Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Model 3P er helt fantastisk. Faktisk min "drømmebil" for øyeblikket. Det er noe helt annet å kjøre en bil med så lavt tyngdepunkt, og ikke minst akselerasjonen, sømløsheten. Ja jeg er elbilfrelst.

Apropos dette med fossil/elbil som diskuteres nå så skulle jeg hente kebab I Oslo sentrum lørdag. Ved siden av kom en Tesla X med en 40 år gammel gubbe i dress som også skulle ha nattmaten sin og stod og glana og sjekka ut bilen og sa det var drømmebilen hans, selv om han kjørte en X selv. Litt morsomt

Lenke til kommentar

Apropos dette med fossil/elbil som diskuteres nå så skulle jeg hente kebab I Oslo sentrum lørdag. Ved siden av kom en Tesla X med en 40 år gammel gubbe i dress som også skulle ha nattmaten sin og stod og glana og sjekka ut bilen og sa det var drømmebilen hans, selv om han kjørte en X selv. Litt morsomt

 

Er ikke så rart, tesla bjørn sier å kjøre en x er som å kjøre en båt på veien mens model 3 er tight og fin.

Tipper han i dressen har kone og unger så må ha x  :)

Lenke til kommentar

Hehe. Fanboost er grunn nok til å styre unna.

Hadde aldri hørt om dette før, men etter å ha sjekket litt ser det jo ut til å være boost på nøyaktig samme måte som i videospill? Det aspektet er jo i seg selv unektelig ganske morsomt og friskt. Noen som vet hvordan det fungerer rent teknisk?
Lenke til kommentar

Hele systemet regnes av mange "eldre seere av motorsport" for å være rimelig teit, men Formula E ønsker jo å treffe det yngre markedet.

https://formula-e.fandom.com/wiki/FanBoost

 

Det rare med det er at FanBoosten uansett drar energi fra batteriet, og mange løp regnes for å være veldig "Eco", delvis at førerne må spare på energien for ikke å gå tom. (Også vært et tema for diskusjon i mange år i Formel 1). Så når du bruker FanBoost så tømmer du batteriet enda litt raskere, og fordelen er gjerne ikke så betydelig.

Lenke til kommentar

Hele systemet regnes av mange "eldre seere av motorsport" for å være rimelig teit, men Formula E ønsker jo å treffe det yngre markedet.

https://formula-e.fandom.com/wiki/FanBoost

 

Det rare med det er at FanBoosten uansett drar energi fra batteriet, og mange løp regnes for å være veldig "Eco", delvis at førerne må spare på energien for ikke å gå tom. (Også vært et tema for diskusjon i mange år i Formel 1). Så når du bruker FanBoost så tømmer du batteriet enda litt raskere, og fordelen er gjerne ikke så betydelig.

Takk for link, men jeg lurer fortsatt på det tekniske - er det en ekstra liten batteripakke, eller en mulighet som låses opp elektronisk? Har bilene rett og slett en boost-knapp som bare virker én gang, og deaktiveres før løpet for førerne som ikke har vunnet tilgang? Litt som om en fossilbil hadde en liten 2-cl tank med NOS?

 

EDIT: Det er visst enda mer videospill-triks, de kan kjøre over et "boost-felt" for å få boost også:

https://www.fiaformulae.com/en/championship/attack-mode

Endret av toth
Lenke til kommentar

Apropos dette med fossil/elbil som diskuteres nå så skulle jeg hente kebab I Oslo sentrum lørdag. Ved siden av kom en Tesla X med en 40 år gammel gubbe i dress som også skulle ha nattmaten sin og stod og glana og sjekka ut bilen og sa det var drømmebilen hans, selv om han kjørte en X selv. Litt morsomt

Er man gubbe når man er 40 nå??  :realmad:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes FIA har gjort veldig mye riktig for å gjøre sporten mer interessant. Mitt største problem med Formula 1 og Formula E er at det er vanskelig å følge med i sesongene uten å tømme lommeboka på premiumsendinger, så da blir det til at jeg mister interessen fordi jeg ikke har snøring på hvordan det ligger an.

 

Personlig så er jeg større fan av WRC og rallycross. Mer action, mer unike biler, og med norske talenter.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ble litt fan av Formula 1 etter å ha sett Netflix sin serie og har følgt med denne sesongen, når løpene ikke har gått på urimelig tidspunkt. 

 

Var heldig, får sett løpene via samme streamingtjeneste som jeg har til fotballen.

Lenke til kommentar

Jeg synes FIA har gjort veldig mye riktig for å gjøre sporten mer interessant. Mitt største problem med Formula 1 og Formula E er at det er vanskelig å følge med i sesongene uten å tømme lommeboka på premiumsendinger, så da blir det til at jeg mister interessen fordi jeg ikke har snøring på hvordan det ligger an.

 

Personlig så er jeg større fan av WRC og rallycross. Mer action, mer unike biler, og med norske talenter.

Nå er det mulig jeg ikke har fulgt med, men tidligere var vel Eurosport 1 (Formel E) ganske tilgjengelig uten for mye premiumpakker?  Mange år siden sist jeg så regelmessig på TV, så det er kanskje ikke sant lenger.

 

Ikke at jeg følger med på Formel E selv. Var i Monaco og så et løp, men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar

Nå er det mulig jeg ikke har fulgt med, men tidligere var vel Eurosport 1 (Formel E) ganske tilgjengelig uten for mye premiumpakker?  Mange år siden sist jeg så regelmessig på TV, så det er kanskje ikke sant lenger.

 

Ikke at jeg følger med på Formel E selv. Var i Monaco og så et løp, men ikke noe utover det.

Viasport (Viaplay) har rettighetene på F1 i Norge nå. Så om du har Canal Digital, så har du Viasport inkludert i pakken din. Har du i tillegg Viaplay kan du også få sett MotoGP som forøvrig også går på TV. Selv har jeg vært stor fan av F1 i mange år, men har i det siste gått mer over til MotoGP (ja, jeg er bitter.. se avatar..)

MotoGP er enormt spennende i tillegg til at det er "kort og godt". Løpene varer sjeldent mer en 50 -1 time, og du slipper slike spareløp. Er all-out fra start til slutt.

 

Netflix-serien er verdt å få med seg ja. Denne er genial, for den hjelper mange å få øynene opp for denne motorsporten. Får nok et sterkt løft i USA. Spennende å få et blikk bak scenene også, og ikke bare tørre pressekonferanser før og etter løp.

Lenke til kommentar

Viasport (Viaplay) har rettighetene på F1 i Norge nå. Så om du har Canal Digital, så har du Viasport inkludert i pakken din. Har du i tillegg Viaplay kan du også få sett MotoGP som forøvrig også går på TV. Selv har jeg vært stor fan av F1 i mange år, men har i det siste gått mer over til MotoGP (ja, jeg er bitter.. se avatar..)

MotoGP er enormt spennende i tillegg til at det er "kort og godt". Løpene varer sjeldent mer en 50 -1 time, og du slipper slike spareløp. Er all-out fra start til slutt.

 

Netflix-serien er verdt å få med seg ja. Denne er genial, for den hjelper mange å få øynene opp for denne motorsporten. Får nok et sterkt løft i USA. Spennende å få et blikk bak scenene også, og ikke bare tørre pressekonferanser før og etter løp.

Savner V10 æraen jeg :p

 

https://youtu.be/iGkTbJ6sNww

Lenke til kommentar

Min mor sin audi A1 har plutselig begynt å lage kraftig lyd på et av framhjula når man svinger. Høres nesten ut som det er noe med fjæra.

Tok av dekket, kunne ikke visuelt se, eller føle noe løst. Kanskje litt for lite info, men spørsmålet er om det kan være risikabelt å kjøre med den? Må jo ha den på verksted. 

Lenke til kommentar

Min mor sin audi A1 har plutselig begynt å lage kraftig lyd på et av framhjula når man svinger. Høres nesten ut som det er noe med fjæra.

Tok av dekket, kunne ikke visuelt se, eller føle noe løst. Kanskje litt for lite info, men spørsmålet er om det kan være risikabelt å kjøre med den? Må jo ha den på verksted.

Er det i fart eller stillestående? Det som slår meg først med så lite info er fjær, fjærbeinslager eller hjullager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...