Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

For en drøy måned siden byttet jeg lys. Jeg byttet også næring den dagen, det burde jeg nevnt. Og jeg tror det var/er årsaken til at jeg fremdeles får denne tette veksten på toppene. Og til og med blomster på den ene. Jeg byttet nemlig tilbake til forrige pære 1. April, uten endring. Nå har jeg gammel pære og gammel næring, håper på normal vekst nå. Den nye pæren lyser opp plantene til dgolan.

Har også høstet rundt 35 blader, men i diverse størrelser.

 

Før innhøsting:

post-113720-0-78643600-1429653961_thumb.jpg

 

Etter innhøsting:

post-113720-0-87302500-1429653942_thumb.jpg

 

post-113720-0-73622700-1429653920_thumb.jpg

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg kan nevne at jeg for tiden prøver meg på dyrking av kinakål, av alle ting. Både fra frø og gjenbruk (ala dette).

Ifølge frøposen tar det ca 2 måneder fra frøet sås til man kan høste ferdig kinakål. Aner ikke om gjenbruk fungerer på kinakål.

 

Jeg tenker kinakål er perfekt for mitt opplegg fordi den ikke skal blomstre, gir store mengder mat, vokser raskt og smaker godt. Gjenstår bare å se hvordan det går.

Endret av Khaffner
Lenke til kommentar

Har i går satt opp en gammel mobil(Nexus S med Tasker og BitTorrent Sync) til å ta bilde av innsiden av skapet hver time, og bildene synces til PC. Resultatet blir kanskje en timelapse av kinakålens vekst :)

 

Inni skapet kl 10 i dag:

post-113720-0-58876000-1430988385_thumb.jpg

 

3 klosser med 1 frø i hver. Velger den beste spiren om en ukes tid tenker jeg

Endret av Khaffner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk til deg Khaffner, nå kommer jeg til å bruke masse penger  :w00t:

 

Lest gjennom hele tråden din nå. Har lært masse om planter jeg ikke visste fra før av. Driver for tiden å dyrker urter fra frø i jord, men har virkelig lyst til å gi dette et forsøk. Har ett par spørsmål etter å ha lest gjennom tråden din, ville vært svært takknemlig om du kunne gitt meg noen svar!

 

 

- Du nevnte vel også ett sted at du egentlig ikke hadde behovet for luftstein lenger, er det nødvendig å kjøpe?

- Hva er problemet med at boksen med røttene er gjennomsiktig?

- Bråker det nye systemet ditt mye?

- Har det mye å si på hvilken type plantenæring en bruker, har du evnt forslag?

- Hvorfor må du bytte om vannet og ikke bare fylle på næring?

- Hvilket skap hadde du kjøpt nå om du skulle startet på nytt? 

- Fant du ut noe om hvilke dyrkningsmedium som passet det best?

- Har du behov for andre måleinstrumenter enn TDS, PH og temperatur?

- Avhenger hva du bruker av TDS måling på hvilke planter du har?

 

Noen øvrige tips til en som starter helt på scratch taes selvfølgelig med åpne armer ^^ 

 

 

Tusen takk på forhånd :)

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Takk til deg Khaffner, nå kommer jeg til å bruke masse penger  :w00t:

 

Lest gjennom hele tråden din nå. Har lært masse om planter jeg ikke visste fra før av. Driver for tiden å dyrker urter fra frø i jord, men har virkelig lyst til å gi dette et forsøk. Har ett par spørsmål etter å ha lest gjennom tråden din, ville vært svært takknemlig om du kunne gitt meg noen svar!

 

 

1: Du nevnte vel også ett sted at du egentlig ikke hadde behovet for luftstein lenger, er det nødvendig å kjøpe?

2: Hva er problemet med at boksen med røttene er gjennomsiktig?

3: Bråker det nye systemet ditt mye?

4: Har det mye å si på hvilken type plantenæring en bruker, har du evnt forslag?

5: Hvorfor må du bytte om vannet og ikke bare fylle på næring?

6: Hvilket skap hadde du kjøpt nå om du skulle startet på nytt? 

7: Fant du ut noe om hvilke dyrkningsmedium som passet det best?

8: Har du behov for andre måleinstrumenter enn TDS, PH og temperatur?

9: Avhenger hva du bruker av TDS måling på hvilke planter du har?

 

Noen øvrige tips til en som starter helt på scratch taes selvfølgelig med åpne armer ^^ 

 

 

Tusen takk på forhånd :)

 

1: Det gjaldt vel "fogponic". De lærde strides om luftsteinens nødvendighet i slike oppsett. En luftstein tilfører luft i vannet, men fogponic fører til at man heller fører vann i luften. Men det er aldri en ulempe med luftstein i vannet, så man burde ha det for sikkerhets skyld syns jeg.

2: Alger liker lys, og vi liker ikke alger. Derfor er ugjennomsiktig vannbeholder det viktigste og som regel eneste tiltaket mot algevekst.

3: Luftpumpen bråker litt. Såpass at man bør vurdere å slå den av om man skal sove i samme rom, men ikke så mye at den forstyrrer på dagtid. Hvis TV'en er på hører jeg ikke pumpa. Ofte, som f.eks i dgolan sitt oppsett, bråker boblingen i vannet mer enn selve pumpen. Jeg har ikke dette problemet, da skapet demper lyden.

4: Plantenæring har jeg lite erfaring med. Jeg bruker fremdeles det jeg fikk av den pensjonerte plantefysiologen(?) hos NMBU, og det fungerer. Det er altså næring NMBU bruker selv i sine hydroponianlegg.

5: Hvis plantene er veldig tørste og faktisk rekker å bruke opp vannet, trenger man kanskje ikke bytte det ut. Det vil alltid bli noen alger, planterester, gamle røtter og annen drit som gjør at man bør skifte vannet en gang i blant. Jeg tar det litt på feelingen.

6: Jeg vurderer faktisk å utvide. Slik leiligheten min er anlagt bør jeg bygge i høyden, så jeg tenker å kjøpe den høye versjonen av skapet jeg har nå. Så ha 2 hyller med hvert sitt oppsett. Luftpumpen kan være felles, den har 2 uttak.

7: Til frø liker jeg disse klossene jeg bruker. De er veldig porøse, men stive. Dermed kan røttene vokse gjennom mediet. Rockwool er vanligst tror jeg. Mye billigere.

8: Man kan dra den helt ut med å måle fosfor, kalium, magnesium og gudveithva hver for seg. Hvis man kjøper ferdigblanding er dette allerede riktig fordelt. Kravet jeg har til meg selv er å holde det enkelt, så jeg måler kun TDS.

9: Ja, forskjellige planter har forskjellige behov. Link

 

Generelt tips: Lys er viktigste faktor, med vann på tett andreplass. En plante kan vokse en del på rent vann uten næring, men uten (riktig) lys skjer det nada. 

 

Forøvrig kjempekult at andre vil drive med dette! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for kjapp og utfyllende svar! Det hjalp veldig! Tenker jeg går til innkjøp av ting i dag og drar på IKEA for skap senere i uka. Klossene du bruker er vel bare svamp? Tror du dette kan fungere? Bor dessverre i trondheim, så har ingen mulighet å sjekke Hydro-butikken i Oslo. Siste spørsmål: Luftsteinen, har det mye å si på hvilken du velger - kan den gi for mye oksygen i vannet?

Lenke til kommentar

Jeg kappet over en usb-kabel, skrelte bort isolasjonen så kun rød og svart (pluss og minus) ble eksponert, og festet disse til korresponderende rød og svart til vifta. Isolerte med krympeslanger.

Dermed blir strømmen fra USB (5V) ledet til viften som er lagd for 12V, som fører til at viften snurrer på ganske lav hastighet.

Lenke til kommentar

Skjønte at du hadde lekt deg litt ja, hehe. Har en prossesorvifte jeg ikke bruker, men den er 4-pin. Har du noe peiling om det er mulig å gjøre det samme med den? Link til bilde

 

Har forøvrig satt sammen ett ganske så billige komponenter på ebay nå. Er egentlig villig til å punge ut mer for ett stillegående oppsett, men det her var det nærmeste jeg fant:

 

Luftpumpe 1,5w (50,-)

Luftslange og luftstein (20,-)

Dyrkningsmateriale (50,-)

TDS måler (40,-)

Vann-Termometer (10,-) 

 

Mangler bare pære og eventuelt 2-pin vifte, resten kjøper jeg på IKEA/Clas

 

EDIT:

 

Fant en fin pære som ser lovende ut. http://www.ebay.com/itm/E27-Dimmable-Screw-9W-15W-21W-27W-LED-Spot-Light-Globe-Ball-Bulb-Lamp-Warm-Cool-/231201332865?pt=LH_DefaultDomain_3&var=&hash=item35d4ac5e81

 

6300-7000k

810-900lm

120 grader

 

Kan den bli for sterk?

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Hva som er pluss og minus på vifta er godt merket på bildet ditt ;)

Pumpe ser bra ut

Luftslange og stein ser bra ut

Dyrkningsmediet kjenner jeg ikke til

TDS-måler ser bra ut

Vanntermometer er strengt tatt ikke nødvendig. Har du opplegget innendørs har vannet ca samme temperatur som rommet. Jeg hadde det i fogponicen fordi "tåkeelementet" førte 21 Watt rett inn i små mengder vann. Der kunne det fort bli varmt.

Pæren ser grei ut, ha heller for høy effekt enn for lav. Minst 15 Watt om du skal ha noe i min størrelse. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...