Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei! Kan dere ta en titt på annonsen jeg har lagt ut på finn, og gi konstruktiv kritikk? 

 

Endre bilder, rekkefølge, tekst, kanskje pris?

 

finnkode: 70314857

 

​edit: finnkode 

Jeg synes bildene var bra. Selv tenker jeg slik at det er greit å ha bilder bakfra etter hverandre, fra sidene etter hverandre, interiøret osv., det har du jo stort sett gjort. Ellers ville jeg som det er nevnt her tatt et bilde under panseret, men ikke et must, ser ikke særlig mye der i dag uansett.

Ellers ville jeg hatt:

- Bilde av baksetet og venstre side av bilen, inni serviceheftet (hvis ikke alt er lagret elektronisk, som på min), bilde av forskjellige funksjoner i navi-skjermen kan være fint (navi/stereo/telefoni).

- Skrive noe om hvordan bilen er holdt, lakkens tilstand, servicer fulgt? Hvis det er noen nye dekk e.l. eller service er nylig tatt, så ville jeg hatt med det.

 

Pris? Litt vanskelig å si, varierer så mye, samme som da jeg skulle selge min A6 for noen år siden. Men her har du jo en tilsvarende med M-pakke, kjøpt ny i Norge med litt garanti igjen, M-pakke, litt lavere km. (Har dog ikke sammenlignet øvrig utstyr):

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112618003

 

En til med M-pakke og ca 6 måneder garanti igjen, men 20' høyere i pris:

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=112382390

 

Ut fra et par andre som også ligger på finn, så tenker jeg at prisen ikke er helt gal, men ville nok satt den 10' lavere.

 

Har den ligget lenge ute? Må nok regne med det kan ta litt tid. Jeg solgte i 2012 en -06 A6 3,0 TDI q. Den hadde gått ca 100', men litt eldre enn din. Brukte 3 måneder på å selge den til noenlunde prisen jeg ville ha. Flere interesserte, men noen la inn bud tilsvarende det jeg ble tilbudt i innbytte. Det var mye biler på markedet den gangen også, tar litt tid med "eldre biler" som fortsatt koster litt. Nå har du i tillegg vegringen mot diesel som kan spille inn. Solgte dog min nyere diesel i september uten problemer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, man kan vel lese litt hva slags eiertype man har med å gjøre ut av utseendet på motorrommet.

 

"Alle servicer tatt på merkeverksted" kan stemme godt overens med et skittent motorrom, dvs. en eier som gjerne ikke er så bilinteressert og som særdeles sjelden ser under panseret. Da bør det være nokså greit å oppdage eventuelle lekkasjer i motorrommet når du ser på bilen.

 

"Bilen er entusiasteid og alle servicer er tatt selv" kombinert med detailer-nivå på lakken stemmer ikke overens med et skittent motorrom - da ville jeg ha sett ekstra nøye over bilen for å se etter skjulte feil siden det mest sannsynlig er en eier som gjerne bare har tatt oljeskift og ingenting annet.

 

Helt normal bil, litt skitten innvendig, kjørt 200 000+ km og utenfor garantitid, men med superrent motorrom - ugler i mosen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slike ting kan gi en pekepinne, men det er ingenting jeg ville konkludert med. Det er riktig at manglende servicehefte også kan bety at eieren har peiling, og dermed implisitt vet hvordan man behandler en bil godt. Jeg er jo selv en av de sistnevnte. Servicehefte driter jeg i, men det betyr ikke at bilen min får færre oljeskift eller at jeg er sparsommelig på luftfilter.

 

Tingen her er selvsagt at servicehefte er en garanti for at bilen har hatt et minimum av vedlikehold. Det er dog ikke en garanti for forsømmelse mellom serviceperiodene, noe jeg vil stusse mer over enn en eier som påstår han tar hyppige og gode servicer selv.

Lenke til kommentar

Mulig å sjekke i noe register om en bil for eksempel er meldt stjålet/savnet? Er sikkert ingenting, men er en Mini (2016 modell) som har stått på togstasjonen jeg pleier å parkere på i over to måneder nå, uten å bli rørt. Den er helt snødd inne i tillegg til at de som brøyter har hele tiden måtte brøyte seg rundt denne enslige bilen som står der. Har jo blitt ganske høye snøvegger rundt. 

Har bare begynt å legge merke til den, og mener å huske at den har stått der siden November.

Er sikkert ingenting å bry seg om, men er jo også litt merkelig  :hmm:

 

EDIT: Når jeg tenker meg om skal det bli parkeringsavgift/pendleravgift på denne stasjonen den 1. Februar, så blir spennende å se hva som skjer da.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

 

Hvis du ringer politiet kan de sjekke dette for deg, de pleier å være svært villig til det hvis du har reg.nr og helst chassisnummer.

Chassisnr er jo direkte linket mot regnr, både op og politiet kan se det ene ut fra det andre i SSVs database, så regnr holder lenge.

 

Greia er den at biler som står parkert slik ofte har en mismatch mellom reg.nr og chassisnummer. På en del biler kan man se dette nummeret nederst i frontruta.

Lenke til kommentar

 

 

Hvis du ringer politiet kan de sjekke dette for deg, de pleier å være svært villig til det hvis du har reg.nr og helst chassisnummer.

Chassisnr er jo direkte linket mot regnr, både op og politiet kan se det ene ut fra det andre i SSVs database, så regnr holder lenge.
Greia er den at biler som står parkert slik ofte har en mismatch mellom reg.nr og chassisnummer. På en del biler kan man se dette nummeret nederst i frontruta.
Det er klart - med en bil dekket av snø som her kan man jo dog kjapt sjekke skiltet i SSVs app Bil og Henger og se at merke/modell/farge stemmer.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Skal ikke gjøre noe, burde stått spesifisert på flaska i så tilfellet.

Som regel står det kun noe sånn som "bør ikke blandes ut i temperaturer under X minus grader."

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...