Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sjekket litt mer her nå. Legger ved resultat av oculus-testen samt informasjon fra nvidia kontrollpanel.

 

Kompatibilitets-testen tror jeg som sagt feiler pga at det rett og slett er en laptop. På STEAMvr-testen for Vive får jeg "VR Ready" som resultat (dog i lavere sjikt, ca 6.0 poeng).

 

attachicon.gifOculusCompatibilityResults.html

attachicon.gifnvidia kontrollpanel.png

 

 

Jeg kan ikke forstå at den ikke skulle fungere med Rift som sagt :) Det at du har DisplayPort gjør meg enda litt sikrere da DP hovedsaklig er til for å levere heftige båndbredder som HDMI ikke har klart til nå. Hvorfor det er DP på en maskin om den ikke klarer mer enn 60hz gir ingen mening for min del. De fleste som bruker laptop med Rift bruker ofte DP med overgang til HDMI. Det gjorde Tek.no også da de testet Rift.

 

 

Og btw, ang testen av Oculus Rift fra Tek.no med 6/10 i score...

 

Bare se bort ifra denne. Tek.no har så lite peiling at det er flaut. De har kun testet et par gratis spill som følger med, og har ikke forsøkt seg på noen av de gode opplevelsene som finnes til Oculus. Luckey's Tale som de testet er gøyalt, men EVE Valkyrie har fått rykte overalt for å være elendig. Jeg har det selv og kan bekrefte. De har ikke tatt seg tid til å bli kjent med Riften overhodet, og jeg kjente jeg ble sykt irritert av å lese anmeldelsen. På release dagen var det 30 tilgjengelige titler i Oculus Store, men Tek.no valgte et par gratistitler som ikke viser hva VR har å by på overhodet, og dømmer headsettet ned pga dette. Å få tilsendt et VR headsett uten å teste Elite: Dangerous, Project Cars, Adr1ft, Apollo 11, Dreadhalls med flere er bare tåpelig, da disse er fantastiske for VR. Elite: Dangerous sies å være et av de beste spillene for VR noensinne.

 

De løy også direkte i artikkelen og sier at kamerasensoren som følger med kun er til for å sette og reise seg. Veldig merkelig at jeg kan vandre rundt på mine 4x4 meter med full roomscale hvis dette kameraet kun er til for å reise seg. Det lukter Vive fanboyisme av den artikkelen, en som tydeligvis ikke liker Oculus.

Endret av IceBlitz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke forstå at den ikke skulle fungere med Rift som sagt :) Det at du har DisplayPort gjør meg enda litt sikrere da DP hovedsaklig er til for å levere heftige båndbredder som HDMI ikke har klart til nå. Hvorfor det er DP på en maskin om den ikke klarer mer enn 60hz gir ingen mening for min del. De fleste som bruker laptop med Rift bruker ofte DP med overgang til HDMI. Det gjorde Tek.no også da de testet Rift.

 

Igjen ikke for å være en partypooper eller vanskelig men for å kommed med de oplysninger jeg sitter på, så er det ikke båndbredden som er problemet, om du ser på tabellen jeg postet over her klarer de grommeste 4xxx serien prosessorene til intel å levere 4K @60hz, men samtidig klarer den ikke mer en 1080P @60hz. Så båndbredde messig skal porten ut teoretisk klare 1080p@240hz sålenge den klarer 4k@60hz, men det er altså ikke tilfelle av en eller annen rar grunn som jeg ikke klarer å forklare. 

 

Men ettersom _kongssund hadde suksess med sin laptop kan det godt hende dette er en ikke sak å jeg bare sitter her å er pessimistisk for ingen grunn :)

Lenke til kommentar

Nice! Hvilke specs har du på laptopen? 980m skjermkort?

 

Hvordan fungerer det med de ulike spillene?

 

970m. Men jeg har brukt benq 144hz skjerm på de 2 mDP`ene før. Jeg tror rett og slett adapteret jeg har fra dealextreme ikke funker lengre :)

 

Angående at det funka på hdmi, så vet jeg ikke om det er 60hz lock på den. Men jeg fikk da testet assetto corsa uten problemer.

Lenke til kommentar

Okey, bra det funka da! 

 

Skriv gjerne ned her når du får testa flere spill, veldig nysgjerrig på ytelsen i de forskjellige!

 

Hvilken cpu har du? i7 4710?

i7 6700HQ. Men har du 980m, så sparker det en del bedre ifra, så tror ikke du burde slite. Mulig du ikke kan ha alt på maks :)

Får ikke testet noe mer enn de demoene og assetto corsa. Har ikke annet installert på laptopen. Har koblet alt til den stasjonære igjen :)

Lenke til kommentar

Ok. Har prøvd meg på litt svak overklokk av skjermkortet i MSI Afterburner nå, og kjørt steam-testen noen ganger etter det. 

 

Dette er mitt beste resultat, har vært nede i 5,5 også (litt ettersom vil jeg tro). Men her er det hvertfall grønt, så det burde strengt tatt funke. Noen som vet score for de som bruker feks gtx 970 eller andre "minimumsskjermkort"?

 

post-79814-0-36075100-1479805484_thumb.png

 

edit: Har forresten prisen på oculus.com gått opp? Nå får jeg opp 952 euro ~ 8600 kr hvor 54 euro er for frakt? Mulig jeg tuller men jeg mener det var 600 eur for headsettet og 200 eur for touch.

 

edit2: Har vel innsett at prisen stemmer. Yikes, mye penger gitt :)

Endret av Niram
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvordan er det forresten om jeg bestiller her?

 

https://www.amazon.com/Oculus-Rift-Virtual-Reality-Headset-Pc/dp/B00VF0IXEY

 

Da koster den jo 600 usd som blir 5100,- + da 25% moms. Totalt ca 5400,-. Sparer jo en tusenlapp kontra oculus sin pris, eller er det noe jeg ikke ser? Trenger vel ikke noen adaptere/overganger etc?

 

Det står jo 599 + 281 i frakt og avgifter som blir rundt 880 dollar og en god del dyrere enn direkte fra OR. 

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Oi, såpass frakt ja. Det så jeg ikke!

 

Da er jo den saken grei :) mange som er spente på oculus touch her da? Er vel på tide at tråden våkner igjen snart :)

VR var jo dødt før det kom :p Gimmikk som først mange vil ha, men få som faktisk kjøper. Enda færre som faktisk bruker det :p

 

Slik føler jeg det er :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Hm. Med tanke på hvor mange som kjøpte Rift/Vive når det kom så er jeg litt overrasket over at det ikke er flere på bruktmarkedet (om folk vurderer det som gimmick). Personlig synes jeg VR er helt sinnsykt kult, og jeg mener det definitivt har livets rett. Jeg håper og tror oculus touch får fart på sakene! Synes det ser lovende ut.

 

Men selvfølgelig, det mangler en "killer" app + at prisen sannsynligvis må ned. Totalkosten inkl pc-en blir relativt stygg. Selv er jeg svært nære å bestille, men er selvfølgelig redd for at det blir støvsamler som ikke blir brukt etter at "wow"-følelsen har lagt seg. Sliter "litt" med å få bestemt meg :)

Endret av Niram
Lenke til kommentar

 

Oi, såpass frakt ja. Det så jeg ikke!

 

Da er jo den saken grei :) mange som er spente på oculus touch her da? Er vel på tide at tråden våkner igjen snart :)

VR var jo dødt før det kom :p Gimmikk som først mange vil ha, men få som faktisk kjøper. Enda færre som faktisk bruker det :p

 

Slik føler jeg det er :)

 

 

 

Da bommer du kraftig med følelsene dine :D

 

Det har blitt solgt flere hundretusen Rifter og Vive's, og VR er på strake veien opp fortsatt.

Ikke minst er det over en million aktive brukere av Gear VR. Oculus alene ligger an til å ha omsatt for nær 2,4 milliarder kroner i 2016, bare i Rift enheter. Vil ikke kalle en milliardbusiness dødfødt akkurat   :p

 

Har du aldri prøvd VR? Kom innom meg om du er i nærheten av Kristiansand en gang i fremtiden så skal du få en god demonstrasjon :) Viktig å ikke bli for gammel for nye ting, Nizzen ;) (spøkefullt ment)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Vi har jo tre VR tråder her da. Det hadde kansje blitt litt mer liv med en felles tråd for alle. Den store VR tråden eller noe slikt. Kanskje noe å tenke på når enda flere produsnter av VR sett kommer på banen. Microsoft er jo på vei nå.

 

Jeg er vel den enste igjen som er noenlunde aktiv over i Vive tråden. 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1711992&&page=57

 

PSVR tråden putrer og går fortsatt, men har dabbet vesentlig av etter lansering av PSVR.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688973&page=73

 

 

Kan også tenke meg at det blir ett lite oppsving nå rundt juletider med flere som kjøper VR, nye lanseringer av utstyr, spill og programmer, samt at folk faktisk får tid i ferien til å bruke det.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...