Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Søren!  :ph34r:

 

Liten bi-historie, lå bak en splitt ny range i vinter, i 60 sona, han vingla noe sykt, faktisk så mye at han på ett tidspunkt lå midt i veien og var ca 20m fra midrabatt, type splitter i solig betong. Tuta på han så han sku få nesa ut av mobilen, og han rakk vel ca på millimeteren og sladde ut i veien igjen.

 

Angra når jeg innså at jeg redda han.

Lenke til kommentar

Oct tilbød hele 18hk(170>188), det er ikke verdt 7000. Andre seriøse firma hevder 170>210hk for 5-6000.

 

Oppfølgingsspørsmål: når man ikke er skyldig avgift kan man vel heller ikke få straffetoll lenger, så hva er konsekvensene pr idag om man blir tatt med trim? Tilbakeføring til original programvare og visning på SSV?

Gidder de i det hele tatt kontrollere det lenger, bruker de fortsatt traileren med rulle ved kontroller?

Endret av toth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-3RYwwc

På biler eldre enn 10 år kan du endre effekten i vognkortet helt gratis slik jeg har forstått det.

 

Angående effektøkningen spørs det jo hvor mye motoren er presset fra fabrikk. En toliters diesel fra BMW leveres jo med forskjellig antall HK, men har et tak. Har du det minste antall HK for en toliters diesel kan du fint få 70HK økning, men har du allerede høy effekt er det vanskelig å få noe særlig mer enn fx 18HK. Har også noe å si om motoren har turbo eller ikke.

Endret av Slettet-3RYwwc
Lenke til kommentar

På biler eldre enn 10 år kan du endre effekten i vognkortet helt gratis slik jeg har forstått det.

 

Angående effektøkningen spørs det jo hvor mye motoren er presset fra fabrikk. En toliters diesel fra BMW leveres jo med forskjellig antall HK, men har et tak. Har du det minste antall HK for en toliters diesel kan du fint få 70HK økning, men har du allerede høy effekt er det vanskelig å få noe særlig mer enn fx 18HK. Har også noe å si om motoren har turbo eller ikke.

Jeg tror ikke 10-års grensen eksisterer lenger, nå som HK-avgift er borte - jeg brukte skatteetatens kalkulator for ombygging, la inn effektøkning(bilen er 2009) på 35hk, og fikk opp 0 kr.

 

Ang hva motoren tåler har jeg lest vel og lenge om det - jeg har Audis 2.0TDI CR, originalt 170hk. Den med originalt 140hk kan fint remappes til 170 sies det, og min har større turbo og bedre dyser, og skal angivelig fint overleve med 230hk, så jeg tror 210(som de fleste tuningselskap tilbyr) skal være godt innafor.

 

Ingen som vet hva som skjer om man blir tatt nå? Det er vel liten sjans for å bli tatt i det hele tatt, men om det skjer - hva er konsekvensen?

Lenke til kommentar

Det virker vel ikke som et selskap som er veldig opptatt av å gjøre lovlig tuning..

De reklamerer jo rett ut med at de driver med tuning som på ingen måte er lovlig.

At de også reklamerer og leverer ulovlig tuning er vel ingen hemmelighet. For hvilket firma er det som bare driver med lovlig tuning her til lands?

 

Oct tilbød hele 18hk(170>188), det er ikke verdt 7000. Andre seriøse firma hevder 170>210hk for 5-6000.

Slik jeg har forstått så er de fleste steg 1 tuning inkludert TÜV dokumentasjon, og får at dette papiret skal være gyldig må de ha bilen innom en rulle for å bekrefte effekten. Dette fordyrer naturligvis prosessen noe. Men ja, en effektøkning på bare 18hk er lite. Det kan rett og slett være at dette var det høyeste uttaket TÜV kunne godkjenne.

Lenke til kommentar

Oppfølgingsspørsmål: når man ikke er skyldig avgift kan man vel heller ikke få straffetoll lenger, så hva er konsekvensene pr idag om man blir tatt med trim? Tilbakeføring til original programvare og visning på SSV?

Gidder de i det hele tatt kontrollere det lenger, bruker de fortsatt traileren med rulle ved kontroller?

Forsikringsselskapet er sikkert interessert i å vite at bilen er trimmet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

OCT sin chip kunne fått min fra 230>305, ikke helt usannsynlig mtp. hva de klemmer ut av Golf R.

Har vurdert det etter at garantien har gått sin gang, men er som Skavold nevner, ekstremt skeptisk i forhold til forsikringsselskapet. 

Lenke til kommentar

 

 

Oct tilbød hele 18hk(170>188), det er ikke verdt 7000. Andre seriøse firma hevder 170>210hk for 5-6000.

Slik jeg har forstått så er de fleste steg 1 tuning inkludert TÜV dokumentasjon, og får at dette papiret skal være gyldig må de ha bilen innom en rulle for å bekrefte effekten. Dette fordyrer naturligvis prosessen noe. Men ja, en effektøkning på bare 18hk er lite. Det kan rett og slett være at dette var det høyeste uttaket TÜV kunne godkjenne.

 

Det ser ut som en av kjempene innen dieselbox, DTE, har TÜV-papirer:

 

 

 

Fra rådgiving, ved valg av den ideelle tuning-varianten, via montering til TÜV-sertifikat og omfattende garantiytelser –

din tilfredshet er vår første prioritet.

http://dteshop.no/om

 

Disse lover 29hk+55nm opp..

 

Når man ser på konkret produkt får man også opp følgende tekst:

Testet og godkjent på MAHA dyno , Extra strøm og sikkerhet sertifisert i en selvstendig del-godkjenning

Endret av toth
Lenke til kommentar

Apropos det, i går så jeg en Touran varebil i trafikken som hadde 5 seter. Grønne skilt, ingen skillevegg og 5 seter. Er dette lov?

Hva skjer dersom du blir stoppet? Var jo en historie fra mange år tilbake hvor folk med flyttet varevegg cirka 5 centimeter så de kunne få setet i bedre posisjon.  Noen ble stoppet og måtte betale full avgift for personbil fra dag 1 bilen var på norske veier, ingen nåde.

http://www.tv2.no/a/6019421/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...