Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig er jeg helt omvendt nå, kunne aldri dratt på langtur med ice. Alt for kostbart og ubehagelig. Men det er nå bare meg:)

Ubehagelig? Den skjønte jeg ikke? Hva er ubehagelig med å slippe masse dekkstøy? Det viser seg jo at oppe i motorveihastighet så har ikke elbilene noe lavere innvendig støy og Model 3 har i tillegg fått kritikk for dekkstøy.

Lenke til kommentar

Ubehagelig? Den skjønte jeg ikke? Hva er ubehagelig med å slippe masse dekkstøy? Det viser seg jo at oppe i motorveihastighet så har ikke elbilene noe lavere innvendig støy og Model 3 har i tillegg fått kritikk for dekkstøy.

Gjelder jo ikke bare Model 3, men alle modellene deres støyer jo mer enn hva biler i samme prisklasse gjør.

Lenke til kommentar

Snittfart mellom 145-170kmt ettersom jeg kjører på natta med null trafikk så forbruket blir rundt 1.6. Men igjen så kjører man ikke en 5.2 liters motor med 10 sylindre autobahncruiser for å spare penger hehe ‍♀

 

Det er nok nettopp der en del av elbil-tilhengerne detter av. De forstår ikke at folk kjører bil uten å tenke på å spare penger. Jeg kunne i teorien kjøpt en Model 3 Long Range som er like rask til 100 km/t som min og i tillegg har gode kjøreegenskaper, og samtidig spart nær 2.500 - 3.000 pr. mnd. bare i drivstoff. Men for deg, meg og veldig mange andre handler bil om langt mer enn mil pr. krone. Det er heller "smil pr. mil" som teller for oss  :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ubehagelig? Den skjønte jeg ikke? Hva er ubehagelig med å slippe masse dekkstøy? Det viser seg jo at oppe i motorveihastighet så har ikke elbilene noe lavere innvendig støy og Model 3 har i tillegg fått kritikk for dekkstøy.

 

Tja, en kan jo gå for feks e-tron om en ønsker mindre dekk støy eller legge noen kroner i isolering hos de andre. Det er for meg langt mer irriterende med motorlyder, lukt og annet som kommer fra ICE. Men mest irriterende er de latterlig trege motorene, må opp i turtall, skifte gir osv. Selve kjøreopplevelsen for meg er nå håpløs etter å ha kjørt elektrisk i snart 4 år. 

 

Men for all del, å kjøre en manuell ferrari kan jo være ekstremt gøy, ingen tvil om det! Men for 1 time hvert skuddår, ikke daily.  

Lenke til kommentar

Da ble S8'en godkjent 2 nye år idag, med en grei liste på seddelen som ble utbedret.

 

Nye skiver og klosser foran/bak

Nye bærearmer foran

Byttet hjullager

Nye lambdasonder

Ny bunnpanne ifm lekkasje

 

Bremsene ble av merket Zimmermann fra Litauen, bare Møller og MECA som klarte å få i Norge. Sistnevnte til 3000kr per skive av Bosch.

 

Ble også fikset eksoslekkasje. Rev av et flexirør på en stein under snøen i vinter. Lot forsikringen ta en titt på det og, eneste løsningen/taksten Møller kom med var å bytte hele eksosanlegget og ta ut motor/girkasse med arbeid på rundt kr100.000. Hva de synes det var nødvendig for vet jeg ikke... Flexirøret kosta meg 250kr og noen timer fikling og sveising.

Lenke til kommentar

Tja, en kan jo gå for feks e-tron om en ønsker mindre dekk støy eller legge noen kroner i isolering hos de andre. Det er for meg langt mer irriterende med motorlyder, lukt og annet som kommer fra ICE. Men mest irriterende er de latterlig trege motorene, må opp i turtall, skifte gir osv. Selve kjøreopplevelsen for meg er nå håpløs etter å ha kjørt elektrisk i snart 4 år. 

 

Men for all del, å kjøre en manuell ferrari kan jo være ekstremt gøy, ingen tvil om det! Men for 1 time hvert skuddår, ikke daily.  

Ja, men hvis man skal ha noe som er litt underholdende å kjøre så kjøper man ikke en stor SUV. Å etterisolere en bil mot lyd har dessverre ofte vist seg å ikke hjelpe nevneverdig. 

Hehe, kanskje du bare ikke har kjørt en skikkelig bensinbil? Skifte gir gjør jo de fleste nyere biler av seg selv (selv om jeg gjerne skulle hatt en morsom søndagsbil med manuelt gir). Lukt? Har du kjent lukt inni bilen? Da har det nok vært noe galt med bilen din, eller kanskje du lå bak en gammel dieselsugge? Da vil det i tilfelle ikke hjelpe med elbil. Trege motorer? Kommer an på hva du velger det. Men det er klart, effekt eller akselerasjon pr. krone, der er elbiler overlegne, i alle fall så lenge vi har subsidiene.

Lenke til kommentar

Ja, men hvis man skal ha noe som er litt underholdende å kjøre så kjøper man ikke en stor SUV. Å etterisolere en bil mot lyd har dessverre ofte vist seg å ikke hjelpe nevneverdig.

Hehe, kanskje du bare ikke har kjørt en skikkelig bensinbil? Skifte gir gjør jo de fleste nyere biler av seg selv (selv om jeg gjerne skulle hatt en morsom søndagsbil med manuelt gir). Lukt? Har du kjent lukt inni bilen? Da har det nok vært noe galt med bilen din, eller kanskje du lå bak en gammel dieselsugge? Da vil det i tilfelle ikke hjelpe med elbil. Trege motorer? Kommer an på hva du velger det. Men det er klart, effekt eller akselerasjon pr. krone, der er elbiler overlegne, i alle fall så lenge vi har subsidiene.

Legger en nok arbeid (les penger) i det så skal det alltids bli tett:) Og en har jo mye å gå på om en ser prisforskjell til feks model 3 performance vs konkurenter her til lands.

 

Jeg har kjørt masse biler, både dyrt og billig og det meste er flunkende nytt. Opplevelsene er det samme, tregheter ift elektriske drivlinjer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Men det er klart, effekt eller akselerasjon pr. krone, der er elbiler overlegne, i alle fall så lenge vi har subsidiene.

Iallefall her til lands.

 

Ser man i USA, hvor man får Mustang GT med V8 for 4000$ mindre enn standard Model 3 LR.

Da hadde ikke Model 3 blitt vurdert en gang for min del.

 

Prisen/subsidiene gjør elbiler langt mer attraktive enn de egentlig er for folk flest, er vel poenget mitt.

Lenke til kommentar

Legger en nok arbeid (les penger) i det så skal det alltids bli tett:) Og en har jo mye å gå på om en ser prisforskjell til feks model 3 performance vs konkurenter her til lands.

 

Jeg har kjørt masse biler, både dyrt og billig og det meste er flunkende nytt. Opplevelsene er det samme, tregheter ift elektriske drivlinjer.

Det er godt du er fornøyd. Jeg har prøvd det, og det er ikke for meg. Hvordan merker du forskjell f.eks. mellom de ulike Model S-utgavene om du ser bort fra at den med størst batteripakke akselererer raskere? Man mister mye av karakteristikken for en bil i en elbil, er min mening. Men forstår godt at mange liker elektrisk drivlinje.

 

For min egen del velger jeg flest smil pr. mil  :)

Lenke til kommentar

Det er godt du er fornøyd. Jeg har prøvd det, og det er ikke for meg. Hvordan merker du forskjell f.eks. mellom de ulike Model S-utgavene om du ser bort fra at den med størst batteripakke akselererer raskere? Man mister mye av karakteristikken for en bil i en elbil, er min mening. Men forstår godt at mange liker elektrisk drivlinje.

 

For min egen del velger jeg flest smil pr. mil  :)

 

Ja det er vell det viktigste, at en er fornøyd med egne valg og hverdag :) Jeg prøver alltid å få inn at elbil ikke er for alle, for det mener jeg oppriktig. Men i tillegg mener jeg at det kan passe for de fleste. Men det betyr ikke at det er rett alternativ for de fleste av den grunn, det er flere ting en rekkevidde vs kjørelengde pr dag som spiller inn :) 

 

Litt usikker på hva du mener med S utgavene? Tenker du på bare forskjell på batteripakke osv så er det vell mest performance det går på ja, muligens småting som ventilerte seter på P utgaven(dette er vell tatt vekk nå).

 

Men ser en på 2013 modell vs 2019 feks så er det ett hav av forskjeller, både i utseende(utvendig og innvendig), forbedringer(som støy), elektronikk(autopilot) osv. I min mening kan de ikke sammenlignes engang. 

 

Men aller helst mener jeg at S er utdatert nå og at model 3 er ett bedre valg så lenge den passer inn ift størrelse. I min mening er den langt bedre laget og tilbyr en mer moderne bil. Ikke minst mye bil for pengene. Tilbyr også enorme mengder smil pr mil :) 

Lenke til kommentar

Litt usikker på hva du mener med S utgavene? Tenker du på bare forskjell på batteripakke osv så er det vell mest performance det går på ja, muligens småting som ventilerte seter på P utgaven(dette er vell tatt vekk nå).

 

Jeg tenker på forskjellen mellom de ulike batteripakkene ja, hvordan dette oppleves. Hvordan kjenner man at man har kjøpt en Model S 100D og ikke en 75D om man ser bort fra akselerasjonen? Elbilene blir så like, måten kraften leveres på blir veldig lik. På f.eks. bensinbiler er det flere ting som utgjør selve karakteristikken til en bil. Måten kraften leveres på, lyden (f.eks. BMW R6 vs Audi V6 som et eksempel), kjøreegenskapene som er forskjellig på en sporty utgave ift. en standardutgave (ja, du får vel litt strammere understell på en Tesla Performance-utgave), girutveksling osv. En TMS vil vel oppleves veldig lik uavhengig av batteripakke, det er litt kjedelig i mine øyne. Men, det er nok noe av det som utgjør forskjellen mellom oss entusiaster og elbil-tilhengerne.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på forskjellen mellom de ulike batteripakkene ja, hvordan dette oppleves. Hvordan kjenner man at man har kjøpt en Model S 100D og ikke en 75D om man ser bort fra akselerasjonen? Elbilene blir så like, måten kraften leveres på blir veldig lik. På f.eks. bensinbiler er det flere ting som utgjør selve karakteristikken til en bil. Måten kraften leveres på, lyden (f.eks. BMW R6 vs Audi V6 som et eksempel), kjøreegenskapene som er forskjellig på en sporty utgave ift. en standardutgave (ja, du får vel litt strammere understell på en Tesla Performance-utgave), girutveksling osv. En TMS vil vel oppleves veldig lik uavhengig av batteripakke, det er litt kjedelig i mine øyne. Men, det er nok noe av det som utgjør forskjellen mellom oss entusiaster og elbil-tilhengerne.

 

forskjellen mellom batteripakkene er ganske liten ja, det er noe bedre drag i 100 pakken såklart. Men forskjellen mellom en P og ikke P er stor. Både ift drag og kjøreegenskaper. Feks trackmode til model 3, den blir til en enorm kjøremaskin. 

 

Man kan være entusiast som elbilkjører også, men en setter gjerne pris på andre ting, ja. For min del er jeg nok mer nerdete på elektro siden, både hardware og software og trekkes naturligvis mot dette på fritiden(og jobb). 

 

Men nå føler jeg dette drar litt ut og jeg ønsker å forholde meg til moderator meldingen på sist side, så kanskje nok elbil pjatt her inne nå :)

 

Forøvrig er det autoslalom her i kveld, skal bli spennende å se. Alle klasser, inkludert el-klassen :) 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Får man serøst ikke kjørt mer enn 1,5-2 timer av gangen? Det er hvertfall ikke aktuelt for min del, pauser oftere enn hver 3-4t om jeg skal langt er irriterende.

 

Jo det får man, men det er ikke nødvendigvis mest effektivt. Ofte er det bedre å lade bilen i kortere intervaller for å ha høy effekt(kortere ladetid). Det betyr flere ladestopp og derfor mindre kjøretid mellom stopp. Men en kan såklart lade fra 0ish til 100 hver gang og kjøre lengre i mellom hvert strekk, men da vill en bruke mer tid på å lade totalt :) 

Lenke til kommentar

De er tydligvis i en egen klasse, hvorfor aner jeg ikke. Så bare ett spørsmål om det på facebook arrangementet(om elbil kan delta) hvor NAF svarte at de stiller i egen klasse. 

 

Ser ut som om ingen elbileiere har ville delta vertfall på de 10 siste løpa(gidder ikke sjekke resultatlisten lengre tilbake), hvorfor ikke sette ett godt eksempel og delta?

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...