Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oi, det er jo ekstremt raskt. Prisen på nettsiden er inkl alt av avgifter? Får man regning av UPS enda?

 

Jeg må sjekke litt mer rundt kompatibilitet (jeg har laptop), men om det går på plass bestiller jeg rift + touch i løpet av et par dager!

 

Håper 2x1,5m er okey for touch-kontrollene.

Lenke til kommentar

Oi, det er jo ekstremt raskt. Prisen på nettsiden er inkl alt av avgifter? Får man regning av UPS enda?

 

Jeg må sjekke litt mer rundt kompatibilitet (jeg har laptop), men om det går på plass bestiller jeg rift + touch i løpet av et par dager!

 

Håper 2x1,5m er okey for touch-kontrollene.

 

 

Prisen inkluderer alt :)

 

Regningen man fikk fra UPS dekket Oculus til alle som fikk det i begynnelsen.

Det var aldri meningen at UPS skulle sende oss regning :)

 

Sålenge du ikke har Nvidia Optimus skal PC-en være kompatibel såvidt jeg har forstått.

 

Bestill så fort du finner ut av det :D Du aner ikke hvor mye moro du har i vente :) :)

Lenke til kommentar

snakkesss: Har du Ps4 er PlayStation vr billigst ja. Men jeg personlig liker ikke move kontrollerne, samt PC har alltid mest, best og billigst innhold (iallefall på sikt).

 

IceBlitz: Ok, tusen takk! Jeg har kun prøvd VR en gang i butikk, ble fullstendig lamslått av Vive den gang. Så dette har jeg lyst på mer av!

 

Laptopen min har 980m, som er mellom desktop 960 og 970. Har hørt mye om at det skal fungere, men er litt skeptisk i og med at Oculus avviser alle med m-skjermkort blankt. Men den har ikke optimus. Msi gt72 Dominator pro heter den. I7 4710, 980m 8gb og 16gb minne. Lest litt rundt på Amazon, flere der som har god erfaring med rift/vive.

 

MEN jeg feiler på comp.testen til oculus. Får forske litt mer på det. Har ikke råd til at det ikke virker :)

 

Edit: har de sagt noe om nødvendig plass for å ha en god erfaring med touchkontrollene?

 

Edit2: Sykt at komplett tar 2500,- mer enn oculus... goodbye norsk reklamasjonsrett :(

Endret av Niram
Lenke til kommentar

snakkesss: Har du Ps4 er PlayStation vr billigst ja. Men jeg personlig liker ikke move kontrollerne, samt PC har alltid mest, best og billigst innhold (iallefall på sikt).

 

IceBlitz: Ok, tusen takk! Jeg har kun prøvd VR en gang i butikk, ble fullstendig lamslått av Vive den gang. Så dette har jeg lyst på mer av!

 

Laptopen min har 980m, som er mellom desktop 960 og 970. Har hørt mye om at det skal fungere, men er litt skeptisk i og med at Oculus avviser alle med m-skjermkort blankt. Men den har ikke optimus. Msi gt72 Dominator pro heter den. I7 4710, 980m 8gb og 16gb minne. Lest litt rundt på Amazon, flere der som har god erfaring med rift/vive.

 

MEN jeg feiler på comp.testen til oculus. Får forske litt mer på det. Har ikke råd til at det ikke virker :)

 

Edit: har de sagt noe om nødvendig plass for å ha en god erfaring med touchkontrollene?

 

Edit2: Sykt at komplett tar 2500,- mer enn oculus... goodbye norsk reklamasjonsrett :(

 

 

Da er det ingen problem :)

 

980M var man mer skeptisk til før, men Oculus har nå laget en software som heter ASW som gjør at man kan ha dårligere skjermkort uten å få dårligere grafikk eller oppløsning. Det er en slags interpolering som mange TV-er bruker (såkalt smooth motion), bare at den fungerer langt bedre.

 

Oculus sine offisielle anbefalte maskinkrav er nå GTX 960, og 980M ligger over dette så da er du trygg :)

 

Drit i reklamasjonsretten i Norge, Oculus sin service er kjempegod :)

Har du et problem så sender de deg gratis fraktseddel så du kan sende Riften tilbake til utlandet uten kostnader, og så får du ny i retur 3 dager etter de mottar Riften fra deg. Fraktseddel de betaler er for flyfrakt så det hele er fantastisk smertefritt :)

 

Hvor bor du forresten? Hvis du bor i nærheten av Kristiansand kunne du tatt med laptopen din til meg så kunne vi testet Riften min på den hvis du er usikker.

 

Men med GTX 980M skal det uansett ikke være noe å bekymre seg over, den vil klare alle spillene i Oculus Store uten problemer :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

 

Oculus sine offisielle anbefalte maskinkrav er nå GTX 960, og 980M ligger over dette så da er du trygg :)

 

 

Husk at ikke GPU alene er tellende. Jeg selv har en laptop med GTX 960 og der virker ikke OR fordi HDMI er ikke direkte i skjermkortet, men via Intel-skjermkortet. Selv om jeg switcher til GTX 960 i bruk så får jeg ikke OR-headsettet til å virke.

Lenke til kommentar

 

 

 

Oculus sine offisielle anbefalte maskinkrav er nå GTX 960, og 980M ligger over dette så da er du trygg :)

 

 

Husk at ikke GPU alene er tellende. Jeg selv har en laptop med GTX 960 og der virker ikke OR fordi HDMI er ikke direkte i skjermkortet, men via Intel-skjermkortet. Selv om jeg switcher til GTX 960 i bruk så får jeg ikke OR-headsettet til å virke.

 

 

 

Ja dette ble som du vet, diskutert på forrige side. Vedkommende har ikke Nvidia Optimus og følgelig skal Oculus Rift fungere på HDMI-porten :)

 

Nvidia Optimus er løsningen som kobler sammen iGPU og eGPU. Sålenge man ikke har Optimus skal Oculus Rift fungere uten problemer.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Tusen takk for godt svar igjen IceBlitz, settes stor pris på!

 

Ja, har hørt mye bra om ASW. Men det at kompatibiltets-testen feiler, er det noe jeg bør bekymre meg for?

 

Skjønner ikke helt at den ikke går.

 

 

Nei ikke bry deg om den :)

Eller, man skal såklart aldri si aldri. Men den kompatibilitetstesten er laget for å kunne garantere om det vil virke eller ikke.

Den testen skal kunne fortelle om du garantert, med 100% støtte til alle enheter (kamera, xbox kontroller, rift usb+hdmi) skal kunne kjøre ethvert spill i Oculus Store problemfritt, og med 90fps til enhver tid. Tror den testen har store sikkerhetsmarginer, da ingen skal oppleve at PC går gjennom testen og ender opp med å ikke fungere med Rift.

 

Jeg feilet testen da jeg bestilte Oculus Rift pga at mine USB 3.0 porter hadde et chipset som Oculus ikke kunne garantere ville drive Riften min 100% problemfritt. Men funket som banken for det om :) Hadde på den tiden en 4770K @ 4.4GHz, GTX 970 og 16GB RAM.

 

Det finnes en sjanse for at Rift ikke vil fungere på din PC, på lik linje som at det kan være en feil i en raster enhet på et eller annet GTX 1080 kort som gjør at en stakkars sjel som nettopp har oppgrader til 1080 vil oppleve trøbbel. Slik er det jo med alt. Bestiller du en joystick så kan det hende at akkurat du får problemer og ingen andre, eller motsatt.

 

Det jeg kan si med sikkerhet er at jeg aldri har lest eller hørt om noen med 980M uten Optimus som har hatt problemer. Selv Hardware.no sin offisielle test av Oculus Rift ble testet på en laptop med GTX 980M :)

 

Men i aller verste fall, om din laptop ikke vil kjøre Rift pga noen spesielle maskinvareavvik, så har du følgende muligheter:

 

1. Bygge en PC til 5000kr: GTX 960 eller AMD R9 280 + Intel i3-6100 eller AMD FX4350 er offisielt støttet av Oculus. Du kunne bygd dette i et ultrakompakt kabinett så du fint kan plassere i stuen og lett ta med til venner og familie.

 

2. Selge Riften med minimalt tap (500kr tipper jeg).

 

3. Selge laptopen og kjøpe en annen støttet laptop brukt med minimalt tap.

 

 

Uansett så kan jeg ikke forstå at det skulle bli noe problem overhodet med den du har når du ikke har Optimus.

Da er laptop-en å regne som en stasjonær pc i måten den er konstruert (eget separat skjermkort, hovedkort og cpu fremfor samkjørte gpuer, SoC etc). Jeg anbefaler å kjøpe, risikoen er liten og gevinsten er enorm :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Det som "bekymrer" meg litt med den laptopen det er snakk om her er at en kan switche mellom intel grafikk og Nvidia grafikk, da skulle en tro at signalbanen til HDMI porten fortsatt vil gå gjennom intel APUen som igjen vil gjøre at porten blir begrenset til 60Hz ut uavhengig om laptopen har Optimus eller ikke. Jeg har en laptop som støtter VR, en Asus G751, denne har jeg ingen mulighet for å bruke Intel grafikken da Nvidia GPUen tar seg av absolutt alt så grafikkdelen av CPUen blir aldri brukt. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Hmm, da har den muligens Optimus da? Optimus gjør jo nettopp dette, men vanskelig å si.

 

Har sett andre som har deaktivert Intel graphics i device manager, slik at alt går gjennom det dedikerte grafikkortet. Det fungerer ikke å gjøre dette i Nvidia driveren, man må gjøre det i device manager.

 

Men hvis han 100% sikkert ikke har Optimus så er det meningen at det absolutt skal fungere.

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Her er en test av nettopp maskinen jeg har:

http://www.anandtech.com/show/8694/msi-gt72-dominator-pro-review/2

 

"One particularly interesting design decision is in regards to the graphics configuration. I’ve never had any real problems with NVIDIA’s Optimus Technology (other than with things like adding custom resolutions, which has to go through the Intel drivers and doesn’t always work), but I know some people don’t particularly care for Optimus. MSI has chosen to forego Optimus on the GT72, instead including a switch on the left of the system that toggles between the GTX 980M and the HD 4600."

 

Håper på bestilling i kveld. Lyst til å ta sjansen. Ser tek ga 6/10, men det er tross alt uten oculus touch.

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Hmm, da har den muligens Optimus da? Optimus gjør jo nettopp dette, men vanskelig å si.

 

Har sett andre som har deaktivert Intel graphics i device manager, slik at alt går gjennom det dedikerte grafikkortet. Det fungerer ikke å gjøre dette i Nvidia driveren, man må gjøre det i device manager.

 

Men hvis han 100% sikkert ikke har Optimus så er det meningen at det absolutt skal fungere.

 

Det er ikke optimus som er problemet, problemet er begrensninger i Intel grafikk løsningen som begrenser porten ut på HDMI til 60 hz. En kan endre så mye en vil i hvilken grafikk kort som blir brukt til å drive skjermen/brillene men signalbanen til HDMI porten vil uavhengig av noe fortsatt måtte gå gjennom Intel grafikkbiten foruten en har en måte å fysisk bytte signalbane på i form av en dedikert HDMI output med kun signal ut fra Nvidia GPUen. 

 

Om en ser på oppfølgeren av denne laptopen GT72VR som har VR støtte har MSI kuttet helt ut Intel grafikk biten på denne. Det gjør vertfall meg litt betenkt på om hvorvidt Nirams laptop faktisk vil fungere til VR. 

Lenke til kommentar

Det kommer som nevt tidligere helt ann på hvordan signalbanene til disse portene er routet, om en skal tenke logisk på det så vil jeg tro at samtlige display porter, både DP og HDMI vil ha samme signalbane og alle vil bli rammet av samme begrensningene som intel APUen bærer med seg. Men dette vet jeg ikke sikkert, om du vil ta sjansen og bestille Oculus Rift uten å prøve først er det opp til deg, jeg prøver bare å hjelpe så godt som jeg kan for å hjelpe deg å ta den avgjørelsen.

 

Her har du en liten spec over hva grafikkløsningene til intel støtter i form av oppløsning og refreshrate

 

4th+gen+resolutions.JPG

 

En kan jo klø seg litt i hode å lure på hvorfor de begrenser hertzen så mye når de helt klart har båndbredde til å klare å levere høyere oppdateringfrekvens i den oppløsningen det er snakk om her, men slik er det jo engang. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare så det er sagt; jeg setter ekstremt stor pris på hjelpen jeg får av dere på denne tråden! Virkelig gull verdt når man prøver å orientere seg.

 

https://www.msi.com/pic/faq/10015790@2015-0504-0705-396767@faq_0000000001661_en.pdf

 

Se på denne! Min er gt72qe Dominator pro. Det ser vel bra ut med tanke på Hz og mini displayporten..?

 

Edit: ser ut som jeg trenger et aktivt MDP-hdmi adapter muligens..

Endret av Niram
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...