Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c63/news/4866/new-mercedes-amg-c63-price-specs-release-date#gref

Nye Mercedes C63 er lansert. Hva tenker folket?

Personlig ser jeg ikke helt poenget. Det hadde vært kult om de fokuserte på at c63 skulle være en liten og lett bil, da hadde rekkefire vært greit. Men når bilen blir ca 2150kg og høres ut som en støvsuger, så daler interessen. Hadde nok heller kjøpt en Model 3 Performance.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, Sjørøver said:

https://www.carwow.co.uk/mercedes/amg-c63/news/4866/new-mercedes-amg-c63-price-specs-release-date#gref

Nye Mercedes C63 er lansert. Hva tenker folket?

Personlig ser jeg ikke helt poenget. Det hadde vært kult om de fokuserte på at c63 skulle være en liten og lett bil, da hadde rekkefire vært greit. Men når bilen blir ca 2150kg og høres ut som en støvsuger, så daler interessen. Hadde nok heller kjøpt en Model 3 Performance.

Det er tragisk, både det å gå fra V8 til R4 og vektøkning på over 400 kg. Jeg mener jeg hørte 250 kg en gang, men det stemte visst ikke. Hinsides vekt på en bil i den klassen. Blir interessant å høre hvordan den gjør seg på bane. Men det handler jo også om følelsen man får når man kjører, føles den som en tung bil i svingene så ødelegger det mye.

Lyd er det uansett nesten slutt på takket være EU, selv om V8 fortsatt høres langt bedre ut enn en R4. Porsche 911 GTS'n jeg leide i sommer var også skuffende lydmessig, men ga fortsatt en helt annen kjøreopplevelse enn elbil. Men med bedre og litt mer lyd hadde det blitt enda bedre. 

PS: Så videoen med lyd nå. Støvsuger var svært treffende...

Endret av liehen
Lenke til kommentar
liehen skrev (13 minutter siden):

Lyd er det uansett nesten slutt på takket være EU, 

Jeg vet det sannsynligvis er å banne i kirka det jeg mener her, men når lyden det er snakk om består av å fyre av en rekke smell fra eksosen når man går av gassen, så er det like greit med disse restriksjonene. De eneste dette er gøy for er de som sitter inni den aktuelle bilen, og kanskje en liten andel autofile. For den store andelen beboere som opplever dette i bystrøk der disse bilene kjøres mye så oppfattes dette bare som støy. Det var andre tider f.eks. på 90-tallet med BMW sine rekke-seksere, da fikk man ordentlig godlyd. Litt kleint uttrykk men i mangel på noe bedre: motorene var som musikk-instrumenter. 

Endret av Hollabaloo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 time siden):

Personlig ser jeg ikke helt poenget. Det hadde vært kult om de fokuserte på at c63 skulle være en liten og lett bil, da hadde rekkefire vært greit. Men når bilen blir ca 2150kg og høres ut som en støvsuger, så daler interessen. Hadde nok heller kjøpt en Model 3 Performance.

Jeg tok av "Chill mode" på min Model Y LR i dag, bare for å teste litt. Den står alltid i "Chill mode" til vanlig. Og jeg ble igjen helt satt ut av den hinsides akselerasjonen. Både hvor momentant den kommer, og hvor fort bilen akselererer. Det er helt sjukt.

Så JA, hvis man vil ha en rask bil så er Model 3 Performance noe av det raskeste man kan kjøpe nå, uten å gå opp i huperbil-klassen.

Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Så JA, hvis man vil ha en rask bil så er Model 3 Performance noe av det raskeste man kan kjøpe nå, uten å gå opp i huperbil-klassen.

Bare synd den er like spennende å kjøre som en Opel corsa. Mapping er også helt på tryne i Model 3/Y. Mange merkelige valg, men veldig amerikansk. 

 

liehen skrev (1 time siden):

Jeg mener jeg hørte 250 kg en gang, men det stemte visst ikke.

Hybridsystemet er 250kg etter det jeg har lest. Jeg tror en c43 med kun firer og en c63 med sekser hadde vært betydelig bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (2 timer siden):

Jeg vet det sannsynligvis er å banne i kirka det jeg mener her, men når lyden det er snakk om består av å fyre av en rekke smell fra eksosen når man går av gassen, så er det like greit med disse restriksjonene. De eneste dette er gøy for er de som sitter inni den aktuelle bilen, og kanskje en liten andel autofile. For den store andelen beboere som opplever dette i bystrøk der disse bilene kjøres mye så oppfattes dette bare som støy. Det var andre tider f.eks. på 90-tallet med BMW sine rekke-seksere, da fikk man ordentlig godlyd. Litt kleint uttrykk men i mangel på noe bedre: motorene var som musikk-instrumenter. 

Ser en trend med "pops and bang tune" på en rekke mindre spreke biler for tiden, og synes det er en heller uheldig trend som foregår. For en bil fortjener kun å ha pottesmell når motoren foran lager dette naturlig. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Jeg tok av "Chill mode" på min Model Y LR i dag, bare for å teste litt. Den står alltid i "Chill mode" til vanlig. Og jeg ble igjen helt satt ut av den hinsides akselerasjonen. Både hvor momentant den kommer, og hvor fort bilen akselererer. Det er helt sjukt.

Så JA, hvis man vil ha en rask bil så er Model 3 Performance noe av det raskeste man kan kjøpe nå, uten å gå opp i huperbil-klassen.

Chill mode er jo sånt man slår på før bestemor får låne bilen. Inga grunn til å blokkere halve effekten på motoren med mindre man har null kontroll på høyrefoten sin.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Chill mode er jo sånt man slår på før bestemor får låne bilen. Inga grunn til å blokkere halve effekten på motoren med mindre man har null kontroll på høyrefoten sin.

Merkelig de blokkerer effekten i utganspunktet. Trenger to maps: En "sport" som er helt linær. Og en comfort som gir halv effekt opp til 60% pedal, for også gi vesentlig mer på resterende. 

 

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Hva mener du?

Se svar over. Kartet over effektuttak vs pedal er veldig merkelig, og egentlig for dårlig med tanke på hvor gode Tesla er på my annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
30 minutes ago, Sjørøver said:

Merkelig de blokkerer effekten i utganspunktet. Trenger to maps: En "sport" som er helt linær. Og en comfort som gir halv effekt opp til 60% pedal, for også gi vesentlig mer på resterende. 

 

Se svar over. Kartet over effektuttak vs pedal er veldig merkelig, og egentlig for dårlig med tanke på hvor gode Tesla er på my annet.

Har hørt folk klage over mye rart på Tesla men tror du er den første jeg har hørt som ønsker noe slikt.

Jeg klarer helt fint å kjøre både rolig å aggresivt i standard modus.

BMW I4 er jo bilen du skulle vurdert kansje. Den har jo masse moduser å velge mellom. Får kun full power i Sport Boost modus.

Edit: innser nå hvilken tråd dette er. Kansje vi heller skal ta det i elbiltråden.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (38 minutter siden):

Har hørt folk klage over mye rart på Tesla men tror du er den første jeg har hørt som ønsker noe slikt.

Det er en helt vanlig ting på det meste av sportslig bil. Det beste er dog når de klarer seg med ett map, det får de fleste merker til. 

 

Complexity skrev (39 minutter siden):

Kansje vi heller skal ta det i elbiltråden.

Lite vits å diskutere noe som helst der. Bare en gjeng fanatikere som ikke tåler kritikk av det aller helligste. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
29 minutes ago, Sjørøver said:

Det er en helt vanlig ting på det meste av sportslig bil. Det beste er dog når de klarer seg med ett map, det får de fleste merker til. 

 

Lite vits å diskutere noe som helst der. Bare en gjeng fanatikere som ikke tåler kritikk av det aller helligste. 

Men tror ikke det er vits å diskutere det her heller for noen vil nok snart klage 😅

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Men tror ikke det er vits å diskutere det her heller for noen vil nok snart klage 😅

Tror ingen bryr seg nevneverdig så lenge ikke de samme gamle kommer inn med typiske "hurr durr alle som ikke kjører elbil er idoter" og en masse andre usaklige argument. 

 

Lyden til den nye c63, om noen skulle være interessert. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

AR er i en transisjon nå. Imparato er som kjent en mann som får ting gjort og det trenger AR - samtidig er det ikke bærekraftig å lage nisjebiler i små volum. Alternativt ville bilene kostet for mye. Nå er vi der at AR må (dessverre) bygge bil på felles plattform slik at særpreget med AR forsvinner, men det er ikke slik at de gir seg med det sportslige fokuset, hverken med bilene til privatmarkedet eller i motorsport. At de gir seg med F1 er en ting, men at de gir seg helt er noe annet. Watch this space 😎

Lenke til kommentar
Retroman skrev (19 minutter siden):

 Nå er vi der at AR må (dessverre) bygge bil på felles plattform slik at særpreget med AR forsvinner

Jeg er mildt sagt skeptisk til en platform som er et kompromiss mellom italienere, franskmenn og amerikanere. 

 

Jeg tror det hadde vært bedre om de rendyrket alle merkene sine. Om det blir sånn at alle skal gjøre alt, fordi de kan, så tror jeg de går dunken ganske kjapt. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg er mildt sagt skeptisk til en platform som er et kompromiss mellom italienere, franskmenn og amerikanere. 

 

Jeg tror det hadde vært bedre om de rendyrket alle merkene sine. Om det blir sånn at alle skal gjøre alt, fordi de kan, så tror jeg de går dunken ganske kjapt. 

Det kommer nok en og annen særegen bil, men at flere og flere merker bygger på en felles plattform er kommer for å bli. BMW-puristene fikk nok Bayeren i halsen da de leste at Toyota og BMW skulle lage sportsbil sammen.

Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Og Alfa Romeo skal bli en volum produsent med luksuriøse biler. 

https://www.google.com/amp/s/www.carscoops.com/2022/07/alfa-romeo-wants-to-produce-a-large-luxury-car-for-the-u-s-market/amp/

 

@Retroman

Jeg påsto dette for en god måned siden i f1 tråden, her er delvis bevis. Det er ikke den originale artikkelen jeg leste. 

Hva med Maserati da skal de bli ren sportsbil merke nå?

Føler at stellantis har gravd seg litt ned med litt for mange merker under en paraply, hos vag har det vært ganske grei struktur fram til nå ihvertfall hvor elbilene til Skoda føles mer eksklusiv enn vw sin selv om Skoda skal være billig merket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...