Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Noen anbefalinger på H7-pærer? Ene pæra i nærlyset tok kvelden, så bestilte et eller annet kit fra GS med 2 pærer, Superwhite noe. Åpenbart ikke godkjent, pakken er billig Kina-ræl og lyset er jo helt tragisk, kunne like gjerne ha brukt en lommelykt ut av takluka. Lyktene står det ikke på da det er skikkelige Hella-lykter og lyset var bra før.

 

Ser ut som at det kanskje blir en bestilling fra Powerbulbs og da virker det som at  Philips X-treme Vision eller OSRAM Night Breaker  man skal gå for. Noen som har en formening?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen som vet hvor man skal henvende seg/mer info/hvordan søknad for årsprøveskilt årsprøvekjennemerker/forhandlerskilt? Jeg burde kunne få tak i disse rimelig greit når jeg har firma som driver med bil, men usikker på hvor jeg skal søke (skjønner at det er vegvesenet selvfølgelig)

hvis du fortsatt bare driver med soting/kosmetisk har du ikke sjans. Du må drive med kjøp/salg for å ha behov for prøveskilt.
Lenke til kommentar

Noen anbefalinger på H7-pærer? Ene pæra i nærlyset tok kvelden, så bestilte et eller annet kit fra GS med 2 pærer, Superwhite noe. Åpenbart ikke godkjent, pakken er billig Kina-ræl og lyset er jo helt tragisk, kunne like gjerne ha brukt en lommelykt ut av takluka. Lyktene står det ikke på da det er skikkelige Hella-lykter og lyset var bra før.

 

Ser ut som at det kanskje blir en bestilling fra Powerbulbs og da virker det som at Philips X-treme Vision eller OSRAM Night Breaker man skal gå for. Noen som har en formening?

Sjekk ekstralys.no der finner du pærer du trenger.
Lenke til kommentar

 

Er det noen som vet hvor man skal henvende seg/mer info/hvordan søknad for årsprøveskilt årsprøvekjennemerker/forhandlerskilt? Jeg burde kunne få tak i disse rimelig greit når jeg har firma som driver med bil, men usikker på hvor jeg skal søke (skjønner at det er vegvesenet selvfølgelig)

hvis du fortsatt bare driver med soting/kosmetisk har du ikke sjans. Du må drive med kjøp/salg for å ha behov for prøveskilt.

 

Ikke riktig!

 

Har personlig kjennskap til noen i folie- og film-bransjen og de har prøveskilt. De bruker det blant annet på grunnlag av at de henter mye biler til og fra forhandlere. Biler uten skilter, og da er det mye lettere å ha egne skilt enn å drive å styre med å låne forhandlernes skilter (de har gjerne ikke så mange og trener de de har).

Lenke til kommentar

Sakset fra vegvesenet sine sider:

 

Prøveskilt for forhandlere (Årsprøvekjennemerker)

 

Prøveskilt som brukes av forhandlere kalles årsprøvekjennemerker, og de skal brukes til samme formål som dagsprøvekjennemerker. Årsprøvekjennemerker kan tildeles foretak som er registrert i Merverdiavgiftsregisteret og som stadig bruker slike skilt i sin virksomhet.

 

For å få tildelt årsprøvekjennemerker må du sende en søknad til trafikkstasjonen i ditt distrikt. Søknaden må inneholde en beskrivelse av hvorfor dere har behov for slike skilt, og det må legges ved dokumentasjon som bekrefter at dere er registrert i Merverdiavgiftsregisteret. Søknaden blir så vurdert opp mot vilkårene for å få tildelt prøveskilt, og dere vil så motta en beslutning.

 

Generelt om bruk av prøveskilt

 

Prøveskilt tillates bare brukt på kjøretøy som ikke er registrert, og det er førerens ansvar at kjøretøyet er i forsvarlig stand når det brukes med prøveskilt.

 

Prøveskiltene må ikke brukes til ordinær transport av personer og gods hvis ikke trafikkstasjonen har gitt tillatelse til dette, og dette er påført kjøreseddelen. Du kan bare bruke prøveskilt til følgende formål:

 

Flytting av kjøretøy fra et sted til et annet

Prøving (i forbindelse med reparasjon eller annet)

Demonstrasjon (for eks. en forhandlers demonstrasjon)

Kjøring i forbindelse med registrering

Noen eksempler på tilfeller hvor prøveskilt ikke kan brukes er; rallykjøring, alle former for billøp, øvelseskjøring, russearrangementer, på campingvogn ved ordinære helgeturer samt på kjøretøy som aldri ville kunne bli godkjent og registrert i Norge.

I korte trekk har du et firma registrert i mvaregisteret og kan bevise at du i tide og utide må låne prøveskilt for å utføre jobben din har du muligheter til å få årsprøvemerker. :)

Lenke til kommentar

Noen anbefalinger på H7-pærer? Ene pæra i nærlyset tok kvelden, så bestilte et eller annet kit fra GS med 2 pærer, Superwhite noe. Åpenbart ikke godkjent, pakken er billig Kina-ræl og lyset er jo helt tragisk, kunne like gjerne ha brukt en lommelykt ut av takluka. Lyktene står det ikke på da det er skikkelige Hella-lykter og lyset var bra før.

 

Ser ut som at det kanskje blir en bestilling fra Powerbulbs og da virker det som at  Philips X-treme Vision eller OSRAM Night Breaker  man skal gå for. Noen som har en formening?

 

Nightbreakers ga noe bedre lys enn med de originale H7-pærene jeg bytta på en bil. Lengre lys og hvitere lys.

Lenke til kommentar

 

Må si jeg blir imponert over enkelte i trafikken. Hadde en tåkelysidiot som lå å sniffa ræva mi i 30 sone like ved der jeg bor. Jaja, aldri kjørt så sakte opp bakken jeg da :p . Lå i 1 gir og rundt 5km/t. Når de legger seg i ræva på bilen når jeg ligger i fartsgrensa kjører jeg bare enda saktere :D

Bør være forsiktig med å gjøre det, kan fort skape trafikkfarlige situasjoner når det begynner å koke i topplokket på han bak. 

 

Da får det bare koke. Her var det i boligområdet med farstdumper, 30sone og det var mørkt. Behøver vel ikke å si hvilket bilmerke idioten kjørte heller for det er jo mest de med det bilmerke som ikke klarer å slå av tåkelysa virker det som :p .

 

Vært en bra helg og glad jeg ikke kjører inn i Oslo for ofte.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noen som vet hvor man skal henvende seg/mer info/hvordan søknad for årsprøveskilt årsprøvekjennemerker/forhandlerskilt? Jeg burde kunne få tak i disse rimelig greit når jeg har firma som driver med bil, men usikker på hvor jeg skal søke (skjønner at det er vegvesenet selvfølgelig)

hvis du fortsatt bare driver med soting/kosmetisk har du ikke sjans. Du må drive med kjøp/salg for å ha behov for prøveskilt.

Ikke riktig!

 

Har personlig kjennskap til noen i folie- og film-bransjen og de har prøveskilt. De bruker det blant annet på grunnlag av at de henter mye biler til og fra forhandlere. Biler uten skilter, og da er det mye lettere å ha egne skilt enn å drive å styre med å låne forhandlernes skilter (de har gjerne ikke så mange og trener de de har).

Det var akkurat det jeg tenkte burde være mulig av den grunn

Lenke til kommentar

Må bare spørre.. Er jeg blitt gal? jeg som kjører BMW og er glad i det har i det siste blitt fristet av ideen

av å anskaffe meg en Subaru Impreza, WRX eller STi.

Jeg holdt en gang på å kjøpe en 1996 mod 1. generasjon men kvaliteten manglet så

istedet ble det BMW 328i som jeg senere byttet til den jeg har i dag, BMW 540i.

 

Men "drømmen" ligger fortsatt der og jeg snakker mest om 2. generasjon som jeg syns faller helt i smak.

Utseendet, permanent 4x4, kjøreegenskapene, Manuell, Boxer motor og lyd, og det gjør det ikke akkurat bedre at en kamerat i disse dager også er villig til å bytte en slik mot min bil med pristillegg fra hans side.

Så derfor lurer jeg på om jeg er gal, for jeg elsker bimmer men det frister veldig å bytte akkurat nå, og jeg har alltid hatt et ønske om å eie en slik 2. generasjons Scooby iløpet av mitt liv, det er noe eget med disse Imprezaene. Komboen av hele bilen i tillegg til langt bedre kvalitet i 2. generasjon er svært fristende.

 

maxresdefault.jpg

 

 

editos:

 

Når jeg mente kvalitet mente jeg at 1. gen da jeg prøvekjørte en før evt. kjøp syns jeg ikke holdte helt mål så denne:

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63277407&searchclickthrough=true

 

vs denne

 

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=66229707&searchclickthrough=true

 

og jeg liker ikke 1. gen og 2. gen syns jeg er veldig mye bedre generelt sett.. hmm vanskelig valg..

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Tror det er akkurat det, "praktisk" som er nøkkelordet her, ikke i form av plass, liter og volum men funksjoner som 4x4, manuell, tøff mørk motorlyd, utseende(hellyess), og kan fint tas ut en tur på vinteren også skulle man ønske det. Enkelt og greit en praktisk kraftpakke som jeg er litt forelsket i da for å si det sånn.. Euro/Tysk er en verden men det er JDM også og jeg elsker biler og Impreza er gøy syns jeg. Kanskje det blir mer gøy enn "luksus rånerbil" fordi jeg er sånn person som liker gøyale biler. En litt tunet WRX som slår mot sperra, brøler og deretter ut med clutch'en .. Deilig bil.. Jeg lever etter verdiene at tiden er dyrebar og man skal gjøre det som gjør en glad her i livet. Jeg har absolutt trua på at en slik bil er noe for meg, det vil bli moro men bare så sykt vanskelig å ta valget :sleep2:

 

Lenke til kommentar

Hvordan er det med utsatt frist på PKK? Man får etter det jeg skjønner en påminnelse om man ikke har fått godkjent bilen og dermed 2 måneder ekstra før skiltene føres opp på klippelista til politiet. Er det samme praksis hvis man har vært på kontroll og fått mangellapp, men ikke tatt etterkontroll?

 

Er ikke rare manglene, men skulle gjerne tatt en ting til i samme slengen for å slippe å gjøre så å si samme arbeidet to ganger, men må vente på en del.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...