Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Leide en Volvo V40 T2 manuell oppe i Finnmark en gang. Syns den var veldig fin å kjøre, utrolig digge seter i den! De slo imo knockout på de dyre komfortsetene til BMW.

Ja de setene der som finnes i flere volvoer er utrolig gode å sitte i. De nye i S90 og XC90 er det blandete meninger om, men jeg synes de var skikkelig gode de også.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor hybrid kan man bli?

Hvilke fordeler får man ved å velge en plug-in?

Hvilke fordeler får man ved å velge en fullhybrid?

 

Har gogla masse her nå og eneste forskjellen jeg kan se er at plugin har kabel. Den andre ikke.

 

Men jeg tenker hvor sensetiv er motoren før/evt når den går på el? Noe av fordelen med hybrid er jo at den skal gå på el under småkjøring pga økonomi. 

 

Setter veldig stor pris på gode svar her

Lenke til kommentar

Plug-in gjør at du kan bruke bilen i 3 forskjellige modus(el/hybrid/fossil) alt etter behov, de fleste som ikke er plug-in har bare en modus(hybrid) og fungerer derfor vanligvis som en fossilbil med lavt forbruk.

 

Ved småkjøring er definitivt plug-in best da den fungerer som en elbil, så lenge du har batteri låser du den bare til å kjøre på el. Det er ingenting egentlig i veien for at det kommer ikke plug-in hybrider som kan kjøres rent elektrisk også, men de fleste av de har en veldig liten batteripakke som bare holder i 5 min rent elektrisk.

 

Ved langkjøring har mange av plug-in hybridene litt kraftigere fossilt-motorer en de du finner på ikke plug-in hybrider noe som gjør at de er mindre økonomiske(men langt mer behagelige).

Lenke til kommentar

Her nettopp tafset på Volkswagen Arteon nå, og det blir nok min neste bil så fort bikkja har tatt kvelden. Utrolig lekker (selv om denne var i Elegance, jeg vil ha R-Line), men den har en del sånne smådetaljer/designgrep som umiddelbart begeistret meg. Særlig den lille knekken inn i nedre del av bakdøra, den store bagasjeromsplassen og at jeg med mine 1,90 klarte å sitte bak en 1,85 høy sjåfør. Ingen av oss skalla i taket.

 

Usikker på tillatelse til å vise bilder, men dem er det nok av på nettet.

Lenke til kommentar

Noen har visst bulka bilen min på kjøpesenteret i dag...

Trodde først det bare var maling eller noe, da fikk vekk mye av det med fingeren (bilen er polert for ikke lenge siden). 

Men en nærmere inspeksjon viser at det er en bulk, ca en håndstørrelse, i panelet over bakhjulet...

Også litt lakkskader. Prøvde å polere det bort med autoglym super resin, hvor det ble MYE bedre, men fremdeles litt.. lakk. 

Ser ikke ut som det har gått til metallet akkurat, så jeg tenkte å prøve clay? 

Tips?
 

Bulken tror jeg faktisk jeg kan fikse selv, men da må jeg ha av hele panelet. 

Kommer ikke til under hjulbuen. 

Endret av BMWcoupeftw
Lenke til kommentar

Byttet nettopp hjullager på min Polo, fikk feil på EU. Merkeverksted skulle ha 2900,- ferdig gjort. Kjøpte delen for 1000 og byttet det selv i regnværet på en skjev plen med jekk og muttertrekker, 30 minutter alt inkludert og da somlet jeg noe også. Forholdsvis grei timebetaling, ikke bare må man vente på at det blir gjort på verkstedet men må jo også bestille time og kjøre dit frem og tilbake. Fastpriser og avanse på delesalg er en skikkelig måte å skjule en skyhøy timepris på. En mekaniker har jo også alle tenkelige verktøy og hjelpemidler, for han er dette så enkelt at han kan gjøre det med en hånd.

Lenke til kommentar

Byttet nettopp hjullager på min Polo, fikk feil på EU. Merkeverksted skulle ha 2900,- ferdig gjort. Kjøpte delen for 1000 og byttet det selv i regnværet på en skjev plen med jekk og muttertrekker, 30 minutter alt inkludert og da somlet jeg noe også. Forholdsvis grei timebetaling, ikke bare må man vente på at det blir gjort på verkstedet men må jo også bestille time og kjøre dit frem og tilbake. Fastpriser og avanse på delesalg er en skikkelig måte å skjule en skyhøy timepris på. En mekaniker har jo også alle tenkelige verktøy og hjelpemidler, for han er dette så enkelt at han kan gjøre det med en hånd.

Møller er sinnsvake på delepriser. Vi har noen Audi i familien, og bestiller heller oeiginaldelene fra merkeverksted (tilsvarende Møller) i Tyskland - selv med DHL-frakt og moms inkludert kommer men ofte under halve prisen - og det er uten rabatter.
Lenke til kommentar

Bare spørr her for å sleppe å lage en egen tråd for et lite spørsmål. 

Jeg har en Toyota avensis 2000modell (Diesel 110hk)   Jeg ville byttet pollenfilter/AC på den, men finner det ikke. Er det ikke det på den? Burde være det siden bilen har AC?  Den er ikke ved hanskerommet som alle sier og vet ikke hvor jeg skal kikke. Takk for alle tips :)

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Ser slikt ut hos meg og finner som sagt ikke filteret eller noe å skru opp der?  Men det må ha et filter siden har jo å AC. Eller har bilen ikke filteret? (Det hadde vært rart siden mange andre toyota har filteret der flere biler som er eldre enn min og.) 

post-282268-0-51082600-1495980386_thumb.jpgpost-282268-0-53669100-1495980398_thumb.jpg 

https://www.bildeler.no/pollenfilter/toyota/avensis-stasjonsvogn-t22/D/2000/1CDFTV/?Vare=43433   De selger jo delen til bilen min å, hmm fant ingenting på nettet heller om hvor det er. Hvor pleier det å være hos de fleste bilene? 

Endret av Chocolate-Monster
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...