Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen er det, E500 jeg hadde har to plugger pr sylinder..

S600 har også hatt to plugger pr sylinder minst en periode, 24 plugger å bytte da..

Ah, heldigvis ikke gitt...

Apropos Mercedes er det morsomt å se at taxigave har andre systemer, kommer opp som valg på norskbildelkatalog ihvertfall mtp bremser mm. Regner med de er litt mer slitesterke som i holder lenger mtp mye start stopp? Har en liten bremsejobb på en '14 E klasse imorgen

Lenke til kommentar

Husker du når forsikringsselskapet lovet deg at data fra "smart"-forsikringen ikke skulle brukes til noe bortsett fra å regne ut prisen?

 

De løy, og gir gladelig bort data: https://www.tv2.no/broom/10521380/

 

Men fint å få noen faktiske tall på hvem verstingene i trafikken er med tanke på hastighet.

 

redigert: Heldigvis ble aldri jeg lurt, når jeg sa at jeg ønsket å verne om personopplysningene mine var selgeren plutselig ikke veldig interessert i å prøve å selge.

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

330k km, 2 år siden sist EU, dog kun 10k km, og eneste feil på 2005 E280cdi jeg fikk tak i var..

 

1 hjullager som visstnok er vanlig feil og ikke strammes nok med slurv, 1 styrestag, og nye skiver foran fordi det var en stor ripe i dem. Alle VAG med 140-220k km hadde en del mer feil på EU ?‍♀️

 

Jeg liker prøve bilene jeg selger så jeg kjører dem selv noen dager før salg, og kan forstå hvorfor E klassen er så mye brukt til taxi. Veldig god å kjøre, også på bykjøring. Føles dog veldig stor ut, og føles veldig tung ut/som en båt. S8'en er større men føles mye mindre ut feks.

Lenke til kommentar

330k km, 2 år siden sist EU, dog kun 10k km, og eneste feil på 2005 E280cdi jeg fikk tak i var..

 

1 hjullager som visstnok er vanlig feil og ikke strammes nok med slurv, 1 styrestag, og nye skiver foran fordi det var en stor ripe i dem. Alle VAG med 140-220k km hadde en del mer feil på EU ‍♀

 

Jeg liker prøve bilene jeg selger så jeg kjører dem selv noen dager før salg, og kan forstå hvorfor E klassen er så mye brukt til taxi. Veldig god å kjøre, også på bykjøring. Føles dog veldig stor ut, og føles veldig tung ut/som en båt. S8'en er større men føles mye mindre ut feks.

Tingen med E-klasse er vel at sånn umiddelbart når man setter seg inn og kjører så føles det ikke så spesielt, ganske vanlig.

Men så kjører man 4-5-6 timer i strekk, og får aldri lyst til å stoppe fordi den er så behagelig i lengden. Da skjønner man poenget med bilen.

Lenke til kommentar

Finnes det muligheter for lading av elbiler ombord på ferger? Feks kan kabelen komme ned fra taket slik at man fleksibelt kan koble på ladekabel uansett hvor man står parkert. Mange fergeoverganger tar 20-40 min og på den tiden kan man jo få ladet opp en del kWt via 350 kW ladere. Eneste problemet er at fergene må ha kraftig nok system for å håndtere et slikt scenario. På Vestlandet er det en del fergeoverganger og ladestasjonene står gjerne på stasjoner der det kan være kø og at man dermed ikke kommer til tidsnok før fergen går. Om det er én lader per bil ombord på fergen så trenger man ikke bekymre seg for venting.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Finnes det muligheter for lading av elbiler ombord på ferger? Feks kan kabelen komme ned fra taket slik at man fleksibelt kan koble på ladekabel uansett hvor man står parkert. Mange fergeoverganger tar 20-40 min og på den tiden kan man jo få ladet opp en del kWt via 350 kW ladere. Eneste problemet er at fergene må ha kraftig nok system for å håndtere et slikt scenario. På Vestlandet er det en del fergeoverganger og ladestasjonene står gjerne på stasjoner der det kan være kø og at man dermed ikke kommer til tidsnok før fergen går. Om det er én lader per bil ombord på fergen så trenger man ikke bekymre seg for venting.

Uten å ha noe som helst kunnskap vil jeg tro det blir vanskelig å gjennomføre pga det du sier med kraft, og eventuell brannfare om alle skal stå med kabler og ledninger ombord med varmgang og risiko osv. Akkurat som man må skru av gassflasker når man kjører ombord

Lenke til kommentar

Finnes det muligheter for lading av elbiler ombord på ferger? Feks kan kabelen komme ned fra taket slik at man fleksibelt kan koble på ladekabel uansett hvor man står parkert. Mange fergeoverganger tar 20-40 min og på den tiden kan man jo få ladet opp en del kWt via 350 kW ladere. Eneste problemet er at fergene må ha kraftig nok system for å håndtere et slikt scenario. På Vestlandet er det en del fergeoverganger og ladestasjonene står gjerne på stasjoner der det kan være kø og at man dermed ikke kommer til tidsnok før fergen går. Om det er én lader per bil ombord på fergen så trenger man ikke bekymre seg for venting.

350 kW? Kunne kanskje vært noe å vurdere med 3 kW, men 350 kW vil kreve vanvittige investeringer
Lenke til kommentar

Har ikke det. Bare lagt til i handlekurv, og fått opp hva prisen blir.

 

Italiensk butikk, om det har noe å si.

Da er det italiensk mva som er lagt på, etter all sannsynlighet. Er de vant med eksport skal denne forsvinne i det du velger levering utenfor EU, også må du betale norsk mva når varene ankommer om det er over 350-grensa. Endret av toth
Lenke til kommentar

Byttet klosser og skiver på en 2014 Mercedes gått som taxi med nesten 500k km. Stått stille et halvt år nå, alt rusta fast. Knakk glidebolten på en caliper når vi skulle ta den av.

 

Eieren av bilen sa han var veldig misfornøyd at dette skjedde og mente det er vår feil at vi ikke fikk ferdig bilen idag og vi må finne på en løsning.

 

Jaha... For det er min feil bilen er ihjelrustet og stått stille så lenge og jeg knakk bolten med vilje....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...