Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Synes muttertrekker bare er knotete de få gangene jeg har brukt det, men det er nok bare en smaksak.

Hmm, lurer på hva som er knotete med det kontra vanlig, manuelt verktøy  :)  Jeg har bare en elektrisk en, som ikke klarer å løsne boltene, men det går mye raskere å skru de ut og inn. Men med en kompressordrevet muttertrekker ville det vært enda enklere.

Lenke til kommentar

Hmm, lurer på hva som er knotete med det kontra vanlig, manuelt verktøy  :)  Jeg har bare en elektrisk en, som ikke klarer å løsne boltene, men det går mye raskere å skru de ut og inn. Men med en kompressordrevet muttertrekker ville det vært enda enklere.

 

Jeg har hjulkryss i bagasjerommet sammen med låsemutteren min. Hjulkryss er lett og smidig, batteridrevet muttertrekker er tungt og knotete når man prøver å holde hjulet på navet og sikte inn bolten. Jeg spinner inn en hjulbolt på 3-4 sekunder med hjulkryss, så det eneste en muttertrekker gir meg er litt energisparing på siste stramming, noe jeg ikke synes er verdt alt det som ligger rundt.

Lenke til kommentar

Heisann hoppsann. Det er galskap å sette boltene på med muttertrekker! Før man vet ordet av det kjører man alt av gjenger sønder og sammen.

 

Skru et par omganger for hånd på alle bolter før maskinen overta.

Med en skikkelig maskin kan du ha farten såppass lav at det er samme effekt som å skru dem inn forsiktig for hånd for å være sikker den går rett inn

Lenke til kommentar

Med en skikkelig maskin kan du ha farten såppass lav at det er samme effekt som å skru dem inn forsiktig for hånd for å være sikker den går rett inn

Nei. En muttertrekker vil selv i lave hastighetheter har mer NM enn hva du greier å vri rundt med fingrene.

 

Derfor skal man alltid entre for hånd.

 

Man kan fint vri rundt pipa som sitter på muttertrekkeren for å entre bolten før man rører knappen til den.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Jeg personlig foretrekker skralle og momentnøkkel. Er ikke det tilgjengelig er hjulkryss andrevalg. Ser ikke vits med muttertrekker når jeg bare har én bil som skal ha dekkskift.

Når vi legger om dekk bruker vi momentnøkkel for å sette til uansett, selv om vi har kompressor tilgjengelig, med tilhørende luftverktøy. Kun når vi skal ta av at vi bruker luft.

Lenke til kommentar

Jeg personlig foretrekker skralle og momentnøkkel. Er ikke det tilgjengelig er hjulkryss andrevalg. Ser ikke vits med muttertrekker når jeg bare har én bil som skal ha dekkskift.

Kommer litt an på størrelsen på bilen og antall muttere også

Kunne fint ha skiftet dekk på min mors bil med hjulkryss da alle hjulene hennes er like mye arbeid som 1 av mine 

De er små, lette og kun 4 muttere

Mine er store, tunge og 6 muttere

Lenke til kommentar

Jeg bruker Ryobi 18v muttertrekker og 100nm momentstav. Entrer for hånd.

Rengjør/smører boltene av og til (etter behov).

 

Fungerer fjell. Bytter på 6 biler 2 ganger i året og har aldri trengt å etterstramme og de sitter aldri hardt fast når det skal av. Ryobi'en skrur dem rett ut (selvsagt uten momenstav da :p

 

Er meget fornøyd med innkjøp av batteridrevet muttertrekker jeg iallfall :)

 

Mitt inntrykk er at alle verksted her omkring bruker mer moment enn nødvendig. Jeg må iallfall som regel frem med forlenger hvis en av bilene har vært på verksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...