Gå til innhold

Oculus Rift-tråden!


Anbefalte innlegg

USB3.1 har Oculus Rift dokumentert en del problemer på. Man finner masse "known problems" på sidene deres og råd om hvordan man kommer forbi dem. Det var årsaken til at jeg monterte sensorene i USB2 og HMD i 3.0. Jeg passet også på å oppdatere USB3.0 driverne selv i Windows10 før jeg begynte.

 

Jeg har ett X58 HK fra 2009 og ikke hatt problemer ennå utenom at jeg en veldig sjelden gang må restarte PCen for at sensorene skal våkne (skjedd 1-2 ganger på 2 måneder).

 

Akkurat fått Touch levert på døra, skal bli awesome å teste :D

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Test av Touch, problemfritt og awesome!

Selv på min 2009 PC med 1070.

 

Plugget sensoren i USB2 som den andre, kjørte oppsett for touch og rett inn i demoen. Fantastisk opplevelse!

Det som overasker meg så stort hele tiden er hvor ekstremt nøyaktig alt er og  uten et snev av merkbar lagg.

 

Det eneste som var litt skummelt var å stå men definerte et trygt guardian område som fungerte knall selv om det ikke var 2x2 mer 1,5x1,2 men skal finjustere størrelsen senere.

 

Om det var mulig å føles ennå mer immersive så var det "touchen" over i'en. Alle håndbevegelser føltes helt naturlig og jeg stod og dillet med ting som hang i taket. Det er nesten rart å se dine egne hender etterpå :p.

Testet nå den innebygde demoen som starter opp samt Bullettrain. Å stå mens t-bane vognen slang litt i en sving var wooh. Blir mer tid til morro i morgen kveld :).

 

Jeg bestilte rett fra Oculus shop. Kostet 1600,- ish levert på døra hjemme i dag når jeg bestilte på søndag. Må si jeg virkelig føler at Oculus er et premium produkt.

 

EDIT:

Det eneste jeg kunne tenke meg nå var en koffert eller pose el. som jeg kan putte alt oppi og ha på benken ved siden av PCen når jeg ikke bruker det. Noe som er lys og støvtett.

Akkurat nå bruker jeg en skopose til HMD og legger kontrollerne i en skuff. På sensorene henger jeg noen pussekluter for briller over. Før jeg fikk Touch snudde jeg bare sensoren men nå er det greit at de står "fast" så man slipper rekalibrere Guardian området.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Test av Touch, problemfritt og awesome!

Selv på min 2009 PC med 1070.

 

Plugget sensoren i USB2 som den andre, kjørte oppsett for touch og rett inn i demoen. Fantastisk opplevelse!

Det som overasker meg så stort hele tiden er hvor ekstremt nøyaktig alt er og merkbar lagg.

 

Det eneste som var litt skummelt var å stå men definerte et trygt guardian område som fungerte knall selv om det ikke var 2x2 mer 1,5x1 men skal finjustere størrelsen senere.

 

Om det var mulig å føles ennå mer immersive så var det "touchen" over i'en. Alle håndbevegelser føltes helt naturlig og jeg stod og dillet med ting som hang i taket. Det er nesten rart å se dine egne hender etterpå :p.

Testet nå den innebygde demoen som starter opp samt Bullettrain. Å stå mens t-bane vognen slang litt i en sving var wooh. Blir mer tid til morro i morgen kveld :).

 

Jeg bestilte rett fra Oculus shop. Kostet 1600,- ish levert på døra hjemme i dag når jeg bestilte på søndag. Må si jeg virkelig føler at Oculus er et premium produkt.

 

EDIT:

Det eneste jeg kunne tenke meg nå var en koffert eller pose el. som jeg kan putte alt oppi og ha på benken ved siden av PCen når jeg ikke bruker det. Noe som er lys og støvtett.

Akkurat nå bruker jeg en skopose til HMD og legger kontrollerne i en skuff. På sensorene henger jeg noen pussekluter for briller over. Før jeg fikk Touch snudde jeg bare sensoren men nå er det greit at de står "fast" så man slipper rekalibrere Guardian området.

 

1600? jeg bestilte derfra for 2 uker siden ca da kostet de meg 1800kr :( haha.. bare bare bra kr stiger igjen :D

Lenke til kommentar

Nærmere 1700 enn 1600 da, men ser man 16 tallet så tenker man automatisk laveste 1600 :p

 

EDIT:

Nei vent nå,  det var 1800. Aner ikke hvorfor jeg husket 1600. Kanskje det var en sum som kom opp før noen tillegg osv. Veldig fornøyd med både pris og levering.

1 797,06 

Og skulle forøvrig stå "uten et snev av merkbar lagg" i innlegget mitt over. De har virkelig gjort en enorm jobb med dette settet.

Jeg har aldri noensinne opplevd så silkemyk og jevn skjermskrolling som jeg har i Riften, det må sikkert være slik g-sync++ føles.

 

Blir nok å teste noen shooters. Også kult at det fulgte med en ekstra "markør dings" man kan feste på feks. VR gitar eller plastik-rifle osv.

 

EDIT2:

For akkurat kontrollerne synes jeg terskelen ble litt høy med 2800,- her til lands. Men selve Riften kjøpte jeg hos komplett da jeg ønsker best mulig sikring via det norske forbrukersystemet.

 

En siste ting som var ålreight med touch. Når man sitter mye foran en skjerm så er dette ypperlig "reis deg opp og ha det litt gøy med bevegelser" innimellom.

Jeg liker også fleksibiliteten Rift tilbyr. Man kan få romscale med full bevegelse med 2-4 sensorer og Touch men du må ikke styre med masse montering og gjøre klart et helt rom for det.

Og ønsker du bare "seated" VR så er det heller ingen stress.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

 

Selv om du har et bra hk med USB 3.1 etc så kan den totale båndbredden til kontrolleren være ganske begrenset. Hver sensor krever rundt 60mbps i USB 3 modus, og hvis de ikke får det til enhver tid kan de bli ustabile. Men en ekstern harddisk blir ikke ustabil om du får for lite båndbredde for den bruker bare det som er tilgjengelig og er "fornøyd" med det. Mens sensorene MÅ ha 60mbps i USB 3 modus. Vil tro det er der problemet ligger. Du kan jo teste med kun 1 sensor i USB 3 og 1 sensor i USB 2. Funker det greit da virker det som et båndbredde problem :)

 

det funker med 1 i usb3 i front av case.. men ikke 3.1 som er på hovedkortet. er det der problemet ligger da? :O

​vil dette da si at hovedkortet er på en måte ødelagt?

 

 

 

Kan hende det er noe trøbbel med bakoverkompatibiliteten for USB 3 på det hovedkortet da.

 

Men da er jo løsningen der 4-ports kortet du har bestilt deg :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ift. at Oculus Rift er et såpass premium produkt så burde de lagt ved lys og støvtette insnøringsposer man kan oppbevare HMDen i når den ikke brukes.
Jeg hadde heldigvis en ubrukt skopose fra elixia liggende som passet snøgg. Perfekt oppbevaring for beskyttelse mot sol/lys/støv osv. men at ledningen slipper ut gjennon innsnøringen.

Så tipset er, kjøpe en skopose :p

Ift. robusthet

Når folk har testet, inkludert meg selv én gang så har de klart å dunke "panna" dvs. brillene i pult-plata. Ikke altfor hardt men det har skjedd ca. 3 ganger. Samme når jeg fikk touch kontrollerne så måtte jeg klø meg på nesa og glemte 1 sekund at det var de virtuelle hendene jeg prøvde å klø meg med så det ble en liten "knock" der også.

 

Jeg vet kontrollerne er dønn solide men hvordan er selve HMDen på fronten?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

HMD-en skal tåle myyye av det jeg har sett på nettet.

 

Tusener av mennesker har ved uhell most den inn i pulten, vegger, dører etc uten problemer, inkludert meg selv :)

 

Tror nok Oculus har designet det hele med tanke på litt fysiske påkjenninger. Det er jo tross alt VR hvor vi ikke får med oss det rundt oss i virkeligheten, og da skjer det uhell :)

Lenke til kommentar

For å forhåpentligvis få litt mer liv i de ulike VR trådene her på forumet så tar jeg meg friheten til å poste linkene til de andre her slik at vi kan få litt gjennomtrekk av brukere ;)

 

Virtual Reality

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1711291&page=1

 

PSVR

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1688973&page=1

 

Vive

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1711992&page=1

 

 

Istedenfor å krangle om hvilket VR sett som er det "beste" så burde vi tre opp av skyttergravene og heller glede oss over at VR nå er en greie. Jeg reklamerte også litt for de ulike VR trådene her på forumet på Reddit i går og fikk bra oppmerksomhet blant flere Norske og Skandinaviske brukere. Så nå håper jeg at vi får et friskt pust av nye engasjerte virtuelle sjeler inn hit for å få litt mer fart i trådene :)

 

Hadde en irriterende diskusjon om VR med et troll her forleden på forumet og det fikk meg til å tenke litt, kanskje trollet hadde et poeng med at VR er en flopp og en meningsløs gimmick, at det vil feile slik 3D TV blablabla.. Vel det er jo en viss sjanse for at det kan skje ja men det er ikke noe vi ønsker, ihvertfall de av oss som ser potensialet i teknologien, gleder oss over den og har det gøy med spillene. Så hvis jeg kan gjøre en liten forskjell for å holde liv i en teknologi jeg digger så er det verdt det.

 

Virtuell Virkelighet! :D

 

Lenke til kommentar

Helt enig, Enceladus :)

 

Men trollet du snakker om er det bare å ignorere. Han har tydeligvis personlige ønsker om at det ikke skal bli en suksess, og sånne mennesker får man aldri til å endre mening før de selv ser at markedet beviser det motsatte :)

 

2 millioner solgte fullverdige VR-enheter er bekreftelse nok for meg om at VR er her for å bli :)

Og ja, hvilket HMD som er best er det liten vits i å diskutere. Alle er gode, og alle som har et selv har det meget moro med det :)

 

Jeg evangeliserer VR så mye jeg kan, og har allerede fått 3 venner og 2 familiemedlemmer til å bestille sitt eget (med lovnad om at jeg gratis kommer og setter opp og installerer alt :D )

 

Til nå er Arizona Sunshine det gøyeste jeg har spilt. Men gleder meg enormt til Robo Recall kommer.

Vive brukere kan vel spille det med Revive håper jeg? Dette vet vel kanskje du litt om, Enceladus?  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

*snip*

Heh ja det satans trollet. Beste var bare å gi seg før jeg fikk hjerneblødning av dumskapen hans. 

 

Det er blant annet det sterke miljøet av entusiaster som gir meg en tro på at VR er her for å bli, samt hvor gøy jeg har det med utstyret selv. Men satan generasjon 2 kan ikke komme fort nok. Jeg er sykt spent på hvordan de nye headsettene vil bli mottatt når de blir lansert. Tipper vi får vite ett og annet rundt nyttår. Er utrolig interessant å følge med på utviklingen og folks reaksjoner.

 

Revive funker meget bra ja ;) Bullet Train ga mersmak! Fytti katta det var konge! 

 

Må dele denne forresten, lo ganske godt når jeg så den :D

 

http://imgur.com/gallery/fGuiUQx

haha ja! Det spillet illustrerer ganske godt frustrasjonen og sinnet jeg føler når alt på mystisk vis sammensverger mot meg :p I familien vår har vi en gammel Commodore Amiga hvor denne teknikken fungerte  :wee: Merkelig nok fungerer den museumsgjenstanden fortsatt  :confused:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehehe :D

 

Men ja, 2. generasjon ser jeg noe vanvittig frem til :)

 

Håper det kommer 2 modeller hver fra både HTC og Oculus.

 

Et entry level headsett som ikke er særlig bedre enn de vi har nå men til en mye billigere pris (en lett polert utgave av de som finnes nå), samt et ny innovativ modell med større FOV, bedre oppløsning etc.

 

Da vil de som sikler etter VR men ikke har råd til en HMD til 8000kr kanskje få råd til den opplevelsen vi har i dag, mens vi entusiaster kan få den innovasjonen som vi sikler etter :)

 

4K blir kanskje litt vanskelig enda da selv GTX 1080 vil slite med det på spill med god grafikk. Men 3240x1800 burde nok funke bra. Og noe slikt kombinert med 20-30 grader større FOV vil gjøre opplevelsene hinsides mer innlevelsesrike :)

 

Jeg merker selv at FOV er det som trekker mest ned, men har aldri satt en stopper for å ha det utrolig gøy :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Ja Oculus virker jo å ha noe lurt på gang med den trådløse prototypen de viste på Connect. Der har vi en løsning på utfordringen med å appellere til den jevne forbruker med en overkommelig pris. Siste jeg hørte fra HTC var at de hadde ett "nytt  type" mobil VR på vei hva nå enn de mener med det. Hvis eye tracking og foveated rendering blir å få i gen2  så vil jo det også mest sannsynlig påvirke pris. 

 

For meg er det Hard Core Enthusiast all the way! Pris spiller ikke så stor rolle så lenge jeg får ny tech å leke med.

 

Og så er det Sony da. PS4Pro oppgraderingen kan jo tyde på at også de vil komme med oppdateringer av utstyr mer jevnlig, deriblant nytt HMD. De blir jo sett på som løsningen for de som vil ha VR til spill men til en grei pris. 

 

Er også spent på andre aktører. Synes StarVR virker interessant. Jeg liker konseptbildene deres og tanken på såpass god field of view uten at man ser ut som en hammerhai, er kanskje det jeg ønsker meg mest til neste gen, slippe dykkermaskefølelsen. Men hører de ikke er god på tracking. Tracking er veldig viktig siden jeg liker å være fysisk aktiv i VR. Oppløsning og nettingeffekt har vært et ikke problem for meg med denne generasjonen.

 

Trådløst virker jo å være løst nå også med TPcast, så det er jo vanvittig kult.

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som var langt over gjennomsnittet interessert i VR når Rift og Vive launchet, men holdt tilbake med å kjøpe. Mye pga at jeg bor i kollektiv og har 1 rom til disposisjon, her er det ikke maks boltreplass for å si det slik.

 

Ble vel også enda mer interessert i å skaffe meg noe VR headsett når jeg leste hva andre mener om Oculus Touch. Har jo også et beist av en PC med et gtx1080 kort så det hadde vært utrolig artig å anskaffe.

 

Sitter nå og er spent på hva som kommer av content, siden content egentlig styrer hele greia. Jeg synes mange av spillene som allerede finnes er fristende men potensialet for noe skikkelig stort og bra er helt enormt. Det blir vel også litt da at man drømmer seg bort i mulighetene og glemmer at dette er ferskvare på teknologifronten.

 

Jeg blir nok enten å anskaffe en av denne generasjons headsett til en litt lavere pris enn launch, neste generasjon fra samme aktører eller noe annen tredjepart om det er på horisonten. Det kan hende det blir bedre plass nå etterhvert, så da er det jo også en da mer aktuelt.

 

Alt i alt er jeg bare enormt glad for at vi lever i tiden hvor VR er et faktum, og gleder meg vanvittig til veien videre for denne teknologien!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Oculus Rift med Touch er nå 200$ billigere permanent.

http://www.roadtovr.com/oculus-rift-price-drop-touch/

 

Dette plasserer meg i et aldri så lite dilemma. Var tenkt å kjøpe en ny Vive siden jeg har lovet vekk den jeg har nå og skal flytte til et mye mindre sted enn her jeg nå bor. Håper HTC følger etter nå eller at LG lanserer sitt VR sett i nærmeste fremtid til en lignende pris.

 

Dette burde vel også få en følge for prisene i norske butikker, samme med brukte sett som ligger ute på finn. 

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...