Gå til innhold

Hydroponics - dyrking uten jord


Khaffner

Anbefalte innlegg

Kanskje noe ala dette:

 

Men da i et dedikert rom, så jeg ikke blir utsatt for det kalde lyset.

 

Glassdør vil jeg ikke anbefale, da vekstlyset er så kaldt at det er ubehagelig for øynene. Dør lagd av halvgjennomsiktig speil hadde vært ufattelig kult!

 

Youtube er en god kilde til inspirasjon :)

 

Med brunlig glassbase for å gjøre det lille lyset som slipper gjennom varmere? Eller tenker jeg feil her med hvilket lys som øyet oppfatter i et slikt speilscenario?  :wee:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hydroponics blir nok ala plantenes matrix-mat. Men nå er det jo ikke dermed sagt at alle planter vil kunne vokse best i vann og mineraler. Denne måten å dyrke urter, grønnsaker og andre planter på er ganske givende og morsomt. Ser for meg at Khaffner føler seg som en liten forsker som plukker de beste genene og finner ut hva som fungerer best. Gleder meg til jeg selv før prøve :)

Lenke til kommentar

Ser for meg at Khaffner føler seg som en liten forsker som plukker de beste genene og finner ut hva som fungerer best. Gleder meg til jeg selv før prøve :)

 

At alle basilikumene mine var genetisk identiske syns jeg er kult  :wee:

 

Jeg er litt bekymret for at kinakålen vil bli for stor for skapet mitt, blir interessant å se.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Algevekst forhindres (til den grad det er mulig) ved å forhindre at lys når til vannet, maling, tape, aluminium e.l kan hjelpe mot det. God ventilasjon forhindrer sopp, derfor kan det være nødvendig med lukka system med vifter.

 

Håper noen kan svare meg på dette her. Lurer veldig på hvilken næring jeg skal bruke. Tror dere at denne kan gjøre susen?

Lenke til kommentar

Hehe, kjøpte du frøene? Hva er det forresten du har klart å dyrke i skapet ditt sålangt?

 

Basilikumen klonet jeg fra en basilikumsplante kjøpt på den lokale Mega-butikken i oktober :)

Jeg klippet av en topp rett over en krone(der hvor et sett stilker stikker ut), skrapet nedre centimeteren av stilken svakt med en kniv, dyppet i Clonex-gelé(rotningshormon og diverse vitaminer tror jeg), og plantet den i karet. Der hvor jeg skrapte oppsto det så nye røtter, og dermed kan basilikumen vokse videre på egen hånd, og er dermed klonet. Denne planten lagde jeg etterhvert nye kloner av.

 

Basilikum er det eneste jeg har hatt nevneverdig suksess med. Alle andre forsøk har enten råtnet bort, sluttet å vokse eller dødd.

Lenke til kommentar

Hehe, nice. Har prøvd meg på basilikum i jord før, men det var nok litt for kaldt for den dessverre. Hatt mer suksess med en salvie som har vokst seg kanskje 30 cm på kjøkkenbordet på 2 måneder. Tenker jeg tar og kutter av de lengste stilkene når jeg får utstyret i hus og får testet det under andre forhold. Ikke sikkert de liker seg der da, siden salvien er kjent å leve under litt tøffe forhold.

 

Forøvrig fortsatt veldig usikker på hvordan plantenæring det bør tilføres i vannet. Har forsøkt å søkt litt rundt, men finner ingen konkrete norske varer som er anbefalt.

Lenke til kommentar

Har drevet en del med Hydroponics sammen med khaffner har lignende oppsett men bruker ikke skap, liker å se plantene vokser og har spotlys så det kommer ikke for mye lys rundt i rommet.

 

Bilde av oppsettet mitt  er her 

Den store planten er basilikum og oregano foran (ca 1.5 mnd gamle, har klippet basilikum et par ganger, men oreganoen vil jeg la vokse litt større).  De små som står rett opp er persille (ca en uke gamle) og de som er lave er kinakål (ca en uke.)(Kinakål valgte av en eller annengrunn å satse på røtter før blader).  

 

Som oftest så bytter jeg ikke vann, men fyller på næring ca en gang i mnd. Næringen jeg bruker heter Cana Aqua Vega (A og B). Er usikker på hvor du får tak i denne i Norge men fant en på eBay som selger de.

 

Næringen er i A og B og det er viktig å ikke blande disse smamen før de møtes i vannet pga noe kjemiske forbindelser som dannes. 

 

Jeg tenker å fylle næringen på vaskede såpepumer får så å måle hvor mange pump jeg trenger pr L, for å gjøre dosering lettere.

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Det virker som (etter å ha lest raskt gjennom en FAQ) at HP næring ikke trenger jord som bryter ned næringen som vanlig plantenæring gjør. Slik får dermed røttene tilgang til all næring direkte. Hvor kjøpte dere næringen Khaffner, var det på Hydrohagen? Vurderer å importere noe via ebay, men det er vannvittig dyrt iforhold til vanlig plantenæring..

Lenke til kommentar

Hva er det hydroponic-næring har som vanlig plantenæring ikke har, eller hva er annerledes?

 

Tror ikke det er så stor forskjell egentlig, men ofter er hydroponicsnæring flytenede som gjør at det er letttere å blande ut.  Noen plantenæringer har også jordforbedringsstoffer i de som gjør at jorden blir bedre i tillegg til nærigsrik. 

 

Fant dette : 

Jordforbedringsmidler er stoffer som tilføres jorden for å endre de kjemiske, fysiske eller mikrobiologiske egenskaper og gjøre den bedre egnet som voksested for planter, til forskjell fra gjødsel som tilføres for å gi plantene næring. Viktigst er kalk, som gjør jorden mindre sur. På skarp sandjord tilføres f.eks. leire. På myrjord, spesielt mosemyr, er allslags mineraljord gunstig; kompost på moldfattig jord. 

http://www.matoghage.no/naering-og-jordforbedring?sort=p.model&order=ASC&limit=25

 

 

 

Hvor kjøpte dere næringen Khaffner, var det på Hydrohagen? Vurderer å importere noe via ebay, men det er vannvittig dyrt iforhold til vanlig plantenæring..

Vi kjøpte dette på HydroHagen.. Du skal bruke ca 2 ml pr. liter av begge så de holder nok i noen år :p

 

Har en del igjen av våre, ca et år gamle og brukt til en del liter. De holder tilsammen til ca 500 liter og jeg tror man kun skal dosere det man fyller på av vann. Jeg doserer ca 1-2 ml av hver pr. gang.

 

Edit: 2 ml og ikke 20 ml pr. dosering.

Endret av dgolan
Lenke til kommentar

Det virker som (etter å ha lest raskt gjennom en FAQ) at HP næring ikke trenger jord som bryter ned næringen som vanlig plantenæring gjør.

 

Det du beskriver gjelder for organisk (økologisk på norsk?) gjødsel, og er hele poenget med organisk gjødsel (mate jorda, som så mater plantene, istedenfor å mate plantene direkte).

Lenke til kommentar

Super info dgolan! Ble superhappy nå, fant faktisk den næringen dere har brukt til 230 kroner på ebay - akuratt under tollkvota. Ser ut som en superpris iforhold til mye annet. Blir sent fra Spania og, så de er nok fremme snart! Ønsker gjerne litt konkret info om hvordan dere måler og blander. Som jeg har skjønt vil man oppnå rundt 2000 TDS (?), måler dere først litt "saft" for deretter å se hvor mye "saft" som skal til i vannet for å få ønsket TDS? Fikk svar :)

 

@Imsvale: Du har nok helt rett, jeg har egentlig ikke så mye innsikt i det. Det er mer eller mindre sitert direkte fra sida jeg linker til:

 

Question: Why do Organic fertilizers need soil organisms to break them down?

Answer: One of the most popular organic fertilizers is fowl manure which, if allowed to sit for a few days gives off Ammonia. So fowl manure contains most of its Nitrogen in the Ammonia form. Now most plants like their Nitrogen in the Nitrate form, and soil bacteria help them by converting Ammonia Nitrogen to Nitrate Nitrogen.

Endret av U1ven
Lenke til kommentar

Fant nemlig en nettbutikk i norge som baserer seg på Hydroponics.. www.hobbydyrker.no er siden. Det meste som finnes der er litt så som så iforhold til pris og ytelse, men det er to ting jeg siklet litt over mer enn annet. 

 

- Dyrketelt til 690,- Noe for deg Khaffner? Foreløpig utsolgt, men regner med at man kan forespørre. Har sett slike på ebay til rundt tusenlappen, men inkludert porto har det vært helt uaktuelt.

 

- Rainforest 1990,- (tilbud) Om du virkelig vil satse..Utsolgt denne og dessverre..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...