har jeg borret 6 hull. 3 av disse passer til skriver som holder plantene og 3 av disse passer til små nettingpotter. Planter som f.eks basilikum og regano (planter som har mye produkt pr plante)kan vokse i. I pottene skal f.eks persille, kinakål og  muligens vårløk eller lign. dette er planter som jeg vil ha tettere sammen, eller som "ikke" har stilk.

 

Flytende flåte er praktisk med hensyn til at du ikke trenger å passe på at det er nok vann i karet, men det ser ikke like bra ut og er mindre lydisolerende. 

 

En annen ting jeg gjorde var å kjøpe to First Price såpedispensere og skylle de godt og dermed bruke de til næringsdosering. Fant ut at disse gir ca 2 ml pr pump. Dvs. et pump pr. liter for denne næringen. Dette gjør det veldig lett å etterfylle næring.  Bilde.

Vedr. næring så planlegger ikke jeg å sjekke TDS men ha som rutine at når vannivået synker fylle på en liter vann og en av hver næring.  Dette sjekkes en gang i uken. I fremtiden kansje jeg lager et enkelt kretskort som lyser LED når vannivået er lavt.

Endret av dgolan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk , gleder meg til du får startet også ! 

 

Bruker en luftpumpe som jeg fikk fra Khaffner, luftsteinen min ble ødelagt igår, skulle løsne slangen fra den så løsnet hele koblingen til luftsteinen. Tenker å bruke en slange ala denne. Til luftpumpe så skal jeg gå for Eheim 100. Har en til akvariet og det er nesten lydløs. 

 

Opplever ikke mye støy nå, den pumpen jeg låner er ganske stille, men virker som større bobler lager mindre lyd men også mindre kontakt med vannet. 

Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår slangen riktig - Du har en slange til luftpumpe og en slange fra luftsteinen, sistnevnte har du laget flere små hull i?

 

Så en kort demostrasjonsvideo av Eheim 100 på Youtube. Virket veldig lovende, var sikker på at luftpumper bråkte minimalt mer enn det der. Noen tips om hvor en får tak i en slik pumpe i Norge?

 

Har jo bestilt en billig pumpe fra ebay, men er litt skeptisk. Hvis det er en ting jeg godt kan punge ut litt ekstra for så er det for minimalt lydnivå da jeg kommer til å oppholde meg i rommet skapet mitt står i :)

Lenke til kommentar

Liten update: Bladene i midten vokser greit, sammenlign med bildet i post 122 :)

post-113720-0-13777900-1432055627_thumb.jpg

 

Det artige med dette oppsettet er at klossen vannes nedenfra. Fra luftsteinen stiger masse luftbobler mot vannoverflaten, de sprekker og små vanndråper blir kastet opp mot kurven med klossen. Etterhvert som planten blir større, vil røttene vokse ut av klossen, ut av kurven og ned i vannet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vært på IKEA nå og kjøpt kassen jeg skal oppbevare vannet i. Den passer akuratt (på cm) skapet jeg bygde om, så dette her er en lovende start! However - kassa er SYKT STOR. Jeg trudde jeg klarte å se den for meg når jeg så i skapet, men den er helt insane stor! Med potter på ish 40 mm så beregner jeg at jeg har plass til ish 40-44 (!) potter. Da har pottene space på ca 5-6 cm (bør vel være nok til urter? Om jeg skulle satse på tomater/kåkl kan jeg jo bare utelate og dekke over noen av hullene..

 

Har videre ett spørsmål til kassa - Har ingen hullsag/borr eller lignende jeg kan lage hull av. Hvilke erfaringer har dere? Vil tapetkniv fungere bra? Er litt redd for at plastikken skal sprekke osv. 

Lenke til kommentar

La meg se om jeg forstår slangen riktig - Du har en slange til luftpumpe og en slange fra luftsteinen, sistnevnte har du laget flere små hull i?

 

Så en kort demostrasjonsvideo av Eheim 100 på Youtube. Virket veldig lovende, var sikker på at luftpumper bråkte minimalt mer enn det der. Noen tips om hvor en får tak i en slik pumpe i Norge?

 

Har jo bestilt en billig pumpe fra ebay, men er litt skeptisk. Hvis det er en ting jeg godt kan punge ut litt ekstra for så er det for minimalt lydnivå da jeg kommer til å oppholde meg i rommet skapet mitt står i :)

 

 

Jeg har en slange mellom luftpumpen og en slik en som ligger i vannet. Luftpumpen kan du kjøpe på de alle fleste dyrebutikker som har akvarieutstyr, spesielt om de fører merket Eheim (som nesten alle gjør), den ene jeg har hjemme til akvariet kostet ish 350 kr. 

 

Merk at Eheim pumpen kommer med luftstein og 2m luftslange så du kan slippe å bestille de tingene fra dx. Jeg hadde begge 2 liggende så skal bruke de.

Lenke til kommentar

Har vært på IKEA nå og kjøpt kassen jeg skal oppbevare vannet i. Den passer akuratt (på cm) skapet jeg bygde om, så dette her er en lovende start! However - kassa er SYKT STOR. Jeg trudde jeg klarte å se den for meg når jeg så i skapet, men den er helt insane stor! Med potter på ish 40 mm så beregner jeg at jeg har plass til ish 40-44 (!) potter. Da har pottene space på ca 5-6 cm (bør vel være nok til urter? Om jeg skulle satse på tomater/kåkl kan jeg jo bare utelate og dekke over noen av hullene..

 

Har videre ett spørsmål til kassa - Har ingen hullsag/borr eller lignende jeg kan lage hull av. Hvilke erfaringer har dere? Vil tapetkniv fungere bra? Er litt redd for at plastikken skal sprekke osv. 

 

Nice ! 

 

Når jeg bygde de nye kassene nå markerte jeg en 3,5 cm fra kantenen på boksen  og 7,2 mm til neste slik at plantene får litt plass Med andre ord hver potte har 7,2 cm til neste slik at de har litt vokseplass. Vet ikke om det var logisk ?

 

Det letteste hvis du ikke har hullbor er nok å lage firkanter som passer, var det jeg gjorde før hullborr. Jeg brukte tapetkniv og varmet knivbladet med lighter for å smelte gjennom plasten.

 

Til tomat ville jeg valgt disker siden det nok er bedre mens til kinakål er nok potter best.

Endret av dgolan
Lenke til kommentar

En mulighet, om enn noe risky, er å rett og slett gå løs med en lighter fra undersiden. Hullet som oppstår vil da bli rundt, men det kan fort bli brannsår, for store hull og mye kliss. 

 

Kanskje rund pepperkakeform og gummihammer?  :wee:

 

Jeg har ofte brent meg på raske og ugjennomtenkte løsninger, så av erfaring vil jeg anbefale å kjøpe hullborr før du prøver noe rart.

Lenke til kommentar

 

Jeg har ofte brent meg på raske og ugjennomtenkte løsninger, så av erfaring vil jeg anbefale å kjøpe hullborr før du prøver noe rart.

 

Enig der, dersom du ikke har drill så kan investeringen fort komme opp i en tusenlapp eller mer.  Men det er verdt det i lengen ! 

Lenke til kommentar

Jeg har en slange mellom luftpumpen og en slik en som ligger i vannet. Luftpumpen kan du kjøpe på de alle fleste dyrebutikker som har akvarieutstyr, spesielt om de fører merket Eheim (som nesten alle gjør), den ene jeg har hjemme til akvariet kostet ish 350 kr. 

 

Merk at Eheim pumpen kommer med luftstein og 2m luftslange så du kan slippe å bestille de tingene fra dx. Jeg hadde begge 2 liggende så skal bruke de.

 

 

Olala! Hvorfor har du ikke sagt dette før! Gikk lett inn til innkjøp på denne. Noen usle kroner. Denne sitter fast også!

 

Når jeg bygde de nye kassene nå markerte jeg en 3,5 cm fra kantenen på boksen  og 7,2 mm til neste slik at plantene får litt plass Med andre ord hver potte har 7,2 cm til neste slik at de har litt vokseplass. Vet ikke om det var logisk ?

 

Det letteste hvis du ikke har hullbor er nok å lage firkanter som passer, var det jeg gjorde før hullborr. Jeg brukte tapetkniv og varmet knivbladet med lighter for å smelte gjennom plasten.

 

Til tomat ville jeg valgt disker siden det nok er bedre mens til kinakål er nok potter best.

 

 

Sweet, skal måle opp avstand i morra, finne ut hva som passer boksen best :) Skulle så gjerne hatt ett hullborr! Skal til biltema i morra, så vi får se hva det blir. Har blitt tipset at den her (som er beregnet på å skjære gjennom metall) kan passe, litt skeptisk, men hadde vært sykt nice om den funka! Smart å varme opp bladet!

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

 

Jeg har en slange mellom luftpumpen og en slik en som ligger i vannet. Luftpumpen kan du kjøpe på de alle fleste dyrebutikker som har akvarieutstyr, spesielt om de fører merket Eheim (som nesten alle gjør), den ene jeg har hjemme til akvariet kostet ish 350 kr. 

 

Merk at Eheim pumpen kommer med luftstein og 2m luftslange så du kan slippe å bestille de tingene fra dx. Jeg hadde begge 2 liggende så skal bruke de.

 

 

Olala! Hvorfor har du ikke sagt dette før! Gikk lett inn til innkjøp på denne. Noen usle kroner. Denne sitter fast også!

 

Når jeg bygde de nye kassene nå markerte jeg en 3,5 cm fra kantenen på boksen  og 7,2 mm til neste slik at plantene får litt plass Med andre ord hver potte har 7,2 cm til neste slik at de har litt vokseplass. Vet ikke om det var logisk ?

 

Det letteste hvis du ikke har hullbor er nok å lage firkanter som passer, var det jeg gjorde før hullborr. Jeg brukte tapetkniv og varmet knivbladet med lighter for å smelte gjennom plasten.

 

Til tomat ville jeg valgt disker siden det nok er bedre mens til kinakål er nok potter best.

 

 

Sweet, skal måle opp avstand i morra, finne ut hva som passer boksen best :) Skulle så gjerne hatt ett hullborr! Skal til biltema i morra, så vi får se hva det blir. Har blitt tipset at den her (som er beregnet på å skjære gjennom metall) kan passe, litt skeptisk, men hadde vært sykt nice om den funka! Smart å varme opp bladet!

 

 

 

Tror den du kjøpte er bedre enn den jeg har :p 

 

 

Jeg tok en tynn pappplate som jeg kuttet til størrelsen planten trenger. I midten kuttet jeg ut et lite hull som gjorde at jeg kunne markere midten, slik at jeg kan borre der. Tror den passeren kan gjøre jobben for en billig penge, spørs hvor tykt lokket er.  Hvis du skal fortsette ville jeg definitivt investert i en drill og hullborr, det ser mer proft ut og går mye fortere ! :)

Lenke til kommentar

Som dere foreslo gikk jeg for hullsaga, angrer ikke et sekund. Blir sliten av å jobbe med den, men det blir jo perfekt hver eneste gang. Måtte lade batteriet nå, men legger ved ett bilde av hvor langt jeg er på vei. 

 

Var forresten innom en dyrebutikk også idag. De hadde Eheim 200 og noen andre pumper, men de kostet rundt 500 kroner. Synes det er litt i overkant så avventer pumpekjøpet litt. 

 

Dessverre var ikke Drive enig i at det var et landskapsbilde og jeg gidder ikke å endre på det :) Heller ingen "banana for scale", men la ved øreklokkene. BILDE

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...